Tillid vs. Mistillid

Postet under : Siden - Ideer til Akvariesiden
Visninger : 1086

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MortenDAD - 22/06-2017 14:24 22/06-2017 14:24
Tidligere på dagen var der et opslag hvor en bruger advarede mod at handle med en anden bruger.
Tråden er nu fjernet, da det er mod akvariesiden.dk´s retningslinier - Fair nok.

MEN:

Handel hvor det er meget svært at vurdere om den vare man bestiller er korrekt beskrevet af sælger forudsætter tillid til sælgeren, samtidig er der ved handel over internet, mail, sms og lignende ofte tale om forudbetaling, igen forudsættes tillid til sælgeren.

Når akvariesiden.dk stiller en salgsplatform til rådighed burde det være i sidens interesse at de sælgere der er på siden også gør sig fortjent til den tillid vi som købere viser dem.
Ligeledes burde det være i akvariesiden.dk´s interesse at begrænse mulighederne for de sælgere der berettiger til mistillid.

Det kunne være et evalueringssystem, hvor køber og sælger vurdere hinanden som samhandelspartnere efter gennemført handel.
Lidt a la ebay´s feedback system.

Den nuværende totalcensur på området er at stikke hovedet i sandet og håbe at problemerne forsvinder af sig selv - det gør de ikke!!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 22/06-2017 15:10 22/06-2017 15:10
Jeg er langt hen af vejen enig.
Men der er altid to sider af én sag, og regler er regler B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 22/06-2017 17:05 22/06-2017 17:05
#1. Jeg er meget enig.

#2. Der er flere af de regelsæt som siden bruger eller benytter sig af, som er forældede. Hvis en anden person, gentagne gange ikke overholder sine aftaler, eller bruger siden for at snyde, burde der komme nogle sanktioner, prompte.
Desuden er regler ikke bare regler, da akvariesiden, ikke har nogen juridiske forpligtigelser, over for hverken brugere eller forum.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 22/06-2017 17:55 22/06-2017 17:55
Vi har banned Mange snydere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 22/06-2017 18:19 22/06-2017 18:19
Måske. Men med ikke så mage adm, på siderne mere, er det nemt at spille smart uden at blive opdaget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 22/06-2017 18:48 22/06-2017 18:48
Vi kan også vende det på hovedet.
Her er der tale om én der føler sig snydt. Vi har ingen chance for at vide hvor mange tilfredse handler der har været siden sidste dårlige handel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger brib - 22/06-2017 18:49 22/06-2017 18:49
Principia skrev :
Måske. Men med ikke så mage adm, på siderne mere, er det nemt at spille smart uden at blive opdaget.

Med den lille sjat annoncer der er tilbage i KSB. Er der nok ikke det vilde at kontrollere :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger MortenDAD - 23/06-2017 11:09 23/06-2017 11:09
ken kætbak skrev :
Her er der tale om én der føler sig snydt. Vi har ingen chance for at vide hvor mange tilfredse handler der har været siden sidste dårlige handel.

Og netop derfor vil et evalueringssystem være på sin plads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 23/06-2017 11:25 23/06-2017 11:25
Som tidligere indehaver af en forretning, kan jeg informere om, at jeg flere gange har fået besked om, at enten gav jeg en god rabat, eller også blev jeg svinet til på Akvariesiden.dk.

En enkelt anmeldelse fra en person er intet værd, ligesom sider som trustpilot m.fl. hvor man mod betaling kan slippe for visse anmeldelser heller intet er værd.

Min erfaring med private handlende er, at de er lige så utroværdige som de professionelle. Der er bare nogle typer, som ved hjælp af løgn og fup, forsøger at sælge/snyde alt og alle.

Når man handler så er det vigtig at have sin egen mening, forundersøgelsen i orden og tvivle på alt hvad der bliver sagt, indtil man har fundet en handlende man føler man kan stole på. Først der kan man slække lidt på sin mistillid.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Administrator Sponsor ken kætbak - 23/06-2017 11:25 23/06-2017 11:25
Det ville være udemærket. Men jeg kan næsten ikke tro at det kommer her på siden..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger MortenDAD - 23/06-2017 11:33 23/06-2017 11:33
Så kan vi jo lave et selv

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Administrator Sponsor ken kætbak - 23/06-2017 11:59 23/06-2017 11:59
Nu behøver der jo ikke gå rød stue i det hele.
Der er én ud af formentlig hundredevis af handler der føler sig snydt. Iøvrigt er der kun en side af sagen.

