Hvorfor overhovedet vandskift?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 794

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Falkenlund - 22/08-2017 14:17 22/08-2017 14:17
Goddag.

Jeg har en del akvarier herhjemme og har i årevis troligt skiftet ca 20% vand i hver balje en gang on ugen (cirka).

Jeg har yderste velfungerende filtrer, og kom til at tænke på: Hvorfor skifter jeg egentlig vand? De giftige stoffer tager mine filtrer sig vel af? Iltningen tager mine "springvand" i overfladen sig vel af? Så hvorfor skifter jeg vand? Det må der være nogle kloge hoveder der herinde der ved? Så spørgsmålet er:

hvorfor lave vandskift? Hvad er det for nogle giftstoffer, som mine filtere ikke kan klarer, som er sker en ophobning af?

Har prøvet med et par af baljerne helt at droppe vandskift. Fiskene trives stadigvæk, fine værdier når de måles.

Ps. Jeg er med på nødvendigheden ved sygdom, indkøring, hvor filtrene ikke virker endnu mm.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 22/08-2017 14:27 22/08-2017 14:27
Det er pga. No3 ophobning. Det kan ikke fjernes med almindelige filtre..

Jeg elsker heldigvis at skifte vand :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Falkenlund - 22/08-2017 14:56 22/08-2017 14:56
Jeg kan også godt lide at skifte vand, det er hyggeligt.

Men NO3 optages vel af planter og omdannes til klorofyl (eller hvad ved jeg) Så mange planter burde vel kunne fjerne det?

Jeg tænker bare at tanken om et selvkørende (dog strøm til filteret) miljø er ret fascinerende.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 22/08-2017 16:48 22/08-2017 16:48
Indlægget er rettet 22/08-2017 16:49 22/08-2017 16:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Herligt emne :)

Jeg synes det er alt for meget tid at bruge på at skifte vand, for at reducere nitrat (NO3)

Man er tvunget til at filtrere ammonium og nitrit, for ellers dør fiskene hurtigt.
Nitrat er ikke dødeligt, men kommer man over ca. 100 mg kan der opstå svamp, hvide pletter og andre sygdomme.

Med filtersten som JBL Micromec, Siporax og enkelte andre mærker i spandpumper, kan man fjerne nitrat biologisk. Det kræver den dobbelte mængde filtersten i forhold til hvad der skal bruges for at omdanne ammonium og nitrit. Der kan derfor blive brug for en ekstra spandpumpe.

2 cm. rødlersgranulat nederst i bundlaget kan også fjerne nitrat.

Planter kan også tage noget nitrat.

Når man ved filtrering har fjernet ammonium, nitrit og nitrat så mener jeg det er yderst begrænset hvad der så er tilbage af skadelige affaldsstoffer.
Der vil være fosfor som kan give alger, men det skader tilsyneladende ikke fiskene.

Er der nogen som kan oplyse om andre skadelige affaldsstoffer ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 22/08-2017 16:52 22/08-2017 16:52
Der kan være mange forskellige grunde til vandskift.

Ud over den Ken nævner, som kan være stærkt varierende alt efter akvarietype, kan nævnes farvning af vandet fra trærødder og andet, mangel på sporstoffer til planterne (kan gives specielt i stedet for vandskift), ophobning af KH og Ca hvis man har høj fordampning og erstatter det fordampede vand med postevand m.m...

Mange fisk reagerer også synligt positivt ved vandskift, så med mindre man har tvingende grunde til at lade være, giver det god mening at skifte noget vand, selv hvis man strengt taget kan lade være.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 22/08-2017 16:59 22/08-2017 16:59
Meget enig med # 5.
Med mindre man er ved at dø af tørst, så er der kun positive effekter ved vandskift.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Alpina - 22/08-2017 17:24 22/08-2017 17:24
Indlægget er rettet 22/08-2017 17:26 22/08-2017 17:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Her er analyse af drikkevandet på Frederiksberg, hvor jeg bor.
Eksternt link http://www.frb-forsyning.dk/Admin/Public/Download.aspx?file=Files...

Hvilke sporstoffer har planterne brug for fra det vand ?

Hvis man har dækglas er fordampning en langsom proces, så cirka alt vandet skal fordampe og efterfyldes før man kommer op på nogle af grænseværdierne der gælder for mennesker.

