Kan jeg levere sine fisk retur, når de er for store til akvariet?

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 649

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger kristoffer1234 - 14/08-2017 20:57 14/08-2017 20:57
Hej
Jeg er, som kategorien siger, nybegynder i forhold til akvarier. Jeg har fået et brugt ca. 54L akvarium i fødselsdagsgave og har startet det op efter alle kunstens regler - planterne har fået god tid til at rodfæste og jeg har tilført bakterier fra naboens akvarium.
I dag har jeg så endelig sat fisk i - og efter råd fra min lokale dyrehandel faldt valget på Great Danio, som ifølge forhandleren er let at hold og hårdfør - en god begynderfisk. Efter at have fået fisken med hjem og sat den i mit akvarium, tænkte jeg, at jeg lige ville læse lidt om arten (det burde jeg i bagklogskabens ulideligt klare lys have gjort tidligere, men jeg stolede på, at en fagmands råd ville være tilstrækkeligt), og opdagede til min store skræk, at de skal gå i akvarier, der er mindst dobbelt så store som mit. Så nu står jeg med 8 Great Danioer i et 54l akvarium. Derfor vil jeg høre:

1) Tror I, at man kan levere sine fisk tilbage, hvis de ikke passer til akvariets størrelse?
2) Hvilke lette begynderfisk burde jeg have købt?

På forhånd tak for hjælpen

/Kristoffer

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 14/08-2017 22:05 14/08-2017 22:05
Hvis du er heldig. Nu har du sat fiskene i, i dag, så hvis du ringer til butikken i morgen formiddag og forklare situationen, så kan det da være du er heldig. Jeg ser det som en fordel at du ikke har andre fisk i akvariet allerede, så risikoen for sygdom er ret så begrænset.

Forslag til fisk:
Guppy eller andre små ungefødende (ikke molly eller sværddrager)
En art små stimefisk (ikke to arter, det bliver rodet at se på, flokdyr, så mange som muligt, ofte er der mængderabat ved 10 stk)
En flok af de små arter pansermaller (flokdyr, så mindst 5-7 stk)
Dværg sugemalle

rejer, eks. RCS eller anden farvevariant, de yngler gladeligt (meget billige ved køb hos private)
Amano reje, bliver relativ stor, og er god til at spise alger, fredelig men ungerne kan ikke overleve i ferskvand

Hvis du vil have liv og glade dage, og se yngel, så guppy. Hvis du mere er til lidt roligt akvarium (nogle vil måske sige kedeligt) så en flok af de mindre stimefisk og en gruppe pygmæ sugemaller.

Hvis du udfylder din profil med postnummer eller en eller anden større by i nærheden, så vil der måske dukket et par anbefalinger til gode butikker op.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger hofer - 14/08-2017 22:08 14/08-2017 22:08
Indlægget er rettet 14/08-2017 22:10 14/08-2017 22:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mit bedste råd: køb et større akvarium - det er bare på alle måder sjovere, men også lettere. De små kan være de sværeste at styre

Men hvis ikke det kan lade sig gøre, så villle jeg da helt sikkert smide fiskene på disken hos dyrehandleren igen - hvis du nævnte dit akvariums størrelse inden du købte dem altså. I så fald vil jeg jo mene at det er vildledning. Hvis ikke han vil stå ved sine fejl må du jo beholde skidtet. Når fiskene så er blevet for store til de 54L passer det nok omtrent med, at du også er vokset fra de 54L rent interessenæssigt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger kristoffer1234 - 14/08-2017 22:30 14/08-2017 22:30
SCN tak for dine anbefalinger, umiddelbart bliver det nok det "kedelige", for en af de ting jeg faldt for ved danioerne var netop, at de var stimefisk. Tror du godt et 56l akvarium kan klare både 10 små stimefisk og 5-7 pygmæ sugemaller? Jeg synes at have læst, at rejerne er lidt svære at holde i live, men de ser ret fine ud. Har du erfaring med det?
Tak for tippet med profilen.

Hofer, hehe, det kan da godt være, at det er løsningen. Det er i virkeligheden ret dumt, at de små akvarier bliver solgt som begynderakvarier, hvis de er de sværeste at holde. Problemet er at finde pladsen i vores hjem, men da klart en overvejelse værd.
Det er netop fordi jeg nævnte akvariets størrelse, at jeg føler mig dårligt vejledt. Faktisk spurgte jeg direkte, om mit akvarium godt kunne rumme den mængde fisk. Forhandleren sagde, at det kunne det sagtens. Han ville faktisk også smide 6-8 cherry barb i. Det ville blive flot...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger scn - 14/08-2017 22:49 14/08-2017 22:49
RCS er meget leet rejer, som fint går i helt almindelig hanevand, og de yngler som sagt lystigt. Hvis der er nok gemmesteder for ungerne, og du husker at fodre fiskene, så får du hurtigt mange.

Jeg mener godt du kan have en flok pansermaller og en flok små stimefisk. Hvis vi bruger 1cm fisk=1 liter vand, så 6 pansermaller = ca. 15-20 liter liter vand og 10 stk Boraras brigittae = ca. 25 liter vand. Det er under de 56 liter du har, men det er også klogt ikke at starte med for mange fisk som ny akvarist.
Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10887
Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=11021

Eller hvad med:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10878
eller:
Eksternt link http://www.seriouslyfish.com/species/axelrodi-riesei/
Eller:
Eksternt link http://www.seriouslyfish.com/species/hyphessobrycon-amandae/

Hvis du skulle finde vej til København (Brønshøj) så vil jeg anbefale Neonfisken, de er rigtig gode til at stoppe folk der vil til at sætte for mange/store fisk i for små akvarier, så dem kan jeg klart anbefale. De 4 arter jeg har linket til er at finde i på Neonfisken.dk. Det er ikke alle arter der er beskrivelse af her på siden, men hvis du søger på det latinske navn og "seriouslyfish" så dukker der typisk en beskrivelse op hvor de også giver anbefalet størrelse på akvariet.

I forhold til hvor store akvarier enkelte arter skal have, så er det jo et emne hvor folk aldrig bliver enige. Men jeg er da enig i at ekspedienten tydeligvis ikke ved alt for meget om de fisk han/hun sælger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger kristoffer1234 - 14/08-2017 23:05 14/08-2017 23:05
Tusind tak, scn. Det er virkelig nogle fine fisk, du linker til. Jeg vil håbe, at de vil tage fiskene tilbage i morgen, så jeg kan få nogle arter, der passer bedre til mit akvarie. Tak for links og råd. Jeg vil prøve neonfisken i Brønshøj, kommer forbi hver dag på vej til arbejde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger kristoffer1234 - 15/08-2017 20:25 15/08-2017 20:25
Som et lille appendix vil jeg lige sige, at forhandleren gerne vil tage danioerne retur og hjælpe med at finde nogle arter, der passer bedre ind. Så giver ham en chance til, men vil tage de råd, jeg har fået her i tråden med til ham. Tak for hjælpen endnu en gang. Jeg glæder mig til at uploade et foto af akvariet, når det har fået nye beboere.

Annoncører
Annoncører