Det behøver måske ikke kalde på heftig aktion fra akvariefisk.dk's side.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger MortenDAD - 23/06-2017 12:09 23/06-2017 12:09
ken kætbak skrev :

Nu er jeg bange for at jeg ikke helt forstår længere *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Administrator Sponsor ken kætbak - 23/06-2017 17:49 23/06-2017 17:49
MortenDAD skrev :
ken kætbak skrev :

Nu er jeg bange for at jeg ikke helt forstår længere *blink*

Det skal endelig ikke forstås som at vi bag siden er interesseret i at holde hånden over brodne kar, tværtimod. Der er jo ikke nogen der kan lide at blive snydt.

Men reglen er lavet for at undgå fejlagtige beskyldninger.

Hvis vi forestiller os (rent hypotetisk) at køber i en handel føler sig snydt, men faktisk ikke er blevet det. Så er det ikke fair at sælger er blevet stemplet som snyder og hængt ud til spot og spe.

Man kan komme på masser af eksempler.

Jeg har engang solgt fisk for 500kr. Jeg blev betalt i krøllede 50'ere. Men efter manden var kørt og timer var gået, der kunne jeg tælle 9 sedler.
Er jeg blevet snydt eller er der talt forkert. Jeg kunne jo bare have talt pengene med det samme.

Der er altid folk der føler sig snydt. Jeg er bare sjordens en af dem

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Principia - 23/06-2017 19:07 23/06-2017 19:07
#14. Du har til dels ret. Men en gode handel, foregår på en måde så hverken sælger eller køber føler sig snydt. Og vi er alle voksne mennesker. Det er klart at man selv skal tælle, ikke nødvendigvis pga. snyd, men for at sikre sig selv imod fejl.
Men når det angår varerne, er man som køber velkommen til at takke nej, hvis sælger ikke lever op til annoncen. Dette kræver dog man gider at bevæge sig ud, for at se tingene, i stedet for bare at stole på posten afleverer det aftalte.

Jeg personlig hader de som prøver at tage røven på folk, som de tror ved mindre end dem selv. Jeg hader at spilde min tid. Men rigtigt mange smider billider op, som intet har med virkeligheden at gøre, eller kommer med en beskrivelse, som overhovedet ikke holder stik.
Ved de tilfælde, holder jeg mig ikke for fin til at sige, hvor er det jeg kom efter ????, og hvis det er det de fremviser, skal der en kraftig prisjustering til før vi har en aftale. Når folk holder på deres, holder jeg mig heller ikke for fin til, at forklare at de spilder både min og deres egen tid, og de måske skulle opsøge en form for professionel hjælp, for virkeligheden ser en anelse anderledes ud, for dem, end for andre.

Omvendt som sælger, har jeg prøvet at blive taget bag i nogle gange. Derfor en afgrundene til der er noget jeg ikke gider sælge ud af mere.
Men de ting der sælges bliver sat til fair priser, og nogen gange bliver der fulgt op på handlen, for at sikre mig at folk er tilfredse.
Det sjove er, jeg har prøvet at sætte en annonce, hvor jeg intet hørte. Satte prisen op, og lortet var væk med det samme.

men det ændrer ikke ved det faktum, at de som bevidst snyder, og går efter princippet, går den, ja så går den, burde hænges ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Administrator Sponsor ken kætbak - 23/06-2017 20:02 23/06-2017 20:02
Vi er nok alle enige om at snydere og røvere skulle sættes på træhesten. Det bliver de også her på siden, men ikke på grundlag af en dårlig oplevelse.

Det er måske også en risikabel årstid at sende levende ting med postvæsenet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Lyngs - 23/06-2017 21:47 23/06-2017 21:47
ken kætbak skrev :

Det er et spørgsmål om at pakke sine ting/dyr/planter ordentligt. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Administrator Sponsor ken kætbak - 24/06-2017 00:49 24/06-2017 00:49
Lyngs skrev :
ken kætbak skrev :

Det er det helt sikkert. Men 5 dage undervejs og evt. I 25 graders varme kan slå det meste ihjel. - Hvis det ikke er pakket til UG.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Lyngs - 24/06-2017 01:45 24/06-2017 01:45
Indlægget er rettet 24/06-2017 01:47 24/06-2017 01:47 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

ken kætbak skrev :
Lyngs skrev :
ken kætbak skrev :

Det er det helt sikkert. Men 5 dage undervejs og evt. I 25 graders varme kan slå det meste ihjel. - Hvis det ikke er pakket til UG.

