Livsglad slørhale med mulige sygdomstegn?

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 186

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Sussi&Leo (Inaktiv) - 19/06-2017 10:37 19/06-2017 10:37
Indlægget er rettet 19/06-2017 10:40 19/06-2017 10:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har to slørhaler Sussi og Leo. Ud fra "perlerne" langs rygningen, tror jeg det er to hanner. De er ca 15-18 cm lange. Jeg har dem i 120 l. Akvarie, med en 500 l. Pumpe pr. Time. TemperTur normal omkring 22 gr. Jeg har et par småfisk gående sammen med dem, en neonfisk, to kilepletbarber, to små maller og fem sølvfarvet fisk jeg ikke kan huske navnet på . Jeg skifter vand ca hver anden uge, 30-40%. Fodre med 1 mallepile en gang om ugen og Tetra Goldfish Energy kugler, ca 8-10 stk + lidt flager hver aften. Og lidt agurk i ny og næ

Nu til mit spørgsmål. Leo, er en "løvehoved" slørhale ( tror jeg det hedder) han er ganske livsglad, svømmer kækt omkring og tigger som en anden labrador hund. Han har de sidste 2-3 mdr fået for vane at lave koldbøtter og svømme på ryggen. ( ikke hver dag, men et par gange om ugen) Ja, han kan enddog finde på at skæve på ryggen, både oppe og nede i akvariet. Jeg tænker at hans svømmeblære spiller ham e puds, men da han ikke virker til at være generet af det, holder jeg bare øje med ham og lader ham lave sine koldbøtter i fred. Nu er han så også blevet opsvulmet og skændene stritter som på en grandkogle. Sådan har han nu set ud de sidste tre uger. Han er stadig glad, tilfreds og spiser godt og svømmer rundt.

Jeg har været inde og læse om bugvattersot, men Leo viser ingen tegn på at have det skidt på den måde, ud over at han er blevet tyk. Jeg har sat dem pø 2 dages fastekur og fodret efterfølgende med kogte ærter uden skrald. Dem var han ganske tilfreds med, men han led åbenbart heller ikke af forstoppelse. For et par dage siden lagde jeg mærke til at den anden slørhale, Sussi, var henne og "nappe" ham bagi. Ikke halefinnen, men ved gattet. Er Leo mon en hun som er ved at smide sine æg. Og bliver de så tykke når de er med rogn?

Er der nogen der har ligende erfaring med deres slørhaler eller har et godt råd. Jeg vil så nødig skære hovedet af Leo hvishan intet fejler.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Dujo - 19/06-2017 17:31 19/06-2017 17:31
Hej :)

Lad mig prøve at svare på alle dine spørgsmål og give et par gode tips undervejs også. Hvis jeg lyder lidt sur eller bestemt, så er det blot min måde at skrive på og det er ikke ment anklagende :)

Først og fremmest lidt råd om dine fisk og en guide til at holde dem "bedre".
Akvariet er lige til den lille side - jeg er med på at alle siger 80L til den første og 40L efterfølgende. Men det er som minimumskrav! Alt hvad du kan give dem af ekstra plads vil de sætte pris på og vokse efter. Da slørhaler er ret svinende anbefales det at have akvariets volume x 5 per time i filter - dette er dog for spandfilter hvor man har en større volume i filtret hvor vandet bliver filtret. Er det internt filter, snakker vi mindst x 10. Derfor ville et større akvarium (250 eller 325L er gode størrelser, da de er aflange) og et større filter der passer til, være en rigtig god ide.
For at se hvilke køn de har, bør du kigge på forfinnerne og gællerne. Har de en masse "stjerner" (på forfinne "ryggen"), så er det hanner.
Du skal af med dine andre fisk. Slørhaler går ikke særlig godt med andre fisk og ofte vil kravene til fiskene ikke stemme overens med slørhalernes behov. Generelt set - har du slørhaler, har du kun slørhaler. Især maller er en dårlig kombi da de vil angribe fiskene om natten og spise af deres slimhinde - hvilket giver en masse problemer efterfølgende.
Temperaturen er helt fint, men hold den stabil :) Mad - synkende foder er bedst (er usikker på de Tetra om de er synkende) og gelfood er fantastisk. Kig på Hikari, NatureFoods og Repashy (Super Green og Solient Green). Flagfoder er skidt, da de får luft ind mens de spiser fra toppen hvilket kan øge presset på deres svømmeblære, hvilket du jo også beskriver er sket med din fisk. Agurk er jeg ikke kæmpe fan af til slørhaler, grundet kernerne.