Der er ingen grund til at være slave af ugentlige vandskift. Jeg synes man skal fjerne nitrat biologisk og så skifte vand med nogle måneders mellemrum. Fiskene vil have det bedre hvis nitrat holdes nede konstant.

Planterne vil gerne have nitrat og for at tilgode se det, kan man forsøge at begrænse filtreringen lidt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 22/08-2017 17:58 22/08-2017 17:58
Indlægget er rettet 22/08-2017 18:40 22/08-2017 18:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#8 besvarer fint dit spørgsmål omkring sporstofferne. Ud over det, kan jeg bare konstatere, at planter reagerer negativt på manglende vandskift (eller for den sags skyld vandskift med mineralfattigt vand) gennem længere tid, hvis man ikke på anden måde tilfører disse stoffer.

M.h.t. resten, så er der efterhånden en del der ikke har dæksglas på deres akvarier og i det hele taget er der mange forskellige måder at sætte sit akvarium op. Ingen akvarietype tager skade af at man med passende mellemrum, som for nogle akvarier er længere end andre (jeg har kørt akvarier med ugentlige, månedlige og slet ingen vandskift), men der er mange akvarier som ikke egner sig til at undvære.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Administrator Sponsor ken kætbak - 22/08-2017 18:11 22/08-2017 18:11
Altså for mit vedkommende, så bliver det lynhurtigt noget møg hvis der ikke bliver skiftet meget vand.
Det er selvfølgelig også kun positivt at holde et så lavt no3 niveau som muligt.

Der er Lissom bare noget godt i nyt vand.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Alpina - 22/08-2017 19:13 22/08-2017 19:13
#8 og 9. Jeg har vanskeligt ved at forestille mig at man skal skifte vand for at gøde sine planter bedst muligt.
En sjat flydende gødning eller bundlagsgødning må være langt mere nyttigt.

Jeg har et par akvarier helt uden planter og der filtrerer jeg nitrat ned omkring 3-5 mg. Det gør fiskene mere aktive og ynglelystne end hvis nitrat ligger omkring 50 mg.

#10 >> Der er Lissom bare noget godt i nyt vand. <<
Ja, tro kan flytte bjerge ;)

Jeg synes Lissom bare der er noget godt i at sidde og kigge på akvariet og vide at nitraten forsvinder op i luften - uden brug af vandslangen :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 22/08-2017 19:27 22/08-2017 19:27
Denne debat fører ingen vegne. så længe der hele tiden skiftes emne.

Ingen taler om at vandskift er den bedste måde at gøde sine planter. Jeg nævner bare, at man er nødt til at tilsætte sporstoffer, hvis man ønsker at undlade vandskift. Om man foretrækker at skifte sit vand med de andre fordele det medfører, eller vil begynde at tilsætte stoffer som erstatning, er valgfrit.

"Jeg har et par akvarier helt uden planter og der filtrerer jeg nitrat ned omkring 3-5 mg. Det gør fiskene mere aktive og ynglelystne end hvis nitrat ligger omkring 50 mg."
Her bliver jeg nødt til at sige at du ikke rigtig tænker før du taster. Man får altså ikke mere NO3 i sit vand ved at skifte det, med mindre man skifter med vand der indeholder NO3 i de mængder du nævner, hvilket ikke findes i dansk postevand. Alternativet til ikke at skifte vand, har dermed intet med debatten at gøre.

Du bliver ved med at vende tilbage til NO3 problemer, selv om al argumentation går på at vandskift ikke nødvendigvis er ment som en løsning på netop det problem. Jeg ved ikke om du undlader at læse indlæggene, eller bare ikke vil/kan forholde dig til det?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Alpina - 22/08-2017 19:28 22/08-2017 19:28
I vejledningen til JBL BioNitratEx skriver JBL:

"Removing nitrate from the aquarium water can never fully substitute the regular
partial change of the water. It can only prolong the interval between water changes.
When using JBL BioNitrat EX we therefore recommend changing about 20 percent of
the aquarium water every month. This is required to prevent the enrichment of
inhibitors and other agents."

"enrichment of inhibitors and other agents"
oversætter jeg direkte til
"berigelse af hæmmere og andre midler"
Forklaringen er meget upræcis, men JBL mener at noget uønsket bliver ophobet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Alpina - 22/08-2017 19:38 22/08-2017 19:38
#12 "Her bliver jeg nødt til at sige at du ikke rigtig tænker før du taster."
Det var dog en flabet og dum kommentar.

