Nitrat kan fjernes med ler i bundlaget

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 882

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Alpina - 24/07-2017 18:12 24/07-2017 18:12
Indlægget er rettet 24/07-2017 18:13 24/07-2017 18:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jørn Ullits sælger granuleret rødler (smeltevandsler) som plantegødning i bundlag og har tidligere oplyst at det kan reducere nitrat.

Jeg har derfor testet ideen ved at placere 10 kg granuleret rødler i et 151 liters akvarie uden planter og med 2 mellemstore Heros Cichlider, så der omregnet har været 1 cm. små fisk pr. liter. (den internationalt anbefalede maksimalbelastning)

Leret blev lagt i et lag på 2 cm. med plastic-insektnet over samt 3 cm. sandlag fra Harald Nyborg.
Hensigten var at der skal etableres en iltfattig zone i leret, så der kan etableres bakterier som fjerner nitrat biologisk.

I testperioden har været tilsluttet en Eheim 2075 spandpumpe med 3 liter Eheim Substrat Pro (som ikke reducerer nitrat)

Jeg startede akvariet den 30/4 2017 og efter 2,5 måned kan leret holde nitrat nede på 10 mg selvom jeg i den seneste uge har fodret ekstra med kødholdigt foder.

Leret kan købes hos Jørn Ullits - se en femtedel nede på hans side
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/goednindssalg

En lignende type ler kan købes hos Bauhaus
Eksternt link https://www.bauhaus.dk/akande-ler-10-liter-pond-team.html?nosto=n...

Det er en nem og billig måde at holde nitrat nede, så fiskene får det bedre og akvarieejeren ikke skal være slave af ugentlige vandskift. Der kommer dog løbende andre affaldsstoffer, så man bør skifte f.eks. 20% vand hver måned.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 24/07-2017 20:14 24/07-2017 20:14
Det behøver faktisk ikke at være ler. Helt fint sand kan gøre næsten det samme, bare det sikrer at der ikke kommer for meget ilt ned i "filteret".

Der er dog grund til lige at tænke over om det nu også passer til det man ellers vil have i baljen; Alle fisk/dyr som graver i bundlaget er ude, og planter der kræver at man graver dybere end toplaget er heller ikke nogen succes. Man skal også være opmærksom på, at hvis man selv kommer til at vende bundlaget, kan det betyde døden for det meste liv i akvariet.

Alt i alt vil jeg klart anbefale at man bruger et lukket filter eller en separat beholder (f.eks. en sump) hvor man har fuld kontrol over tingene.

Som du selv nævner, skal man alligevel skifte vand i større eller mindre grad af andre årsager, så selv om metoden er interessant, er den måske for de fleste mere en ulempe end en fordel?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 24/07-2017 21:48 24/07-2017 21:48
Plastic-insektnettet over leret forhindrer fiskene i at grave i leret.
Mine 2 fisk i testakvariet har gravet meget i sandet, men insektnettet kom de ikke igennem.

Som alternativ til leret kan man i spandpumper benytte filtersten som JBL Micromec og Siporax.
Ved den normale maksimalbelastning på 1 cm. små fisk pr liter skal man bruge 1 liter filtersten for hver 100 liter vand for at fjerne nitrat. Flowet skal så helst holdes nede omkring 400-500 liter i timen netto.
Med spandpumper og JBL Micromec og Siporax kan jeg holde nitrat nede på 10 mg i hårdt belastede akvarier.
Mængden af filtersten skal blot forøges så den passer til belastningen.

Jeg kan ikke fjerne nitrat med Eheim Substrat Pro eller Biohome Ultimate. Producenten af Biohome praler ellers med at Biohome kan reducere nitrat

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger ipsen - 28/07-2017 21:55 28/07-2017 21:55
nu skal i ikke tage fejl af nitrit og nitrat.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 28/07-2017 23:48 28/07-2017 23:48
Det fremgår vist tydeligt af debatten, at det ikke er tilfældet (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ipsen - 29/07-2017 07:03 29/07-2017 07:03
nitrat skal bruge ilt for at blive omdannet til nitrit

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 29/07-2017 08:26 29/07-2017 08:26
Det er omvendt. Nitrit skal bruge ilt for at omdannes til nitrat (eller rettere de bakterier der omdanner nitrit til nitrat skal bruge ilt).

