Kan akvariet være kørt ind efter 14 dage?

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 698

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Anna79 - 20/11-2016 14:10 20/11-2016 14:10
En bekendt med et akvarie på 200 L, har pga algevækst tømt hele avkariet vasket alt og købt ny pumpe. Så jeg tænker det er som et helt nyt akvarie, hvor fiskene er flyttet ind.
Her 14 dage efter har jeg så testet vandværdierne, og jeg havde egentlig troet at ville finde noget (fordi jeg synes det plejer tage mere end fjorten dage før bakteriefloraen har fået bugt med både ammonium og nitrit), så er simpelthen i tvivl, om det virkelig kan passe med flg. Værdier:

ph 7,6
NH3/4: 0
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 1,0 mg

Troede egentlig altid der var noget nitrat i akvariet (testede så lige mit eget akvarie, for at se om det evt var testen der var noget galt med, men der viste den at der var nitrat). Det er dråbetest jeg har brugt.

Er akvariet kørt ind? Evt noget vi skal være opmærksomme på/skal gøre?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Helpfish - 20/11-2016 14:29 20/11-2016 14:29
Det lyder som om at I er godt på vej. Man siger at det tager op til 4-6 uger før bakteriefloraen er veletableret, men man kan ofte smide robuste fisk i før. Vær opmærksom på, at værdierne kan være fine, men blot den mindste mængde organiske stoffer giver større udsving, end ved et fuld indkørt akvarium. Måling og vandskift og så går det som regel fint. Jeg ville dog ikke smide følsomme fisk i det endnu.

Jeg tænker ikke, at I vil opleve et ammoniak peak længere, men det er meget muligt at der kommer et nitrit peak. De to værdier peaker nemlig forskudt ved indkøringen. Jeg ville holde øje med det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Anna79 - 20/11-2016 14:39 20/11-2016 14:39
Ok, det lyder jo positivt. Så måske reteste om nogle uger?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Helpfish - 20/11-2016 16:59 20/11-2016 16:59
det kommer jo også lidt an på, hvornår du vil hælde fisk i. Jeg ville nok teste engang om ugen, hvis jeg har fisk i. Ellers ville jeg bare lade det stå og så lave et stort vandskifte inden jeg kommer fisk i.

I øvrigt, jeg forstår godt at du undrer dig over værdierne fra testen. Man siger jo at dråbetests er meget præcise, men at det skulle være så rent, det tvivler jeg på. Så rent er det vand, jeg drikker fra hanen faktisk ikke. Jeg har dog hverken fået hulsyge eller bugvattersot endnu. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Anna79 - 20/11-2016 17:25 20/11-2016 17:25
Der er allerede fisk i. Det var et eksisterende akvarium som blev tømt, renset og fyldt igen inkl. Med fisk, da der ikke var andre steder at have dem. Det er ikke mit akvarium, jeg tilbød bare at teste værdierne, da ejeren ikke selv har et testsæt.

Ja, jeg synes også det virker for rent, også derfor jeg lige testede et af mine egne akvarier, fordi jeg mistænkte testene for ikke at virke, da der bare ingen farve kom. Men i mit eget akvarie viste den nitrat, så jeg formoder testene virker så godt som de nu end kan.

Men skal ejeren så bare skifte vand en gang om ugen, for der er vel ikke meget andet at gøre, når nu fiskene allerede er i det?

Nå, ja og så er han bekymret for at der allerede har dannet sig alger på ruden (ikke meget men synligt), men er det ikke meget alminddeligt ved et nyopstartet akvarie?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Helpfish - 20/11-2016 17:47 20/11-2016 17:47
Meget almindeligt med alger på ruden, men har han haft alger før, så kommer de nok igen, hvis han ikke ændrer noget. Det er jo mange forskellige årsager til alger. Det kan være for lidt gødning, for meget lys, for meget foder, for lidt circulation i vandet etc.

Hvis han tømmer akvariet en anden gang, kan det være en fordel at gemme en god potion akvarievand, da det jo er fuld af de gode bakterier, der nedbryder affaldsstofferne.

