Bøvler med vandværdier

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 581

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Helpfish - 18/12-2016 16:28 18/12-2016 16:28
Åh, jeg bøvler med vandværdier. Det vil ikke fungere.

Når jeg har kørt vand igennem mit osmoseanlæg, måler jeg vandets hårdhed til at være 11 ppm.
Når det så er blevet filtreret over ugødet klyner så måler jeg vandets hårdhed til at være 161 ppm.

Der er intet andet i plastikbaljen. Jeg forstår det simpelthen ikke.
Kan min testpen blive forstyrret af tevand?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 19/12-2016 07:42 19/12-2016 07:42
Er du sikker på at du ikke forveksler hårdhed med ledningsevne?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger MSV (Inaktiv) - 20/12-2016 21:06 20/12-2016 21:06
Ppm er parts per million. Dvs. opløste partikler i vandet. Det kan være flere slags partikler og har nødvendigvis ikke meget med hårdheden at gøre. Det vil f.eks. også slå ud på nitrat og andre affaldsstoffer fra fisk.

Hvis du vil måle hårdheden, vil jeg anbefale dig at få fat i dråbetests for KH og GH - også gerne pH, da det har rigtigt meget at sige i et akvarie, hvis du skal have blødt og let surt vand :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Helpfish - 20/12-2016 22:46 20/12-2016 22:46
Indlægget er rettet 20/12-2016 22:52 20/12-2016 22:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg må tilstå at jeg er lettere forvirret.
Utrolig mange sider forklarer en sammenhæng mellem parts per million. og hårdhed.
Dem har jeg læst masser af, og det forvirrer mig. Et eksempel er her hos USB:

Eksternt link http://www.xn--akvariegdning-inb.dk/index.php/hjem/artikler/109-a...

Så når man skriver at der er sammenhæng mellem hårdhed og ppm, som eksempelvis "Men indtil da svarer 1 dH til 17,83 ppm", så er det altså ikke rigtigt?

Og når en ellers anerkendt side opgiver hårdhed i ppm, så har de galt fat i det? Eksternt link http://www.seriouslyfish.com/species/celestichthys-margaritatus/

Eller kan både ledningsevne og hårdhed måles i ppm og jeg bruger en forkert pen?

Anyway, dråbetests bestilt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger MSV (Inaktiv) - 21/12-2016 00:11 21/12-2016 00:11
Når du skal bruge en TDS pen til at teste hårdhed, er det, når man opsalter osmosevand med mineraler, der hæver hårdheden.
Ud over dette, er den desværre lidt håbløs til at måle hårdhed med efter mine mening.

Jeg har selv en TDS pen, som måler i microsiemens, og jeg bruger den kun, når jeg opsalter osmosevand med mineraler. Jeg har målt microsiemens i de akvarier, hvor jeg bruger det opsaltede osmosevand, og her ligger microsiemens en hel del højere end det vand, jeg bruger til vandskift.
Noget kan selvfølgelig forklares af fordampning og derved højere koncentration af de mineraler, der hæver hårdheden, men når det i akvarier med større belastning er næsten dobbelt så højt, og jeg laver 30% vandskift om ugen, så måler pennen også andre substanser.

Derfor bruger jeg aldrig min pen til akvarierne, men kun til osmosevandet, som skal opsaltes :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 21/12-2016 05:37 21/12-2016 05:37
Når i går ind på min side, så skal i gå ind på den nyeste som er Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk

Der er henvisning på forsiden på den gamle side, til den ny url... men google er god til at cache de gamle informationer...
jeg ved umiddelbart ikke om der er nogle væsentlige ændringer i artiklen, men der er hvertfald rettet flere gange og er senest rettet 3 marts 2015 og den gamle side er sidst rettet 26 maj 2011 så der er løbet nogle dage på siden...
Her link direkte til artiklen på den ny side... Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Med hensyn til PPM, så er det en måleenhed akkurat som cm(centimeter), ml(milliliter), mg(milligram) osv....
Det samme er mg/liter milligram pr. liter, så 1 ppm = 1 mg/liter.

TDS står for Totally Dissolved Solids altså totalt opløste faste stoffer....
Dette mål er et vidt begreb da alt også hvad der ikke har med hårdhed på nogen måde at gøre vil fremgå...
Smider du et glas øl i akvariet, så vil TDS stige, på dansk hedder det iøvrigt ledningsværdi og måles i MicroSiemens pr.cm Det kan også måles på anden vis f.eks. ved at angive Microsiemens pr. meter og det er selvfølgelig ikke det samme, skal noget sammenlignes skal man anvende den samme måleenhed... vandværkerne er gode til at måle i MicroSiemens pr. meter... omsæt det til µSiemens pr. cm ved at gange med 10...
Nu har jeg henholdsvis skrevet Micro og µSiemens, det er bare to forskellige måder at skrive det samme på, men det er vigtigt det angives og at man ikke bare skriver Ms for Mikrosiemens... det er nemlig forkert, da M'et står for Milli og ikke Mikro... og det er en helt anden størrelse.. så husk at angive det korrekt især hvis noget skal sammenlignes.. somme tider skrives det også bare µS altså MikroSiemens, der skal stadig angives om det er pr. meter eller pr. cm...

Ethvert Salt eller Metal der kan opløses i vandet vil bidrage til TDS og give en samlet værdi for disse stoffer, men du kan ikke ud af værdien se om der er 10 ppm(mg pr. liter) af f.eks. Magnesium og 40 ppm Calcium, 20 ppm Nitrat osv. det eneste du kan se, er at de tilsammen vil give 70 ppm men ikke hvordan det er fordelt... så til hårdhed brug dråbetest.. det kan ganske vist også fås i elektrodeform hvis du vil betale flere tusind kroner for sådan en elektrode, som holder ca. 2 år...

Med hensyn til at angive hårdheden i akvariet, så vil en dråbetest for dGH være fin og måler du der een hårdhedsgrad, så svarer det til 17,8 ppm(mg pr. liter) Denne hårdhed er fordelt på Calcium og Magnesium ioner så ud af de 17,8 ppm, er de 10 Calciumoxid og de 7,8 er Magnesiumoxid.

Annoncører
Annoncører