Det er ikke så svært, når man først får det lært. Nu om dage, med PostNord's tvivlsomme kvalitet, er det efter min mening et krav.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Meng - 24/06-2017 03:39 24/06-2017 03:39
Indlægget er rettet 24/06-2017 03:40 24/06-2017 03:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Meng - 24/06-2017 03:41 24/06-2017 03:41
MortenDAD skrev :
ken kætbak skrev :

Og netop derfor vil et evalueringssystem være på sin plads

Hvis et sådant system skulle laves, hvem synes du så skal godkende disse "evalueringsytringer", så vi forbrugere alle ved, at dem der ytrer dem ikke blot er røvhuller, som synes alle andre, der har en anden mening end dem selv er idioter? Tænk lidt længere.... ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Meng - 24/06-2017 04:06 24/06-2017 04:06
Indlægget er rettet 24/06-2017 04:16 24/06-2017 04:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Undskyld mit udbrud, men jeg bliver så træt, når jeg gang på gang hører om folk, der føler sig snydt herinde, i handel med andre akvarister/leverandører.

Man skal selvfølgelig ikke snyde hinanden, men man kan også selv være lidt mere obs på om varen er dét man forventer. I enhver handel, gælder det om at bruge sin egen sunde fornuft. Bliver en sjælden vare udbudt til den halve pris, kunne man jo måske blive lidt mistænksom - og omvendt, bliver man skambudt for sin vare som sælger, kunne man jo i samme grad blive lidt mistænksom på købers intentioner.

Akvariehobby er ikke en internetshop i alle tilfælde. Ind imellem hvis man ønsker noget specielt, må man tage opgaven og udgiften til at besé varen inden man køber den. Hvis man ikke gider/har råd til dette, må man undvære!

Jeg køber ikke fisk uden jeg har set dem inden, og er sikker på at de er i ordentlig stand. Er de det, giver jeg dét sælger ønsker for sin vare, uden at presse prisen ned. Er varen ikke som jeg forventede, går jeg uden videre forhandling, og tager tabet i omkostninger for turen som en oplevelse, og handler ikke længere med denne sælger. (Er ikke god til at huske navne og ansigter, undtaget dem der lyver eller prøver på at snyde mig)

Jeg udbasunerer ikke en dårlig handel på internettet, netop af samme grund som Tonny og andre tidligere har gjort opmærksom på - Der er altid to sider af samme sag....
Jeg kan i min eufori over at have fundet den længe søgte fisk, misset detaljen om at sælger sagde, de var vildtfanget og at de var svære at få til at spise foder...eller glemt at han sagde at de befandt sig bedst ved 29 grader, og jeg så putter dem i et 25 grader akvarie og de dør få dage efter. Det samme gælder planter, som jeg ofte på det seneste har set tråde om herinde - Bare fordi de går ud, ugerne efter du har købt dem, betyder ikke det er dårlige planter, det kunne bare være de skal vænne sig til at være i dit vand - eller i det hele tsget under vand...!
Har for fjorten dage siden købt en stor flot moderplante af én af Anubias arterne, og den er mere gul lige nu end grøn, men jeg er helt rolig, fordi jeg så hvordan tidligere ejer opbevarede den efter udtagning af akvariet - i en spand med låg og 5 cm vand i en måned...dvs. mere luft end vand har omgivet den plante, selvom den var flot grøn da jeg købte den, vidste jeg jo godt det ville blive en længere udfordring at få den pæn i et akvarie, men størrelsen og typen taget i betragtning, ønsker jeg ikke at hænge sælger ud på nettet, fordi jeg har taget bestik af situationen inden jeg køber varen. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Principia - 24/06-2017 11:59 24/06-2017 11:59
Man skal selvfølgelig ikke snyde hinanden, men man kan også selv være lidt mere obs på om varen er dét man forventer. I enhver handel, gælder det om at bruge sin egen sunde fornuft. Bliver en sjælden vare udbudt til den halve pris, kunne man jo måske blive lidt mistænksom - og omvendt, bliver man skambudt for sin vare som sælger, kunne man jo i samme grad blive lidt mistænksom på købers intentioner.

