Blågrønnealger - Cyano plage

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 1172

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Jubel-Bille - 08/06-2017 09:32 08/06-2017 09:32
Mit 325 Mbuna er hårdt ramt af cyano
og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere.

Jeg har behandlet det med happylife mod bga i 6-7 uger (4 uger er normal dosis)
Jeg har kørt et par uger derudover med et andet happylife produkt, som man kan supplere med hvis angrebet er særlig slemt.
Og produkterne holder det bestemt nede, men det forsvinder ikke.

Jeg fjerner jævnligt de grønne plamager( er så småt tilbage dagen efter)
Der er en tunze 6045 og eheim 2075 i baljen, så der burde være rigelig cirkulation.
Jeg har helt fjernet det værst ramte sand.
Flamingoen er blotlagt og er så småt også ved at blive grøn ;(

Jeg skifter omkring 40% vand ugenligt og der er 25 fisk i - saulosi og afra hara.

Nu har baljen lige været mørklagt i 4 døgn og det er sørme ikke helt væk *blink*

Nogen der har gode råd til min kamp mod bga?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MortenDAD - 08/06-2017 09:43 08/06-2017 09:43
Følger spændt tråden!!!
Har et enkelt akvarie hvor cyano kommer igen og igen og igen - det har været lagt 100% om 3 gange og hver gang er der kommet cyano som er forsøgt bekæmpet med snart det ene, snart det andet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger HenningS - 08/06-2017 17:43 08/06-2017 17:43
Min erfaring er at det ikke hjælper at omlægge akvariet. Tværtimod så er det mit indtryk, at det mest går ud over et ny anlagt akvarium. Da mit akvarium blev angrebet, konstaterede jeg at det faldt sammen med et alt for højt fosfat indhold. Med meget stor sandsynlighed på grund af fodring med frostfoder, der ikke var skyllet ordentligt. Men også fordi akvariet ikke var kommet ordentligt i gang, så planterne var ikke i stand til at bruge fosfater.

Løsningen var at få gjort noget ved fosfatindholdet. Jeg brugte JBL PhosEX, men det kunne sikkert have været løst med nogle flere vandskift. Samtidigt skar jeg ned på frostfoderet, og når jeg brugte det blev det skyllet grundigt.

Jeg tyede også til lidt kemi for at komme cyano til livs. Der brugte jeg Easy Life Blue. Siden har jeg ikke set skyggen af Cyano

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Meng - 08/06-2017 22:40 08/06-2017 22:40
Jeg har tidligere været ramt af disse ildelugtende plantedræbende alger, første gang var et 112 liters akvarie, jeg havde lagt om til planteopvækst med godt bundlag med gødning osv. - Efter 2 uger kommer der en lille blå-grøn plamage på bundlaget...Jeg fjerner den, blot for at finde en dobbelt så stor plamage samme sted næste dag. Det hele endte i et komplet ubrugeligt akvarie i løbet af en måneds tid. Selv om jeg mørkelagde i en uge ad gangen, kom cyanoalgerne bare igen efter få dages lys.
Siden det blev nedlagt, har jeg ikke set disse alger i nogen af mine akvarier - indtil for nyligt....Jeg har et 325 liters, der har kørt i 2 år med et HMF filter i hjørnet, og gammeldags GrowLux og SunLux lysstofrør for nostalgiens skyld. Der har aldrig været en alge i det akvarie, udover de naturlige grønalger på glasset ved sollys påvirkning i rummet det står i.
Jeg skulle efter næsten 2 års brug, rense filtermåtten som var temmelig sat til (læs nærmest som mudder) Dette gjorde jeg - passede på ikke at skylle for ivrigt. ingen grund til at ødelægge balancen og de gode bakterier. Monterede måtten igen, satte pumpen til at køre igen, og alt burde være OK....

Burde være, ja....

For dagen efter, formede der sig en blå-grøn plamage på sandbunden og flere overfladeplanter var blågrønne under bladene...Jeg sugede det op, og overfladeplanterne måtte smides ud, men siden da, selv her efter 1 måneds tid, kommer der stadig små (heldigvis) plamager på bundlag og hver uge kan jeg smide en håndfuld planter ud.

Konklusion: Cyano er meget aggressiv, hvis balancen i filteret ikke er optimal. Jo mere du renser, jo værre bliver det. Et akvarie er et biotop, uanset om man bygger det op som et, eller man bare fylder fisk og planter ned i vand. Som i naturen kræver alt liv en knivskarp balance for at fortsætte, og opfyldes disse betingelser ikke, så enten dør livet af sig selv, eller naturen kommer med dens egne indspark til at gøre det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger DPedersen - 09/06-2017 12:25 09/06-2017 12:25
Hovedårsagen til blågrønne "alger" (Kalder det alger trods det er bakterie) er anaerobic bakterier. Hvis man har mange blågrønne alger i bunden af akvariet, så skal man overveje om man skal vende bundlaget rundt. Præcis som man gør ved sand. Når anaerobic bakterier nedbryder nitrate og andet snavs, skaber det gas lommer der er guf for blågrønne alger. Derfor kan det hjælpe kraftigt, hvis man vender bundlaget rundt og derved slipper gassen fri. Dette skal gentages hver dag i en periode, derefter hver uge og til sidst bare for tid til anden. Ved gentagelse fjernes nogen af de anaerobic bakterier der skaber problemet, og bliver derfor lettere og lettere at have med at gøre.

