Dsm (dry-start-method) - Generelle spørgsmål

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 311

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MogM (Inaktiv) - 06/07-2017 11:59 06/07-2017 11:59
Jeg er kommet i gang med mit første forsøg på et Iwagumi akvarie. Jeg har bestemt mig for at benytte DSM da det tiltaler mig at kunne få godt gang i plantevæksten inden der kommer vand i baljen. Yderligere passer det mig fint at have god tid til at få sat teknikken op. Men da det også er mit første forsøg med DSM har jeg lidt generelle spørgsmål og bekymringer.

1. Til at holde på fugten har jeg et dækglas som har 3 mm luft i front/bag og 30 mm i siderne. Er dette fint til at holde på fugten eller skal jeg i gang med vitawrap? Jeg kan læse mig til at en udluftning også er vigtig så planterne ikke mugner.

2. De fleste steder står der at man skal spraye vand 1 gang om dagen. Sker der noget (godt/skidt) ved at man fordeler det ud over flere gange på dagen? Jeg tænker at man dermed holder fugtigheden i akvariet lidt mere stabilt?

3. Såfremt planterne bliver mugne, skal der mere udluftning til, og hvis de bliver tørre skal der mere vand. Simpelt nok. Men hvis nu det ikke lykkes at få vendt en af de 2 dårlige situationer, er der så noget problem i at stoppe halvvejs og fylde vand i? Jeg tænker at 2-3 uger at vel bare halvt så godt som de 4-6 uger som anbefales mange steder?

4. Når jeg vil stoppe DSM er der så andre ting man skal være opmærksom på end at tilføre rigeligt med co2 i overgangsfasen?

Til slut er lige et stemningsbillede af akvariet. Og ja, jeg har sikkert ikke overholdt Iwagumi principperne til punkt og prikke, men jeg er egentlig godt tilfreds med opbygningen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Andersen01 - 07/07-2017 13:04 07/07-2017 13:04
Indlægget er rettet 07/07-2017 13:05 07/07-2017 13:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu er jeg lidt nysgerrig :P

Hvorfor laver du ikke opsætningen tilpasser teknik så det ser pænt ud.

sætter planter i og fylder vand på

Tænder for alt teknik

Færdig?

Hvad skulle gøre den anden opstart bedre??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger MogM (Inaktiv) - 07/07-2017 22:51 07/07-2017 22:51
Jeg har ikke teknikken på plads og mens jeg får styr på det kan planterne jo lige så godt gro og få godt fat i gruset.

Ideen med Dsm skulle være at planterne kan få et solidt rodsystem etableret uden at man skal tænke på co2, vandskifte og risiko for alger.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger scn - 08/07-2017 17:29 08/07-2017 17:29
Hvis du ikke gider vandskifte, så syntes jeg slet ikke du skal overveje at begynde at fugte flere gange dagligt. Find en vejledning på nettet og følg den slavist, så går det nok ikke helt galt.

Men du skal alligevel tænke på CO2, vandskifte og alger om et par uger. Det vigtigste er nok at du frem for alt opretholder en vis disciplin i forhold til vandskifte/CO2/gødning. Og så husket at det ikke er et selskabsakvarium, så du skal passe på med hvor stor bestand af fisk du går efter.

Jeg prøvede med et lille 12 L, og det startede jeg vådt, det kørte helt fint (til jeg af nød smed et par sulawesisnegle i akvariet, de smadrede HC Cuba fuldstændig på 2 dage). Dagen efter opstarter kom der en håndfuld RCS i, de fik kun hvad de selv kunne finde, igen minimal belastning, og så sparsomt med gødning og lys, ellers vinder algerne da planterne slet ikke kan følge med. Der kom lidt brune alger på stenene, men en tandbørste klarede det problem.

Annoncører
Annoncører