Nødvendigheden af et Co2 anlæg

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 648

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Bollini (Inaktiv) - 17/08-2017 15:03 17/08-2017 15:03
Hej Eksperter

Jeg kunne godt tænke mig at få jeres syn på hvor stor en nødvendighed er et CO2 anlæg for et sundt akvarie med planter. (350liters)

Er der en "øvre grænse" ved f.eks antal planter før et anlæg er nødvendigt ?
Er det udelukkende et spørgsmål om hvor hurtigt og hvor meget ens planter vokser?
Findes der planter som er mindre CO2 krævende (ved der findes planter der f.eks er meget tolerante over lys)?
Påvirkes fiskenes ve og vel? Ja, for meget CO2 fjerner ilten, men forbedres deres levestandard med et korrekt indstillet anlæg?
Og slutteligt. Kan det overhovedet lade sig gøre at have et flot kørende akvarie med 6-7 planter, 35 fisk på 350 liter uden et anlæg?

Håber en eller flere vil bære over med min uvidenhed og mine mange spørgsmål og tage sig tid til at hjælpe. Har uden succes googlet en hel del. Svarene er i nord og syd.

Pft :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 17/08-2017 16:57 17/08-2017 16:57
Alle planter har brug for CO2... en del CO2 tilføres via luftens tryk og vandoverfladen, sætter man en pumpe til at danne kapillar-bølger i overfladen af akvariet, så vil overfladen simpelthen øges og dermed kan vandet optage mere CO2 det samme gælder for O2 Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Alle planter uanset om det er Californisk kæmpe-fyrretræ eller en flig andemad, så er bestanddelen af kulstof i disse at de ca. 40% er kulstof som stammer fra CO2 ... så alle planter er altså på det område ens... men det burde være indlysende at kæmpefyrretræet har betydeligt større forbrug volumemæssigt af CO2 end andemaden har, gangske vist gror andemad hurtigt men så hurtigt gror det dog ikke, ...
Begge disse planter forsyner sig via luftens atmosfære med kulstof, det forholder sig lidt anderledes når vi dykker under overfladen og så som oftest også med planter der egentlig er beregnet til det vi kalder emerse forhold, altså på samme vis som de to nævnte planter der kan tage frit for sig fra atmosfæren...
Der kan af naturligt vej ikke optages så meget CO2 i vandsøjlen at det er tilstrækkeligt til disse planter derfor må man tilføre CO2 enten via trykflaske, hjemmebryg eller man kan anlægge en bundlagsgødning, der vil afgive betydelige CO2 mængder...
Hvis man tilfører CO2 på denne måde, vil man komme tæt på at kunne få planterne i en optimal vækst og dermed tæt på deres emerse betingelser....

Planterne har forskellige behov alt efter hvor hurtigt de vokser og også om det er planter der står i højt lys eller vokser i skygge...
Jo, mere lys, jo højere vækst og jo større behov for kulstof..
Så man kan gå efter de planter med langsom vækst, som f.eks. Anubias, javabregne m.fl. hvis man vil have et setup med en minimum tilførsel af CO2

CO2 fjerner ikke Ilt, men en tilsætning af luft med en luftpunpe der bobler op gennem vandet vil fjerne masser af CO2 og iøvrigt vil luft tilsætning på den måde øge risikoen for alger...

Man kan ikke sige at planter er tolerante overfor lys, men at visse har et større behov for lys end andre og disse planter har også et større behov for gødning og så meget andet, der er 5 parametre der skal justeres ind før man opnår balance mellem næringsstoffer, energitilførsel og og ligeledes distribution af gødningsstofferne til de enkelte planter ... det kan du læse om her Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Det kommer helt an på hvilke planter du vælger, langsomme planter som de nævnte vil langt hen ad vejen kunne klare sig med den CO2 mængde som luft-tryk og bølger i overfladen kan forsyne akvariet med...
Snakker vi stængelplanter og planter der i det hele taget har højere vækstrate, så nej...
og skulle man endelig have held til at de vil gro i en vis udstræknnig, så vil tilvæksten i form af blade m.m. som oftest være så småt at man ikke kan genkende planten, f.eks. har jeg haft en Rotala rotundifolia til at stå under forhold uden CO2 tilførsel som fik blade på 1,5 -2 millimeter og nærmest helt runde, normalt vil de være ovale og vel godt 10-12 mm... så nogle af planterne kan man sige har en vis tilpasningsevne, jeg vil kalde det en slags overlevelses modus, så den kan holde skuden kørende indtil der kommer bedre forhold og hvor den så igen kan folde sig ud... så altså hellere en beskeden tilværelse end at dø, og dermed gør den hvad den kan for at sikre artens beståen...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 17/08-2017 17:08 17/08-2017 17:08
Indlægget er rettet 17/08-2017 17:13 17/08-2017 17:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Eksempler på akvarier som alle har kørt i årevis uden tilførsel af CO2;