Under iltfattige forhold sker der (groft sagt) en nedbrydning af nitrat. til kvælstof (Nitrogen). Kvælstof forsvinder fra akvariet i form af gas.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Alpina - 29/07-2017 10:49 29/07-2017 10:49
#7 Jeg er enig med KimJ

De særlige filtersten (JBL Micromec, Siporax og måske andre) som kan huse bakterier som nedbryder nitrat, de har 2 forskellige typer porer.

I de yderste porer er der adgang til ilt og de huser derfor bakterier som omdanner nitrit til nitrat.
I de inderste porer er der ikke adgang til ilt og de porer huser derfor bakterier som nedbryder nitrat.

Nitratens adgang til de inderste porer bliver blokeret hvis der samler sig for meget slam på filterstenene og man skal derfor forsigtigt bruse filterstenene rene for synligt slam med 1-2 måneders mellemrum. Jeg bruser mine filtersten forsigtigt hver anden måned med 25 grader varmt vand.

Indledende skal man selvfølgelig sørge for filtrering af vandet med f.eks. HMF-måtter i 30 PPI i en tykkelse på 5 cm eller helst 10 cm. Jeg bruger for tiden kun 5 cm. HMF fordi jeg har brug for meget plads i pumpen til filtersten.

JBL Micromec ser ud til at virke godt ved en pumpehastighed på 500 liter/t i reel måling.
Det svarer til en bruttopumpehastighed på ca. 1.000 liter /t som pumpeproducenterne oplyser.

Så man har brug for en pumpe med stor plads til filtermasse og som samtidig kan køre langsomt.
Derfor bruger jeg Eheim 2078 som har 8,6 liter filtermasse og kan indstilles elektronisk til at pumpe mellem 400 og 1.100 liter/t netto.

I min seneste opsætning har jeg Eheim 2078 med Siporax kørende på laveste hastighed 400 liter/t netto til at klare nitrat og en Eheim 2075 med Biohome som pumper 675 liter/t netto til at klare ammonium og nitrit. Det virker allerede godt selvom kun 2/3 af Siporax har været igang mindst 2 måneder. Den sidste 1/3 Siporax har kun været igang i 2 uger. Det tager jo ca. 2 måneder at oparbejde de bakterier som nedbryder nitrat.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 03/08-2017 03:13 03/08-2017 03:13
Indlægget er rettet 03/08-2017 03:21 03/08-2017 03:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Lige en rettelse.... jeg sælger ikke længere de tunge råvarer og har ikke gjort siden april 17....
Men find et tilsvarende produkt i havecenter eller andet lignende og sammenlign evt. de data som jeg har opgivet på leret på salgssiden, så burde i være rigtigt godt kørende....

Der er også nogen her der misforstår beskeden så vidt jeg kan tolke det... der er ikke tale om at man skal ud og investere i filtre til flere 1000 kr. som yderligere har et stort strømforbrug for at kunne fungere, det her virker ved at blive lagt i akvariet som Jens har beskrevet det i et par cm tykt lag og det er ikke som Jens skriver det hensgten at der skal etableres en "iltfattig zone" for i sådan een vil der være tale om overgangsbakterier der egentlig foretager det samme som motorfiltrene og det tilhørende filtermateriale der foretager sig nemlig den aerobe filtrering og det er slet ikke den vi er interesseret i her... det der er tale om, er at der etableres en total "iltfri" zone og det sørger leret selv for, der findes nemlig ikke andet materiale i verden der er mere finkornet end dette rødler er, som det fremgår af min salgsside så er denne rødlersgranulat jeg har solgt med et overfladeareal på 160 kvadratmeter pr. gram, - læste I pr. Gram?
Det er der ikke nogen af de moderne kunstigt fremstillede filtermaterialer der kan matche overhovedet....
Leret vil som nævnt automatisk skabe de nødvendige forhold for at et anaerobt filter, som der er tale om, vil have optimale forhold lige fra start da der straksetableres et sådant filter så snart leret er lagt ud i akvariets bund og dermed er der altså straks også dannet de betingelser der skal til for at de anaerobe bakterier dannes, bakterierne skal fodres for at have det optimalt og hvis det skal være en langtids løsning, er det en rigtig god ide at blande lidt findelt spaghnum under selve lermassen.... den del vil rådne, men sådan har naturen skabt det i sin tid og det står ikke til at ændre for os mennesker, forsøger man at gøre det, så forsvinder virkningen slet og ret...
Jeg har selv kørt med i mange år efterhånden og jeg er ikke den der sparer på gødningsstofferne og slet ikke Nitrat-tilførsel og det har aldrig været et problem med høje Nitrat værdier, men jeg har aldrig decideret kørt en test af hvor effektivt det er og det var Jens så, så venlig at foretage, så der kunne komme syn for sagen, jeg har "kun" moniteret mit eget med lednings værdi og REDOX prober og her når det op på en vis værdi hvorefter det så at sige stabiliserer sig på bestemte værdier og holder disse stabile også selv efter mange måneders tilførsel af gødning, foder osv.... uden vandskift vel at mærke....

