Kan vibrationer fra pumpe undgås?

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 538

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Carls (Inaktiv) - 22/05-2017 11:24 22/05-2017 11:24
Jeg har lige anskaffet mig et 54L startsæt til opvækst til mine nøglehulscichlide-yngel.

Startsættet er af mærket "Stylist" og indkøbt i Petworld. Det er bygget sådan, at pumpen sidder under vand med et indsugningsrør og over vandet ligger filteret, som er koblet sammen med pumpen og spytter vandet ud i den anden side.

Men det larmer. Ulideligt meget. Jeg har testet lidt og jeg er ret sikker på, at det skyldes vibrationer fra pumpen alene (den er fastgjort til den samme plastikdims, som holder filteret) og er knappet på lige over vandkanten.

Jeg har to spørgsmål:

1) Er der nogle har erfaringer med dette startsæt og har lignende støjgener?
2) Kan jeg på nogle måder udbedre det selv?

Tak for hjælpen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Carls (Inaktiv) - 22/05-2017 22:31 22/05-2017 22:31
Jeg er ved at blive vanvittig. Jeg giver en stor fadøl for en løsning *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger DPedersen - 22/05-2017 22:45 22/05-2017 22:45
Skift den billige pumpe ud med eheim compact 300 eller smid eheim aquaball i istedet... Er ikke meget for de billige pumper....

Du kan evt. før det, sætte pumpen fast på glasset og bruge et stykke silikoneslange mellem plastikstykket og pumpen, så vibrationerne går i glasset og ikke i plastikken :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Carls (Inaktiv) - 22/05-2017 22:49 22/05-2017 22:49
#3 Tænkte desværre nok det var ude i sådan noget. Pokkers, at jeg valgte det billigste!

Vil dog gerne prøve gør-det-selv-løsningen. Men pumpen skal sidde tilsluttet til filteret, som jo sidder på den der plastikdims over vandspejlet... Jeg kunne evt. skære hullet til pumpen større, så det ikke berører plastikken, men mon det virker?

Pumpen summer lidt, når den ikke sidder i det plastik-gejl, men det er ingenting til sammenligning og noget, som jeg sagtens kan leve med. Men hvordan det lige gøres...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Lyngs - 22/05-2017 22:57 22/05-2017 22:57
Silikoneslange eller et stykke groft filtersvamp ville være mit bud. Noget der kan sidde mellem pumpen og filterkassen så der ikke er direkte kontakt. Kunne man evt. sætte pumpen længere nede og føre en slange op til kassen i stedet for. Evt. i et ophæng.

Ville måske være lettere at komme med forslag hvis der var billeder. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Carls (Inaktiv) - 22/05-2017 23:30 22/05-2017 23:30
Nok smart med billeder, ja ;)

Jeg har prøvet med filtersvamp, men måske silikone kan afhjælpe det. Der sidder i forvejen noget på. Men mon det kan passe, at det skal larme sådan?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Lyngs - 23/05-2017 07:31 23/05-2017 07:31
Ok, hvis jeg forstår dig ret, så er det filterets vibrationer der får hele plastikrammen til at larme?

Hvis det er tilfældet, så er det vel bare at lægge en hånd på rundt omkring for at se hvor der skal vægt på for at stabilisere det. Evt. noget mellem filterkassen og låget som trykker lidt. Grov filtersvamp kunne prøves. Ellers kunne man hive hele rammen op og lave en silikonekant som kan tage vibrationerne men det kræver lidt fingerfærdighed.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger DPedersen - 23/05-2017 08:24 23/05-2017 08:24
Tag pumpen af, læg den ned i akvariet og brug det stykke slange du har, og sæt mellem pumpen og kassen. Ingen siger man skal gøre som der står i manualen :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger boy - 23/05-2017 11:13 23/05-2017 11:13
Hvis det er resonans, mellem delene, så prøv med blød silicone slange. Altså mellem de dele der rører ved hinanden.....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Carls (Inaktiv) - 23/05-2017 22:03 23/05-2017 22:03
Jeg prøvede med de forskellige forslag, men efter at have rodet med det en rum tid, og haft det af og på et utal af gange, så er vibrationerne væk. Imidlertid larmer den billige pumpe stadig uden vibration. Tror man kan vende sig til det, men vil helst undgå det. Så jeg søgte lidt inde på forummet her og kunne se, at AquaEl Fanfilter Mini Plus blev anbefalet som værende stort set lydløs og ganske godt af flere. Derfor har jeg nu bestilt det hjem.

Tak for hjælpen :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger DPedersen - 23/05-2017 23:01 23/05-2017 23:01
Indlægget er rettet 23/05-2017 23:03 23/05-2017 23:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Kender ikke AquaEl særligt godt, men tror du vil have det bedre med eheim aquaball... Eheim er kendt som noget af det bedste i akvarie verden og aquaball er nok deres premium internel filter :)

EDIT: Du kan let sætte aquaball til at køre dit nuværende filter med slange mellem out på den og in i dit nuværende filter (hvis dette ønskes) :)

Annoncører
Annoncører