Hvad bruger I til at teste vandværdier?

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 303

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger thsk (Inaktiv) - 27/07-2017 17:14 27/07-2017 17:14
Strips, dråbetest, andet?

Jeg kan læse mig frem til, at strips ikke er de mest præcise, og jo mere præcist jo bedre, men er de "gode nok"?

Kan dråbetestset i øvrigt blive for gamle?

Pft.

Tina

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 27/07-2017 17:31 27/07-2017 17:31
De par gange jeg har leget med blødt vand har jeg brugt dråbetest. Normalt tester jeg aldrig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kristian Paaske - 27/07-2017 17:42 27/07-2017 17:42
Hvad skal du teste?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 27/07-2017 17:49 27/07-2017 17:49
Jeg tester kun for nitrat (NO3) og kun ved ændring af fiskebestand eller filtermateriale.
I perioder ændrer jeg ofte ved filtermaterialet, så det bliver til mange tests.

JBL nitrat-test har en detaljeret skala og er nem at bruge. 6 dråber + pulver.

Tetra nitrat-test har en grov farveskala (dårligt) og der skal tilsættes dråber fra 3 flasker + pulver.
Tetra viser 20-30 mg højere end JBL.

Jeg mener at JBL dråbetest viser korrekte resultater.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger thsk (Inaktiv) - 27/07-2017 19:12 27/07-2017 19:12
#3 Jeg vil gerne teste værdierne i mit hanevand - dels af nysgerrighed (jeg har aldrig testet det og har mange forskellige fisk, der alle trives, selvom de ifølge beskrivelserne burde gå ved forskellige vandværdier) og dels fordi jeg går med tanker om at starte op med rejer og kan læse mig frem til, at mange af dem kræver forholdsvis specifikke værdier. Jeg vil derfor gerne kende mit udgangspunkt, så jeg bedre ved hvor mange og hvilke investeringer, det evt. vil kræve, alt efter hvilke rejer, jeg beslutter mig for.

#4 Tak for dine input - jeg har aldrig testet for noget som helst, så er derfor helt på bar bund hvad angår udstyr og synes det er en jungle (alle mener jo, at deres produkt er præcist + der er så mange at vælge imellem)...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger scn - 27/07-2017 21:30 27/07-2017 21:30
Du kunne starte med at se hvad dit vandværk oplyser, evt. selv kigge lidt på boringerne:
Eksternt link http://www.geus.dk/DK/data-maps/jupiter/Sider/vandkvalitet-dk.asp...

Et eksempel: Eksternt link http://data.geus.dk/JupiterWWW/vandanalyse.jsp?anlaegid=119598&pr...
Så er der vist ikke mange andre ting man kunne ønske sig tal for.

Hvis du holder dig til Neocaridina davidi (fåes i mange farver) så er der ikke noget at bekymre sig om. Vil du over i sulawesi eller krystal rejer, så skal du til at vide lidt om hvordan de har gået, og hvis det er osmosevand, så skal du også i gang med osmosevand.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 28/07-2017 08:00 28/07-2017 08:00
Det er som udgangspunkt altid en god ide at teste sit vand, eller i hvert fald være i stand til det, hvis der opstår problemer.
Vandværkets oplysninger er rimelig gode, men man kan ikke altid se hvor gamle de er, og de kan i sagens natur ikke vise hvordan vandet i akvariet er.

De fleste dråbetest er rimelig nøjagtige, men der kan være forskel på hvor let aflæselige de er, og hvor besværlige de er at bruge. Personligt foretrækker jeg testsættene fra Salifert, men jeg har også gode erfaringer med JBL.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Alpina - 28/07-2017 10:13 28/07-2017 10:13
Jeg har tjekket min JBL nitrat-test for angivelse af "Sidste salgsdato"

Der er stemplet f.eks. "09 2018" uden forklaring på hvad det betyder, men mon ikke det betyder at den virker bedst inden september 2018.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Alpina - 28/07-2017 10:27 28/07-2017 10:27
Når man starter på at bruge et testsæt synes jeg det kan være en gode ide at teste rent vand fra hanen og sammenholde med vandoplysningerne fra det lokale vandværk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger thsk (Inaktiv) - 28/07-2017 20:40 28/07-2017 20:40
#5 Jeg har kigget på oplysningerne fra vandværket:
PH - 7,2
13-15 dH
63-65 mS/m (jeg går ud fra, at dette er ledningsevnen, selvom jeg synes det har været opgivet lidt anderledes, de steder jeg har læst om det)
Men jeg synes det kunne være rart at vide, hvordan det stemmer overens med det, der kommer ud af min vandhane, ligesom Alpina foreslår i #9
Ang. rejer er jeg blevet lidt vild med Sulawesi Blue Leg Poso, men intet er besluttet endnu.

#7 Tak for dine input, jeg vil undersøge de to sæt nærmere. Jeg har heldigvis ikke haft de store problemer med mine akvarier, men derfor synes jeg stadig det kunne være interessant at kende værdierne. Jeg har haft akvarie i mange år uden at teste (jeg er en dør til kemi), men nu har jeg besluttet mig for at (forsøge at) lære de mest basale værdier, deres betydning og lidt om, hvad der påvirker dem.

#8 Det tænker jeg, du har ret i og uden at vide hvor gammelt dit sæt er, konkluderer jeg, at de kan holde rimelig længe. Mange tak for dine input Alpina.

Annoncører
Annoncører