At bunden i princippet rådner har ingen effekt på rødderne hos planterne, snarere tværtimod, mange kunne få den tanke at rødderne ville rådne og blive sorte og grimme under sådanne forhold, men det modsatte er tilfældet, bl.a. fordi planternes evne til at ion-bytte sig til næringsstoffer fungerer optimalt under disse forhold...
Der er et enkelt eller 2 bevis på det i min blog med billeder af forholdet her Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/forum/Mit-Akvarium/2000-Ullit...

Så din antagelse KimJ hvad angår at man kan opnå noget lignende med sand, har absolut ingen hold i virkeligheden, der kan ikke opnås tilnærmelsesvis det samme med sand som med ler grundet kornstørrelsen og dermed hvilken tæthed der kan etableres i "filtret".... samt lerets tiksotropiske og plastiske evner... Hvis man teoretisk skulle opnå det samme med sand, så skal akvariet fyldes flere gange og det bliver formentlig ret svært at etablere hvis man også vil have et vådområde med fisk.
Leret har iøvrigt også mange andre positive effekter som f.eks. er det i stand til at binde alle stoffer der er positivt ladet på ionen, dvs. f.eks. vil det kunne binde et såkaldt spike af ammonium NH4 og dermed begrænse en giftvirkning overfor fiskene og det vil blive langsomt frigivet igen til f.eks. planter der beder om det via deres rødder....

Iøvrigt er ler også et godt område at "gemme" Cyano-bakterie, hvis man lykkes med at få den gennet ned i bunden under netop anaerobe forhold, kan den opholde sig der længe uden at gøre sig synlig i selve akvariet....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 03/08-2017 09:21 03/08-2017 09:21
Indlægget er rettet 03/08-2017 09:47 03/08-2017 09:47 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Man kan diskutere virkningsgraden af de forskellige materialer, men virkningen er ikke desto mindre den samme og man skal bare dimensionere korrekt. Sandfiltrene er typisk 8-15 cm tykke. Princippet er hverken nyt eller ukendt, og har faktisk været markedsført som en slags "mirakelfilter" her i DK, dog uden den store succes. I saltvandsakvarier er det ret almindeligt brugt, dog i separate beholdere (sumpen) hvor dyrene i akvariet ikke kan forstyrre. Hvis leret har yderligere effekter som du beskriver, er det selvfølgelig et plus, men også lidt en løsning som reelt mangler et problem i et ellers veldrevet akvarium.

Jeg har, som nævnt, selv brugt et filter med samme princip, og er helt på det rene med at det virker, hvis man vel og mærke ikke har en stor fiskebesætning i akvariet. Når jeg forholder mig lidt skeptisk her, er det fordi det i mine øjne (i ferskvandakvarier) lidt er en løsning der løser et ikke-eksisterende problem, som langt fra passer til alle akvarier og potentielt kan skabe andre problemer hvis man ikke passer på (som f.eks. det Alpina HAR taget højde for med det smarte net).