Jeg har haft nitrat liggende omkring 50 mg og har set hvor fiskene opførte sig.
Senere har jeg i det samme akvarie filtreret nitrat ned til 3-5 mg.

Jeg mener at man hovedsagelig skal skifte vand for at nedbringe mængden af nitrat.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Administrator Sponsor ken kætbak - 22/08-2017 19:39 22/08-2017 19:39
#11 jeg retter.
Jeg VED at der er noget godt i nyt vand.

Nævn én eneste art der ikke reagere positivt på vandskift.

No3 eller ej. Så er det kun positivt med vandskift.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KimJ - 22/08-2017 19:39 22/08-2017 19:39
Indlægget er rettet 22/08-2017 19:42 22/08-2017 19:42 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er muligt at kommentaren var mere direkte end nødvendigt, beklager. der er bare stadig ingen sammenhæng mellem at være fortaler for ikke at skifte vand. og så hævde at dem som SKIFTER den korrekte mængde vand for at undgå nitratophobning, skulle opleve forhøjede værdier.

Nu bliver jeg lidt forvirret? Det der står, er jo netop at man ikke, på baggrund af det filtersubstrat, kan undlade at skifte vand, men at det bare kan reducere mængden af det vand som skiftes. De nævner 20% om måneden, hvilket egentlig, efter min erfaring, passer ret godt i et almindeligt, ikke for tungt belastet, planteakvarium uden diverse tekniske dikkedarer.

Hvis det er det du mener med ikke at skifte vand, er vi helt enige.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Administrator Sponsor ken kætbak - 22/08-2017 20:16 22/08-2017 20:16
Husk nu lige at de færreste taler deres produkter ned.
Så når jbl skriver sådan, så skal det måske tages med visse forbehold.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger USB_akvariegødning - 23/08-2017 00:38 23/08-2017 00:38
Det er ikke nogen vejledning eller angivelse af hvilke stoffer planterne har brug for, ved at angive det vægtmæssigt, som det er sket i linket i #8
Hvorfor det bruges som angivelse af hvad planterne har behov for eller forbruger er helt tåbeligt og er bestemt ikke retvisende... man kan bruge det til at sammenligne 2 eller flere planters vækstkurve og ikke andet...
Der er masser af stoffer som planterne optager som egentlig kun anvendes som katalysatorer og disse vil ikke ophobes i planten, men uden ville processen ikke kunne foregå... så man kan altså ikke måle sig til den del og derfor er angivelsen på den store Danske IKKE korrekt... vil man se et retvisende skema, så se skema 1 her, Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni... der fremgår hvilke stoffer som planten bruger mest af og med en klar første plads til Nitrogen, altså et helt anderledes resultat end Den store Danske angiver ved deres tørangivelse, så igen den angivelse er Nul og Niks værd i den sammenhæng.
De sporstoffer der angives eller anses for betydende er ofte så meget tilstede i vandet, at der altid vil være lidt og der er en hel del andre sporstoffer der slet ikke nævnes bl.a. fordi man reelt ikke ved 100% hvilken betydning de har og der er slet ikke tale om at de ville kunne måles i en tør-måling overhovedet... jeg har tidligere nævnt nogle af disse stoffer, men gør det gerne igen... der er bl.a. tale om guld, sølv, cæesium, kviksølv og mange flere...
Men som vi har været inde på i en anden tråd, så vil rigtigt mange af disse stoffer gendannes via REDOX processerne, hvis man lader akvariet om at ordne remineraliseringen, så vil de blive gendannet og den del gør at vandskiftet som sådan egentlig bliver uinteressant...
Personligt har jeg kørt et akvarium i døgndrift i 7 år, jeg ved ikke hvor meget mere der skal til for at det virker overbevisende at det kan lade sig gøre...

Og endelig så er det ikke sporstofferne der er afgørende, hvis man kigger på skemaet der er linket til, så vil man se at langt største delen af de næringsstoffer der er brug for er Makronæringsstofferne, og de kommer ikke af sig selv udover lige Nitrogen delen der tilføres ved fodring...
Faktisk vil fodringen jf. Nitrogencirklen starte med at omdanne protein til ammonium, har man planter nok i forhold til fiskebestanden, så vil de i princippet optage den del inden de kaster sig over nitrat og dermed aflaster man også visse filtre og slipper netop for slutresultatet Nitrat, såfremt man da ikke har gjort sig den ulejlighed at anlægge en anaerob bund, der tager sig kærligt og effektivt af den slags...

