Bedste lys i et akvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 865

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Felskov14 - 28/07-2017 19:34 28/07-2017 19:34
Hej jeg leder efter noget godt lys der kan få farverne godt frem i fiskene? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 28/07-2017 20:46 28/07-2017 20:46
Hvidt lys i 6000 kelvin vil få farverne frem, men det du søger er måske blåt lys omkring 10.000 kelvin.

Spørgsmålet er så hvor blåt du ønsker lyset.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Felskov14 - 28/07-2017 20:54 28/07-2017 20:54
Nu er det mere om det stadig er rør eller om der er noget godt led. Altså hvad virker godt :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 28/07-2017 21:32 28/07-2017 21:32
LED er billigt i drift og holder længe, så lysstofrør er på vej ud.

Så kan man overveje hvilken pris og kvalitet man bedst kan lide når man skal købe LED.

Eksternt link http://outlight.dk har både dyre og billige LED.

Jeg har de billige fra Outlight og er godt tilfreds. Det er begrænset hvad jeg har af planter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ipsen - 28/07-2017 21:50 28/07-2017 21:50
hvis der skal MEGET lys til: eks hightech planteakv. er LED ikke kratigt endnu

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 28/07-2017 23:58 28/07-2017 23:58
Indlægget er rettet 29/07-2017 00:46 29/07-2017 00:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Den oplysning kommer nok som en overraskelse for rigtig mange :D

Der er altså en grund til at saltvandsakvaristerne stort set alles ammen er gået over til LED, og deres krav til lysstyrke er højere end selv de værste plantefanatikeres.

Man kan få færdiglavede lamper fra f.eks. Maxspect, som rigeligt kan oplyse selv høje planteakvarier, og ADA laver også LED lamper til deres akvarier, som lever op til alle krav om styrke og kvalitet af lyset.

De er så noget dyrere end de hjemmestrikkede lamper der synes at være standart blandt ferskvandsakvaristerne, som tilsyneladende udelukkende kigger på de økonomiske fordele ved LED, og ikke på om det de får, nu også er bedre end det deres gamle lysstofrør gav. Som ved så mange andre ting, får man hvad man betaler for...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ipsen - 29/07-2017 07:12 29/07-2017 07:12
nu skal ikke kunne sige om der endelig er kommet noget led, som kan måle sig med alm lystofrør.

jeg har selv et 1000 liters planteakv, med 20 stk philips master HO t5 39watt rør.

hvad jeg personligt, indtil videre har kunne finde, så giver lysstofrør mere end det dobbelte lumen i forhold til de LED jeg har kunnet finde

men hvis der er en, der kan komme med LED, der giver lige så meget lys, som det jeg har, så skifter jeg med det samme.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger McWearq - 29/07-2017 08:29 29/07-2017 08:29
Jeg tror efterhånden at denne diskussion har været oppe en del gange. Lumen er et udtryk for lysstyrken fra en lyskilde, i alle retninger. Da et lysstofrør lige netop sender lys ud i alle retninger, hvorved en del lumen "går tabt" selvom der er reflektorer i lampen, kan en LED-skinne med en lavere lumenangivelse meget vel være mere effektiv, da den har en mindre spredning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 29/07-2017 08:39 29/07-2017 08:39
Indlægget er rettet 29/07-2017 08:39 29/07-2017 08:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er bare et spørgsmål om hvor vidt man vil betale for de indledende omkostninger.

Afhængig af akvariets form, vil en eller flere af ferskvandsversionen disse lamper, nemt kunne overgå lysstofrør:

Eksternt link http://www.maxspect.com/index.php?option=com_content&view=article...

Jeg har selv en 300W version over mit 720L Desværre er den nedarvet fra et koralrevsakvarium, så den kan kun bruge ca. halvdelen af dioderne (resten er blå), men den giver alligevel rigeligt med lys, selv om det ikke er det bedste spektrum. Når jeg bliver rigere, skal jeg have ferskvandsversionen...

