Sten, Planter eller noget helt tredje?

Postet under : Akvariesiden.dk - Dekoration
Visninger : 609

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Bollini - 05/08-2017 19:26 05/08-2017 19:26
Er det udelukkende et spørgsmål om smag og behag om man ønsker et akvarie bygget op om planter, sten, tømmer mv. Eller er der forskel på hvilke fisk der er til hvad? :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Sølz - 06/08-2017 00:08 06/08-2017 00:08
Med dit spørgsmål er det helt klart, at du mangler en total grundlæggende viden om akvariefisk og måden, man holder dem. Jg vil stærkt anbefale dig at søge denne grundlæggende viden ved at læse nogle akvariebøger - du vil få megen viden og indsigt ved dette. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger westermann - 06/08-2017 00:40 06/08-2017 00:40
Helt enig med #2.
...og ja, der er stor forskel på hvilke fisk der er til hvad!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Palle Hansen - 06/08-2017 13:06 06/08-2017 13:06
Skriv lidt om hvad fisk du har eller havde tænkt dig at købe, så er det meget nemmere at vejlede dig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Bollini - 06/08-2017 14:53 06/08-2017 14:53
Guldbarber og zebrafisk af stimefisk

Lidt flying fox, guramier og scalare :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger MortenDAD - 07/08-2017 08:35 07/08-2017 08:35
Før du går længere i planlægning af dit akvarie, så fat litteraturen og læs, læs, læs og læs.

Ligegyldigt hvilket forum du spørger på vil du kun få svar på de spørgsmål du stiller - og det er vanvittigt svært at spørge om ting man ikke ved man skal spørge om.

For eksempel dine tanker om fiskesammensætning.

Guldbarber er nogle børster til at nappe i lange finner -
Både scalare og guramier høre hjemme i den kategori.

Så en tur på biblioteket og find det der hedder en BOG ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 07/08-2017 08:53 07/08-2017 08:53
Du skal bestemme dig for hvilke fisk du ønsker, og så undersøge om de kan være i det akvarie du har i tankerne. Og så derefter kan du lave en biotop.

Det du har opridset kræver mindst 250liter og vil passe godt med mange planter og nogle rødder. Et regnskovs akvarie :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Prebenelkjær - 07/08-2017 12:35 07/08-2017 12:35
Ja guldbarber er nogle små sataner. Det har jeg da erfaret.
Men grundlæggende har du ikk styr på noget. Så gå på biblioteket og lån en bog om det og læs den for Guds skyld.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator Sponsor ken kætbak - 07/08-2017 15:57 07/08-2017 15:57
Nu ved vi jo ikke med sikkerhed hvor hans niveau er. Så rolig alle sammen ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Principia - 07/08-2017 16:47 07/08-2017 16:47
Jeg vil gætte på niveauet, ligger på noget lig, skal spørge vildt i forum, fremfor at undersøge tingene, og skaffe sig det minimum af viden som skal til på egen hånd.
Jeg er enig med #6. Hvis man ikke ved bare en lille bitte anelse om hvad man går ind til er det svært at stille brugbare spørgsmål.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Helpfish - 07/08-2017 16:54 07/08-2017 16:54
Undskyld gode kolleger, men jeg synes faktisk, det er lidt ærgerligt at lukke dialogen med henvisning til at gå på biblioteket. Det er vel også meningen at skabe en dialog på akvariesiden med nybegyndere. Vi hører jo tit om nye i hobbyen, som burde have talt med nogen først. Det er en god ide at gå på biblioteket, men spørg endelig videre :)

Og lige en kommentar til det her med en biotop. Mange nybegyndere behøver ikke lave en gengivelse af et bestemt miljø for, at akvariet opleves som en succes. Det tror jeg også det, Ken mener.

Det er er dog rigtigt at det nok er godt at starte med at finde ud af, hvilke fisk der ønskes og hvilke fisk, der passer godt sammen. Hvis barberne vælges, så undlad gurami og scalarer og vice versa. Scalarer og guramier er glade for steder at gemme sig, så jeg vil anbefale rødder og planter, hvis du går den vej. Planter har i øvrigt den fordel, at de forbruger nogle af de affaldsstoffer, som fiskene skaber. Det betyder, at det ofte vil være lettere at sikre renere vand, når du har en god kraftig plantevækst. Samtidig kan et sådant planteakvarium snildt udkonkurrere algevækst, men det kræver både en del lys over akvariet og den rette balance mellem circulation i vandet, temperatur, gødning, lys og evt. tilførsel af co2.

Har du allerede et akvarium til rådighed eller skal du ud at købe? :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Administrator Sponsor ken kætbak - 07/08-2017 16:58 07/08-2017 16:58
Synes nok også vi burde byde nye velkommen til vores hobby. Jo flere der har akvarie, jo bedre er det for os alle sammen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger MortenDAD - 08/08-2017 08:16 08/08-2017 08:16
Det handler ikke om at affærdige med en besked om at læse en bog; men om at hjælpe.
Det er simpelthen umuligt at spørge sig til svar på alt - for en begynder er det totalt umuligt.

