Amazon sværdplant (echinodorus bieheri) problemer med hullede blade!

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 585

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Mosemikkelsen (Inaktiv) - 14/08-2017 13:10 14/08-2017 13:10
Hej eksperter!

Jeg har et problem med mine sværdplanter, hvor bladene efterhånden dør hurtigere end de kommer. Bladepladerne bliver langsomt tyndere og tyndere, med flere og flere huller, så til sidst kun ribbenettet er tilbage. Jeg har i alt 5 sværdplanter, 3 bieheri og 2 ozelot, hvor kun den ene bieheri er blevet 'stor' - dog er problemet med tyndende hullede blade på alle 5 individer...

Jeg har et 120L lido, med standard lys (2X24W T5 lysstofrør) og ingen CO2 tilførsel.
af fisk har jeg 2 Nannacara anomala, 6 galaxy rasbora, 6 trichopsis pumilus, 6 amano rejer og en enkelt cheatostoma (sp). Jeg vedhæfter et billede af et af de blade jeg lige har klippet af.

Håber nogen kan hjælpe mig :)

Mvh

Kris Jørgensen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 14/08-2017 16:45 14/08-2017 16:45
Jeg tror at din cheatostoma sp rapser bladene Jeg havde ca ti ancistrus sp gående længe uden problemer og samme planter som dig der stod flot og voksede støt Pludselig så de fleste ud som på dit foto Mallerne fik pludselig smag for planterne og jeg kunne se dem raspe løs De fik det grønt foder de skulle og havde masser af rødder at rapse af Men lige meget hjalp det Jeg fjernede alle sugemaller Efter en tid stod og står alle mine planter fine uden afpillet blade

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Mosemikkelsen (Inaktiv) - 14/08-2017 17:17 14/08-2017 17:17
jeg har også overvejet den situation - dog har det også stået på uden at der har været en malle i akvariet :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger MathiasDK - 14/08-2017 20:29 14/08-2017 20:29
Giver du den nogen form for bundgødning?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Mosemikkelsen (Inaktiv) - 14/08-2017 22:22 14/08-2017 22:22
ja de får jævnligt 'nutrition capsules' fra tropica :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 16/08-2017 03:47 16/08-2017 03:47
Prøv at holde øje med amanoerne, de kan lave samme kunstgreb som mallerne stort set, dog med den forskel de klipper frem for at raspe...

Efter min mening er kapsler som bundlagsgødning ikke megetværd, det meste af næringsstofferne faktisk alle makrostofferne vil blive givet fri til vandet i akvariet... og det vil de øvrige der er tilbage mikronæringsstoffer i stor stil også...
så i og for sig vil næringsstofferne sive op i vandsøjlen...
En plante som Echinodorus er i stor stil rodfødende og den optager mikronæringsstoffer via rødderne og er materialet i bunden bindende som f.eks. rødler, som er negativt ladet, der er alle mikronæringsstoffer positivt ladede og vil derfor binde til leret... samtidig vil et pænt lag ler danne anaerobe forhold og det er guf for Echinodorus der vil ion-bytte næringsstoffer med bundlaget og det er samtidig plantens foretrukne metode til at udveksle næringsstofferne med bunden altså den nævnte ionbytning... giv dem noget rødler og se løjer--.--

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Mosemikkelsen (Inaktiv) - 16/08-2017 16:10 16/08-2017 16:10
Det lyder interessant! men hvordan tænker du man skal give dem rødler?? skal man så ikke til at splitte hele akvariet ad? :)

Tak for svar!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Mosemikkelsen (Inaktiv) - 16/08-2017 23:50 16/08-2017 23:50
@USB_akvariegødning

Jamen for søren, det skulle vel ikke være dig som også har siden USB akvariegødning?! :)

Kan se du sælger sådan nogle rødlers kugler, er det sådan nogen du mener jeg skal have stukket under mine planter?? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 17/08-2017 15:51 17/08-2017 15:51
Siden hedder nu akvariegoedning.dk... men ellers korrekt...

På grund af sygdom er jeg for tiden ikke i stand til at levere rødlerskugler, men jeg håber da på at det kommer igen...
Selv om det ikke er helt det samme, så kan du købe rødler f.eks. i en hobbyforretning, du skal nok forvente at mindste salg er 10 kg. og der kan du så plukke af og selv rulle nogle kugler ... lad dem tørre op indtil du kan stikke dem ned hos plantens rødder både under og ved siden af planten .. så vil du i løbet af en lille uge kunne se en væsentlig forskel... vil du gøre dem bedre, så ligger der en opskrift på hjemmesiden til at lave dem selv... ;)
og du får ikke noget bedre til at varetage planternes behov hvad det angår.. der er kun een ting der er bedre og det er en fuld bundlagsgødning, men der skal akvariet tømmes, for at få det lagt rigtigt an, til gengæld vil du så også få andre fordele ud af det som f.eks. egen produktion af CO2, beskyttelse mod dannelse af svovlbrinte m.m... men alle disse oplysninger fremgår af hjemmesiden...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 17/08-2017 15:51 17/08-2017 15:51
Indlægget er rettet 17/08-2017 15:51 17/08-2017 15:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

dobbelt indlæg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Mosemikkelsen (Inaktiv) - 19/08-2017 20:49 19/08-2017 20:49
øv at du ikke laver dem længere :(

men tænker du bare at stoppe rødler ned uden noget andet, eller tænker du at lave sådan noget gødningskugler som du har opskrifter på?

på samme tid, ved du så om produkter som "AquaMax Terrdrakon NPK gødning bolde" og "HOBBY LATERIT PLANTEGØDNING" har samme effekt som dine produkter?

på forhånd tak :)

Annoncører
Annoncører