I et langt akvarium vil det nok være bedre at sætte flere mindre lamper på end en enkelt stor, da den kun er 114 cm lang.

Der er adskillige andre mærker på markedet, men dem har jeg ingen erfaringer med. Det man skal kigge efter, er hvilke dioder der sidder i lampen. Højtydende dioder fra f.eks. CREE er et godt tegn.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Principia - 29/07-2017 09:20 29/07-2017 09:20
#7. Du glemmer at tage højde for udviklingen. LED, er blevet meget billigere, og ofte, hvis man ellers gider at betale hvad det koster, og ikke mindst sætte sig ind i tingene, udgør de faktisk en ideel lyskilde til akvarierne.
Jeg er selv konverteret til LED, efter ombygning, fordi det ikke ville være rationelt, at fortsætte med rør, når jeg skulle bygge om alligevel.
Når du skriver at LED ikke giver tilstrækkeligt lys, i forhold til dine T5 rør, bør du tænke lidt over, hvad der ville ske hvis du satte samme antal watt, over dit akvarium i LED i stedet. Man skal prøve at se det som lumen pr watt, og der kan rørene ganske enkelt ikke være med mere.
De gode skinner, giver mellem 100-120 lumen pr watt. Men så koster de selvfølgelig også lidt mere, end hvis man køber strips i gong gong, eller man forsøger sig med skabsskinner fra Ikea.
Der hvor det er meget irriterende med LED, er at det stadig er en jungle at finde rundt i, så man skal have gjort sine overvejelser hjemmefra, og sætte sig godt ind i hvad ens behov er.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Sorenbach - 29/07-2017 09:22 29/07-2017 09:22
Ellers kig efter LED fra jmb ... de sælger dem bla. hos Unimati... Det er ganske udemærket lys, som kan købes i forskellige varianter... du kan bare spørge dem til råds... de vil meget gerne give god om kompetent vejledning

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ipsen - 29/07-2017 11:43 29/07-2017 11:43
#10:
principia, hvad er det for nogle skinner der giver 100-120 lumen pr watt?
jeg spørger fordi jeg gerne vil have mere lys på mit akv, men har ikke plads til flere rør.

og hvis jeg kan finde de LED som du snakker om, så vil jeg få ca 1/3 mere lys. og forhåbentlig med mindre varme til følge.

og hvilke farvespektre kommer de i? 827, og 865 ?

og et sidste: kan de lys-dæmpes?? (sol op/ned gang)

P.S. jeg ved godt at der hele tiden bliver udviklet på LED-fronten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Principia - 29/07-2017 11:57 29/07-2017 11:57
Outlight Ligger på 100 lumen pr watt
JMB, ligger på 100-120 lumen pr watt efter lysfarve
Akvastabils nye serie ligger på 120 lumen pr watt

Det er så ud fra hvad producenterne selv angiver. Men man må gå ud fra det er nogen lunde korrekt. De fleste af de dyrere led, som dem jeg har nævnt, kan du dæmpe, og du kan få sunriser. Men så skal du også kaste en god bunke mønter efter dem, men hvis holdbarheden er tilsvarende i den sidste ende, er derefter, er det jo godt givet ud. Med LED, kan man ikke rigtigt sige at farven afspejler lyset, på samme måde som rør, da sammensætningen af dioder har en masse at sige. f.eks. finder jeg for mit øje JMB lister i 4000 kelvin, mere hvide, end et tilsvarende Phillips rør. Men det kan lige så godt være indbildning.