Ovenstående er også grunden til cirkulation plager at virke ved nogen. Underforstået fjerner det de anaerobic områder. Dette virker så ikke altid under bundlaget (pakket for tæt nogen gange).

Blågrønne alger på undersiden af blade er ligeligt gas der sætter sig der, når det stiger op fra bundlaget.

Jeg kan ikke videnskabeligt bevise det, men har efter mange års erfaring kommet frem til dette. Jeg kan ligeledes frembringe og fjerne blågrønne alger med 100% success ved at gøre ovenstående. Har pt 2 sand akvarier hvor dette er meget relevant og effektivt. Jeg rager rundt i sandet ca. 1 gang om ugen med en pind (så hele hånden ikke skal ned i akvariet). Ser gas stige op hver gang og stopper også enhver startende blågrøn plamage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 09/06-2017 20:59 09/06-2017 20:59
Kan man myrde det l*rte bga. Med antibiotika der rammer anerobe bakterier i almindelighed?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger HenningS - 09/06-2017 22:15 09/06-2017 22:15
Easy Life Blue oplevede jeg som ret effektivt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger DPedersen - 09/06-2017 22:55 09/06-2017 22:55
Døde bga er det mest effektive jeg har set :D Når bga dør, udvikler det giftig substance for andet bga, og starter derved kædereaktion :)

Også derfor jeg altid bare hvirvler den smule jeg fra tid til anden oplever i akvariet op, når jeg ikke for gjordt det før nævnt. Når det dør, tager det noget af det andet med :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger vandmande1 - 11/06-2017 19:56 11/06-2017 19:56
Efter endt behandling med kemikalier, kan du prøve med Uv et par uger for at slippe af med det sidste

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Jubel-Bille - 11/06-2017 20:34 11/06-2017 20:34
I dag har jeg ikke set nye alger (y) .... Men jeg holder vejret.

Håber mørklægning og kemi blandingen har taget livet af dem langt om længe.

Jeg vente nok en del dage før jeg tør at lægge sandet tilbage...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Jubel-Bille - 12/06-2017 08:44 12/06-2017 08:44
Jeg ved at man kan slippe af med dem,
ved at bruge antibiotika.
Men jeh ved ikke hvilken slags og har heller ikke noget.
Men jeg må indrømme, at hvis jeg lå inde med noget,
havde jeg overvejet at bruge det *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/06-2017 09:05 12/06-2017 09:05
Det kunne måske være noget metronidazol?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger KimJ - 12/06-2017 09:11 12/06-2017 09:11
Indlægget er rettet 12/06-2017 09:22 12/06-2017 09:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Slap nu af :D

Der er flere udmærkede midler på markedet, som kan købes i enhver akvariebutik, så hvorfor begynde at rode med medicin som kræver en recept eller et lovbrud?

Jeg har selv lidt rod med BGA pt, og eksperimenterer med forskellige måder at komme det til livs. Noget af det jeg har lært, er at Easylife Blue ikke (her hos mig) har virket så effektivt som Happylife Algin-Ekstra ved en tidligere lejlighed har gjort. Der er nok flere ting i spil, men en af dem er nok at mit nuværende akvarium har flere "døde" områder i bundlaget, hvilket har resulteret i at jeg faktisk fik genskabt BGA-plagen efter en effektiv (men langsommere end angivet på flasken) kur med Easylife; Algerne var synligt døde, så jeg sugede lige et par cm. af det øverste bundlag op, og afdækkede derved noget bundlag som ikke havde været i brøring med algemidlet... Læren må være, at man sørger for at midlet kommer ned alle steder hvor algerne kan have ophold, eller lader være med at rode op i bundlaget lige efter at de er udryddet på overfladen?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Jubel-Bille - 12/06-2017 09:17 12/06-2017 09:17
Jeg ved ikke om det der virker.

Men jeg er stædig - happy life produktet SKAL virke!
Har læst flere gamle tråde hvor det har virket for andre,
så skal det også virke for mig :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/06-2017 09:26 12/06-2017 09:26
#14 hvis bare man kendte én der havde opkøbt et lager af antibiotika, da det blev forbudt i rusland :D hint hint ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KimJ - 12/06-2017 09:36 12/06-2017 09:36

Det virker, men hvis de forhold der har skabt problemet i første omgang, stadig gør sig gældende efter kuren, er det jo kun et spørgsmål om tid, før det dukker op igen, uanset hvad man har brugt til at fjerne det med.