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Akvarieoplysninger/Tidliger...

Som det fremgår, er det en skønsom blanding af rene klippekyst, spredt beplantede og reelt tilplantede akvarier.

Der er ingen øvre grænse for hvor mange planter man kan have i akvariet (bortset fra at de også skal indeholde fisk som skal have svømmeplads), men selvfølgelig er det ikke de vanskeligste planter man skal satse på.

Dit forslag til opsætning er jeg ikke så begejstret for, simpelthen fordi der er for få planter i det! Der er en tendens til at jo færre planter man har, jo flere alger får man, og det er især i opstarten vigtigt med en god mængde hurtigt voksende planter til at udkonkurrere algerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger dave - 17/08-2017 17:11 17/08-2017 17:11
#1 Det er ikke nødvendigt at have CO2 anlæg for at holde planter...Eller tilsætte gødning m.m. Jeg har kørt i mange år uden nogen af delene. Nogle planter klarer sig godt, mens andre klarer det rigtig skidt. Det skal dog siges at hvis man vil have pæne planter der trives godt, så kan det være nødvendigt at tilsætte lidt akvariegødning. Vil man have et akvarier med mange planter kan det være nødvendigt at tilsætte CO2.

Fisk udånder jo CO2. Desuden er der masser af CO2 i vandet fra atmosfæren og nedbrydning af organisk materiale (nogke bakterier udånder også CO2). Det er altså ikke nødvendigt med CO2 anlæg i alm. akvarier.

mvh.
David.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Bollini (Inaktiv) - 17/08-2017 17:36 17/08-2017 17:36
Jeg er allerede blevet en hel del klogere. Hold op en viden i lægger inde med (y) (y) Mange tak for de super gode forklaringer :-) :-)

USB: Vil det sige at en luftsten eksempelvis,rent faktisk vil forringe forholdene?

Kim: Kunne en ide så være at benytte hurtigtvoksende planter i de første 3-4 uger og så efterfølgende bytte dem ud med mindre CO2 krævende planter ?

David: Hvilke planter har du haft størst succes med?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 17/08-2017 17:44 17/08-2017 17:44
Det er præcis den metode jeg har brugt ved opstart af alle mine planteakvarier, også det jeg nu har kørende MED co2, og det virker glimrende!

Hvis jeg også må komme med et input om luftsten; Bortset fra deres ulidelige larm og det irriterende opsprøjt de afstedkommer, gør de faktisk det samme som kraftig overfladebevægelse. De har efter min mening ingen plads i et stueakvarium, og slet ikke i et planteakvarium med CO2 tilførsel, hvor de mere eller mindre udvasker den tilførte CO2 lige så hurtigt som den tilføres.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Bollini (Inaktiv) - 17/08-2017 18:03 17/08-2017 18:03
Kan du give navnet på nogle effektive "opstartsplanter"? :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 17/08-2017 18:24 17/08-2017 18:24
Hygrophila difformis

Vandpest

Vallisneria (flere arter. Den bedste jeg har prøvet er Gigant-vallisneria)

Der er sikkert mange flere, men de nævnte er som regel meget nemme at finde i butikkerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger dave - 17/08-2017 20:17 17/08-2017 20:17
Jeg har haft størst succes med anubias, hornblad, vandpest, hammerslået og en enkelt sværdplante en gang. Det virkede klart bedst med en smule flydende universalt akvariegødning i ny og næ.

