Led lysstofrør

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1998

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Poul E. (Inaktiv) - 18/01-2017 17:03 18/01-2017 17:03
Jeg kan se at det vælter frem med firmaer der vil sælge LED lysstofrør til at sætte direkte i armaturet i stedet for de traditionelle lysstofrør. Kan læse at generation 4 LED rør kan bruges i alle armaturer uanset om der er spole og glimtænder.

Det er noget fristende med en sådan løsning da det jo ikke kræver det helt store at skifte til LED så.
Men....

- Er den eneste strømbesparelse ved denne type at man fx ved 90cm rør går fra 30W til 15W rør?
- Hvilke sites/firmaer har de bedste løsninger til den mest fornuftige pris?
- Hvis man køber en glimtænder til LED og sætter den i i stedet for den gamle, sparer man så penge i strøm? Og har det noget at sige i ældre armaturer med spole?
- Kan kelvintallet blive så stort at planter "brændes af"? Er fx 10000K for højt eller er det ok hvis det kombineres med fx 6000K?

Synes det er lidt af en "jungle" men håber at kunne finde hjælp til at komme videre. Jeg havde egentlig besluttet at jeg skulle købe LED stænger men må indrømme at denne løsning frister voldsomt!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Poul E. (Inaktiv) - 22/01-2017 00:23 22/01-2017 00:23
Ærgerligt at der ikke er nogen herinde der ved noget om dette *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger 190 (Inaktiv) - 22/01-2017 07:46 22/01-2017 07:46
Hej
Jeg kan da prøve , går selv med de samme tanker
10000 K er til saltvand og ciklide akv. der er ikke meget planterne kan bruge der
6500 K er bedre = alm dagslys
Her i huset køres med 3000 K og 6000 K i kombi over mine 128 det spiller med lette planter
Har ca. 12 lumen pr liter
Jeg skal Idag have sat led rør over min 530 , det er en af de gamle effekt line med eks jernspole
Jeg måller nu et forbrug på 130 w det er 2 x 58 w rør + spole , vi må se hvad det giver
Glimtænder SKAL skiftes for at det virker
Ja den største besparelse er på forbrug på røret og levetiden
Hold øje med lumen det er ikke alt led der er guld

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger 190 (Inaktiv) - 22/01-2017 09:39 22/01-2017 09:39
Hej igen
Det var ikke et problem
Bare nye glimtænderer og nye rør så køre det
Jeg har købt voltolux i bauhaus ca 100kr
1,5 m , 25 w , 2500 lumen og 4000 kelvin , Amazon akv så der for er jeg ikke højre oppe i kelvin
Forbrug målt 51,3 w = 2 x 25 w + spole 1,3 w
Det er 700/800 w sparet om dagen og det er ikke dyre ind at købe alm rør
Der er lige det med kelvin man skal lede lidt efter 6000 og der over men det kommer nok
God arbejds lyst

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger skuuny (Inaktiv) - 22/01-2017 10:43 22/01-2017 10:43
Hvilken tætningsgrad er der på de rør (ip?) det er jo væsentligt hvis man skal bruge dem over et akvarie uden dæksglas

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger 190 (Inaktiv) - 22/01-2017 18:00 22/01-2017 18:00
Hej skuuny
Det er ikke oplyst hvilken ip grad det er , men det ligner et alm rør og kunne med lidt besvær monteres i effekt line amaturet
Så mon ikke det holder , men enig alt andet ind ip 68 duer ikke
Du er velkommen til at kigge forbi , jeg bor i Allindelille ikke så langt væk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Poul E. (Inaktiv) - 22/01-2017 23:10 22/01-2017 23:10
Hvor dejligt at der kom svar B) :)

Det blev da alligevel en pæn besparelse i strøm :)

Jeg har malawicichlider i 6 af husets 7 akvarier, men der er også planter i alle akvarier.
Jeg ved at 10000K fremhæver fiskenes farver bedre end 6000K så jeg synes det kunne være fedt med 10000K rør. Men hvis planterne bliver ødelagt af det så duer det jo ikke...