Har du et billede af de omtalte alger?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Jubel-Bille - 12/06-2017 09:53 12/06-2017 09:53
Det husker jeg :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger KimJ - 12/06-2017 09:59 12/06-2017 09:59
Ja, det ville være rart, for han ville nok være ret interesseret i at få det afhændet inden det overskrider den maksimale opbevaringstid før brug. Prisen skulle på den baggrund være til at overskue.

Alternativt kunne en internet adgang være løsningen, hvis man alligevel er ligeglad med et hurtigt lovbrud? Hov vent...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Jubel-Bille - 12/06-2017 10:02 12/06-2017 10:02

Da jeg startede baljen op, var det med 2 spandpumper.(1 indkørt og 1 ny)
Den indkørte fjernede jeg efter nogle uger.

Ved opstart var der også 4 rør i, men pga baljen blev meget varm,
fjernede jeg 2 af rørene.
Jeg mener at jeg allerede - da jeg fjernede de to rør - havde mistanke om,
at der var et begyndende problem med cyano.
Der er vist også kommet en kraftigere stream pumpe i.

Så heldigvis er forholdende anderledes nu :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Jubel-Bille - 12/06-2017 10:07 12/06-2017 10:07
Billedet her er fra 3. April

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Jubel-Bille - 12/06-2017 11:07 12/06-2017 11:07
Øv ;(
Lyset er lige tændt i baljen og jeg kan se
den velkendte neon grønne farve i bundlaget langs glasset. :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/06-2017 11:09 12/06-2017 11:09
Man kan evt. Gå den tunge gang til dyrlægen og få en recept på omtalte antibiotika. Det er også godt at have i tilfælde af syge fisk (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger KimJ - 12/06-2017 11:30 12/06-2017 11:30
Jeg tror (med tryk på TROR) at problemet kan ligge i at der ikke kommer tilstrækkelig vandbevægelse ned i bundlaget, og du mangler måske nogle fisk som vender det. Du kan jo evt.i en periode prøve selv at rode rundt i bundlaget hver dag, der hvor problemet er synligt. Det burde kunne forstyrre algerne så meget, at de opgiver. For at sætte trumf på, kunne du jo give en algekur, som denne gang får mulighed for også at nå algerne nede i bundlaget, og se om det ikke virker efter hensigten?

Jeg er desværre selv forhindret i at gøre det samme, da det meste af min bund er filtret grundigt ind i rødder, så jeg prøver at suge så meget som muligt op, og hælde nyt bundlag på.

Hvilken form for algemiddel man bruger, tror jeg er ret underordnet (Metronidazol ER virksomt) men det hjælper jo nok kun hvis det kommer i kontakt med ALLE algerne, så man ikke har rester tilbage, som bare kommer frem når algemidlet er væk igen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/06-2017 11:58 12/06-2017 11:58
Det kan i Malawi akvarier formentlig stresses ihjel.
Det kan evt. Blive rutine ved vandskift at skuffe bunden igennem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Jubel-Bille - 12/06-2017 16:49 12/06-2017 16:49
# 23
Hvilke fisk vender bunden?

Kunne snegle evt bruges eller blir de bare spist?
Har masser af :) snegle i andre akvarier

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger DPedersen - 12/06-2017 19:28 12/06-2017 19:28
MTS (Malaysia tower snails) kan anvendes. Af fisk skal skal det jo være nogen der kan være med de andre, så nok meget begrænset

Men hvis du nu bare vente bundlaget ved vandskift, altså kørte hånden igennem sandet så det hele mikses sammen, så vil du hurtigt slippe for de alger. Sand pakker sammen og gør som jeg beskrev i post #5. Når man har sand, burde man altid vende bundlaget ved vandskift :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger westermann - 12/06-2017 22:27 12/06-2017 22:27
For 3 år siden havde jeg et MEGET kraftigt angreb af cyano. ;(
Det blev behandlet i henhold til Akvarie Wests kombinationsmetode: halvt algin ekstra/halvt algin regular i 4 uger. Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=5231
Jeg har ALDRIG oplevet cyano i mit akvarie siden.

Men vær lige sikker på at det er cyano (og ikke et helt andet algerelateret problem). Hvis det er cyano, vil du opleve en tydelig og ubehagelig jordslået lugt fra akvariet. Du vil desuden opleve en stærkt reduceret iltmætning, da forrådnelsen af cyano-laget (går fra blå/grønt til sort) forbruger rigtig meget ilt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger cborch - 12/06-2017 22:49 12/06-2017 22:49
Jeg har også haft problemer med BGA og har prøvet alle mulige gode råd. Til sidst kørte jeg ind til Akvariebutikken og fik et middel der fjernede BGA og har ikke oplevet det siden.
B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/06-2017 06:16 13/06-2017 06:16
Man kan måske også skylle sandet rundt i mellem sten etc. Når man fylder vand på igen :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Jubel-Bille - 16/06-2017 17:32 16/06-2017 17:32
Nu har jeg købt en lang pind
og jeg roder så rundt i sandet dagligt.

