Indkøbe og opstart af selskabsakvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 231

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Mads Hoyer - 10/08-2017 11:30 10/08-2017 11:30
Hej på akvariefisk,

Har brug for lidt hjælp vedr. indkøb og opstart af akvarium.

P.t. har jeg set på følgende opsætning til opstart og så tilføje CO2 anlæg senere

Akvastabile 576 hvid med tilhørende bord (Akvarie 160 * 60 * 64)
Eheim spandpunpe 1200 XLT (indbygget varmelegme / 2 indgange og 1 udgang)
LED lys fra JMB - 150 cm

Akvariet skal stå i stuen og være et selskabsakvarium, hvorfor jeg plantemæssigt skal have frit valg på alle hylder, hvilket også betyder at jeg skal have lys nok og det er her jeg blilver i tvivl - hvor meget LED skal bruges og hvilken kelvin/lumen vil I anbefale.

Tak for hjælpen på forhånd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MortenDAD - 10/08-2017 12:36 10/08-2017 12:36
En lille artikel der måske besvarer nogle af dine spørgsmål:
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 10/08-2017 17:17 10/08-2017 17:17
Indlægget er rettet 10/08-2017 17:18 10/08-2017 17:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Her er forslag til noget du ikke har spurgt om:

Køb sand med kornstørrelse 0,5-1,5 mm som bundlag.

Overvej at lægge bundlagsgødning. Rødler nederst i bundlaget kan reducere nitrat.

Køb JBL Micromec eller Siporax til spandpumpen, da de typer filtersten kan fjerne nitrat.
Eheims filtersten kan ikke fjerne nitrat.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 10/08-2017 18:08 10/08-2017 18:08
Hvis du ikke har erfaring med akvarier i forvejen, vil jeg klart anbefale at søge i den blå avis, og starte med et mindre kompromis, som hedder 530L. Du kan sagtens finde et godt og flot brugt, for 2500-3000kr, som bare skal pilles ned og rengøres. Pumper og andet udstyr plejer at være lort, så der skal du påregne nyt.. Men det skal du jo investere i alligevel.

Det næste er at sætte dig godt ind i hvilken fisk du vil holde, for det skal jo helst være noget som stiller nogenlunde de samme krav.

Hvis du er ny vil jeg anbefale dig at gå efter cichlider, de er rimeligt robuste og nemme at have med at gøre. De findes i mange afskygninger og størrelser, så der er noget at gå efter. Flere kan også gå med planter uden at spitte dem ad.

Et akvarium oppe i den størrelse, rummer en masse muligheder, Så min klare anbefaling er at sætte dig grundigt ind i tingene, og spørg derefter, hvis der er noget du vil vide.

Hvis du derimod er erfaren, kender du jo proceduren, og så virker spørgsmålet lidt underligt.

Annoncører
Annoncører