Der er jeg enig. Men jeg vi så sige, at nogle sælgere, har skudt helt ved siden af, så de må affinde sig i de bud de får. Jeg kan godt handle herinde, men vil bestemt ikke betale overpris for affektionsværdien. Ej heller for at sælgere, skal have dækket deres udgifter, eller ligefrem tjene på et salg. Det er en hobby, og man må påregne et hvis tab.
Man skal som sælger heller ikke føle sig snydt, men bare være realistisk omkring tingenes værdi. Også selvom det skulle være en vare som ikke hænger på træerne.

Akvariehobby er ikke en internetshop i alle tilfælde. Ind imellem hvis man ønsker noget specielt, må man tage opgaven og udgiften til at besé varen inden man køber den. Hvis man ikke gider/har råd til dette, må man undvære!

Dette udsagn er jeg meget enig i.

Men dette forhindrer ikke, at der er nogen i mellem, som bevidst tager folk i nummer to, fordi de regner med at man kan slippe afsted med stort set alt, bag et tastatur, fordi det er så dejligt upersonligt. det er jo ikke forbudt som køber at tænke sig lidt om, men det er det heller ikke for sælger. Og de få sælgere som spekulerer i at være lidt alternative, bør hænges ud, så andre folk kan være ops på, at omgås dem med en hvis skepsis. Men ok en enkelt handel som er gået galt, og lynsstemning, er måske lidt i overkanten. Men hvis der viser sig et mønster hos en person, bør det komme frem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Principia - 24/06-2017 12:02 24/06-2017 12:02
Og til trådstarter. Jeg kan se i debatten, at du morer dig gevaldigt. Jeg ved ikke om det er humor, eller du er en forsmået teenager. Forvirring.
Når man starter en sådan tråd, burde man holde sig for fin, til at spamme, debatten efterfølgende med lort for at sige det på en pæn måde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Meng - 25/06-2017 01:40 25/06-2017 01:40
Indlægget er rettet 25/06-2017 01:41 25/06-2017 01:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Principia skrev :

Der er jeg enig. Men jeg vi så sige, at nogle sælgere, har skudt helt ved siden af, så de må affinde sig i de bud de får. Jeg kan godt handle herinde, men vil bestemt ikke betale overpris for affektionsværdien. Ej heller for at sælgere, skal have dækket deres udgifter, eller ligefrem tjene på et salg. Det er en hobby, og man må påregne et hvis tab.
Man skal som sælger heller ikke føle sig snydt, men bare være realistisk omkring tingenes værdi. Også selvom det skulle være en vare som ikke hænger på træerne.

Jeg kan forstå at vi til dels er enige - Dette er jeg glad for :)

Jeg tror vores uenigheder beror i at vi tænker på forskellige varer indenfor akvariehobbyen.
Det er korrekt at man ikke kan sælge et akvarie uden tab, eller udstyr for den sags skyld - men når det gælder fisk, kan man faktisk godt være heldig/velovervejet og avle en art, der er tilpas sjælden til at den faktisk kan give et overskud.
Jeg ved dette af egen erfaring med et kuld på 100 fisk, hvor det godt nok tog 3/4 år at komme af med dem, men til en salgspris sammenlagt på kr. 2500.- så er udgifter til 2 liter flagefoder, 2 kubikmeter vand og 68 kwh. vist også dækket. ;)

Men du har ret, køber man et akvarie fra nyt til 10000.- og forventer at man kan få mere end halvdelen året efter, så er man enten godtroende ellers har man ingen jordforbindelse, men det er jo netop dér at den sunde fornuft hos både sælger og køber burde træde ind - tjek markedet, inden du sætter noget til salg, og tjek markedet inden du reflekterer på en annonce. Det er de bedste råd jeg kan give. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Principia - 25/06-2017 02:11 25/06-2017 02:11
#25. De sidste fisk jeg solgte, fik jeg nul for. Jeg skulle bare vide at de fik det godt, der hor de kom hen. Så der er jeg også realistisk. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger brib - 25/06-2017 09:17 25/06-2017 09:17
Nye biler samt nyt akvarieudstyr, er nok det der hurtigst mister i værdi ved videresalg.

At der så er nogle enkelte imellem der er overbevist om at man kan få nypris, hvis man har kylet en flok guppyer og 4 plastikplanter i akvariet, dem springer jeg let og elegant over .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Administrator Sponsor ken kætbak - 25/06-2017 10:04 25/06-2017 10:04
Man er jo ikke tvunget til at handle.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger brib - 25/06-2017 10:08 25/06-2017 10:08
ken kætbak skrev :
Man er jo ikke tvunget til at handle.

