Jeg er forvirret!

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 492

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger mts (Inaktiv) - 19/07-2017 14:54 19/07-2017 14:54
Hej,

Er ny her på siden, og indenfor akvarieverdenen.
Er ved at opstarte et 54L akvarium, som jeg håber kan blive et godt hjem for tre små dværgkugler. De seneste måneder har jeg læst alt hvad jeg har kunne finde på både danske og udenlandske sider om den lille fisk, og interessen og lysten er kun blevet større :)

Jeg har dog lidt svært ved at blive klog på opstart af akvariet. Jeg har læst, og søgt råd hos forskellige forhandlere, men er kun blevet mere forvirret *blink* Håber der er nogen her der kan hjælpe mig på rette vej. Jeg talte med forhandleren om mit formål med akvariet, medbragte billeder af akvarier der afspejlede mine tanker i forhold til indretning, og købte derefter følgende:

Sand til bunden, det skulle være kuglernes foretrukne bundlag, og grus kan vist give dem skader på "skindet"
Lidt Aquasoil til at hjælpe planterne på vej og give lidt luft omkring rødderne, da jeg har læst at sand alene godt kunne blive lidt kompakt.
Trærødder
10 planter, alle mærket easy- heriblandt et par Anubias, da kuglerne skulle kunne li' at gå til ro på deres blade.
Co2- sådan en manuel en, der lige skal have et dagligt tryk (det var efter forhandlerens råd)

Jeg gik hjem og satte akvariet op, som jeg har set det gjort i diverse youtube videoer og læst mig til på Tropica's hjemmeside, og derefter hentede jeg Tropica's app, og har i starten holdt mig til den (bortset fra, at jeg ikke har puttet dyr i baljen- der er de lidt hurtige på aftrækkeren).

Efter lidt over en uge kom jeg ned til forhandleren med en vandprøve, og han målte nitrit værdien til at være alt for høj. Den var knaldrød 3,3 mg/l eller mere (Tetra dråbetest). Jeg blev rådet til at gå hjem og skifte 50% af vandet, og komme igen efter et par dage. Jeg skiftede 50% med et par dages mellemrum, og var nede med endnu en vandprøve, der nu var orange (0,3 mg/l). Det var en anden person der var på arbejde, og han sagde jeg skulle ha' startet med at tilføje bakterier, hvilket hans kollega sagde var unødvendigt. Her bliver jeg lidt i tvivl, skal jeg tilsætte noget til vandet, eller skal jeg bare give det tid til at opbygge bakterier?
Samtidig spørger jeg om ikke der skal testes for andet end nitrit, hvilket forhandleren mener er unødvendigt. Det er jeg også i tvivl om kan være rigtigt?

Senere kører jeg til en anden akvariebutik, bare for at se mig lidt omkring. Her falder jeg i snak med en ekspedient der stiller sig undrende overfor, hvordan jeg kan have for højt niveau af nitrit, når jeg ikke har dyr i akvariet. Jeg må være ham svar skyldig, men måske har planterne noget med i "madpakken"? Det har jeg læst, men har også læst at nitrit ikke må være i plantegødning, så er igen lidt forvirret. Er der nogen der har et bud på hvorfor jeg har nitrit, når jeg ikke har dyr i akvariet?

Sidst men ikke mindst, har jeg talt med alle tre forhandlere om hvorvidt jeg kan have lidt andre dyr i akvariet til holde det fint og algefrit. De mener at jeg kan forsøge mig med RCS rejer og en zebrasnegl, de skal bare være voksne og komme i før fiskene, evt rejeyngel vil nok blive spist. Jeg har igen læst både for og imod, og kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har erfaringer med dette? Jeg vil ikke risikere at snegl eller rejer bliver skadet, og lider en langsom død. Skulle de derimod blive spist i et hug, vil jeg ikke have de store skrupler med at give det et forsøg.

