Algekrigen

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 397

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MikkelsenDK (Inaktiv) - 11/07-2017 20:01 11/07-2017 20:01
Hejsa.

Vi har et 160 liters som jeg virkelig døjer med med hensyn til alger. Jeg har haft alt ude og renset hele akvariet inkl. sten osv. men efter 2 uger er ruden nærmest helt grøn igen. Giver sgu snart op!

Jeg har en iltsten til at køre og en alm. pumpe. Mistænker selv sollys kan være skyld i det - men akvariet har stået det samme sted altid og det er først de sidste måneder det pludselig er gået amok.

Har I nogen gode råd?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Lyngs - 11/07-2017 20:51 11/07-2017 20:51
Indlægget er rettet 11/07-2017 20:52 11/07-2017 20:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvor lang tid er "altid"?

Solen er dit største problem. Dernæst et evt. næringslager der kan være opbygget i dit bundlag eller filter. Hvis det er mættet så er det måske derfor du først ser et problem nu hvor det er begyndt at sive.

Er du begyndt at sløse med rengøring af pumpe eller mindre vandskift?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger MortenDAD - 12/07-2017 10:01 12/07-2017 10:01

Det fjerner ikke problemet at desinficere. Tværtimod, du bremser planternes vækst ved omplantning, så der kommer en periode hvor algerne får frit slag.

Der er et flere muligheder for at blive fri for at irritere sig over alger, blandt andet:

Få gang i en ordentlig plantevækst til at suge næringsstofferne ud af vandet.

Anskaf nogle effektive algeædere til at fjerne problemet løbende.

Lær at elske dine alger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger MikkelsenDK (Inaktiv) - 12/07-2017 19:38 12/07-2017 19:38
Altid er en 4 år hvor jeg aldrig har døjet med alger som jeg gør nu. Lidt har der da været men det er gået helt amok de sidste måneders tid

Vil sige at pumpen godt kunne have sine bedre dage.

Tror i eventuelt en ny pumpe ville kunne gøre en forskel?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger mob93761 - 15/07-2017 16:16 15/07-2017 16:16
Af gode grunde har jeg ikke kendskab til dit akvarium. men måske har planterne midlertidigt tabt pusten efter du har rodet rundt i baljen, og dermed også evnen til at udkonkurrere algerne. Måske en del af løsningen kunne være, at de trænger til lidt mere lys i form af nye rør i akvarielampen. Du kunne også vælge at spare pengene til et nyt filter, og i stedet for, gøre som MortenDAD foreslår, nemlig at investere i nogle gode algeædere. Jeg har selv i mange år døjet med penselalger, som har været noget nær umulige at slå ned, lige indtil jeg for nyligt købte en mindre flok utroligt effektive Siamesiske Algeædere.
Flying Fox ligner i øvrigt Siamesisk Algeæder utroligt meget, men bliver nogle aggressive bæster med tiden. Den Siamesiske variant har dog en noget mere ulden farvetegning, så de kan sagtens skelnes fra hinanden. Du kan se et fint billede af Siamesisk Algeæder her: Eksternt link http://www.minizoo.dk/gfx/thumbs/big/Siamesisk-Alge%C3%A6der-Gyri...

Annoncører
Annoncører