Nej Heldigvis da :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Principia - 25/06-2017 13:04 25/06-2017 13:04
Nej da. heldigvis er der ingen tvang. Men man har lov at undres, og have en mening. Men der findes mange annoncer som jeg springer let og elegant hen over, fordi de er urealistisk prissat, og hullet er for stort i forhold til hvad sælger vil have, og jeg vil give. Det gælder både fisk og udstyr.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Lyngs - 25/06-2017 13:32 25/06-2017 13:32
Fisk og Rejer betaler jeg gerne ekstra for hvis de er i rigtig god stand og har gået under optimale betingelser.

Jeg springer ofte over de billige frem for de dyre. For er man villig til nærmest at give sine dyr væk, så tyder det, efter min mening, på at de ikke betyder noget for en.

Jeg vil heller ikke sælge mine dyr til folk som ikke vil give en ordentlig pris. Igen, hvis man ikke vil betale ret meget for dyr generelt, så er man efter min mening heller ikke typen der passer godt på dem.

Med udstyr er det noget helt andet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Principia - 25/06-2017 15:42 25/06-2017 15:42
Indlægget er rettet 25/06-2017 16:12 25/06-2017 16:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#31. Dyr betyder noget. Men det er ikke prisen som afgøre, om dyrene er passet ordenligt. Nu er tendensen væk godt nok, men jeg kan stadig huske, da folk brugte betegnelserne VF, og F1, for at skrue på prisen. Jeg syntes at det er helt åndsvagt at skulle betale en stykpris, på 1000kr, for en Cichlide, fordi at sælger skriver VF i annoncen. Samt har man også kun sælgers ord for, at de er hvad de udgiver sig for.

Jeg havde nogle Kadangoer gående, i en overgangsfase, fra Victoria, til beslutningen om nedlæggelse af akvariet. De blev bortgivet, til en som hentede dem her inde fra. Jeg oprettede annonce om bortgivelse, sådan at folk kunne skrive hvis de var interesseret.
Kriteriet var at deres akvarium ikke var mindre end det de kom fra, samt at de havde styr på hvad de lavede. Nu er det sådan med mennesker, at man kan sige og gøre meget. Men man må ind i mellem vælge at stole på folk, når de skriver. Og den unge mand som hentede dem, virkede også reel nok.

At jeg så vælger at afhænde dem her UB, var netop for at sikre, at de fik en god tilværelse, i stedet for at sælge dem til en eller anden idiot.
Jeg passer mine dyr, men bliver på ingen måde grådig af den grund, for det er en hobby, og ikke en forretning. Alternativet var at skære hovedet af dem, så er det bedre for samvittigheden, at prøve at sikre fine fisk en ordentlig tilværelse i stedet.

Så dit argument, falder på en anelse irriterende måde.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Lyngs - 25/06-2017 16:38 25/06-2017 16:38
#32 VF og F1 betyder for mig personligt bare at dyrene med stor sansynlighed er mere krævende (sarte) end f.eks. 5. generation. Fint nok hvis man mangler nyt blod eller vil have en udfordring.

Min kommentar var ikke for at træde nogen over tæerne. At jeg har næsten den modsatte tilgang som dig, betyder ikke at du ikke vil dyr det bedste. ;)

Jeg er typen som tager ud til en hundekennel og ser hvalpene have det ad helvede til, og med blødende hjerte tager derfra igen uden at redde/købe en.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Principia - 25/06-2017 16:54 25/06-2017 16:54
Jeg køber nu heler ikke dyr, som jeg ikke har set først. Jeg har heller ikke noget imod at skulle betale. men der er en klar grænse for hvad folk, kan tillade sig, og se sig selv i øjnene, bag efter. Efter min mening. Der er bare nogen som ikke lever op til samme moralske begreber.
Jeg ser ikke det at købe dyrt som et kvalitets stempel i sig selv. jeg har også før udvandret fra en sælger, fordi jeg ikke syntes han levede op til forventningerne.
Men det er lidt en smagssag, for hvad man syntes man kan byde folk og dyr. Jeg har for det meste beskæftiget mig med Cichlider, og der har jeg godt nok set lidt af hvert. Også nogen som kørte deres hobby som en forretning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Lyngs - 25/06-2017 17:57 25/06-2017 17:57
#34 Høj pris er aldrig et kvalitetsstempel i sig selv, lige meget hvad man handler. Det er dog oftest en indikator.

