Beton akvarie Vægt???

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 977

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger kennethg - 11/04-2017 20:24 11/04-2017 20:24
Jeg går og overvejer at lave et beton akvarie, men hvad kommer vægten op på???har været inde på forskellige beregner sider, men kan ikke lige få det til at passe.

længe 130cm
brede 50cm
højde 40cm
Tykkelse 3cm

Hvad vil vægten blive???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 11/04-2017 20:59 11/04-2017 20:59
Det afhænger af beton type?
Formentlig noget fiber beton ikke? Selv med fiber beton er tre cm. Nok for tynd tykkelse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger DPedersen - 11/04-2017 21:53 11/04-2017 21:53
Indlægget er rettet 11/04-2017 22:05 11/04-2017 22:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Delete

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KasperK/Lolland - 12/04-2017 09:06 12/04-2017 09:06
Tænker bare; hvorfor? *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/04-2017 10:21 12/04-2017 10:21
Jeg synes det er en sjov idé.
Men det er SUPER svært at lave. Både med armering og især en forskalling der tillader at støbe i ét hug.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger kennethg - 12/04-2017 18:36 12/04-2017 18:36
Havde tænkt mig at betonen bare var grus og cement, men hva tykkelse tror du man skal op på for at det holder???

Har haft 3 utætte akvarier på et år...DERFOR.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jesper Jørgensen - 12/04-2017 19:05 12/04-2017 19:05
#6 Jeg har haft akvarier siden engang midt i 80'erne og har (7-9-13) endnu ikke haft et eneste utæt akvarium...og jeg har haft/har mange!

Enten er du ekstremt uheldig, eller også gør du noget helt galt *skeptisk*

Der er flere grunde til, man normalvis ikke ser akvarier lavet i andre materialer end glas.
En af udfordringerne består i, det er en hel del mere omstændigt at sikre tætheden end det er, når man bruger glas.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/04-2017 19:24 12/04-2017 19:24
Indlægget er rettet 12/04-2017 19:24 12/04-2017 19:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Glem alt om at blande det selv. Du skal have noget fiber beton for at få noget styrke i de tykkelser.
Og noget armering... Du skal have super minimum 30mm dækning af armeringen for at undgå rust gennemslag. Så vil tro 6cm er det mindst mulige.

Tror at samlingen mellem betonen og forruden vil være svær.
Det at finde et produkt der er fiske sikkert og kan binde på begge materialer.

Det kan Sika Danmark måske hjælpe med?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Marc T - 13/04-2017 00:31 13/04-2017 00:31
kennethg skrev :
Havde tænkt mig at betonen bare var grus og cement, men hva tykkelse tror du man skal op på for at det holder???

Almindelig beton er jo i grunden ikke vandtæt... så grus og cement alene er nok ikke vejen frem. Især ikke hvis det bliver armeret (jern+vand=rust)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 13/04-2017 07:50 13/04-2017 07:50
Et akvarium af beton er ikke bedre sikret mod utætheder end et af glas, hvis ellers de er sat ordentligt op. Det er sjældent glasset der er problemet, men derimod limningen, og man kommer jo også til at have en limning i et betonakvarium.

Hvis man absolut vil lave et akvarium med så lidt glas/acryl som muligt, er træ et meget lettere alternativ.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/04-2017 08:09 13/04-2017 08:09
Ud over glas ville jeg bygge i rustfrit stål. Det kan svejses så det er tæt, det er stærkt. Det kan autolakeres. Det er lettere end så meget andet. Og super holdbart.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Svend Erik - 13/04-2017 12:32 13/04-2017 12:32
ken kætbak skrev :
Ud over glas ville jeg bygge i rustfrit stål. Det kan svejses så det er tæt, det er stærkt. Det kan autolakeres. Det er lettere end så meget andet. Og super holdbart.

