Neptun grus og pansermaller

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 224

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger frandy (Inaktiv) - 01/08-2017 23:06 01/08-2017 23:06
Jeg har i et par år haft neptun grus 0.5-1.5mm i mit akvarie, men her på det seneste har jeg lagt mærke til at mine pansermaller ikke har lange skæg mere.
Jeg ved at pansermaller skal have grus uden skarpe kanter, men kan det virkelig passe at neptun grus er dårligt for dem?

Jeg har før haft cichlidesand, men hvis jeg skulle skifte ville jeg ikke gå tilbage til det, fordi det bliver hurtigt beskidt og så skrider sandet når de roder i det, altså når man laver en skråning op mod bagglasset bliver det fladet hurtigt ud igen.

Jeg har læst at nogle har gode erfaringer med råda sand/grus både til planter, men hvad med pansermaller. Jeg antager at det er en mellemting mellem mit nuværende bundlag og cichlidesand.

Hvad siger folk til det bundlag til pansermaller, og "skrider" gruset/sandet med tiden eller vil det blive liggende som større grus gør?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MortenDAD - 02/08-2017 08:43 02/08-2017 08:43
Jeg har mine panserbasser gående på råda eller cichlidesand - begge materialer bliver jævnet ud med tiden. Jeg har ikke Neptun i nogle tanke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 02/08-2017 09:48 02/08-2017 09:48
Uden at kende noget til det nævnte Neptun grus, ville jeg jo sige at dine egne erfaringer taler for sig selv? Der er næsten ikke andet end forkert bundlag, der kan få mallernes føletråde til at blive slidt.

M.h.t. at bundlaget bliver beskidt og skrider; Mørkt bundlag bliver jo lige så beskidt, men det kan bare ikke ses så tydeligt! Hvis målet er at bunden ikke skal blive beskidt, ligger løsningen i at sørge for at der ikke lægger sig snavs på bunden (her er pansermaller faktisk med til at hjælpe). Sammenskridning af sandet, er vist bare en del af det at holde pansermaller på et bundlag de trives med, så det skal man bare tage med i beregningerne når man indretter akvariet eller undlade at holde dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 02/08-2017 18:54 02/08-2017 18:54
Det er vigtigt at sandet skrider når Pansermallerne roder i det, da det jo ellers vil virke som sandpapir.

Jeg har sand fra Harald Nyborg med kornstørrelse på 0,71-1,25 mm og det ligger så løst, at pansermallernes munddele ikke ødelægges. De kan nemt bore snuden 1 cm. ned i sandet.

Eksternt link http://www.harald-nyborg.dk/p6628/silikat-kvartssand-25-kg

Annoncører
Annoncører