Man må ud og se en masse, inden man investerer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Marc s - 29/07-2017 12:10 29/07-2017 12:10
Indlægget er rettet 29/07-2017 12:12 29/07-2017 12:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

til Planteakvarier kan jeg kun anbefale A serien fra Chihiros. De koster en brøkdel af hvad man betaler for noget tilnærmelsesvis tilsvarende herhjemme og der har ikke været de planter jeg ikke har haft held med at kunne gro med dem. De findes dog kun i skinner fra 30-90 cm, men måske det kunne være en mulighed at benytte et par stykker afhængigt af setup'et Desuden er prisen på dem inklusiv: strømforyning, lysdæmper og stand. De yder ca. 150 lumen pr. watt og udgaven på 90cm har 14200 lumen og endnu vigtigere - høje dokumenterede PAR data. (:

Hvis man udelukkende vil fokusere på fisk og deres farver - eller mindre planteakvarier, findes de også i RGB udgaver

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger ipsen - 29/07-2017 15:05 29/07-2017 15:05
jeg har lige kigget på akvastabils nye lumax serie.

hvis man regner med 120 lumen pr watt bliver det 3480 for et LED på 93cm lang.
det er en lille smule mere en et lystofrør, som jeg bruger nu: 39watt over ,3000 lumen, og 85cm langt.

så overall giver de ca lige meget lys, men man bruger ca 25% mindre strøm, som så gerne skulle give lidt mindre varme i akvariet. lige nu har jeg 30-31 grader... og det ville jeg meget gerne have lidt ned.

og som du skriver: de er "lidt" dyre. men igen, alt hobby koster penge!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Principia - 29/07-2017 15:17 29/07-2017 15:17
Der er også et andet parameter, at tage med i regnestykket. Det er rør mister ret hurtigt en del effekt. Det er helt normalt at rør mister op til 50% af deres lysudbytte, gennem deres levetid, og ellerede efter 6 måneder er de aftaget.

Med LED, er det sådan at de også mister noget af deres effektivitet over tid, men det er langt mindre. Samt sker det ude på den anden side af de 20000 brændetimer. De kan miste op til 10 % før de slukker helt.

Desuden er det for rør som med LED, at man ikke kan sige med sikkerhed hvor mange lumen de giver, for der er forskelle i hvilken farver man kører med. Et varmhvidt rør, giver mere lys end et tilsvarende dagslys, som igen giver mere lys end kold hvid. samt hvis man er i spare humør, når man handler, giver det heller ikke samme lumen fra producent til producent.
I toppen lå Triton rørene, forfulgt af Sylvania, og Phillips.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger kennethg - 29/07-2017 17:08 29/07-2017 17:08
Indlægget er rettet 29/07-2017 17:12 29/07-2017 17:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Er der nogen herinde der har Led på et planteakvarie...Jeg tvivler *skeptisk*
Billeder Tak, Hvis du gør...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger KimJ - 29/07-2017 17:18 29/07-2017 17:18
ADA står vist nærmest som et synonym for aquascape akvarier, og de sælger LED lamper til alle der vil betale, så uanset hvor mange eller få her på AS der vil bruge så mange penge på deres akvarium, ændrer det vel ikke på at LED er fuldt anvendeligt?

Nu bruges betegnelsen "aquascape" jo lidt i flæng, og man kan vel in- eller ekskludere et Hollandsk planteakvarium. Lyskravene er imidlertid de samme, hvilket kan betyde alt fra medium til meget høj lysintensitet.

Mit akvarium er, som nævnt tidligere, belyst med en LED lampe. Om det er et "ægte" aquascape akvarium eller ej, er der sikkert forskellige meninger om.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger KristjanS - 29/07-2017 18:13 29/07-2017 18:13
Jeg har led fra Wish i mine akvarier 2 stk 50cm rør i mit 430 liter det lyser super godt og bruger 2x 10w så har jeg købt fjernbetjeninger til de kostede 10kr pr stk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger KristjanS - 29/07-2017 18:16 29/07-2017 18:16
De kostede 100kr pr lys

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Marc s - 29/07-2017 23:58 29/07-2017 23:58
#17 Led fra Chihiros, har kostet lige omkring 500kr med alt:

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger KimJ - 30/07-2017 00:20 30/07-2017 00:20
Maxspect Razor R420 300W lampe, som desværre kun kan bruges på halv styrke. Akvariets display del er på 160x75x60cm.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger ipsen - 30/07-2017 07:57 30/07-2017 07:57