Du kan ikke vide dig sikker på at få svar på det du ikke ved du skal spørge om, og derfor ikke spørger om.

En basal viden vil udrydde mange spørgsmål - "er min platy gravid?" - Før man begiver sig ud i at have ansvaret for andet liv mener jeg det er alt afgørende at sikre sig viden.

Jeg er helt med på at ingen kan vide alt og at begyndere har mange spørgsmål; men jeg mener også at spørgsmål af typen "skal man have både han og hun for at få unger?" er noget alle kan læse sig til uden de store videnskablige briller.

Til trådstarter: Velkommen til hobbyen - gør dig selv den tjeneste at låne nogle bøger på biblioteket og bruge en aften på at skaffe dig akvarieviden. Hvis du så er i tvivl om noget derefter er vi mange der gerne vil hjælpe dig videre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Helpfish - 11/08-2017 08:00 11/08-2017 08:00
Det er grundlæggende for enhver kommunikation, at når man spørger om noget, så åbner man for en sårbarhed. En sårbarhed overfor at man kan blive mødt med "Ved du ikke engang det?" reaktionen.

I denne tråd bliver trådstarter mødt med:

du mangler en total grundlæggende viden
find det der hedder en BOG
Hvis man ikke ved bare en lille bitte anelse om

Jeg beder til, at man overvejer hvorvidt dette fremmer den dialog, der bidrager til akvariehobbyen. Hvad mon modtageren tænker, når man får disse svar? Ansporer det til, at man spørger igen?
Man må gerne tænke, at jeg er alt for psykologisk her. Det er ok. Normalt lader jeg også dette fare i de mange, mange tråde jeg har læst. Jeg fik bare lige lyst til at tydeliggøre, hvad vi lejlighedsvist kommer til at gøre ved hinandens spørgsmål.Digital kommunikation er svær.

God dag til alle. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Bollini - 11/08-2017 16:35 11/08-2017 16:35
Tak for de mange forskellige svar. Beklager at jeg måske har formuleret mig på et for lavt niveau.

Lige pt har Guldbarber, zebrafisk, guramier, flying fox og sværddrager gående i et 240 liters akvarium med en del planter. Barberne har på de snart 2 år ikke rørt nogen finner (endnu)

Den info jeg håbede at få med mit spørgsmål var hvor stor en betydning man skal tilægge opbygningen af akvariet. Har læst en hel del om det, men har fået ligeså mange forskellige svar som der findes relevant litteratur.

Som med så mange andre ting tror jeg på at praktik overgår teori og derfor var min tro at de fleste herinde kunne dele en praktisk erfaring eller måske en god tommelfingerregel om hvornår f.eks. planteakvarie er absolut no go og omvendt.

Beklager det sene svar. Har været optaget af bøger på biblioteket :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Helpfish - 11/08-2017 18:14 11/08-2017 18:14
Indlægget er rettet 11/08-2017 18:18 11/08-2017 18:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Stærkt gået at dine barber holder sig væk fra finnerne. Det er et godt tegn. Jeg har besøgt en opdrætter, som har erfaret, at så længe barberne går i en halvstor flok, så holder de sig fra andre fisks finner. Og her har du jo netop bekræftet, at man ikke skal tro på alt man læser og at praksis ofte er mere kompleks, end teorier kan beskrive. Thumbs up herfra. Hvor mange barber har du?

Personligt tilskriver jeg opbygning af akvariet stor betydning. For mig at se, trives de fleste fisk med muligheden for at kunne trække sig, ud af syne og ind i skyggen. Derfor tænker jeg, at planter er rigtig gode. I øjeblikket har jeg dog faktisk et 400 liter akvarium kørende, helt uden planter, men til gengæld med masser af rødder. Det fungerer godt til de fisk jeg har nu. Jeg tilpasser altid indretningen efter de fisk, jeg har. Jeg sidder og glor på dem ofte nok for at kunne se, hvordan de trives. Særligt cichlider, herunder også scalarer har godt med nogle opdelinger i akvariet, som gør det nemmere for dem at have et territorium.

Og endeligt, det ligger udenfor mine evner at kunne vurdere andres niveau. Bare bidrag med det du kan. Det glæder mig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Bollini - 11/08-2017 18:44 11/08-2017 18:44
Jeg har 10 guldbarbere. Har også erfaret at de er de mindst agressive barbere. De holder sig også for det meste i samlet flok og super svømmeglade :D

Godt du skriver det med planter og "gemmesteder". Det er også det indtryk jeg efterhånden har fået, hvilket bringer mig til næste spørgsmål. Er det for sort/hvidt at sige at stort set alle fisk kan leve fint i akvarie med planter og modsat, så kan langt fra de fleste leve uden planter?