Jeg fortsætter med begge happy life produkter... samme som #27 har brugt

Har ikke set nye i to døgn... :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Principia - 17/06-2017 09:08 17/06-2017 09:08
Nu har jeg fulgt lidt med i tråden, samt kigget i et par bøger. Der står ikke meget i litteraturen om problemet, så jeg tænker lidt at spørge. Hvordan kommer de ind i akvariet i første omgang. En bakteriekultur kommer jo ikke af sig selv. Den skal enten dannes af et eller andet, eller tilføres udefra.
Så kan det have noget af gøre, med dårlig akvariehygiejne, eller er det som almindelige grønalger ( altså planter ) noget som altid er der, men der er stor forskel på om man ser det eller ej. En ting er jo at helbrede. Men en anden ting er forståelse for forebyggelse. I min efterhånden lange karriere, som akvarist, har jeg kun stiftet bekendtskab med problemet 2 gange, og begge gange er det gået over af sig selv, efter noget tid. *blink*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger westermann - 18/06-2017 22:57 18/06-2017 22:57
T.N. & E.L. Taylor. 1993. The Biology and Evolution of Fossil Plants. Prentice Hall, New Jersey:
"One of the first questions aquarists ask when confronted with an outbreak of Cyanobacteria is, where did it come from? Unfortunately, there is no way to be sure. These bacteria can sit dormant for thousands of years until the right conditions arise and then it will bloom. So the initial colony could have hitched a ride on anything that wasn’t thoroughly bleached before entering the tank. This includes ornaments, aquarium hardware, substrate, live plants, live rock, and even the water from fish that have been introduced into the tank. The truth is, where it came from really isn’t the problem, why it proliferated is."

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Principia - 19/06-2017 17:11 19/06-2017 17:11
#32 Det blev jeg så ikke meget klogere af :o

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger westermann - 19/06-2017 17:31 19/06-2017 17:31
Oversat til dansk:
T.N. & E.L. Taylor. 1993. Biologien og Evolutionen af Fossile Planter. Prentice Hall, New Jersey:

"Et af de første spørgsmål, som akvarister stiller, når de konfronteres med et udbrud af cyanobakterier, er, hvor kom det fra?
Desværre er der ingen måde at være sikker på. Disse bakterier kan sidde "sovende" i tusindvis af år, indtil de rigtige betingelser opstår, hvorefter de vil "blomstre". Den oprindelige bakteriekoloni kan være overført på noget, der ikke er blevet grundigt bleget/desinficeret, før det blev introduceret i dit akvarie. Dette kan omfatte dekorationer, akvariehardware, substrat, levende planter, sten og endda vandet fra fisk, der er blevet introduceret i akvariet. I realiteten er det umuligt at vide hvor det kom fra, men mere interessant, hvad der gør at det pludseligt "blomstrer" og spredes."

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger KimJ - 19/06-2017 17:43 19/06-2017 17:43
Essensen er, at man lige så godt kan regne med at Cyanobakterier, som i øvrigt regnes for at være en af de først opståede livsformer på Jorden hvorfra alt andet liv har udviklet sig, i praksis bare er der altid.

Det vil sige, at man ikke skal regne med at kunne isolere sig fra problemet, men må ty til at sikre sig at forholdene i akvariet er så ugunstige for bakterierne, at man undgår en egentlig opblomstring, som er det vi oplever når svineriet pludselig bliver synligt.

Jeg er nået så langt i mine egne bestræbelser på at få skovlen under problemet, at der i hvert fald ikke længere er vækst i det, men det går meget langsomt med at få bakterierne til at forsvinde af sig selv, så jeg giver det en omgang Happylife AlginExtra for at sætte et endegyldigt punktum for sagen.

Løsningen (så langt som det er nået nu) har været en kraftigt øget vandbevægelse, øget vandskift og indplantning af et ordentligt bundt hurtigvoksende planter.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Principia - 19/06-2017 21:05 19/06-2017 21:05
Ja men det jeg ikke forstår, er et akvarium stater i steril tilstand. Kan de være luftbårne ????? Normal når man starter noget, bliver alt vasket kogt, og rengjort, for derefter at tilføre de ønskede kulturer.
Jeg forstod allerede af #32, at man ikke kan sige med sikkerhed hvor de er kommet fra. Men det ville nu en gang være rart at vide.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger KimJ - 19/06-2017 21:34 19/06-2017 21:34
Et akvarium starter da ikke i steril tilstand. Allerede når du hælder vand i, kommer de første bakterier med. Hver eneste gang du sætter en plante eller hælder et dyr i akvariet, følger der et komplet lille univers af bakterier, sporer og kim til alskens spændende ting med. En del af disse dør fordi de ikke kan leve i deres nye omgivelser, andre overlever men kan ikke formere sig i tilstrækkelig grad til at gøre opmærksom på sig selv, og atter andre stortrives i en grad at de får en decideret opblomstring, til gavn eller skade for deres nye miljø (akvariet).