Jeg ser intet principielt problem i at man "tjener" penge på sin hobby. Hvis dyrene har det godt og der er købere til dem. Problemet opstår først, efter min mening, hvis man laver en decideret fabrik hvor dyrevelfærd og trivsel er det man sparer på for at tjene penge.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Administrator Sponsor ken kætbak - 25/06-2017 18:05 25/06-2017 18:05
#35 helt enig.
Hvis det er en hobby er det for ens fornøjelses skyld, ikke for pengene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Principia - 25/06-2017 19:09 25/06-2017 19:09
Jeg kan se vi er enige langt hen af vejen. Og jeg har intet problem med folk som tjener et tilskud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Himmler - 16/07-2017 01:21 16/07-2017 01:21
Hvis man er utilfreds med den pris sælger har sat, er man da yderst velkommen til at springe over. Jeg mener at det er forkert at en sælger absolut skal fastsætte sine priser efter en eller anden tilfældig købers regler for priser! Hvis sælger mener at han/hun har et produkt der er det værd som vedkommende har sat prisen til, jamen så er det vel prisen!?? Om sælger så selv finder ud af at produktet aldrig bliver solgt er vel sælgers problem. (Så man man jo sætte prisen lidt ned eller have tålmodighed :D ) Simpelt udbud og efterspørgsel... Nu sælger jeg ikke noget PT, men der er ingen købere der skal diktere en pris for mig ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Principia - 16/07-2017 10:01 16/07-2017 10:01
#38. der er ingen som dikterer noget som helst. Debatten tog bare en lille drejning om at vare realistisk. Det er klart at men som sælger gerne vil have så meget som muligt, og som køber give så lidt som muligt. Så der vil altid være en lille interesse konflikt. Men faktum er bare lidt, at de typer som sætter et 250L til salg for 4000kr, lige så godt kunne spare tiden på at oprette annoncen. Men det er så min holdning, og man har vel lov til at undre sig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger brib - 16/07-2017 17:25 16/07-2017 17:25
#38 : Nu støder jeg yderst sjældent på købere der dikterer prisen på en vare jeg har til salg. Men oftere på sælgere der ønsker en urealistisk høj pris for noget skrammel. Dem gider jeg ikke engang gå i dialog med .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Administrator Sponsor ken kætbak - 16/07-2017 18:04 16/07-2017 18:04
Det er vel sådan al handel er foregået lige siden den første hulemand byttede med en anden hulemand..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Principia - 16/07-2017 19:39 16/07-2017 19:39
#41 HVAD KALDER DU OS NU HULEMÆND !!!?!! B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger brib - 16/07-2017 20:53 16/07-2017 20:53
Jeg er da en hulemand :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Administrator Sponsor ken kætbak - 16/07-2017 21:35 16/07-2017 21:35
Vil man ikke betale prisen, så må man undvære, eller fatte køllen og tage selv..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Lyngs - 17/07-2017 02:20 17/07-2017 02:20
Syntes der er en stigende tendens til at folk som henvender sig til mig, ikke tør købe med mindre de kan afhente selv, da de har brændt nallerne tidligere.

Er der virkelig så mange fuskere herinde?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Administrator Sponsor ken kætbak - 17/07-2017 07:48 17/07-2017 07:48
Jeg oplever det aldrig.
Ofte har jeg fisk med på vejen til Jylland, og folk mødes glædeligt med mig underlige steder langs motorvejen. Der har da endnu ikke været noget bøvl.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger brib - 17/07-2017 09:22 17/07-2017 09:22
Lyngs skrev :
Syntes der er en stigende tendens til at folk som henvender sig til mig, ikke tør købe med mindre de kan afhente selv, da de har brændt nallerne tidligere.

Er der virkelig så mange fuskere herinde?

Jeg tror nu ikke der er så mange fuskere, men nok nærmere nogen der ikke lige har styr på hvad de egentlig sælger.

Annoncer skal nok betragtes på samme måde som når ejendomsmæglere skal sælge et hus .

Dejligt frit beliggende hus på landet = Huset ligger 20 km fra nærmeste indkøbssted og man sner inde hvis der kommer 5 cm sne .

Huset trænger til en kærlig hånd = Tapetet er det eneste der hindre hytten i at skvatte sammen .

En smule fugt i kælderen = Det kræver fuldt dykkerudstyr og en gummibåd at bevæge sig rundt der nede .

Termoruder lidt utætte = Huset har været tidligere rockerborg og der er ikke en hel rude tilbage i hytten.