Mener at kunne huske silikone holder på rustfri.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/04-2017 13:11 13/04-2017 13:11
Jeg ville også gætte på at det binder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger ThomasBallerup - 13/04-2017 20:45 13/04-2017 20:45
Når akvariet ikke er størrer end beskrevet, men ønsket er et ultra tæt akvarie,
Hvad med at lave det som vanligt glas og alu og silicone,
Men med dobbelt op i mål på alle glas tykkelser,
Så bliver det umuligt at smadre, samt der kommer dobbelt lim flader,
En garanteret vinder løsning, billigere og lettere end noget andet,
Husk at lave det korrekt så der er silicone i mellem alle glas,
Alt for mange færdige købe akvarier er desværre lavet forkert,
Det opdager man når der flækker en rude som man så skal skifte,
Der ser man alt flere glas rammer hinanden , og derfor flækker sagerne,

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/04-2017 21:09 13/04-2017 21:09
Eller hvis man har akvarier med aluramme, så lægge en giga fuge på, inden man fylder vand på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Jesper Jørgensen - 13/04-2017 23:30 13/04-2017 23:30
Tæthed kan vel for så vidt ikke gradbøjes ;)
Der er tæt og ikke tæt.

Køb et af de kendte mærker fra nyt og sæt det korrekt op.
Sandsynligheden for dét vil være utæt er mange gange mindre, end du vil have held med selv at få bikset noget ordentligt sammen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger KasperK/Lolland - 14/04-2017 10:03 14/04-2017 10:03
kennethg skrev :

Dette skyldes formentlig ikke typen af akvarie, men istedet et sted, hvor du begår en fejl af en slags.

ThomasBallerup skrev :
Når akvariet ikke er størrer end beskrevet, men ønsket er et ultra tæt akvarie,
Hvad med at lave det som vanligt glas og alu og silicone,
Men med dobbelt op i mål på alle glas tykkelser,
Så bliver det umuligt at smadre, samt der kommer dobbelt lim flader,
En garanteret vinder løsning, billigere og lettere end noget andet,
Husk at lave det korrekt så der er silicone i mellem alle glas,
Alt for mange færdige købe akvarier er desværre lavet forkert,
Det opdager man når der flækker en rude som man så skal skifte,
Der ser man alt flere glas rammer hinanden , og derfor flækker sagerne,

Dette er nok heller ikke løsningen, Det man får ud af det, er et akvarie, der er dobbelt så tungt som nødvendigt og ikke har større resistens mod utætheder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Administrator Sponsor ken kætbak - 14/04-2017 11:10 14/04-2017 11:10
Det er altså samlinger der oftest giver problemer.
Jeg har (7-9-13) kun haft ét knækket glad ud af 7-8 utætte akvarier gennem tiden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Udvikler Sponsor Kviller - 14/04-2017 11:43 14/04-2017 11:43
Jeg har haft akvarier i 30 år. Et max på 56 stk på en gang. Jeg har haft 2 utætter akvarier i min "karriere" Det ene var kit, der var blevet for gammelt og smuldrede :) Det andet var lidt sjovere. Der var kondens fra låget, der løb ned bag akvariet. Det gjorde så, at træet i bordet udvidede sig, så akvariet kom til at stå skævt. Det gjorde så at glasset fækkede..

Jeg vil mene, at hvis dine akvarier flækker i glasset, så står det skævt eller ujævnt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger scn - 15/04-2017 20:19 15/04-2017 20:19
hehe... Meget sjov tanke, men hvis man vil have vandtæt beton, så skal man tænke på udførslen og revnevidder.

For at undgå fugebund, så skal det støbes på en gang. Det kan lade sig gøre ved at støbe det på hovedet. Men så kommer der lige det med stenstørrelser, den skal være lille. Og hvordan men kompaktering? En stavvibrator er udelukket da den er for stor til at kunne komme ned. Et vibratorbord kunne være en mulighed, eller måske med selvkompakterende beton.

Som nævnt vil fiberarmering være den eneste mulighed, men det er ikke "for børn" at arbejde med den slags. Man ser alt for meget elendigt arbejde med ikke opblandede fibre. (de udbud jeg har været blandet ind i for et par af de helt store infrastruktur ejere har fiberarmering været bandlyst med undtagelse af nogle enkelte små 3. parts dele som let kan skiftes og som ikke har strukturel betydning for konstruktionen).

