Show gubbier, er det synd

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 1325

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Mette/Korsør (Inaktiv) - 29/10-2016 20:00 29/10-2016 20:00
Var et smut forbi akv.messen i Køge i dag.. Min mand var endog taget med mig trods han ikke interessere sig for akv.hobby, altså udover at nyde at kigge på de baljer vi har :)
Vi kom forbi et par akvarier med show gubbi'er.. Min mand syntes de var SÅ smukke og sjove og livlige og mente at sådan skulle det være i et akv. Noget at kigge på ;)
Tror han syntes min ide med Sydamerikansk biotop akv. er rent ud sagt "dødssygt" :D :D
Jeg måtte gi ham ret i at Jow Jow smukke var de altså de show fisk, og jeg elsker også mine 54 liter m kun gubbihanner, men når vi stod der og iagttog dem syntes jeg at nogen af dem var "rundrygget" som jeg selv har været uheldig at opleve og så er de døde efterfølgende.. Fik at vide at det var pga indavl- ja jeg ved det ik.. Men ikke nok med at et par stykker var "pukkelrygget" så skulle de også leve med deres kæmpestore haler..
Fik bare pludselig den tanke at de måtte være meget besværet.. Kom til at tænke på mange af de kampfisk-arter/typer som er så overdimensioneret, at de dårligt kan bevæge sig rundt på deres ofte meget få l vand..
Er det egentlig synd med de show gubbier eller lever de lige så længe som andre gubbier?
Bare en tanke.. Vil jo ikke investere i sådan nogen hvis de faktisk har et besværligt liv..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 29/10-2016 20:03 29/10-2016 20:03
Du har en god pointe (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Mette/Korsør (Inaktiv) - 29/10-2016 21:56 29/10-2016 21:56
Nu ku det lyde lidt som om jeg selv har de der show gubbier.. Det har jeg IKKE.. Har bare helt almindelige gubbihanner.. Men blev dog i første omgang lidt betaget af de smukke fisk, inden noget i mig sagde "ik okay" *uhh*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Sølz - 29/10-2016 22:34 29/10-2016 22:34
Jeg har flere gange på messer købt nogle meget smukke "show"-guppyer.....de døde relativt kort efter hjemkomsten alle som en. Min oplevelse/erfaring er, at de er sarte og man skal være langt mere opmærksom på div. værdier i vandet, som de er opvoset i.
Men smukke er de - forær mig dem, og de får lov til at brillere i mine akvarier indtil de dør, men købe dem.....ikke mere :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger MortenDAD - 31/10-2016 10:50 31/10-2016 10:50
Laurent Fignon tabte for mange år siden et Tour de France på grund af en hestehale.
Det viser med al tydelighed hvor meget det betyder med luftmodstand, og det kan oversættes med vandmodstand; så livet er hårdt for en guppyhan med en kæmpe flagrende viftehale, der er mange procent ekstra belastning i forhold til en han med for eksempel spadehale.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Gnaske - 31/10-2016 14:31 31/10-2016 14:31
og bradley wiggins vandt et, med bakkenbarter, og det var da også kun fordi at bjarne var skaldet at han vandt jo :D :D

Og det vist en god historie, den med hestehalen.... han tabte med 8 sekunder, de har dog siden lavet om på løbet så det ikke kan ske igen, at der er chance for at 2 ryttere ender på det samme sekund antal :D Prologen bliver kørt i 100dele som den eneste etape :D

Men din pointe er jo god nok, men er det ikke også derfor man har de "show" gupser... triangel-haler, hedder den type vist, i vand der er meget stille, lige som man også holder kampfisk med kæmpefinner i vand uden strøm, eller meget meget svag strøm?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Peter Dyhr (Inaktiv) - 01/08-2018 00:26 01/08-2018 00:26
Pointen med showguppyer er netop at selektere sit opdræt, således at man avler videre på stærke géner.
Det gør stammen stærkere og mere robust, men tager også flere generationer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Palle Hansen - 05/08-2018 20:19 05/08-2018 20:19
Peter Dyhr skrev :
Pointen med showguppyer er netop at selektere sit opdræt, således at man avler videre på stærke géner.
Det gør stammen stærkere og mere robust, men tager også flere generationer.
Ved ikke om det er mig som har misforstået noget, men når man udstiller showguppyer er det så ikke de flotteste man udstiller og ikke de mest robuste.
Meget har jeg hørt, men aldrig at det er den guppy med de stærkeste gener som får præmie. Ved godt at der tages hensyn til at en guppy også skal være robust, men selvfølgelig prøver man at fremavle den mest "korrekte" guppyer inden for en bestemt type, alt efter hvad man nu har.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Peter Dyhr (Inaktiv) - 06/08-2018 00:47 06/08-2018 00:47
Der var vist ingen der nævnte noget med præmie til stærkeste géner...
Under IKGH som man udstiller efter i Europa, er der 13 standarder.
Vinderen er den der opfylder sin standard bedst (scorer flest point).
For at få en bestemt type af de 13, avler man på de stærke géner for den stamme, så man undgår at den avler "skævt".
Standarderne findes forøvrigt på Eksternt link www.ikgh.org

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Palle Hansen - 08/08-2018 19:29 08/08-2018 19:29
I dit tidligere indlæg skriver du at at man selektere for at gøre stammen mere stærk og robust. Når man opdrætter showguppyer tages der ingen hensyn til indavl og det vil altid gøre et opdræt lidt svagere. Tror at indlægget går ud på at nogen mener at guppymix er mere robust end showguppyer og det er ret sikkert at det er de. Selv har jeg ingen problemer med at holde liv i nogen af dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Peter Dyhr (Inaktiv) - 11/08-2018 10:03 11/08-2018 10:03
Når du skal fremavle nogle bestemte former/farver bruger du i høj grad indavl.
Det er det der er hele pointen.
Dermed får du styrket de dele du vil og får samtidig fjernet det uønskede. Det er det selektering går ud på.
Hvis der så senere hen opstår andre uheldige forekomster, så tilføjer du nye gener fra en anden stamme (krydsparring) og får på den måde fjernet de svage gener igen og holder din stamme sund og robust.
Det er derfor mange opdrættere har flere ens stammer, eller har delt ud til andre opdrættere, så man kan få nye gener ind i sin stamme igen.
Hvis man oplever at ens stamme bliver svagere, er det simpelthen fordi man grundet manglende viden/evner parrer de forkerte fisk.
At nogen oplever at den ene type lever længere end den anden, er vist en tilfældighed (eller grundet manglende viden/evner).
Dog er det almindeligt kendt at moscow brænder hurtigere ud mht yngel.

Annoncører
Annoncører