Kim: hvorfor kan du kun køre lampen på halv styrke?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger KimJ - 30/07-2017 08:11 30/07-2017 08:11
Lampen er beregnet til at hænge over et koralrevsakvarium. Hvis man tænder for alle dioderne med fuld styrke, afgiver den lys med en farvetemp. på 15000K. Det er mildest talt uegnet (og grimt) til et planteakvarium. Heldigvis er dioderne opdelt i to grupper, som groft sagt er hvid og blå. De to grupper kan styres individuelt med lampens automatiske program, så jeg har simpelthen valgt at lade den blå gruppe være permanent slukket. Det giver et lys på ca. 6000K (stadig for højt men tåleligt) men med kun halvdelen af dioderne aktive.

Det er selvfølgelig langt fra ideelt, og en ferskvandsversion af lampen står da også på ønskelisten, men til en pris af lige under 8000,- skal man nok være ret sikker på at det her plantehalløj er kommet for at blive...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger rosasfar - 01/08-2017 21:20 01/08-2017 21:20
Jeg kan blive næsten helt harm over de ovenstående råd... trådstarteren spørger om hvilket lys der fremhæver farverne på fiskene!

Det du skal gå efter er RA-værdi, LED er det bedste valg på nuværende tidspunkt grundet den høje lumen/watt, lave varmeudvikling og lange levetid, men det der fremhæver farverne på dine fisk er lyskilder med en høj RA-værdi (mindst 95).

Tænk eksempelvis på en tøjbutik eksempelvis; her er tøjet vældigt flot, og når du kommer hjem ser det mere kedeligt ud i dit lys derhjemme. I tøjbutikker benytter de lyskilder med høj RA-værdi fordi det er vigtigt at kunder kan se tøjet ordentligt, hjemme har vi en tendens til at købe lyskilder uden hensyntagen til RA-værdi, hvormed mange husstande har så lavt som 80 (nogle måske endda lavere) i RA-værdi i deres lys i hjemmet.

Jeg mener at du bør vælge en lyskilde med 4000 Kelvin, hvis det er et regulært akvarie du har, hvis det er et planteakvarie (nogle planter har behov for lys med lav Kelvin) eller du ønsker et blåt skær på dine fisk (Kelvin 6500 eller højere), bør du vælge anderledes.

Gå efter en RA-værdi på mindst 95 på din lyskilde, og en farve du godt kan lide til dit akvarie.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger scn - 01/08-2017 21:27 01/08-2017 21:27
Blander du ikke RA (lyskvalitet) sammen med at fremhæve fiskenes farver?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger McWearq - 02/08-2017 08:21 02/08-2017 08:21
"Gå efter en RA-værdi på mindst 95 på din lyskilde, og en farve du godt kan lide til dit akvarie"
Der er altså noget galt med dette udsagn. Farvegengivelse (RA-værdi) er uløseligt forbundet med farvetemperaturen (Kelvin) Jeg arbejdede i mange år i den grafiske branche, og her brugte man 5500 K som standard når farver skulle bedømmes, måles og sammenlignes. 5500 K svarer nogenlunde til dagslys på en let overskyet dag. Det var opfattelsen at denne farvetemperatur gav den bedste og mest naturlige farvegengivelse. At de tryksager vi fremstillede så ville blive beskuet under mange forskellige andre lysforhold, og at farverne derfor ændrede sig, kunne man ligesom ikke tage højde for.
Det er, efter min mening, derfor ikke korrekt når du skriver at man kan få en RA-værdi på 95, med en hvilken som helst Kelvin grad. Kun sollys giver en RA-værdi på 100, så en Kelvin grad der ligger tæt på dette må give den bedste farvegengivelse.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger KimJ - 02/08-2017 09:35 02/08-2017 09:35
Nu sker der jo ofte det i en debat, at den løber lidt ud ad en tangent, og man kan godt sige at der her er sket det at et faktuelt forkert indlæg fik skubbet den ud af kurs.

