Paludarium akvaterrarium hjælp!!

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 820

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 31/01-2017 09:02 31/01-2017 09:02
Kære alle...
Jeg har fået ny lejlighed og mit store akvarium skal selvfølgelig også have en plads, i stedet for at stå tomt ude i min kolonihave ( kan siliconen egentlig tage skade af at stå i frost?)
MEN.... da jeg totalt har forelsket mig i tanken om at lave et paludarium, har jeg brug for lidt vejledning fra nogle af alle jer kloge hoveder :)
1)
da akvariet kun skal fyldes ca 1/3 med vand, og de øverste 2/3 dele, skal være landzone, er jeg lidt på bar bund ifht baggrund og sideplader.
jeg går næsten ud fra at det bliver for tungt at bygge plataeuerne op af fx fliser... jeg har prøvet at finde nogle plader der kan bruges til formålet, og som der optimalt set ikke er opdrift i...
har kigget på færdige baggrunde på målene, men de er dels meget dyre, og så vil der jo komme meget 'spild', eftersom det kun er noget af den der bliver synlig... derudover er der også den udfordring der ligger i at 'hæfte' planterne på....
jeg har før været kreativ og lavet min egen med flamingo og Alfix, men syntes at det var alt for tidskrævende og omstændigt ifht det færdige resultat...
har kigget på xaxim plader til den ene gavl, men igen skal det 'sættes' sammen i en flydende overgang.
har også overvejet om jeg skal bygge det op af hullede plastic plader (som dem jeg bruger til bundfilteret), på den måde vil vandet også dække hele bunden, da jeg er lidt forbeholden ved at begynde at fuge glasplader op, og lave tørre og våde zoner i akvariet.....

håber at i har nogle gode tips og råd til mig!

på forhånd tak! B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 31/01-2017 09:13 31/01-2017 09:13

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KasperK/Lolland - 31/01-2017 15:34 31/01-2017 15:34
Indlægget er rettet 31/01-2017 15:35 31/01-2017 15:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Selvom at du synes, at det er for besværligt med flamingo og alfix, vil jeg umiddelbart mene, at det er den bedste og billigste - og hvis tommelfingrene tillader det - pæneste måde at frembringe noget pænt og brugbart på.
Der kan man lave noget, der ligner en å- eller søbrink og samtidig have noget relativt let.

Akvariet kan sagtens tåle en smule frost - også flere år efter hinanden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 01/02-2017 08:54 01/02-2017 08:54
Indlægget er rettet 01/02-2017 08:56 01/02-2017 08:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

KasperK/Lolland skrev :
Selvom at du synes, at det er for besværligt med flamingo og alfix, vil jeg umiddelbart mene, at det er den bedste og billigste - og hvis tommelfingrene tillader det - pæneste måde at frembringe noget pænt og brugbart på.
Der kan man lave noget, der ligner en å- eller søbrink og samtidig have noget relativt let.

Akvariet kan sagtens tåle en smule frost - også flere år efter hinanden.

tak kasper! :)

inderst inde ved jeg godt at du har ret ;)
det er bare bøvlet og tiden der ligger i det, som jeg ikke rigtig kan overskue hehe....
Men jeg må nok bide i æblet, og erkende at det bliver den løsning jeg må igennem...
jeg forestiller mig at bygge plateauerne op omkring flamingoen, og så lime nogle større sten ovenpå, så det holder det nede...
men hvordan skal jeg fixere planter på flamingo/Alfix??? skal man bore 'huller' til potter/rødder??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kristian Paaske - 01/02-2017 11:33 01/02-2017 11:33
I mit 840 liters har jeg lavede niveauer med sådan noget kantbånd som bruger til græsplanen. Det fungere faktisk ret godt og bundlaget falder ikke sammen selv om der er næsten 30 cm forskel mellem laveste og øverste niveau :)
Du kan se hvordan jeg har gjort i denne tråd i post 257: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1642003