Det er tvivlsomt om Cyanobakterier ligefrem er luftbårne, men eftersom de kan sidde på/i stort set alt man kan komme i berøring med, er det helt umuligt at undgå at de finder vej til akvariet. Heldigvis er det sjældent, især i ferskvandsakvarier, at de får komplet overtaget. Når der sker en opblomstring, er det til gengæld ofte meget svært at komme dem til livs ved blot at ændre akvariet så det ikke længere ligefrem tilskynder flere bakterier. Der skal i nogle tilfælde meget drastiske midler til.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger westermann - 19/06-2017 22:07 19/06-2017 22:07
Til KimJ's helt korrekte beskrivelse kan tilføjes, at cyanobakterien har eksisteret i 2,5 milliarder år og menes at være ophav til alt liv på jorden. De findes overalt på kloden (antarktis, ørkener, have, søer) og de findes i tusindvis af varianter (hvoraf visse kan være direkte dødbringende for dyr og mennesker).
Du behøver blot at gå udenfor din dør og stikke fingeren i jorden, så vil du have tusindvis af (uskadelige) cyanobakterier med dig ind igen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Principia - 19/06-2017 22:12 19/06-2017 22:12
Jeg har som sagt, kun stiftet flygtigt bekendtskab med fænomenet. det er klart at man tilfører akvariet noget, ved indførelse af dyr og planter. Når jeg mener at man stater sterilt ( lige bort set fra vores drikkevand ) er det fordi jeg behandler alt, når jeg starter nyt op. Alt bliver rengjort spritte af, bundlag kogt osv......
Men jeg er fuld ud klar over at man skal starte en kultur for at få det til at virke. Som udgangspunkt må jeg så konkludere at en del af de bakterier som starter akvariet er i vores vandhanevand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger lars8000 - 19/06-2017 22:50 19/06-2017 22:50
Cyanobakterien er som mange har skrevet om tidligere umulig at komme til livs, jeg har haft den tidligere i meget alvorlig grad, nu er den "væk" dvs. den er kun at se sjældne gange under bundlaget og ses ved frontruden og sideruder, dvs. 1 gang/md kan jeg lige rode op der...

Det kan anbefales at indsætte pansermaller, de roder 24/7 i bundlaget, det irriterer cyano- den kan ikke etablere sig..

Nu har jeg ingen problemer, min måde at komme af med skidtet på var at rense det op mekaninsk så meget som muligt, få en gødningsplan, og mørke lægning med brintoverilte

( kuren står jo også inde på Eksternt link www.akvariegoedning.dk )

og satte uv-filter på i en periode- især ved vandskifte og rensning af bund når der var lidt svæv i vandet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger Jubel-Bille - 20/06-2017 10:16 20/06-2017 10:16
Mht bakterier/steril opstart

Da jeg startede baljen op i februar, kom der mange kg granit i.
Det værste jord blev skyllet af, men de blev skam ikke kogt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Principia - 20/06-2017 19:40 20/06-2017 19:40
#41. jeg foretrækker at koge brugt bundlag. Man ved aldrig hvad det har udviklet at sjove ting, når det har stået et stykke tid i en spand. Og med et stykke tid mener jeg længere tid. Ikke bar en uge.
Hvis jeg starter noget op med nyt, bliver det bare skyllet i gennem til vandet er klart, for der er sikkert ikke så mange døde ting i. Snegle, osv.
Men som sagt har jeg ikke de store erfaringer med at bøvle med sådan noget, for det er ikke rigtigt noget jeg har været ramt af. Måske lidt hældigt, når jeg læser tråden.
Jeg er bare lidt typen som gerne vil finde en oversag til alt, fordi jeg ikke mener noget er helt tilfældigt. Men hvis det er noget som stadig er i akvariet, selvom det er gjort grundigt rent, og trærødder er kloret, og hvis de farver meget, vasket i kautisk soda, sten kloret osv... Må man jo acceptere det.
Men som Kim J var inde på, findes der også masser af ting i vores vand. Når akvariet har stået et stykke tid bliver det jo biologisk aktivt, selvom man ikke tilfører det noget.
Almindelige alger dukker jo også tilsyneladende uprovokeret op. Og det er også et mysterium for mig hvordan de kommer. De kommer ved heller ikke af sig selv, uden man bliver "smittet" på en eller anden måde.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Nørgård - 20/06-2017 21:31 20/06-2017 21:31
Mørklægning virker hos mig. Min en uge. Giver ingen mening at fjerne bakterier generelt, der skal jo være bakterier i.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger westermann - 20/06-2017 22:27 20/06-2017 22:27
#43 Det var dog en besynderlig udmelding.
Der findes hundredevis af forskellige bakterietyper, som er særdeles skadelige for dine fisk - eksempelvis flexibacter, som er den primære årsag til mundsvamp.
Og så er der jo dem her (bare for at nævne nogle få:

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Nørgård - 25/06-2017 18:14 25/06-2017 18:14
#44 Mener bare at bakterier selv vil komme hvis forholdene for bakterierne er gunstige. Det handler om at ændre forholdene i akvarierne. Ved ikke lige med de baktermer du nævner, men vi har masser af skadelige bakterier i akvarierne bare ikke i skadelige mængder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Jubel-Bille - 30/06-2017 16:55 30/06-2017 16:55
I sidste uge sprang jeg et vandskift over.
De sidste par dage er der nu kommet lidt sorte belægninger,
der hvor der før var cyano.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger westermann - 30/06-2017 17:57 30/06-2017 17:57
Det er døde cyanobakterier og ganske normalt (viser at din kur har virket).
Hvis du ikke har mulighed for at fjerne de grimme belægninger bør du - som tidligere nævnt - sørge for størst mulig iltning, da forrådnelsesprocessen bruger meget ilt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Principia - 01/07-2017 08:27 01/07-2017 08:27
Så lige et dumt spørgsmål mere. *uhh* . Når de dør og går i forrådnelse, hvad bliver de så til ???? En forrådnelses proces kræver jo andre bakterier, som bruges til at bryde det døde ned. Der er jo ikke meget som går fra at være noget, til at blive til ingenting. *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger USB_akvariegødning - 02/07-2017 00:05 02/07-2017 00:05
Der er kun een ting der kan slå Cyano ihjel og det er antibiotika... med mindre man da skolder den, hvilket den heller ikke klarer, men det er lidt vanskeligt at komme afsted med i akvariet...

At bakterien ændrer farve og bliver sort, er ikke ensbetydende med at den er død, netop Cyano kan antage mange forskellige farver, så farven på den er absolut ikke noget tegn på om den er levende eller død...
Den har en vis tendens til at tage farve og hyle med som de ulve den er iblandt, f.eks. vil den ofte hvis den optræder sammen med diatom alger, kunne være både grønlig og brunlig og begge dele samtidig er ikke usædvanligt...
Jeg har læst side op og side ned om denne bakterie og der er endnu ikke dukket viden op som jeg mener at kunne bruge i relation til at blive den kvit... tror sgu ikke der findes nogen... men man kan skabe nogle forhold for den så den ikke umiddelbart dominerer i akvariet, en af de anvendelige metoder er at afskære den fra energitilførsel og samtidig udsætte den for oxidering, altså at angribe den på to fronter samtidig, det gør som oftest at den opgiver den grønlige form og trækker sig ned i bundlaget, hvor den så eksisterer på lige fod med andre anaerobe bakterier og der er den netop sort med måske en smule nuancer over i det brunlige, her kan den så eksistere i kortere eller længere tid inden den evt. dukker op igen med sit grønne "liglagen"...
Hvis jeg skal give et bud på hvad der kan overleve vores tid på jord, så er det klart cyano kommer ind på en førsteplads, den har erfaringen og har lært af det og den er så godt konstrueret at selv planterne har den indbygget som lyshøstende materiale og ud over planternes klorofyl har cyanoen også andre stoffer der er lyshøstende, den skulle endda være i stand til at kunne omsætte lys fra bølgelængder den egentlig ikke kan anvende til noget den kan, altså hente energi fra lys der normalt er usynligt, så det er og bliver en kreativ fætter både hvad det angår, men den ser også ud til at være istand til at kunne omstille respirationen til forskellige forhold og er ikke ensporet som mange andre væsner med henblik på om det udelukkende skal være ilt det drejer sig om, den laver bare sit eget ud fra de grundstoffer der er til rådighed...
Man kan ved at anvende f.eks. Natriumbenzoat skabe nogle begrænsninger for bakteriel vækst, så det vil have en god virkning... og den nævnte bekæmpelse af den iform af Brintoverilte og mørkelægning er beskrevet her Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...
Om selve Cyano står der lidt i et af afsnittene om alger.. Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Men se også afsnittene om f.eks. Diatomalger hvor den også kan spille en væsentlig rolle, da den i stor udstrækning netop indgår i et symbioseforhold med disse alger...