Dit eget indlæg gør desværre bare det samme, for du har for en stor del misforstået meget af det du skriver om. Det kunne udvikle sig til en længere debat, hvis man skulle rette op på det, så måske skulle vi lade det ligge og gå tilbage til det oprindelige spørgsmål.

Hvis man skal gå efter lys som FREMHÆVER fiskenes farver, er der nok stadig ikke noget der slår en kombination af de "gammeldags" GROLUX og AQUASTAR rør. Lyset er langt fra naturligt, og plantefanatikere vil slå korsets tegn for sig ved tanken om at have det på deres akvarier, men lyset fremhæver både røde og blå farver, og gør simpelthen fiskene endnu mere farvestrålende end de ville være i naturen, så hvis maksimal slagkraft til farverne er målet, er den nævnte kombination sagen.

M.h.t. at bruge lyset sammen med planter, har jeg Ullits` ord for at det er det værst tænkelige lys man kan tænke sig, men med lidt held går det nok endda:

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Akvarieoplysninger/Amerika%...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger rosasfar - 02/08-2017 18:45 02/08-2017 18:45
RA-værdien er en værdi som fortæller hvor godt farver fremstår i lyset, prøv selv at google RA-værdi og se nogle af de mange eksempler herpå.

Det du skriver er ikke korrekt, det er ikke helt forkert men det er i bedste fald misforstået. Sollys ligger på 5500 - 6500 Kelvin og RA-værdien er 100, det er korrekt, men for at få bedst mulige farver frem er Kelvin (lysets farve) ikke den afgørende faktor. En lyskilde med en stor del af lyset i det lave spektrum benyttes eksempelvis af slagtere for at få kødet til at fremstå mere rødt i disken, du kan se det lige så tydeligt når det tages op og pludselig ser mere gråligt/brunligt ud end da det lå i disken. Omvendt med et lys der ligger i den høje ende af Kelvin skalaen får du et blåt skær oven på fiskene, det ses eksempelvis i mange saltvandsakvarier (jeg kender ikke noget til saltvandsakvarier, men der er vel en grund til de har lyset sådan). Du har til gengæld ret i at lys så tæt som muligt på sollys giver den mest naturlige gengivelse af farverne, men det ér altså RA-værdien som siger noget om hvor godt farverne fremstår.

Jeg ved ikke hvad det er du skriver jeg har misforstået, men jeg tvivler kraftigt på at det er noget du ved ret meget om, så lad os bare lade den ligge der. Jeg kender ikke til Grolux eller Aquastar, men en hurtig google søgning gav mig ikke de nødvendige data på produktet til at sige hverken om det er godt eller ikke, svarer lidt til at sige "den her bil kører godt, men du kan ikke få at vide hvad motor der ligger deri". Jeg kender heller ikke meget til planter, men lys ved jeg trods alt noget om.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger KimJ - 02/08-2017 20:46 02/08-2017 20:46
Jeg erkender mig klart skyldig i at gå ud fra at en akvarist ville være i stand til at finde ud af det nødvendige omkring de nævnte rør, baseret på de oplysninger jeg gav. Faktisk er jeg stadig ret overbevist om at de fleste akvarister med mere end et par år på bagen i hobbyen er stødt på dem. De har trods alt været med i hobbyen i hhv +20 og +40 år.

Der er heller ikke brug for at undersøge ret meget, al den stund at der ikke er nogen som påstår andet end det jeg viser i den billedside jeg linker til. Et billede der viser lyset, må vel være bedre end alle de oplysninger man i øvrigt sagtens kan finde hvis man gider at google i mere end 30 sekunder

Hvis man vil se mere, er alle de akvarier der er vist i nedenstående link belyst med samme rørkombination.

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Akvarieoplysninger/Tidliger...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger scn - 02/08-2017 21:57 02/08-2017 21:57
Du er nok bare lidt handikappet på grund af dit arbejde. Der er ingen der snakker om at lave det mest ægte lys i forhold til referencelyset. Akvarister bruger lys til at manipulere med farverne, eller til at lave det perfekte lys for planterne. Derfor giver det ikke megen mening at snakke om RA værdi.