Mht. Luftsten er jeg meget enig med Kim. Det der sker, er at der indstilles en ligevægt mellem luftarter i luften og vandet. Jo mere bevægelse og overfladeareal mellem luft og vand, des mere går systemet mod ligevægt. Så, hvis du har tilført CO2 til vandet vil det blive overført til luften med en iltsten/meget overfladebevægelse. Har dine planter forbrugt al CO2 vil det blive tilført til vandet fra luften.
I øvrigt optages ca. 3/4 af den CO2 mennesker udleder i havene, det er med til at minimere effekten af global opvarmning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Bollini (Inaktiv) - 18/08-2017 13:55 18/08-2017 13:55
KimJ

Tak for det. Og hvad tror du der vil ske med de nævnte planter hvis de bevares i akavriummet fremover og der kun tilføres lidt flydende gødning? Vil de dø/rådne eller vil de blot stoppe væksten?

Dave

Mange tak for det :-).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger btech - 18/08-2017 15:24 18/08-2017 15:24
Jeg prøver lige at komme med et kort og konkret input der svarer præcist på dine oprindelige spørgsmål:

1. Co2 tilsætning er helt sikkert ikke et must for at få pæne planter. Jeg anbefaler at du går ind på tropica.dk som har en fin opdeling i deres plantekatalog - langt de fleste af deres planter i "easy" kategorien til trives uden Co2 tilsætning. Her får du ligeledes mulighed for at se at der reelt er en del af vælge imellem.
Dennerle har også en udmærket plantedatabase hvor du kan sortere mellem easy/average og demanding.

2. Såfremt du vælger disse planter vil der ikke være begrænsninger i hvor mange du kan "proppe" i akvariet.

3. Mange akvarieplanter er slet ikke tilpasset til at leve under vand 100% af tiden og det er typisk disse planter der kræver Co2 tilførsel for at trives i akvarienerne på langt sigt.

4. Jeg har aldrig haft problemer med fisk og Co2 dosering - de vil trives fint hvis du tager højde for langsom tilvænning og undlader at overdosere.

Sluttelig vil jeg anbefale mine personlige favoritter som trives ikke blot uden Co2 tilslutning men også uden behov for krafitgt lys eller høj gødningskoncentration:

1. Anubias
2. Langt de fleste Cryptocoryner, særlig wendtii og tropica.
3.Hetherantera zosterifolia
4. Limnophila sessiliflora
5. Ludwigia repens "Rubin".
6. Microsorum pteropus - kun den og ikke de øvrige bregner i samme familie.

PS. Vandpest vil jeg ikke anbefale da den hurtigt kan dække hele vandoverfladen og lukker af for lyset til de øvrige planter. Men det er bare min personlig præference.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 18/08-2017 16:43 18/08-2017 16:43
De kan sagtens blive i akvariet, hvis man kan holde dem ud. De vokser som død og djævel og skal beskæres meget ofte, hvis de ikke skal overgro alt andet.

Ellers kan jeg tilslutte mig de forslag som #11 kommer med, når akvariet er kommet godt i gang, og tilføje Echinororus arterne (populært kaldet sværdplanter).

Det Tropica katalog #11 henviser til er Her: Eksternt link http://tropica.com/da/planter/

Man skal ikke blindt tro på alt hvad der står om plantehold, men deres inddeling i Easy / Medium / Advanced er en rigtig god indikator for om der (helst) skal CO2 til eller ej.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Bollini (Inaktiv) - 22/08-2017 19:18 22/08-2017 19:18
KimJ

Dvs at de egentlig sagtens kan overleve og endda uden co2 tilførsel?
Derudover: Hvor mange af den type planter vil du mene der skal være i, i de første 3-4 uger? 350 liters

Pft

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KimJ - 22/08-2017 19:35 22/08-2017 19:35
Så længe du skifter vand, tilføres der sporstoffer, og fiskenes efterladenskaber er tilsyneladende tilstrækkeligt til at holde dem kørende, om end ikke nødvendigvis i det vilde tempo.

Jeg skal ikkekunne sige hvor mange hurtigvoksende planter akvariet kan holde kørende i længden, da det har meget at gøre med stærkt svingende forhold som vandskift, fodring, fiskebestand m.m.

Klik evt. på de planteakvarier jeg har listet fra min hjemmeside, og se hvordan de er startet op.

Mest oplagt er dette akvarium, som viser en rimelig typisk overgang fra hurtigvoksende planter til mere langsomme:

Eksternt link http://kim-jakobsen.dk/Freshwater/Akvarieoplysninger/Amerika%20ak...

Annoncører
Annoncører