Gør-det-selv-yngel af stimefisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 701

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Falkenlund - 22/02-2017 15:12 22/02-2017 15:12
Jeg har et 530liters akvarie med Scalare, corydoras sterbai, maller og torpedobarber. Alt ånder fred og ro!

Jeg vil gerne have en flot stor flok stimefisk. Det er jo dyrt at købe og da jeg har flere akvarier i brug og en del "vandplads", kunne jeg godt tænke mig selv at yngle en stime frem.

Hvilke arter (det skal være stimefisk) er lette(eller mulige) at få til at yngle? Nogle med ideer eller erfaringer?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger westermann - 22/02-2017 16:13 22/02-2017 16:13
De fleste stimefisk kan være vanskelige at få til at yngle, men denne skulle være relativ let:

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=11508

....og her kan du se hvordan det skal gøres:

Eksternt link http://akvariedyr.dk/GalaxyRasbora.html

PS Jeg har ingen personlig erfaring med opdræt af Galaxy Rasbora og det er muligt at arten (selv som voksne) vil blive ædt af dine scalarer *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Falkenlund - 22/02-2017 16:21 22/02-2017 16:21
Har tænkt på den, men tror bestemt de bliver spist. Er ret overrasket over hvor store fisk og rejer de kan spise.

Ellers en virkelig flot fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger MortenDAD - 22/02-2017 16:31 22/02-2017 16:31
Der er flere tetraer der er til at yngle på; de er ikke alle lige lette at lave!
Alternativt er barber oftest lidt lettere at arbejde med end tetraer, samtidig med at de giver gennemgående laver større kuld.
Gennem tidens løb har jeg lavet citrontetra, glødelystetra, sort neon, rød neon, kobberbarbe, galaxyrasbora, zebrafisk og microrasbora. De er alle lette når det hele går godt - problemet er at få dem i gang.
Generelt er det blødt, surt og varmt vand der skal til - fisk i en god størrelse og i meget god foderstand, æggene skal beskyttes, enten med et net, udkogt spagnum lag eller groft grus.
Typisk skal vandet være 2-3 grader varmere end normalt - (ofte varmere end du finder i de fleste artsbeskrivelser).
Vandkvaliteten skal være i top, efter endt leg skal akvariet afdækkes, således at æggene udvikles i mørke, når ynglen er fritsvømmende skal der fodres konstant med foder der passer til ynglens størrelse (infusorie -> eddike-ål -> micro-orm -> artemia) - je flere gange dagligt de bliver fodret, jo bedre vokser de - og jo svære bliver det at holde vandkvaliteten, så sørg endelig for at have en masse vand klar med de værdier der blev leget i, så kan du over en periode skifte vand, så du kommer i retning af det vand de skal gå i som udvoksede, samt langsomt sænke temperaturen så de kommer ned på normalen.
Det var nogle få betragtninger omkring yngel på stimefisk.
Hvis du vil have en store stime et eller andet tror jeg der er bedst økonomi i at købe dem - det er tidskrævende, besværligt, bekosteligt og usikkert at lave dem selv.
Men sjovt når det lykkes!
For mig har rød neon været latterligt let at lave, jeg har forsøgt 4 gange og fået yngel de 3. Til gengæld kan jeg ikke lave amandatetra - de har nok været sat over 15 gange uden resultater.

Held og lykke med projektet

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Falkenlund - 25/02-2017 21:15 25/02-2017 21:15
Tak for et grundigt svar. Lyder lidt kompliceret, men ikke umuligt.

Annoncører
Annoncører