Det vil være smart at skifte vand mindst 1 gang om ugen her i starten og gerne en god potion. Alternativt så skift to gange ca. 25%. Det afhænger jo også lidt af størrelsen på akvariet og mængden af fisk der er i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Anna79 - 20/11-2016 17:55 20/11-2016 17:55
Ok, tak for svarene, som jeg vil give videre til ham.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Andersen01 - 21/11-2016 13:44 21/11-2016 13:44
når jeg starter akvarier op er de også klar efter 14 dages tid.

jeg fodrer dog akvariet meget lidt uden fisk i og og laver ofte vandskift også måske 2 gange om ugen imens det bliver kørt ind.

de 4 sidste dage rør jeg det dog ikke for at få en nogenlunde ordentlig måling også dråbe test.

og jeg har altid kunne smide fisk i efter de 14 dage.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger HenningS - 21/11-2016 15:19 21/11-2016 15:19
Hvad formålet med vandskift inden der kommer fisk i? Hvad er det der skal forurene vandet, når der ikke er fisk i. Når jeg anlægger et nyt akvarium, skyller jeg gruset godt igennem inden det kommer i akvariet. Rødder og andet dekoration bliver også skyllet grundigt, og nye rødder får lov at ligge nogle dage i vand inden de kommer i. Dernæst fylder jeg det ca. halvt med vandværksvand, sætter dekorationer og planter i og fylder det helt op til sidst. Og så venter jeg ca. 14 dage inden jeg kommer fisk i. Som regel har jeg noget vand fra et andet akvarium, som jeg tilsætter for at kickstarte bakterierne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Andersen01 - 22/11-2016 15:01 22/11-2016 15:01
#HenningS fordi jeg fodrer "akvariet/pumpen" med fiskefoder

Det var noget min morfar gjorde den gang han gik op i akvarie og fisk og han havde faktisk aldrig problemer med opstart og døde fisk ved opstart (y)

Så har faktisk gjort det lige siden jeg startede og det har virket for mig. :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger USB_akvariegødning - 24/11-2016 05:44 24/11-2016 05:44
Indlægget er rettet 24/11-2016 05:45 24/11-2016 05:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der er ingen grund til at genanvende akvarievand pga. bakterie indholdet... der er nemlig ikke alverden, men der vil altid i materialer som grus være rigeligt med bakterier til at de etablerer sig hurtigst muligt.. med mindre da at folk har skoldet eller kogt det hele sterilt...
det der tager tiden før et akvarium er såkaldt modnet med bakterier, er at de danner kolonier i en såkaldt biofilm, der i princippet etablerer sig overalt i akvariet ... har man ikke deciderede filtre vil de hovedsageligt være tilstede i bundlaget og har man et godt tykt bundlag så vil de nitrifecerende bakterier være at finde øverst med iltrige forhold og længere nede i en iltfri zone, vil de iltfrie anaerobe bakterier etablere sig.. derfor også en grund til at holde fingrene væk fra bundlaget og rode rundt eller være af den tro at man skal suge helt i bund hvis man støvsuger akvariet... det ødelægger mere end det gavner ... en støvsuger skal kun tage evt. svæv der har lagt sig på bundlaget og som er synligt og dermed for de fleste uønsket..
Bakterierne er igang med at etablere sig straks akvariet er fyldt med vand og de bruger mellem 6 of 8 uger for at nå et max effektivt niveau...
For at de kan nå det niveau skal de fodres og det sker netop med de ting vi ønsker fjernet fra akvariet løbende, så lad være at hælde det ene bakterieforbedrende flydende materiale i efter det andet, det forøger kun bakterierne og skal de blive til noget så skal de fodres helt vildt og da de ikke er etableret, kan de ikke omsætte hverken det ene eller andet i et fornuftigt tempo, hvilket vil bevirke at disse bakterier i stor udstrækning dør og altså penge ud af lommen til ingen verdens nytte...
Man kan sørge for at den bakteriemasse der allerede er tilstede bliver fodret op i takt med nogle ganske få fisk,,, da deres affaldsstoffer netop kan fodre bakterierne uden at overgeare i kraft af deres lille tilstedeværelse, og kan så også øges gradvist efterhånden som bakterierne gror til og kan håndtere de flere affaldsstoffer...
Gider man ikke køre den politik, kan man så at sige modne akvariet kunstigt inden der kommer noget som helst i... det tager ca. godt 20 dage, så kører akvariet i højeste gear hvad bakterier angår...
det kan jeg kun anbefale da man har syn for sagen så at sige hvor effektiv er nedbrydningen .. da man slet og ret kan måle det hvis man følger denne vejledning
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Annoncører
Annoncører