Der er en verden til forskel på det lys du ville vælge til eks. saltvand vs. et akvarium til en eller anden fisk der har det bedst med dunkel belysning og the-farvet vand eller til et iwagumi inspireret akvarium over mod et hollandsk akvarium (google efter "dutch aquarium"). Man bruger forskelligt lys til forskellige ting, og så er RA sgu lidt lige meget, da andre ting er vigtigere. For spørgeren handlede det om at få lidt mere kulør på fiskene, ikke at fisken skulle ligne en fisk der svømmede ude i haven et svag overskyet dag

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger KimJ - 02/08-2017 23:58 02/08-2017 23:58

Helt enig! Det giver ikke nogen mening at rulle sig ud med RA, PAR, PUR Kelvin og hvad har vi ellers når vi skal imponere hinanden :D når der simpelthen bare spørges til hvordan man får de pæneste farver på sine fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Principia - 05/08-2017 13:04 05/08-2017 13:04
#32. Nå ja. Han spørg jo også til i indlæg nr.3 hvad der bedst kan betale sig, LED eller rør. Men jeg tror ikke at han havde forventet at starte en ordstrid, med alt muligt.
Det korte og det lange er vel, at udviklingen på, LED, har gjort at det nok er den mest rentable løsning som det ser ud nu, de er blevet billigere.
Reglerne for lyset må vel være det samme for både LED og rør, uanset hvad man vælger. 6500K er vel 6500K uanset hvad, f.eks. Der hvor jeg personligt finder det interessant, er hvor mange lumen jeg kan få pr watt, når jeg nu skal investere alligevel. Og hvor længe jeg kan forvente at, min investering holder, i forhold til tilsvarende løbene vedligehold, ved tilsvarende gammeldags teknik.

Men det er jo alt sammen svar som kommer over tid, efter hånden som folk prøver, og får deres erfaringer med det. Men vi er lidt på bølgelængde, da jeg også har sadlet om, og skal have salat i baljen, men samtidig er konverteret til LED. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger rosasfar - 05/08-2017 21:30 05/08-2017 21:30
Jeg er helt med på at man kan bruge lyset til at manipulere rigtigt meget, men netop en høj RA-værdi mener jeg bestemt ikke er ligegyldig. Et "skrammel-rør" med en RA-værdi på 80 kan have præcis samme farvetemperatur som et "kvalitetsrør" med en RA-værdi på >95, men der er en verden til forskel på lyset. Jeg kender ikke noget til saltvands, men jeg har da lagt mærke til at folk altid har blåt lys deri, så det er der vel en eller anden grund til. Personligt har jeg altid været ret ligeglad med mange af de ting mange andre finder vigtige mht. akvarier (isotoper, antal i en flok, sammensætning og alt sådan noget), mens teknikken bag er klart det mest interessante, og så skal det selvfølgelig være pænt at se på. Med alt det sagt er jeg nok også skyldig i at være "arbejdsskadet" :)

#33 LED kan også være rør, jeg har selv lige været med i en udskiftning hvor kunden valgte ombygning af eksisterende armaturer og rør på 160 lumen/watt, men du har helt ret i at 6500 Kelvin er 6500 Kelvin uanset kilden hertil. Super godt at høre at du tænker på både tilbagebetalingstider, levetidsomkostninger og vedligehold :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger scn - 05/08-2017 23:34 05/08-2017 23:34
Men hvis man ønsker at fremhæve visse farver, så kan det da aldrig være med en lyskilde med høj RA værdi. Hvis lyset giver en skæv gengivelse af farverne i forhold til referencen, så må det nødvendigvis være en lyskilde der opnår en lav RA værdi.

Desuden, så kan det give mening med høj RA værdi i en tøjbutik, men et akvarium... Man kommer "ALDRIG" til at se fiskene under anden belysning, og derfor vil man ikke opdage ændringen i farvegengivelsen ved en anden belysning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger KimJ - 06/08-2017 01:04 06/08-2017 01:04
Det er vel mere korrekt at sige at LED kan være opsat så de ligger i et rør. Det er ikke nogen særlig ideel opsætning til akvarielys, men den passer til vores eksisterende lamper, så det er selvfølgelig ret oplagt at bruge dem.