Taget en smule utæt = Halvdelen af tagpladerne er blæst af i orkanen i 1999 og er afdækket med 2 hullede presseninger fra Jem&Fix.

Egen brønd = Det forklarer hvorfor der står 1.5 meter vand i kælderen .

Osv. Osv. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Principia - 17/07-2017 09:43 17/07-2017 09:43
#47 :D :D :D :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger Lyngs - 17/07-2017 15:06 17/07-2017 15:06
ken kætbak skrev :
Jeg oplever det aldrig.
Ofte har jeg fisk med på vejen til Jylland, og folk mødes glædeligt med mig underlige steder langs motorvejen. Der har da endnu ikke været noget bøvl.

Nej... Det er jo det der er den stigende tendens. Folk vil hellere køre tværs over landet end stole på at man får det tilsendt som man bestiller.

#47 Der fik jeg sku lige kaffen galt I halsen :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/07-2017 06:26 18/07-2017 06:26
Men alt det til trods, så har internet handel aldrig været større.

Der er jo også et engelsk udtryk : " buler beware".

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger Principia - 18/07-2017 10:10 18/07-2017 10:10
#50.
Tja, vi kan takke internettet for rigtigt meget. Der findes faktisk ikke den ting som det ikke har gjort nemmere. I sær inden for vores hobby.
Men det har dog også lidt mangler. F.eks. at det efterlader nogle muligheder, for at knap så hobby mindede mennesker, kan tage nummi, på begyndere, eller godtroende. At du siger, du kan mødes med folk de mest mærkelige steder, gør jo også at de kan se varen fysisk, inden betalig, og bede dig tage det med hjem igen, hvis der ikke ligger en forventningsafstemning af varen.
Langt værre ser det ud med evt. udstyr, som "bare" bliver sendt. Der kunne jeg godt forestille mig, at der er en del, som har prøvet at modtage, noget som var en kende mere håndværkertilbud, end man måske havde beregnet.
Jeg må indrømme at jeg er en af dem, som starter bilen, og kører efter varerne, så jeg kan trække mig ud, hvis forventningerne, ligger for langt væk fra aftalte. Eller genforhandle prisen, hvis det ikke er som det jeg så på billederne. Hvis man så render ind i enten en sælger, eller for den sags skyld køber, som er skudt helt ved siden af, holder jeg mig ikke tilbage, for at fortælle at de spilder både min og deres egen tid.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger ThomasBallerup - 18/07-2017 10:37 18/07-2017 10:37
hvis nogen føler sig bevidst snydt, og derved føler behov for at skrive om det offentligt
feks for at advare andre om personen samt at få afløb for deres frustrationer,
så er der masser af sider på nettet til sådan noget,
men bør fremligge ALT kommunikation i korrekt rækkefølge, samt gode tydelige billeder af sagerne,
og undgå at krøder sagen med person fnidder.
Jeg er enig i at vi ikke skal have sådan noget på vores sider,
men når og hvis det sker, skal man tage det med en admin, der så vil håndtere det,
og i helt klare sager vil de så banne vedkommen som ken også beskriver,
på den måde beholder vi alle de gode folk og slipper af med de dårlige.
PS: husk altid at skrive pænt og høfligt til folk, også selv om modparten ikke gør det,
på den måde fremstår i selv som den mest seriøse, og det dæmper også fremstød hos modparter,
man har ret til sin mening, bare formuler den høfligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger KevinR - 28/07-2017 23:34 28/07-2017 23:34
Køb salg og bytte er ved at dø ud herinde folk vælger at handle mellem private på facebook da det til dels er tilladt at omtale negative handler og til dels er sværere at snyde og bedrage med en reel profil da både familie,venner og arbejdskolleger kan læse med.

Jeg har en gruppe på næsten 1500 medlemmer og har endu ikke oplevet en handel der er endt i snyderi

