Vandskifte og tilvænning af fisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 738

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger HenningS - 10/12-2016 11:57 10/12-2016 11:57
Det virker ret inkonsekvent, når der på den ene side anbefales, at nyindkøbte fisk langsomt skal tilpasses vandet i akvariet, og på den anden side tales om vandskifte på op til 80 %.
Personligt har jeg altid gjort en del ud af at vænne fiskene langsomt til deres nye vand, og skifter normalt ikke mere end 10 % af vandet. Mit akvarium er et selskabsakvarium, og som sådan ikke nogen speciel biotop. Jeg forsøger at have tæt beplantning med blandt andet Vallisneria, Echinodorus og Limnophila. Fiskene er Rød Neon, Scalare og Endlers Guppy, samt nogle enkelte andre, der primært er beholdt, fordi jeg ikke nænner at skille mig af med sunde fisk.
Er det de samme akvarister, som der skifter meget vand, og tilpasser fiskene langsomt, eller er der tale om forskellige grundholdninger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 10/12-2016 12:07 10/12-2016 12:07
Jeg skifter vand som en galning. Og jeg tilvænner ikke fisk internt i mine akvarier.
Jeg tilpasser temp. Når jeg får nye fisk. Men ikke selve vandet.
Når jeg får svenske eller tyske fisk, så tilvænner Jeg dem i en halv times tid. Især de svenske..

Det er mbuna der er tale om. De er selvfølgelig kun glade for nyt vand.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 11/12-2016 09:27 11/12-2016 09:27
Stress kan få sygdom til at bryde ud hos fisk, og det giver stress når fisk skal fanges, transporteres, afkøles og sættes i nyt vand hvor f.eks. nitrat kan være højere end hvad de kommer fra. Derfor kan en halv times tilvænning være gavnlig.

Hvis jeg flytter mine egne fisk fra det ene akvarie til det andet, så får de ingen tilvænningsperiode.

Vandskift giver kun begrænset stress og vandværdierne bliver normalt bedre. Du kan skifte 50% vand uden problemer. Jeg kan se på mine fisk at de bliver stressede hvis jeg fjerner så meget vand at fiskene kun lige kan være under vandoverfladen (fiskenes kroppe er ca. 10 cm. høje). De mange fisk i den tilbageværende mængde vand giver også stress. Det er hurtigt overstået, men ja, ekstreme vandskift kan medføre stress.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 11/12-2016 09:38 11/12-2016 09:38
#3 rigtig godt skrevet.

Men ekstreme vandskift burde ikke være nødvendige?

Nogle fisk kan vidst manipuleres til at lege ved kolde vandskift?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Alpina - 11/12-2016 10:01 11/12-2016 10:01
Indlægget er rettet 11/12-2016 10:05 11/12-2016 10:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mange tak, Ken.

Ekstreme vandskift er vel kun nødvendige hvis man er kommet for sent igang og har overskredet det som 50% vandskift kan ordne.

Jeg er mest tilhænger af at tilføre koldt vand, men så bør man højst skifte 20-25% vand for at undgå for meget afkøling. Ved større vandskift tilfører jeg tempereret vand.

Ja, nogle fisk tror det er blevet regntid når de får køligt vand, og så fortæller deres gener at de skal yngle. Nedbringelse af nitrat-indholdet fremmer også fiskenes lyst til at yngle, så vandskift giver flere muligheder for sex i akvariet :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 11/12-2016 10:09 11/12-2016 10:09
Man skal bare huske at nogle fisk kræver specielle vand værdier.

Men hvis man bare skifter med passende vand, så tror jeg ikke man kan skifte for meget.
Det samme gælder for tilvænning.
Hvis fisk eller andre akvarie dyr kommer fra vand der er meget anderledes end ens eget, så skal der tilvænnes meget. Selvfølgelig afhængig af arten.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger HenningS - 11/12-2016 18:16 11/12-2016 18:16
Tak for de gode kommentarer.

Argumentet med stress giver ret god mening, Men hvordan gør i så ved tilvænning? Jeg plejer a smide plastikposen , som forhandleren leverer fisken i, i akvariet, og så lidt efter lidt fylde posen op med akvarievand. Men fiskene ser absolut ikke ud til at nyde det. Har i også en god løsning på det?

Når i skifter vand, skifter i så den samme mængde hver gang, eller måler i først vandværdier, og så skifter ud fra måleresultaterne?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 11/12-2016 18:28 11/12-2016 18:28

Hvis din artsliste er opdateret, ville jeg mene at alt over 25% om ugen er for meget. Fiskene, især sommerfuglecichliderne, bør ikke gå i akvarier der bliver så forurenet at det er nødvendigt at skifte mere end 1/4 af vandet hver uge, for at undgå ophobning af NO3, som er den primære årsag til at skifte vand.

Hvis man er interesseret i at vide hvor meget vand man er NØDT til at skifte, kan man kun opdage ved simpelthen at måle vandværdierne i akvariet (som du selv foreslår). Ellers må man bruge de ovennævnte råd, og bare skifte alt for meget for at være på den sikre side. Det kræver så at man har fisk som er tilpas svære at slå ihjel, og virker bedst hvis det vand man skifter med, er rent postevand!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger HenningS - 11/12-2016 20:13 11/12-2016 20:13
Artslisten er nu helt opdateret. Jeg har lige suppleret med 2 Endlers hunner, da der var ved at gå lidt for meget incest i bestanden. Og så gik SommerfugleCichlide hannen til under omlægningen af akvariet, hvor alle fiskene måtte leve med at være i et 54 liters. Planen er at anskaffe 6 små scalarer, som nok kan være i den begrænsede plads, indtil jeg forhåbentlig snart kan skifte til et Aquabase 430 (130x55x60).

Jeg bruger som regel regnvand fremfor postevand, da vores postevand indeholder så meget kalk, at det næsten kommer ud i skiver, og de fisk jeg sætter pris på, bedst kan lide blødt vand.

Ideelt set burde filteret og en fornuftig balance mellem antal af fisk og planter gøre vandskifte overflødigt, men det lykkes nok aldrig i en så lille balje

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger westermann - 11/12-2016 23:04 11/12-2016 23:04
Enig med #8. Hvis du har et velindkørt akvarie med et passende filter, vil den primære årsag til vandskift være ophobning af Nitrat (NO3). Nitrat er slutproduktet af bakteriernes omdannelse af ammoniak til nitrit og videre til nitrat. Nitrat er ikke giftigt i beskedne mængder og det optages i begrænset omfang af planterne, men sjældent nok, hvorved der langsomt sker en ophobning, som på sigt gør vandet direkte giftigt for dine fisk.

Annoncører
Annoncører