Ingen kan betvivle at LED er det mest økonomiske alternativ der er til rådighed lige nu, men efter min mening er der ingen kombinationer på markedet (endnu) som helt kan konkurrere med det flotteste lys man kan opnå med lysstofrør.

Jeg har selv skiftet over til LED, også fordi der er andre fordele end de økonomiske, men man kan nu godt savne lyset fra de gamle lysstofrør eller HQI pærer. Hvis jeg skulle opstille et akvarium uden de store krav til lysstyrke, ville jeg stadig gerne betale det ekstra det koster at køre med dem.

M.h.t. det blå lys over saltvandsakvarier; Det er en kombination af at mange synes at det er pænt, at det er en realistisk gengivelse af lyset under vand af en vis dybde og ar mange koraller viser sig fra deres bedste side i det lys. De alger der lever i korallerne er også afhængige af det ultraviolette lys som ligger i den yderste blå ende af lysspektret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Principia - 06/08-2017 09:45 06/08-2017 09:45
#34 Der er intet underligt i, at man inkluderer, alle parameter i ens investeringer. For bare få år siden, stod valget mellem T5 og T8. LED var ganske enkelt for ringe og for dyrt, og man skulle påregne at effekten lumen/watt gjorde at det ikke kunne komme på tale overhovedet. Typisk skulle man kaste så mange dioder over akvariet, at man nærmest fik et mere forbrug på elregningen. Samt var de dyre i anskaffelse.
I dag pga. udviklingen, ser det dog noget andreledes ud, og sådan som det skrider frem, både på priser og effekt, tror jeg at de traditionelle rør, stille og roligt vil udgå.
Samt tror jeg også på sigt, at der vil komme flere forskellige farvetemperaturer at vælge mellem, da markedet efterspørg dette. Endelig kan man sige, at LED yderligere har den fordel, at man kan investere, i RGB teknologien, og skræddersy lyset specielt til dine behov og ønsker, men det koster stadig kassen.

Der hvor jeg personlig syntes, det er mest spændene, er om producenterne kan leve op til holdbarheden, som de lover. Men det må jo komme an på en prøve.

Ud over det, er jeg enig med #35, i at Ra indeks, er pænt meget ligegyldigt, når vi taler akvarier. Det vigtigste for os, er der kan holdes liv i planter, samt det ser godt ud, når vi kigger ind i glaskassen. Mig bekendt er der ingen akvarister som går tur med sine fisk, og samligner dem, med hvordan de ser ud i haven. Så hvor vidt lyset er 100% farveægte, er vel underordnet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Principia - 06/08-2017 11:03 06/08-2017 11:03
jeg kom så til at tænke på en ting som undrer mig. Bøger blade og andre medier, hvor man finder sine informationer, hænger stadig fast i det traditionelle, hvor man beregner ydelsen i watt. Så den gængse anbefaling er et man skal have 0,5 watt pr liter, til et beplantet akvarium. Normalt lys er 2 rør, kraftigt er 3 rør.

Med udviklingen, og de mange forskellige lyskilder man kan købe i dag, burde planteproducenter, og akvariebøger oplyse hvor mange lumen man skal have i stedet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger scn - 06/08-2017 12:34 06/08-2017 12:34
Sikkert fordi det er dejlig simpelt. Når folk skal have nye rør, så køber de efter antal Watt, så den kender de, så når eks. Tropica skriver X Watt, så kan folk utrolig let se om de har passende lysmængde. Så må folk med LED bare frem med lommeregneren, ikke alle kan få tingene serveret på et sølvfad (selv om det ville være rart)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger Principia - 06/08-2017 12:40 06/08-2017 12:40
Nææ måske. men spørgsmålet er stadig relevant. ikke alle rør giver samme effekt heller. :o

Annoncører
Annoncører