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 06/02-2017 09:08 06/02-2017 09:08
Kristian Paaske skrev :
I mit 840 liters har jeg lavede niveauer med sådan noget kantbånd som bruger til græsplanen. Det fungere faktisk ret godt og bundlaget falder ikke sammen selv om der er næsten 30 cm forskel mellem laveste og øverste niveau :)
Du kan se hvordan jeg har gjort i denne tråd i post 257: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1642003

wow kristian!! og tak for tippet... :)
Jeg er dog lidt i tvivl om den løsning vil være holdbar, da jeg kommer til at have lidt forskellige bundlag i, og i forskellige niveauer... men er dit setup hermetisk lukket?
jeg er ved at have det færdig designet, og det bliver godt nok vildt!! :D
jeg skal nok sørge for at lægge billeder ind her løbende....
har besluttet mig for at den ene gavl, og bagsiden bliver beklædt med xaxim plader ( og så selv følgelig sten og rødder til at dække over samlingerne osv....
og så bygger jeg plateauerne op vha flamingo med Alfix på.......
inde i hjørnet skal der stå et stort vandfald, som løber ned i en lille 'badesø' med overløb, og så videre ned i akvariedelen...
akvariedelen skal så kobles videre sammen med et hjemmelavet aquaponic system jeg hænger op på samme væg hvor gavlen med xaxim pladerne sidder på...
og så er jeg ved at finde et forstøveranlæg (måske selv styke et sammen)
det lyder måske lidt kringlet, men tror det giver mening når i ser billederne :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 15/02-2017 09:00 15/02-2017 09:00
Så er der en lille update herfra.... :)

Efter en MASSE læsning, har jeg nu ændret min opstartsfase en smule.

Har nu indkøbt
4 ds PU skum
samlet en hulens masse flamingo
lidt værktøj til at hjælpe varmepistolen på vej.
2 LED moduler (vandtætte RBG) på 48cm, til at supplere armaturet.
et lille tågemodul, der skal ligge i søen med overløb
en masse slanger til luft og vandingsanlæg

mht overgangen fra land til vand, har jeg forestillet mig at bygge et plataeu op vha mæljkekasser (håber de er giftfri, og kan bruges til formålet?

har læst om Hygrofol (stavebøf?) , epimax og xaxim, og tror at det bliver løsningen for mig :)
har ca 8 mindre trærødder, og 4 større og en del sten, som jeg vil fastgøre i en skum konstruktion, som jeg så vil beklæde med xaxim og hygrofolen.
Det bliver så derefter beklædt med div mos og bregner og planter...

ALLE inputs er kærkomne, da det er første gang jeg kaster mig ud i et vivarium /( paludarium projekt. :)

Gode ideer til planter modtages med kyshånd :)

ifht til vandingssytem, har jeg forestillet mig at montere en stor flowpumpe (mener den er på 1000l/h)
som jeg så vil tilslutte med en timer, og et dyse sytem i 'lodtet' af akvariet.... burde det ikke fungere??

der bliver lagt en masse billeder op i weekenden :)

på forhånd tak :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger MortenDAD - 15/02-2017 11:15 15/02-2017 11:15
Det lyder spændende - glæder mig til at se billeder af processen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kristian Paaske - 15/02-2017 11:20 15/02-2017 11:20
# 6, nej systemet er ikke hermetisk lukket. Kantbåndet går ikke hele vejen til bunden, men bruges kun til at holde på bundlaget. bundlaget kan dog sagtens holde en del vægt. jeg har både store sten og store rødder liggende oven på bundlaget og det hverken synker eller skrider.

Jeg glæder mig til at se det færdige resultat:-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 16/02-2017 09:00 16/02-2017 09:00
og SÅ blev der købt
xaxim plader, potter, huler & stammer
hygrolon måtter, lianer og rør
store trærødder og lianer
peat plader

nu mangler jeg bare et godt og billigt sted at købe mos og planter...
overvejer bens jungle, men det ville være dejlig bekvemt hvis fx ikea havde en masse planter man kunne bruge... :)

har kigget på mos-sporer, men synes godt nok de er dyre ifht hvad man får *blink*

så iaften bliver akvariet vasket af, og så starter jeg så småt op med at bygge op med flamingo og skum i morgen :)

hold nu helt op hvor jeg glæder mig, men man skal godt nok være tålmodig ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger shrimpmaster - 18/02-2017 14:28 18/02-2017 14:28
Ved ikke om du har hørt om det lille fif med PU skummet. Det svulmer jo rigtigt meget op under hærdningen, og mange gange alt for meget.
Hvis du laver det i flere omgange, så kan du lægge akvariet ned på den side der skal have PU skum.
når det er kommet på, drysser du en hel masse tørt fint revet spagnum ud over alt skummet. Lad skummet sidde i ca 15 minutter. Tag derefter et stykke køkkenrulle , og dyp let på skummet og spagnummen. Derved trykker du en hel del af den luft som er fanget i skummet ud, og det fylder ikke så meget. Overfladen kommer til at ligne spagnum, og når det bliver vandet op, bliver det mørkt og mos kan vokse på det.
Mos sporer fylder intet, men er bestemt den hurtigste vej rundt om det.

Annoncører
Annoncører