Jeg er ikke ude på at forhindre nogen i at vælge denne løsning, tvært imod, jo flere forskellige muligheder vi som akvarister får viden om jo bedre, men vil blot i al stilfærdighed gøre opmærksom på, at det ikke er et garanteret mirakelmiddel som enhver blot skal smide i bunden af baljen for at slippe for at skifte vand. Ting kan stadig gå galt, og konsekvenserne kan være fatale for hele akvariet. Det skal vel også med, at det gør den omlægning af akvariet man på et tidspunkt VIL lave, til noget af en totaloplevelse, hvis man ikke har brugt en separat beholder til filtret. ALT skal op!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger kalaila - 03/08-2017 11:02 03/08-2017 11:02
Kan leret bruges uden dæklag, eller er det upraktisk?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger MathiasDK - 03/08-2017 11:08 03/08-2017 11:08
Nej, der skal min. 2-3 centimeters fint/mellemfint bundlag over, for ellers går leret direkte i vandet, som så vil blive meget uklart :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Alpina - 03/08-2017 22:24 03/08-2017 22:24
Indlægget er rettet 03/08-2017 22:28 03/08-2017 22:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Dimensionering er vigtig og jeg har formentlig ikke fundet den nedre grænse for hvor lidt rødler man kan nøjes med. Jeg valgte 2 cm. ud fra en vurdering af hvor mange filtersten der kræves i en spandpumpe for fjernelse af nitrat og ud fra hvor meget plads jeg ville ofre i bunden af akvariet.

Jeg har brugt meget tid på at læse på udenlandske hjemmesider for at finde en korrekt dimensionering af mængden af filtersten i spandpumper for fjernelse af nitrat.
Det er næsten udelukkende upræcis snak og gætteri, mens andre direkte lyver og f.eks. påstår at filtersten kan fjerne nitrat efter 1 måned. Det tager ca. 2 måneder (7 uger).

Mine tests viser at JBL Micromec og Siporax kan holde nitrat nede på 5-10 mg hvis man bruger 1 liter filtersten for hver 100 liter vand og akvariet er belastet med 1 cm. små fisk pr. liter vand.

Jeg har testet forøgelse af belastningen til henholdsvis 2 gange normalbelastningen og 5 gange normalbelastningen. Nitrat holdes stadig nede hvis jeg forøger filtermængden tilsvarende.
Det vil sige at med 5 cm. små fisk pr. liter vand kan det lade sig gøre holde nitrat nede hvis man anvender 5 liter JBL Micromec eller Siporax for hver 100 liter vand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 04/08-2017 03:43 04/08-2017 03:43
KimJ, det vil jeg mene man ikke kan til forskel fra sands rundekorn, så består ler af flader eller plader eller hvad man vil kalde det og disse er f.eks. kendt fra gammeldags kakkelovne hvor man brugte såkaldt glimmer i ruderne fordi det var varmefast, kender i det, så ved i også hvordan ler egentlig tager sig ud, lig en hel masse af disse stykker i en masse lag og gør dem fugtige og lad dem stryge hen over hinanden fugtigheden m.m. lukker helt tæt mellem de enkelte lag glimmer, og hvad de enkelte lerkolloider ellers kaldes... ler er så tæt at man bruger det til at ligge inddæmninger, hvor vand vælder op fra undergrunden eller ved utætte boringer... det vil jeg godt vædde med at sand ikke kan præstere, ellers tag en snak med en brøndborer....
For mig er der kun de problemer man selv vil have i forbindelse med det ... et det et problem at evt. fisk hvirvler en smule ler op eller meget, jamen så læg da insektnettet over, så er det stoppet, men det er så også det eneste tekniske islet der er nødvendigt for at løse evt. problemer altså i den retning, personligt kender jeg ikke til andre, men det er en billig løsning...
Leret virker efter naturmetoden og løser en masse forhold tilbage til naturmetoden der rent faktisk ikke er tilstede i moderne akvarier og det er sådan set efter min overbevisning en fejl netop fordi naturen består af båden en nitrifisering og denitrifisering... spørgsmålet er om vi stadig kan kalde det sådan for den mest betydende bakterie i relation til Nitriminosonas er ikke længnere denne, den er overvejende knyttet til saltvand, men i ferskvand er det en arkebakterie, en såkaldt urbakterie ved navn
Thaumarchaeota