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Principia - 29/07-2017 08:50 29/07-2017 08:50
Indlægget er rettet 29/07-2017 08:52 29/07-2017 08:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Facebook og Instagram, og andre sociale medier, i den retning, henvender sig også kun til lukkede grupper, og derfor betydeligt mindre flader.
Men når det er sagt, er der også divergerende mennesker på de medier. Men det er korrekt at der er større mulighed for mudderkastning der.
Jeg er langt hen af vejen meget enig med det der bliver skrevet i #52.Jeg vil bare tilføre, at nettet har gjort det nemmere at snyde. Samt er det også blevet nemmere at hænge folk ud.
Der har gennem tiden været flere debatter om emnet, på den ene eller den anden måde, hvor der har været forskellige højder på bølgerne. Jeg har gennem tiden heller ikke holdt mig for fin, til at være, øhhh bom bom, knap så diplomatisk, i mine udtryksformer, hvilket måske er lidt uheldigt. men det er faktisk de hede debatter som har ændret lidt ved folks adfærd gennem tiden.
Hvis alle var enige altid, var der jo ingen udvikling, og jeg savner faktisk de gode gamle dage, hvor man kunne kalde en spade for en ko osv..... :D . Det hele er blevet lidt for fesent, hvor det for mange tilfælde, er blevet kørt ind bag kulisserne, i stedet for at køre i forum, hvor man bliver tvunget til at stå ved det man siger, og de holdninger man har. Så når du nævner div. medier, er udviklingen skam også gået i den retning her, hvor flere via, PB, prøver at stille sig som dommere over andre. Og for at vende tilbage til #52. I gamle dage i debatten gik man faktisk efter bolden og ikke manden, selvom der skete uheld, og man ramte et skinneben ind i mellem. Og der fandt man ikke nogen direkte ubehøvlede, men opildnede folk som brændte for sin hobby.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger HappyDane69 - 30/07-2017 17:02 30/07-2017 17:02
Hvor er den demokratiske fairness henne Ken, når du som moderator/admin for denne side, åbenbart kategorisk nægter, at folk prøver få andre op af stolen og tage ansvar for deres platheder og straks blokerer sådanne oplæg ?

jeg har smidt kr 1000 ud på en brugt pumpe, som ikke virkede når det om til stykket og mit oplæg blev straks blokeret for respons..rigtig flot arbejde !!!

jeg blev oz snydt med noget javamos, som blev solgt som christmasmos og det oplæg jeg kom med, slettede du straks du så det..

Kan kun konkludere, at du åbenbart er konfliktsky og ikke rigtig kan håndtere kritik..

sørgeligt..men når man finder ud af, at det nr man har overført penge til, åbenbart tilhører en advokat, ja så sidder jeg sgu med dårlig smag i munden..hvor plat kan en jurauddannet være ?

måske jeg skulle kontakte advokatrådet og høre deres mening om sådan en opførsel..

fortsat go dag derude..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Administrator Sponsor ken kætbak - 30/07-2017 17:13 30/07-2017 17:13
Det er da ærgerligt at du bliver snydt igen og igen og igen.
Men kig hellere indad i stedet for at kræve demokratisk retfærdighed fra tredje/fjerde part.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Administrator Sponsor ken kætbak - 30/07-2017 17:16 30/07-2017 17:16
Iøvrigt rodede både jeg og kviller efter den profil du efterspurgte vedrørende en angiveligt defekt spandpumpe.
Men hvis man hverken kan huske navn, nummer eller bopæl på vedkommende man handlede med for adskillige måneder siden, så er det ikke nemt at hjælpe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger Principia - 30/07-2017 19:28 30/07-2017 19:28
#55. Det er korrekt, at man nogen gange kan være mere eller mindre enig med ken`s beslutninger. Men jeg ved fra tidligere erfaring, at det kan være sindssygt svært at mægle, i en sag, som man ikke selv har været en aktuel del af. Man skal huske at man som ADM, først og fremmest får sagen fra den som syntes at være forurettet. Og derefter må bruge en masse tid på at finde ud af hvad der er op og ned.
Jeg syntes ikke Ken er konfliktsky, men han vælger nok sine kampe med mere omhu, end de lidt mindre tålmodige typer. jeg ved hvad det vil sige at være ADM, som for i øvrigt er frivilligt arbejde. Og hvis ikke nogen ville påtage sig opgaven var siden lukket for længst. Jeg har det største respekt for det han laver, for jeg ved at det tager meget mere end man får igen.

Der er ikke dermed sagt at jeg er enig med ADM over hele linene, men i stedet for at hænge dem til tørre, tager vi den over PB, når der er noget, du er bare dum, og min far er stærkere end din far agtigt.

Og igen. Det kunne være at du skulle skrue lidt op for lidt sund menneskelig skepsis, hvis du bliver taget bag i den ene gang efter den anden. Det er ikke en grundlovs sikret ret, at man kan bevæge sig rund hverken på gaden eller på nettet, uden selv at undersøge, hvad tingene er og hvad de er værd.

Annoncører
Annoncører