Amazon sværdplante med huller i bladene

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 276

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger SteenB - 30/06-2017 08:25 30/06-2017 08:25
Indlægget er rettet 30/06-2017 08:27 30/06-2017 08:27 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Kan nogen give et bud på hvad årsagen til nedenstående problem er - og meget gerne også give et bud på, hvad der kan gøres, for at afhjælpe det?

Først lidt baggrundsviden:

Akvariet: 530 L Akvastabil, indrettet som Sydamerikansk akvarie.
Fisk: discus, rød neon, vinkeltetra og pandamaller + 2 Ancistrus.
Planter: Amazonsværdplanter (spørg ikke hvilken art, men det er sandsynligvis den almindeligste :) ) og cryptocoryner.
Bundlag: Alm. bundlag (kornstørrelse 1,0 - 2,0 mm).
Lys: standard Akvastabil-lampe med 2 rør, og suppleret med nogle LED-er.
Temp. og teknik: ca. 28 grader, og Eheim spandfilter + et lille powerhead. Hjemmelavet CO2-anlæg.
Plantenæring: Der er lagt Tropica plantenæringssubstrat under bundlaget, og der "fodres" desuden efter vandskift med lidt flydende næring.
Vandskift: ca. 1/3 hver 14. dag.

Akvariet kører for så vidt fint; planter og fisk vokser, hvor cryptocorynerne breder sig heftigt, og sværdplanterne sætter mange nye blade.

Men indenfor det seneste ca. ½ år, har jeg bemærket at sværdplanterne har lidt problemer: Det starter med at (de ældste) blade bliver mørke/sorte i spidsen, og så begynder der at opstå huller i selve bladet. Disse huller og misfarvningen bevæger sig ned mod stænglen. Jeg er naturligvis klar på at ingen planteblade lever evigt, og at planterne skal trimmes løbende. Men efter mere end 50 års erfaring med akvarier mindes jeg ikke at have oplevet det jeg har beskrevet før.

Jeg er meget i tvivl om hvad der kan være årsagen til dette, og håber at nogen evt. kan give et bud på, hvad der kan gøres for at afhjælpe det. (y)

Mvh
Steen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 30/06-2017 12:08 30/06-2017 12:08
Store Ancistrus kan finde på at spise bladene på Amazon Sværdplanter.

De gnaver så bladene bliver tynde og hullede

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger SteenB - 30/06-2017 12:30 30/06-2017 12:30
Hej Alpina.
Ja jeg ved godt at Ancistrus godt kan være nogle slemme "grønthøstere"! B) Jeg ved også at de mest er nat-/skumringsaktive, men alligevel tror jeg ikke at det (udelukkende) er dem, der er årsag til det.
Grunden er den at dels har jeg aldrig set dem sidde/ligge på bladene, og dels tænker jeg at hvis det var dem, der gnavede huller, så ville det vel være på både nye og gamle blade, og forskellige steder på bladene.
Det jeg kan se er, at det som sagt er de ældste blade der får hullerne, og at de starter i spidsen for så at bevæge sig nedad mod stænglen. Samtidigt bliver bladene mørke og kedelige at se på.
Jeg har lige trimmet alle planterne, så der er ikke hullede blade, men næste gang de kommer, så tager jeg lige et billede og lægger op.
Mvh
Steen

Annoncører
Annoncører