Vi har ikke lige en Bauhaus her i nærheden....men måske er de villige til at sende rør hvis de har de rør jeg skal bruge...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger rosasfar (Inaktiv) - 23/01-2017 19:04 23/01-2017 19:04
Hej Poul E

Et 30W lysstofrør på 90 cm bruger ikke kun 30W. Det faktiske forbrug ligger nok omkring 35W da der også er et spoletab. Hvis du bruger den "dummy-glimtænder" som normalvis følger med et LED rør, har du stadig det tab som vil være i kondensatoren. Hvis armaturet ikke ombygges vil du stadig stå med kondensatortab, men din lampe vil også være stærkt overkompenseret, da kompensering er i røret for LED.

Kelvin er farven på din lys, og 6000 kelvin burde være alt rigeligt med mindre du ønsker et blåligt skær i akvariet. Du bør derimod være opmærksom på RA-værdien, som i min optik ikke bør være under 90, og gerne over 95. RA-værdien er en måleenhed for lysets evne til at gengive farver, og det skal jo gerne se godt ud.

For at få et ordentligt udbytte fra din LED lyskilder, bør du købe dem med mindst 100 lumen/watt, med mindre du er helt sikker på hvad du laver, og at du ikke kommer til at mangle lys efter udskiftningen.

Jeg har selv ombygget armaturet herhjemme, udskiftet til LED-rør med 4000 kelvin og RA over 95 med et meget tilfredsstillende resultat. Forbruget gik fra 145W til 40W (750 kroner/år i besparelse), det ser langt bedre ud og det holder i meget længere tid.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Poul E. (Inaktiv) - 23/01-2017 22:13 23/01-2017 22:13
Tak for dit input rosasfar :)

Vidste ikke det med RA værdien....det er helt sikkert nyttig info :)
Jeg har ikke meget forstand på el så jeg vil næppe være i stand til at ombygge mine armaturer.
Men jeg bliver klogere hele tiden, men får også flere spørgsmål....

Det næste er om det SKAL være IP67 eller IP68 når det er i et "åbent armatur" med risiko for vandstænk?

Jeg har også hørt om nogle der har fået algeproblemer efter at have fået led med høj kelvintal....men det er måske nærmere lumentallet der er synderen her så?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Poul E. (Inaktiv) - 27/01-2017 14:05 27/01-2017 14:05
Voltolux rør kan jeg ikke finde på Silvans hjemmeside og vi har ikke en Silvan i nærheden så det bliver nok en anden løsning jeg skal finde....

Hælder pt meget til at købe hos enten LED Proff og/eller Greenline....det ser umiddelbart ud til at det er der man får mest for sine penge...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KasperK/Lolland - 29/01-2017 20:54 29/01-2017 20:54
Jeg har snakket et par gange med Søren fra Paradisfisken, og han virker kompetent, samt, at deres LED-produkter virker rimeligt brugbare til vores formål.
Jeg vil selv i gang med at omstille til LED i mine akvarier. Der er penge at hente. :P

Eksternt link http://paradisfisken.dk/index.php?id_category=54&controller=categ...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger rosasfar (Inaktiv) - 31/01-2017 21:33 31/01-2017 21:33
Der er mange ting at tage hensyn til når man laver sådan en ombygning, og man kommer til at gå på kompromis med et eller andet (forbrug, farve, farvegengivelse eller prisen hvis alle de tre førstnævnte skal være der). Jeg endte med at gå på kompromis med forbrug (købte med kun 95 lumen/watt), IP-klasse (født med IP50 så jeg har selv tætnet dem med akvariesilikone) og brugervenlighed (fatninger skulle afmonteres og drejes for at de lyste den rigtige retning) men til gengæld var farve, farvegengivelse og pris i orden.

I sidste ende valgte jeg disse rør:

Eksternt link https://www.sunflux.dk/da/product/led-roer-120cm/sunflux-led-20w-... -

Annoncører
Annoncører