Typisk tillader man lidt revnevidde på vandtætte betonkonstruktioner, op til 0,20 mm revner, men man acceptere så også fugtgennemtrængning og forventer selvlukkende revner. De enkelte større revner, som altid vil opstå bliver injiceret. Det er ikke muligt med injicering i den nævnte konstruktion.

Og så har vi slet ikke talt om det punke som det virker som om alle selvbyggere første ang. glemmer: Vandtæt samling mellem glas og beton, for der skal vel en frontrude i akvariet?

Men det er da muligt, DTU byg har en kano i fiberarmeret beton hængende, mener den er mindre end 1 cm tyk, og den virker.

Men det er den helt forkerte vej at gå. Brug 1000,- på et ordentligt bord til dit akvarium, og du kan have et helt alm. akvarium i mange mange år.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Principia - 16/04-2017 08:58 16/04-2017 08:58
jeg har bygget flere akvarier gennem tiden. det har den åbenlyse fordel, at man kan sy det, til der hvor det skal stå. men om det kan betale sig ?? næ ikke rigtigt.

Jeg er også meget enig, med folket om, at et traditionelt opbygget akvarium er nr. 1. Betonakvarier, tror jeg kun er rigtigt gavnlig oppe i nogle meget store størrelser.
Et akvarium, lavet i aluminium, eller rustfast stål, er nok at foretrække. Man kan i begge tilfælde lave det med en rustfast 2mm plade som bund, i stedet for glas. Man skal så bare sørge for at akvariet er understøtte på hele bundfladen, pga. udbøjning på pladen. men det vil under alle omstændigheder, være en god ide.

Der er intet svært i at bygge et akvarium selv. men det er lidt omstændigt.

Alternativ, som andre også skriver. Og altid en god ide ved brugt. En omfugning, evt. med lidt kraftigere fuger. Og så sørge for at akvariet står korrekt.

Og så op med humøret. Vi alle har prøvet at have lidt vand i stuen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger kennethg - 16/04-2017 15:27 16/04-2017 15:27
Tak for svarene allesammen :) ...I har fået mig til se at det nok både er for tungt og for besværligt. Jeg har bare støbt virkelig meget, og troede det var en nem løsning fordi jeg kunne håndværket...Jeg Må bare Igang med at lære at fuge.

Alle 3 Akvarier har været købt Brugt. Om jeg gør noget forkert??? *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Principia - 16/04-2017 15:48 16/04-2017 15:48
Det er altid bedst, at starte med at tjekke fugerne i et brugt. Alternativ ligge en lille fuge over eksisterende. Hvis man kan mærke silikonen, har sluppet bare det mindste, skal man skære de gamle fuger af i kanterne, for at fjerne det løse, og rense godt af, for at fuge en ordentlig, oven på.

Hvis du har pilet akvariet ud med vand og det hele, når du har købt det, er det jo tæt. Og så er det et opsætningsproblem. man skal være sikker på det står på en lige flade, og er nogen lunde i vatter. Så burde det holde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Svend Erik - 16/04-2017 17:44 16/04-2017 17:44
kennethg skrev :
Tak for svarene allesammen :) ...I har fået mig til se at det nok både er for tungt og for besværligt. Jeg har bare støbt virkelig meget, og troede det var en nem løsning fordi jeg kunne håndværket...Jeg Må bare Igang med at lære at fuge.

Alle 3 Akvarier har været købt Brugt. Om jeg gør noget forkert??? *skeptisk*

Hvis det er glasset der knækker/revner så er det nok et bord der vrider i opstilling. Særligt når det ikke er sket, hvor det stod før du købte.

Jeg har ikke prøvet at et akvarieglas er knækket, men silikone der har løsnet sig fra glasset, til at begynde med tror man på lidt ekstra fordampning, indtil man ser et vådt gulvtæppe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Principia - 16/04-2017 22:43 16/04-2017 22:43
Jeg har haft et akvarium hvor der er som nr 14 skriver, Fejl i konstruktion. resultat revnet bund i 325L

Annoncører
Annoncører