Puh det blev lidt langt, måske jeg skulle have delt det op i flere små indlæg *rødmer* Håber der er nogen der har læst med til vejs ende, og som kan give mig nogle svar, og at disse ikke vil føre til en total forvirring ;)

Akvariet har for øvrigt kørt i 13 dage nu, og idag har jeg skiftet 10 l. vand. Nitrat inden vandskift var 0,3 mg/l. Jeg håber på at kunne komme fisk i om halvanden uges tid, men selvfølgelig kun hvis vandkvaliteten er i orden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Marc s - 19/07-2017 16:26 19/07-2017 16:26
Nye filtre skal "modnes" i 5 uger før end grundlaget for de aerobe-bakterier der omdanner ammoniak til nitrit og senere nitrat kan dannes. Mange forhandlere og og selv garvede akvarister vil fortælle dig at dette kan gøres på kortere tid, men faktum er at det ikke er hokus pokus akvariestarter-kemikalier der er afgørende ligesom det heller ikke er tilfældigheder, men en faktisk biologiskproces der skal gå sin gang - her har videnskabelige undersøgelser vist at det nu engang er i omegn af de 5 uger det tager at få en effektiv bakteriekultur på benene når man starter med helt nyt medie og det er vel og mærke hvis bakterierne har adgang til næring i form af ammoniak eller amonium som det vil være tilfældet hvis akvariet har en PH værdi under det neutrale niveau 7. Grunden til du ka måle nitrit i vandet er højst sandsynligt fordi du har brugt Soil som er et nærringsberiget bundlag der de første par uger vil frigive ammoniak ud i vandet. Nogle mærker har mere næring end andre og vil tage længere tid at få kørt igennem. Hvorfor det også anbefales at skifte 30-50 procent af vandet hver dag den første uge og ca. 3 gange den efterfølgende uge.
Det er en hobby hvor tålmodighed altid betaler sig, og rådende ofte er mange og vildledende - hvorfor man selv må bruge lidt tid på at søge efter sammenfaldende viden på nettet og altid forholde sig kritisk til påstande der ikke har nogle videnskabelige argumenter til at bakke dem op - igen husk; at intet der sker i akvariet er tilfældigheder, men reaktioner på enten pleje eller forsømmelse. Akvariegoedning.dk er efter min mening den bedste side på dansk efter viden og svar.
Husk at alger kun optræder på planter der ikke trives hvorfor det er vigtigt at tilsætte flydende gødning der sørger for at både mikro og makronærringsbehov er dækket. I den forbindelse kan nævnes at CO2 skal ses som den vigtigeste type af gødning, da en plante består af op til 40% Carbon og det er gennem CO2 at de får adgang til denne. Jeg har selv testet de små CO2 "klokker" der skal fyldes dagligt, og jeg må indrømme at jeg ikke forstår at de overhovedet findes i handelen da de ingen målbar effekt havde i det lille 30L jeg testede dem på. CO2 på trykflaske er den eneste stabile og effektive måde man kan tilføre CO2 på,
På sigt og en virkelig god investering fremadrettet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Lyngs - 19/07-2017 17:31 19/07-2017 17:31
Kan kun tilslutte mig til hvad Marc s skriver.

Følg din App. og hav tålmodighed. Den vigtigste faktor i en successfuld opstart, ud over tålmodighed, er jævne værdier. Ud over vandskift skal der ikke store mængder af noget som helst i baljen ad gangen.

Med hensyn til om RCS vil lide af at blive bidt i, så er det altså ikke smertefrit at blive slugt, bare fordi du ikke kan se den smelte levende i mavesyre så sker det stadig. Om man så bryder sig om det eller ej, så er det godt for fiskenes trivsel at få levende foder fra tid til anden, hvis det er det de er udviklet til selvfølgelig.

Tager hattten af for at du har sat dig godt ind i hobbyen inden du startede. (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger mts (Inaktiv) - 20/07-2017 11:41 20/07-2017 11:41
Tak for jeres svar! :)

Typisk at det er gået galt med Co2'en, som er den ting jeg tænkte jeg ville høre forhandleren om. Har læst og læst, men klart mest om fisken og dens behov. Det er svært at vide, hvornår man ved nok til at gå igang. Det her er jo tydeligvis en hobby, hvor man altid kan lære mere. Nå, men jeg må få skiftet min Co2 ud, fortsætte med at følge min app, og vente tre uger endnu, før jeg køber de første levende beboere.

Kuglefisk nægter oftes at røre tørfoder, og de skal gerne have noget med lidt skal på, for at holde deres tænder korte. Men det lyder godt nok barskt, med den beskrivelse af rejens endeligt *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger brib - 20/07-2017 14:15 20/07-2017 14:15
Lidt hokus pokus kan man dog godt lave.

Det kræver at man kender en akvarist med et velindkørt akvarium. Så kan man lige få vredet filtermaterialet ( det nye) i lidt slam fra et af vedkommendes filtre . Så kan man smide fisk i efter et par dage.

Annoncører
Annoncører