Columnaris - hvad gør jeg med akvariet?!

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 348

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger NK (Inaktiv) - 27/02-2017 16:03 27/02-2017 16:03
Hej alle,

Så blev det min tur til, at poste noget i sygdoms-kategorien...
For ca. 10 dage siden købte jeg 6 stk kileplet barbe/harlequin rasbora. De var de første indflyttere i mit akvarie, som havde kørt i ca. 10 dage på daværende tidspunkt. De første 5-6 dage efter fiskene blev introduceret gik alt fint. De så ud til at trives og var meget aktive. Efter en uges tid blev den ene fisk syg. Rygfinnen klappede sammen og fik et hvidt skær. Jeg holdt øje med den og hurtigt blev det hvide skær til en hvid plet, som bredte sig og mest af alt lignede vat, som stak ud fra fiskens finne. Samme dag blev den aflivet.
Jeg kiggede nøje på de andre fisk og så, at de heller ikke så helt raske ud. Rygfinnerne var halvt klappet sammen på nogle af dem og på andre så de flossede og hvidlige ud. Dagen efter jeg aflivede den første forsvandt nummer to på mystisk vis. Jeg har endnu ikke kunnet finde den og går ud fra at den er død i løbet af natten og er blevet spist meget hurtigt af de andre?
Der er nu fire fisk tilbage, som alle er syge og som jeg nok burde aflive, da mit gæt er, at de ikke står til at rede.

Spørgsmålet er så: når jeg har aflivet dem alle sammen og mit akvarie står tomt, hvad gør jeg så? Jeg har læst at sygdommen er i alle akvarier, men at den kun angriber syge/stressede fisk - så jeg kan vel ikke rigtig fjerne den?
Hvornår kan jeg sætte nye fisk i? Hvad er chancen for, at de bliver ramt af samme sygdom? Hvad kan jeg gøre?

Jeg vil selvfølgelig helst undgå, at skulle starte helt forfra med mit akvaries cyclus.

Jeg håber der er nogle kloge hoveder, som vil hjælpe mig, da jeg er på bar bund.

På forhånd tak for hjælpen!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger westermann - 27/02-2017 16:17 27/02-2017 16:17
Internt link http://www.akvariefisk.dk/sygdomme/?sygdom=13
Få fat i noget Esha 2000.
....og så kan det anbefales at du udfylder din profil ordentligt - det kan jo tænkes, at nogen af denne sides medlemmer bor i nærheden af dig og har medicin på lager.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger NK (Inaktiv) - 27/02-2017 20:08 27/02-2017 20:08
Hjælper Esha 2000 kun på at helbrede fiskene eller hjælper det også på, at gøre akvariet sikkert for nye fisk? Som sagt er de fisk jeg har så godt som døde.
Det jeg er mest interesseret i er, at finde frem til noget, som jeg kan behandle akvariet med eller lign. sådan så jeg ikke skal stå i samme situation igen om en uge med et hold nye fisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger westermann - 27/02-2017 21:01 27/02-2017 21:01
Indlægget er rettet 27/02-2017 21:05 27/02-2017 21:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Prøv selv at undersøge sagen.
Du kan lære utrolig meget ved at google problemet/sygdommen.
......men ja, du løser problemet ved at benytte Esha 2000 - både hvad angår dit aktuelle problem OG fremtidige fisk.
Om dine nuværende fisk kan reddes, kan jeg ikke garantere, men gør dog forsøget hurtigst muligt.
Eksternt link http://www.akvariewest.dk/Download/esha_2000.pdf

Annoncører
Annoncører