Kan man have faste beboer sammen med yngel?

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 360

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger FrauWiter (Inaktiv) - 17/04-2017 21:02 17/04-2017 21:02
Godaften (y)

Jeg tænker at starte et fast yngleakvarie op, nu da jeg har fået lidt sværddragere (1.3) og en flok meget glade panda pansermaller (de T'er hele tiden *rødmer* ).

Da der er cichlidesand i min store balje, tænker jeg også bare at bibeholde det i mit yngleakvarie (jeg har et lille 17L med pumpe, som jeg tænker er ok). Derudover påtænker jeg lidt græs, også en trærod/træstykke med noget javabregne på, og måske en lille hule?

Nu ved jeg jo ikke, hvor hurtigt/heldigt det her projekt går (yngledelen) - så jeg tænkte, er der nogle beboer, som man kan have der fast, UDEN de æder evt. æg eller unger? Og hvor 17L ikke vil være dyreplageri..

Jeg har overvejet lidt rejer, men hvad tænker I?

Vh. June

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 17/04-2017 21:29 17/04-2017 21:29
rejer og snegle, så er der også nogle til at rydde op i de foderrester der vil komme. Men 17 liter er nu ikke meget til at opfodre yngel i. Det er svært at holde god vandkvalitet i så lille en balje, hvor man må forvente at der skal fodre lidt hårdt, så de små kræ får masser af mad at vokse på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger FrauWiter (Inaktiv) - 18/04-2017 18:21 18/04-2017 18:21
Hej #2

Jeg er klar over, det er lidt småt, men jeg tænker alligevel daglige vandskift og med en god pumpe, så er det hvad der er plads til på køkkenbordet :)

Jeg har købt 2 blue rabbit snegle, dem er jeg lidt spændt på :) Og så tænker jeg red cherry shrimps? Ville en lille malle være overkill?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger scn - 18/04-2017 19:15 18/04-2017 19:15
Nu ved jeg ikke hvad en "blue rabbit snail" er for en fætter, men kunne frygte at det er en sulawesi. De skal altså have en del foder, så de vil nærmest gøre det ud for den belastning der bør være i akvariet. Glem ALT om en malle, de sviner alt for meget, og der er meget få arter som vil kunne trives i så lille et akvarium.

Når jeg skrev snegle tænkte jeg posthorn. en håndfuld rcs vil være ok.

Planen om daglige vandskifte er god nok, men den holder desværre sikkert kun en uges tid... Det er som med nytårsfortsætter om at kvitte Baroloen i weekenden, droppe smøgerne og starte hardcore ud i det lokale fitness 4 gange om ugen og have vaskebræt inden påske. Det ved vi godt kun lykkes for 1/1.000.000.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Helpfish - 21/04-2017 07:55 21/04-2017 07:55
Indlægget er rettet 21/04-2017 09:36 21/04-2017 09:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# 4
haha. Rigtig nok med vaskebrædtet.

Jeg vil dog sige, at jeg har set folk have små saltvandsakvarier, i lignende størrelser, stående i køkkenet uden skimmere - i flere år. Der skiftes vand hver eneste dag. Det fungerer for dem, fordi det er nemt lige at skifte vandet, mens man tager opvasken. Og den tages jo også hver dag. Så jeg tænker at det fint kan lade sig gøre - hvis man virkelig vil det.

Ideen med græs er fin, men vær opmærksom på, at det kræver godt lys. De fleste små akvarier er ikke udstyret med så godt lys, imho. Alternativt kunne det være nogle planter i overfladen, som kan leve af den overskydende næring i vandet. Noget der vokser pænt hurtigt og som nemt kan tages ud, når der er for meget.

Jeg vil dog samtidig sige, at jeg mener ikke, at man skal hælde flere fisk i. Det bedste ville være, at nøjes med det, der er. Man får de bedste ungfisk ud af det reneste vand. Jeg taler ud fra gode og dårlige erfaringer. 10 røde rejer gør dog ingen større forskel.

Men ja, vandskift hver dag.

Annoncører
Annoncører