Jeg tror nu heller ikke at du er ude efter at forhindre nogen Kim, men der er en vis tendens til at forherlige Eheim, JBL løsninger og det er nu ikke engang dem der har været med til at opfinde jorden og dens forskellige virkemidler og her er lerkolloidernes samvirke i en særklasse der langt overgår ethvert tiltag fra de to producenter med biomaterialer og formentlig også mange eller endda alle andre....
Sådan nogen som de Ancistrus lignende maller elsker i øvrigt et rent rødlersbundlag, som jeg ofte har nævnt der kørte i 7 år med konstant lys osv, samt en guppystamme havde sådan en lerbund på ca. 8 cm tykkelse og intet andet bundlag, sådan en bund bliver forholdsvis fast og der hvirvles ikke noget op fordi der kommer et par guppe forbi,.. men Ancistrusterne elsker at grave deres egne huler, for de kan lave dem nøjagtig som de vil have dem, det giver ganske vist en tåge for en periode, men det falder hurtigt til bunds og ligger sig, ler er temmelig tungt så det løser sig selv... men ser vandet sådan ud, er det en rigtigt dårlig ide at have noget form for motorfilter kørende, da lerstøvet er så fint at det stopper filtret til i løbet af meget kort tid og dermed også en reduceret effekt eller måske slet ingen... det er ideelt til planter og har en stor næringskapacitet at byde på.

Der er ikke tale om man skal slippe for at skifte vand for enhver pris, det ville være forkert, men der kan sagtens spares en hel del vandskifte leret har en absorberende effekt og er med til at tilbageholde en hel del stoffer og hvis man kører det som jeg gjorde med det lille med en helvedes masse detrotus, så fungerer det såkaldt REDOX potentiale nærmest perfekt og ligger meget tæt op ad naturens kodeks der går på at alt skal genbruges og dermed gives nyt liv, der sker slet og ret nærmest en såkaldt optimal re-mineralisering altså genbrug af fineste skuffe.---- fremfor at smide tingene væk, kan de bruges om og om igen det kan man ikke i forbindelse med moderne filterteknologi, det er ligesom i forbruger samfundet brug og smid væk...
Her er en forklaring på hvad der gør ler og humus meget forskellig fra så meget andet jordmateriale, der netop ikke har disses egenskaber...

At evt alt skal op er ikke noget problem, jeg har selv gjort det mange gange, som nævnt når leret har ligget noget tid, så falder det rigtigt godt sammen og er nemt at løfte fri med f.eks. et fejeblad, men iøvrigt er der normalt ingen grund til at rode rundt med budlagsgødningen, det er bl.a. derfor man kan anvende det omtalte fluenet som vil skabe en barreiere og adskillelse....
Tingene behøver nødvendigvis ikke at have en negativ betydning fordi man har en anden dagsorden...

Leret kan fint bruges uden dæklag men resultatet af det kommer an på hvilke fisk man har og mængden af dem men det er ikke særlig hensigtsmæssig hvis man f.eks. har gravende fisk og det er et særkende for dem, men som jeg nævnte, så kan man sagtens have både Ancistrus og guppy ... Ancistrius vil lave snineri mens de graver huler, stil en rod ovenpå bundlaget her leret, så vil du nærmest være sikker på hvor han graver sin rod, når der først er tilfredshed med hulen falder graveriet til ro, det gjorde det hvertfald i mit tilfælde og de ca. 7 år de gik i akvariet blev der ikke gravet ny huler, der blev den første anvendt i hele perioden ....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KimJ - 04/08-2017 10:48 04/08-2017 10:48
Som du selv er inde på, har det meget at gøre med hvilken indgangsvinkel man har, og ikke mindst hvilke akvarietyper man beskæftiger sig med.

De fleste akvarier er jo ikke sat op som dedikerede planteakvarier og har ikke opdelt bundlag, men bruger bare en type sand/grus. Der er også mange forskellige typer fisk som graver rutinemæssigt i bundlaget, og som man ikke ligefrem fremmer trivselen for, hvis man forhindrer dem i dette. Et krav om kraftig vandbevægelse i akvariet, vil i hvert fald kræve en tildækning af det anaerobe filter.

Så er der jo også det med at der kan være mange andre grunde end lige at fjerne nitrat, til at man skifter vand, og hvis man har en eller flere af dem, er man jo lige vidt, og kan med fordel springe det anaerobe filter over, da det bliver overflødigt.

Har man derimod et akvarium hvor filteret passer til, og man mener at kunne spare nogle andre tiltag, er det selvfølgelig bare at gå i gang...

Annoncører
Annoncører