Kh værdi

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 466

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Christian.S - 13/05-2017 12:33 13/05-2017 12:33
Da jeg målte min kh værdi for over 6 måneder siden der var tallet på 12. For ca. En måned siden målte jeg tallet til 10 og i dag nu her har jeg målt det til 8. Jeg har læst mig til rundt omkring på nettet at kh værdien altid vil være permanent. Derfor jeg nu undre mig over at min kh værdi er faldet. Er det mig der har læst noget der ikke holder stik eller er det mine målinger der viser forkert? Je har brugt kh tester fra Jbl (dråbe test)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Christian.S - 13/05-2017 12:42 13/05-2017 12:42
Har også taget testen med Jbl test strimler og app der skal bruges for at aflæse strimlerne på et kort. Ved ikke hvor præcist det er, men første billede viser 10 i kh værdi og andet billede viser 8 i kh værdi som er testet i dag.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger scn - 13/05-2017 17:45 13/05-2017 17:45
Mon ikke det er din leverandør, som laver ordentlige test, som er den mest troværdige kilde. Jeg syntes dog det lyder lidt lavt, HOFOR siger 17-21, og selv hvis du skulle være i området med forsøg på "blødt vand", så skulle hårdheden ikke komme under 10.

Personligt ville jeg bekymre mig meget mere over nitrit værdien (hvis man ellers kan stole på målingerne).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 14/05-2017 02:43 14/05-2017 02:43
Indlægget er rettet 14/05-2017 02:45 14/05-2017 02:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja, det er en forudsætning at man forstår hvad det handler om og dermed også hvad man måler og hvad det har indflydelse på B)
Det meste kan man læse om på linket her....
Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

KH og pH interagerer med hinanden, så laves der ændringer på det ene forhold så har det også en effekt på den anden værdi....

Det er det du oplever vil jeg mene, for ser man på dine måleresultater, så vil man også se at målingen med KH8 er steget i CO2 indhold, hvilket vil sænke KH værdien, da Karbonat og bikarbonat virker som buffer for syren i akvariet, så jo mere kulsyre der dannes jo mere falder Karbonat og bikarbonat indholdet...

Så i den relation, er der intet underligt ved dine målinger...

Iøvrigt er der faktisk et temmeligt stort forbrug af karbonaterne i akvariet, både planter, bakterier og visse dyr bruger det i deres metabolisme .. og det har også effekt på osmose virkningen i f.eks. planterne og deres transport af sukkervand rundt i systemet...
Som nævnt er bakterierne forbrugere af karbonat/bikarbonat, de er nødvendige for deres trivsel, helt på højde med de samme næringsstoffer som planterne gør brug af samt vitaminer...
Snegle forbruger karbonaterne til at danne deres hus af ... af samme årsag vil man kunne se sneglehuse gå i opløsning, hvis man har et højt CO2 indhold i vandet.

Forbruget på Karbonatområdet kan blive så stort at man bliver nødt til at tilføre det, det kan f.eks. gøres ved at tilføre bikarbonat, der ofte her i landet sælges som Natron...
Når man skifter vand fjerner man f.eks. ikke 50% selvom man bytter halvdelen af vandet, der er snarere tale om at man fjerner ca. 40% for der vil også tilføres en smule med det friske vand der hældes på akvariet.. så risikoen er størst hvis man sjældent skifter vand...

Det er selvfølgelig også af samme årsag at pH ændrer sig i akvariet, da du har øget CO2 indholdet vil pH falde...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Christian.S - 14/05-2017 16:01 14/05-2017 16:01
Arh... Nu giver det mere mening. Tak for det fine svar USB :)

Annoncører
Annoncører