Hvis skæl stritter - så er det bugvattersot. Ingen tvivl. Og det er tæt på umuligt at kurere - desværre! Det kræver medicin som man ikke kan købe i DK og som er ret dyrt. Selvom din fisk ikke viser andre tegn på sygdom, så er den syg. Der er uenighed om det smitter, men jeg går altid ud fra det gør. Så er man på den sikre side. At den anden fisk er efter ham, tyder på at han er svag. De vil faktisk ofte gå efter syge fisk, så de ikke får mad osv. At hans svømmeblære er blevet dårligere er dog tæt på at han har fået det værre, da bugvattersot påvirker nyren.

Hvad kan du så gøre?
Rengør akvariet, filter og alt i det. Kom af med dine andre fisk (slå dem ihjel, folk vil nok ikke købe syge fisk). Start med at skifte vand 60-80% hver 3 dage i 2 uger og giv 2 gr salt pr 10L vand, helst uden jod, den første uge ved hvert vandskift. Efter de 2 uger bør du skifte 60-80% engang om ugen. Sørg for at få fjernet madrester og afføring i hele akvariet når du skifter vand.

Håber du kan bruge bare lidt af det og at din fisk klarer den

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Sussi&Leo (Inaktiv) - 19/06-2017 18:35 19/06-2017 18:35
Indlægget er rettet 19/06-2017 18:37 19/06-2017 18:37 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Dujo tak for dine mange fine råd.

Jeg er ret overbevist om at jeg har to hanner. De har perler på rygfinnerne.

Jeg prøver lige at repetere:
Jeg skal af med alle de andre fisk undtagen slørhalerne? Det vil være optimalt med et større akvarie. Jeg håber de vil trives lidt endnu i deres 120 l. Tank, da jeg ikke har plads til et større pt. Det er et gammelt akvarie så det er dobbelt længste i forhold til højde.

Jeg skal skifte 60-80% af vandet, skriver du. Men skal det ske når fiskene er i vandet? Der kan ike være meget tilbage når der også er sten i akvariet. Salt i vandet? Almindelig havsalt? Jeg læste et sted at man kune gemme et saltkorn i en af ærterne, da det var vanddrivende. Kender du noget til det?

Og hvorfor kan man ikke kopiere billeder herinde, så I kan se Leo. Han ser slet ikke syg ud, bortset fra at han er blevet noget fed.

Og mit foder flyder ovenpå. Jeg må have fat i noget nyt, kan jeg godt se ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Sussi&Leo (Inaktiv) - 19/06-2017 18:39 19/06-2017 18:39

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Dujo - 20/06-2017 05:43 20/06-2017 05:43
Rygfinner - altså dem der stikker op for ryggen? Det har intet at sige i forhold til køn :) I stedet kig på gællerne og forfinnerne og evt. numsen. Solid Gold har en fantastisk video på YT omkring netop dette.

Ja til det første og andet. I forhold til længde osv. så handler det om at de har så stort et areal (fladt, længde x bredde) at svømme på som muligt og højde nok til fiskens højde x 3. Men alt hvad du kan give dem af plads er bedre!

Jeg skifter engang i mellem vand med fiskene i akvariet, beholder kun lige nok vand til at de kan svømme rundt uden at skrabe sig på bunden. Ofte tager jeg dem ud, da jeg bruger en pumpe til at få vandet ud med og de kan komme til at blive suget fast på pumpen. Ellers kommer jeg dem i en balje med akvarievand og en luftsten mens jeg skifter vand og rengøre akvariet. Så kan jeg også fodre dem med lidt mere "beskidt" mad, såsom levende eller frosne blodorme og myggelarver. Det ELSKER de.

Nr. 4 knap over boksen du skriver i fra venstre (se efter smileys), sætter du billeder ind. Du kan kun sætte 1 billed ind af gangen.

Annoncører
Annoncører