Pft

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Helpfish - 11/08-2017 19:17 11/08-2017 19:17
Hmm.. jeg har ikke kendskab til fisk, der dør, hvis der ikke er planter i, men der er mange, der trives rigtig godt med planter. Nogle fisk, som otocinclus og visse andre maller hygger sig med at ligge på blade.

Der er dog også fisk, som planterne ikke trives med. Jeg har haft et par uaru, som var særlig glad for planter. Og gerne friske hver uge. De åd stort set alt. Andre cichlider graver så voldsomt i bunden, at planterne mister deres jordforbindelse :) .

Mange af de områder, som vi får fisk fra, har slet ingen planter, så man kan antage, at de fisk er vant til at undvære planter. Omvendt kan man sige, at de måske ikke er vant til at svømme rundt i stuen i DK, hvorfor de sikkert er glade for muligheder for at trække sig tilbage.

Jeg ser gemmesteder som noget ubetinget godt. At plante planter er en god måde at gøre skabe dem på.

De scalarer og guramier som jeg har haft, har allerede benyttet sig af at svømme mellem planterne og veksle mellem at træde frem i akvariet og gemme sig. Det ligner bestemt, at de er beroligende for dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Principia - 11/08-2017 21:21 11/08-2017 21:21
Jeg tror meget på, at det handler om at indrette akvariet efter de dyr man vil holde. men hvis man har forskelligt rettede interesser, kan det være et problem. men kan indrette sig ud af meget, men ikke rigtigt ændre sine dyrs adfærd. Der findes bare nogle fisk som skal have planter, og andre fisk, som betragter dem som en gratis salat bar. Så man må sætte sig ind i hvilken vej man vil, eller prøve sig lidt frem. meget kan jo lade sig gøre. Men langt fra alt er helt optimalt.
Men en ren biotop er der nok ingen der har.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger greve - 12/08-2017 11:27 12/08-2017 11:27
Jeg har også guldbarber, har kun 3 tilbage, men i de 4 år jeg har haft dem har ingen af mine andre fisk manglet finnner eller haft skader. Det er en livlig og hårdfør fisk den store udfordring for mig er at finde planter de ikke æder *rødmer* :P købte ved en fejl nogle grow it planter, efter 6 timer havde barberne holdt salat buffet for 120.- så når de 3 tilbage værende drukner skal de ikke suppleres..... der er masser af tråde om sammen sætning osv. Tror man selv henad vejen finder ud af hvad man kan holde i live, selvom fiskene i teorien kan gå sammen i den beplantning osv man har er der ihvertfald for mig nogle fisk jeg bare må droppe....Jeg kan bare ikke holde neonfisk i live så dem har jeg droppet., det koster bare en del penge at nå dertil...... og undskyld hvis jeg fik drejet tråden igen nu den lige var kommet på rette spor
René

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Prebenelkjær - 12/08-2017 15:38 12/08-2017 15:38
Guld barber er nogle små bæster .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/08-2017 15:57 12/08-2017 15:57
Jeg havde engang guldbarber. Jeg oplevede dem heller ikke som værende voldsomme..
De forsvandt fordi de bliver ubegribeligt grimme med tiden :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Meng - 13/08-2017 02:00 13/08-2017 02:00
Med hensyn til utraditionel fiskesammensætning kan man være heldig eller uheldig, det er mit synspunkt.
Jeg har prøvet mange forskellige sammensætninger, som jeg har fået på hatten af, af "de bedrevidende" inden for hobbyen, men de har for det meste fungeret, både for mig og fiskene.
Man kan være ude for at et individ af en ellers fredelig fiskeart i dén grad terroriserer et helt akvarie, og andre gange kan man sætte glubske cichlider sammen med en almindelig Tetra stimefisk, uden at de glubske rører dem overhovedet.

Jeg kan nævne et par voksne og ynglende Jack Dempsey, som ikke rørte en stime på 10 Blå Columbiatetra, selvom tetraerne udryddede deres yngel på under en uge, hver gang de blev fritsvømmende i et 325 liters akvarie.

6 røde Pragtbarber som nu går på 4. år sammen med en koloni af Daffodil (Neolamprologus Pulcher . Tanganyika cichlide) i et 350 liters hjørne, uden nogen af dem nogensinde har bidt hinanden, og igen holder barberne det overlevende yngel fra cichliderne nede på et fornuftigt niveau uden kampe. - og ja Ken, kønnere bliver barberne ikke med årene, men forleden kom de for første gang hen og spiste af min arm og hånd, da jeg skulle fiske nogle Helenasnegle op af akvariet, jeg fik lige porerne renset skal jeg love for...lidt sjovt er det da, at have nogle fisk i længere tid. :)

Derimod har jeg haft en Forktail Regnbuefisk, der i den grad stressede og tyranniserede alle andre beboere i et selskabsakvarie på 530 liter, og også en Blå Opalgurami der gjorde det samme i et 160 liters...

Annoncører
Annoncører