Det er ikke kun bakterier der er nedbrydende faktor eller har indflydelse på nedbrydningen i akvariet og i naturen for den sags skyld, der foregår mange andre ting, bl.a. spiller lyset en rolle med fotokemiske processer der kan tændes og slukkes på den bekostning..
Det såkaldte REDOX potentiale spiller også ind og vil nærmest tage over hvor bakterierne ikke længere fundgerer så der er tale om en flertrinsraket der egentlig skal sørge for det man kalder re-mineralisering altså slet og ret genvinde de stoffer der tidligere har været brugt til at opbygge fisk og planter og andet der har en livslængde i akvariet... så REDOX som det dækker over Reducerer og Oxiderer den uorganiske del i akvariet tilbage til de stoffer som planterne igen vil kunne optage... kører man akvariet helt efter naturmetoden, så behøver man i princippet ikke tilsætte noget som helst, da det vil komme tilbage af sig selv, men det kræver tid og at man er indstillet på at have et ikke sterilt udseende akvarium, der skal være en betydelig ophobning af detritus som det hedder, og her vil det fungere både med hensyn til næring af flora og fauna...
Så i princippet er der sådan set ikke noget der går til spilde i akvariet, folk/akvaristen udnytter det bare ikke fordi det er vigtigere at have et, for hvad de anser, for at være et repræsentabelt akvarium altså en vis form for sterilt udseende kan man vel kalde det... men det er ikke den måde naturen fungerer på...
Det andet altså det usterile kan lade sig gøre, har selv kørt et akvarium i 7 år uden motorfilter af nogen art og meget minimal fodring, hvilket resulterede i at de svageste fisk døde og indgik i detritus sammenhængen og blev til næringsstof for planter m.m. .... men det var bestemt ikke det man vil kalde et udstillingsakvarium, men snarere et lære-akvarium .. Iøvrigt skete det at jeg dumpede f.eks. en Cyanoramt Microsorum i akvariet, hvor der gik en lille guppyflok en Colombiansk vildstamme, akvariet blev startet med 10-15 stk og alt efter til rådighed værende foderemner kørte antallet op og ned, men sultne guppyer er, i det mindste den vildform, er rigtigt gode til at tage sig af Cyano og normalt var en plante totalt renset for Cyano i løbet af et par dage... så den del kan man jo også lige spekulere over om man ikke gør sig selv en bjørnetjeneste ved at fodre bogstavelig talt i hoved og røv... B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger USB_akvariegødning - 02/07-2017 00:05 02/07-2017 00:05
Der er kun een ting der kan slå Cyano ihjel og det er antibiotika... med mindre man da skolder den, hvilket den heller ikke klarer, men det er lidt vanskeligt at komme afsted med i akvariet...

At bakterien ændrer farve og bliver sort, er ikke ensbetydende med at den er død, netop Cyano kan antage mange forskellige farver, så farven på den er absolut ikke noget tegn på om den er levende eller død...
Den har en vis tendens til at tage farve og hyle med som de ulve den er iblandt, f.eks. vil den ofte hvis den optræder sammen med diatom alger, kunne være både grønlig og brunlig og begge dele samtidig er ikke usædvanligt...
Jeg har læst side op og side ned om denne bakterie og der er endnu ikke dukket viden op som jeg mener at kunne bruge i relation til at blive den kvit... tror sgu ikke der findes nogen... men man kan skabe nogle forhold for den så den ikke umiddelbart dominerer i akvariet, en af de anvendelige metoder er at afskære den fra energitilførsel og samtidig udsætte den for oxidering, altså at angribe den på to fronter samtidig, det gør som oftest at den opgiver den grønlige form og trækker sig ned i bundlaget, hvor den så eksisterer på lige fod med andre anaerobe bakterier og der er den netop sort med måske en smule nuancer over i det brunlige, her kan den så eksistere i kortere eller længere tid inden den evt. dukker op igen med sit grønne "liglagen"...
Hvis jeg skal give et bud på hvad der kan overleve vores tid på jord, så er det klart cyano kommer ind på en førsteplads, den har erfaringen og har lært af det og den er så godt konstrueret at selv planterne har den indbygget som lyshøstende materiale og ud over planternes klorofyl har cyanoen også andre stoffer der er lyshøstende, den skulle endda være i stand til at kunne omsætte lys fra bølgelængder den egentlig ikke kan anvende til noget den kan, altså hente energi fra lys der normalt er usynligt, så det er og bliver en kreativ fætter både hvad det angår, men den ser også ud til at være istand til at kunne omstille respirationen til forskellige forhold og er ikke ensporet som mange andre væsner med henblik på om det udelukkende skal være ilt det drejer sig om, den laver bare sit eget ud fra de grundstoffer der er til rådighed...
Man kan ved at anvende f.eks. Natriumbenzoat skabe nogle begrænsninger for bakteriel vækst, så det vil have en god virkning... og den nævnte bekæmpelse af den iform af Brintoverilte og mørkelægning er beskrevet her Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...
Om selve Cyano står der lidt i et af afsnittene om alger.. Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Men se også afsnittene om f.eks. Diatomalger hvor den også kan spille en væsentlig rolle, da den i stor udstrækning netop indgår i et symbioseforhold med disse alger...

