Hvorfor dør mit javamos?

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 780

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger centurion - 30/07-2017 13:06 30/07-2017 13:06
Javamosset i akvariet groede før som bare pokker og var flot. Nu er det pludselig næsten helt væk, uden at jeg mener at have foretaget mig noget drastisk. Men noget må der jo være sket. Jeg ville gerne have gang i mosset igen. Er der nogen ting, jeg skal passe på i fremtiden?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger JanA - 31/07-2017 10:57 31/07-2017 10:57
Indlægget er rettet 31/07-2017 11:35 31/07-2017 11:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Årsagen kan være mangel på næring (egen erfaring). Prøv at tilsætte flydende gødning. Jeg bruger Profito fra Easy-Life, hvilket atter har sat gang i væksten. Der findes flere forskellige fabrikater, som vil give samme effekt. Husk at starte med en forholdsvis lav dosering, ellers kan du få problemer med alger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger centurion - 31/07-2017 22:48 31/07-2017 22:48
#2 Forskellige Cryptocoryner, Anubias og Valisneria gror fint. Tror du så ikke der tilstrækkelig næring? Jeg er bange for at få algevækst.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Andersen01 - 31/07-2017 23:32 31/07-2017 23:32
Indlægget er rettet 31/07-2017 23:33 31/07-2017 23:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#3 De planter du nævner der kræver ikke det helt vilde. Jo de vil stå 100 gange pænere med gødning og co2 men kræver ikke det store

Hvilket lys bruger du??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger MSV - 01/08-2017 20:45 01/08-2017 20:45
Jeg har også oplevet, at mit peacock mos (samme familie som java mos - Taxiphyllum) også bare døde uden nogen grund.
Der var ikke foretaget nogle ændringer i over et år, bortset fra skift af lysstofrøret pga. alder til et nyt af samme slags, men det gjorde jeg flere måneder inden, at mit mos lige pludseligt begyndte at visne indefra.
Det faldt fra hinanden og døde simpelthen. Det skete i 2 uafhængige akvarier. Begge havde andre typer af mos i også, som stadig har det helt fint (hhv. Vesicularia montagnei 'Christmas' og Fontinalis antipyretica 'Willow mos'). Begge akvarier får ikke nogen gødning eller Co2, men har aktivt bundlag med en lav pH og blødt vand.
Det skal tilføjes, at der var en lille "afstikker" af peacock mos, som havde fundet et andet sted at gro i det ene akvarie, og det ser stadig fint ud her over en måned efter, at alt det andet er visnet væk.

Jeg har endnu ikke fundet ud af årsagen, og jeg har peacock mos fra samme oprindelse til at vokse fint i andre akvarier uden problemer - både med blødt vand, hårdt hanevand, forskelligt slags lys og i et, hvor der bliver tilsat gødning dagligt.
Min eneste logiske forklaring er, at mosset måske har blomstret og derved gennemgået lidt a'la samme proces som visse bambus gør, når de har blomstret. Jeg oplevede i hvert fald stængler med "blomster" på mosset i begge akvarier, hvor det visnede.

Jeg tror ikke, det har noget at gøre med hverken næring eller lys. Så lige nu er alle boldene oppe i luften for at finde en mere videnskabelig forklaring.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Andersen01 - 01/08-2017 22:15 01/08-2017 22:15
Hvad med det aktive bundlag.? Kan det være gået hen og blevet "ikke aktivt" mere??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger centurion - 02/08-2017 10:33 02/08-2017 10:33
#4: Jeg bruger de samme lysstofrør som hidtil. Ingen ændring. Og de andre planter står flottere end for et halvt år siden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 03/08-2017 03:27 03/08-2017 03:27
Det er korrekt, hvis mosset danner sporehuse, de går som sådan ikke i blomst, men danner de sporehuse bruger de alle deres kræfter på den del og går ofte ud bagefter... og det går som oftest ud over hele klumpen af mos der er sammenhængende fordi det egentlig fungerer som en enhed....
Jeg har selv haft x-mas mos der samlet groede op på toppen af en rod og satte sporehuse ... derefter sygnede det stille hen, det er egentlig en naturlig proces, ligesom i så mange andre sammenhænge har det løst sin mission med at reproducere sig....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger MortenDAD - 03/08-2017 08:54 03/08-2017 08:54
Har et mosakvarie (det startede som et scaper med masser af plantevækst; men x-mas har overtaget det hele) hvor der konstant står "blomsterstande"/sporehuse i den del der når op til overfladen; det har der snart gjort i et ½ år uden at jeg overhovedet kan se den mindste tendens til at mosset visner.
I et andet akvarie har der været Flame-mos der voksede som død og helvede i et par måneder, uden at sætte sporehuse, for derefter at dø på en uges tid.

Jeg betvivler slet ikke at fortplantningen kan betyde forældrenes død - men er sikker på at der kan være andre forklaringer på hvorfor en ellers velfungerende mosklump pludselig dør.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger centurion - 03/08-2017 09:52 03/08-2017 09:52
Nu bliver jeg nysgerrig. Jeg oplevede at det så ud som om vandoverfladen var strøet med ganske fint pulver. Kan det have været de sporehuse I skriver om?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 04/08-2017 02:14 04/08-2017 02:14
Ja, det er ikke usandsynligt sporehuse er ualmindelig små... det er de færreste af de mosser vi har der er decideret akvatiske, de kan sagtens eksistere under vand i langt tid men skal de reproducere sig, så gør de som beskrevet hos min x-mas, krafler op hvor de kan sidde landfast...
Hvis mos der er i god vækst og kun viser sundhedstegn og pludseligt dør, så ville jeg personligt mistænke anvendelse af EasyCarbo, Excel og hvad de ellers kaldes og populært kalder firmaerne dem selv for flydende Carbo, selvom sådan noget hverken er opfundet eller eksisterer på naturligvis på jord...
Efter min mening burde det forbydes som brug i akvarier således det blev holdt totalt adskilt fra nogen form for vandmiljø og ligeledes meget andet ... det er f.eks. også meget farligt at indånde, så ud med det lort bogstavelig talt og hvis man vil have en optimal vækst så smidt co2 i istedet eller lig en bundlagsgødning som jeg beskriver den danner selv co2....
Rørelsen mod stadset, er også så småt ved at vågne i udlandet, for mig at se er det også totalt vanvittigt at bruge noget der er istand til at få planternes vækstmønstre til at afvige fra det normale...
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Prototop (Inaktiv) - 04/08-2017 18:25 04/08-2017 18:25

Sporehuse af mos købt som "javamos". Men så vidt jeg har forstået er det ikke ofte at javamos sætter sporehuse, så det kan være en anden art.

Annoncører
Annoncører