Det er ikke kun bakterier der er nedbrydende faktor eller har indflydelse på nedbrydningen i akvariet og i naturen for den sags skyld, der foregår mange andre ting, bl.a. spiller lyset en rolle med fotokemiske processer der kan tændes og slukkes på den bekostning..
Det såkaldte REDOX potentiale spiller også ind og vil nærmest tage over hvor bakterierne ikke længere fundgerer så der er tale om en flertrinsraket der egentlig skal sørge for det man kalder re-mineralisering altså slet og ret genvinde de stoffer der tidligere har været brugt til at opbygge fisk og planter og andet der har en livslængde i akvariet... så REDOX som det dækker over Reducerer og Oxiderer den uorganiske del i akvariet tilbage til de stoffer som planterne igen vil kunne optage... kører man akvariet helt efter naturmetoden, så behøver man i princippet ikke tilsætte noget som helst, da det vil komme tilbage af sig selv, men det kræver tid og at man er indstillet på at have et ikke sterilt udseende akvarium, der skal være en betydelig ophobning af detritus som det hedder, og her vil det fungere både med hensyn til næring af flora og fauna...
Så i princippet er der sådan set ikke noget der går til spilde i akvariet, folk/akvaristen udnytter det bare ikke fordi det er vigtigere at have et, for hvad de anser, for at være et repræsentabelt akvarium altså en vis form for sterilt udseende kan man vel kalde det... men det er ikke den måde naturen fungerer på...
Det andet altså det usterile kan lade sig gøre, har selv kørt et akvarium i 7 år uden motorfilter af nogen art og meget minimal fodring, hvilket resulterede i at de svageste fisk døde og indgik i detritus sammenhængen og blev til næringsstof for planter m.m. .... men det var bestemt ikke det man vil kalde et udstillingsakvarium, men snarere et lære-akvarium .. Iøvrigt skete det at jeg dumpede f.eks. en Cyanoramt Microsorum i akvariet, hvor der gik en lille guppyflok en Colombiansk vildstamme, akvariet blev startet med 10-15 stk og alt efter til rådighed værende foderemner kørte antallet op og ned, men sultne guppyer er, i det mindste den vildform, er rigtigt gode til at tage sig af Cyano og normalt var en plante totalt renset for Cyano i løbet af et par dage... så den del kan man jo også lige spekulere over om man ikke gør sig selv en bjørnetjeneste ved at fodre bogstavelig talt i hoved og røv... B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Administrator Sponsor ken kætbak - 02/07-2017 05:44 02/07-2017 05:44
Gad vide hvad det aktive stof i de cyano- middel er?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Principia - 02/07-2017 07:31 02/07-2017 07:31
Mon det er derfor, jeg ikke har stiftet det store bekendskab med dem. Fiskene har simpelt hen spist dem. *blink*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger Biologilau - I går kl. 21:48 I går kl. 21:48

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger westermann - I dag kl. 01:10 I dag kl. 01:10
#51 Hvis du tænker på kombinationsmetoden (Algin Extra/Algin Regular) er det primære aktive stof salicylsyre. Jørn Ullitz (USB Akvariegødning) - hvis viden jeg normalt har stor respekt for - afviser at denne metode virker. Det er imidlertid påfaldende, at man på akvariefisk.dk kan finde talrige tråde, hvor brugere af kombinationsmetoden (herunder mig selv) har oplevet fuldstændige og permanente løsninger af dette problem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Administrator Sponsor ken kætbak - I dag kl. 04:20 I dag kl. 04:20
#54 jeg skal ikke kunne sige det. Et kort øjeblik tænkte jeg at der måske var en snert af noget antibiotika i de alge midler.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger KimJ - I dag kl. 07:41 I dag kl. 07:41
Mine erfaringer med Algin Extra (2 tilfælde) alene, er entydige; Det fjerner Cyano 100% effektivt.

Man skal dog passe på med at uddrage 100% konklusioner af så få eksempler, da jeg, som de fleste, samtidig har gjort forskellige ting for at fjerne grunden til at problemet er opstået. Man kan derfor ikke med sikkerhed sige hvad der har virket.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Administrator Sponsor ken kætbak - I dag kl. 07:56 I dag kl. 07:56
Jeg har kun erfaring med alge fjerner fra havedamme. Og det har også været overbevisende effektivt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger Principia - I dag kl. 08:12 I dag kl. 08:12
Jeg har fundet noget som er effektivt. Jeg her nogle anubias som skal renses, og har lånt et par caeruleus gold, af en kammerat. Nu er det så for det første, almindelige grønalger, og for det andet sindssygt effektivt. På blot 10-12 dage er de faktisk så godt som algefri. Og det er uden tilsætning af kemi.

Annoncører
Annoncører