Der vil ikke blive noget follow-up på evt. kommentarer, da jeg er fraværende gennem længere tid på grund af flere helbredsproblemer, og til den tid er der nok noget andet interessant på tapetet *santa*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger KimJ - 23/08-2017 07:57 23/08-2017 07:57
Uanset hvor meget de bliver gentaget, er indlæg som #18 ret irrelevante for debatten her. Der spørges til om der kunne være ANDRE grunde til vandskift end lige NO, ophobning, og det er det jeg har svaret på i #5.

At der så er nogen som bliver ved med at køre rundt i teoretiske betragtninger om vigtigheden af at sætte det helt rigtige akvarium op, som ikke gør andet end at reducere behovet for at skifte vand p.g.a. NO3 ophobning, et "problem" OP åbenlyst allerede helt uden diverse mirakelmidler har løst uden at gøre noget specielt for det, ganske som mange andre akvarister der ville opleve det samme hvis de reducerede deres vandskift, kan man undre sig over.

Tanken om det "selvkørende" system nævnt i #3 er ikke ny, og jeg kan, som de fleste andre, også godt se det spændende i det, men i praksis har det så mange begrænsninger og er så upraktisk at det for langt de fleste hurtigt bliver klart hvorfor vandskift er så udbredt som det er.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Administrator Sponsor ken kætbak - 23/08-2017 09:09 23/08-2017 09:09
Kig på fiskene. Jeg tror at så godt som alle ser en ændret adfærd efter vandskift.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger USB_akvariegødning - 23/08-2017 11:49 23/08-2017 11:49
Det fremgår for mig at se at trådstarter er inde på om der er andre muligheder, men det er jo som man opfatter tingene...
Efterhånden virker det til at du udlægger en holdning KimJ som man kan kalde jeg alene vide, ved ikke om det er sundt for siden, der er reduceret i forvejen.
Hvis man ikke kan føre en sober debat om emnet uden at skulle have smidt alt muligt negativt i hovedet med at man gentager sig selv konstant så har du ikke læst det ordentligt, der er andet i end i den anden tråd der dog omhandlede filtre...
Hvad er hovedårsagen til at der skiftes vand, vel egentlig at de filtre der anvendes eller rettere materialerne er utilstrækkelige til at fjerne eller reducere den del der kan give problemer ...
Men nok om det, jeg er out...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger USB_akvariegødning - 23/08-2017 11:49 23/08-2017 11:49
Indlægget er rettet 23/08-2017 11:49 23/08-2017 11:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

dobbelt indlæg

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger KimJ - 23/08-2017 12:34 23/08-2017 12:34
Indlægget er rettet 23/08-2017 12:39 23/08-2017 12:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Du kan kalde min holdning hvad du vil, og jeg kan jo så svare at jeg finder din generelle holdning både bedrevidende og nedladende, ikke bare her, men overfor dem du henvender dig til i al almindelighed. Det har bare ikke noget med sagen at gøre.

#Generelt.
Min indgangsvinkel til problematikken her, er at vandskift er en 100% sikker metode som virker på ALLE typer af akvarier, og over for det præsenteres et alternativ som måske virker for nogle få individer og den smalle del af hobbyen de beskæftiger sig med, men som ignorerer store dele af hobbyens mange facetter.

Det er jo fint nok hvis man tilfældigvis ønsker et akvarium som passer til det, eller for den sags skyld er villig til at indrette sig med det specifikke mål at vandskift skal kunne undværes, men for alle andre vil det nok bare være smartest at gøre det bedste man kan for at sætte et godt filtersystem op, hvilket måske/måske ikke vil fjerne NO3 reduktion som et motiv til at skifte vand og derefter gøre op med sig selv hvor meget de andre motiver jeg har skitseret i #5 har af betydning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger brib - 23/08-2017 14:19 23/08-2017 14:19
Jeg skifter ikke vand før fiskene har drukket det gamle .

Diskussioner omkring vandskift er der oprettet tusindevis af tråde om. Derfor kunne jeg selvfølgelig ikke nære mig med min lidt syge humor :)

De svar som er givet i denne tråd er alle rigtige hver for sig.

Det hele går jo ud på hvilke fisk og planter man har - hvilket filtersystem der kører osv. osv . Der er ingen gylden middelvej i dette spørgsmål og derfor er svarene kun en lille rettesnor.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Administrator Sponsor ken kætbak - 23/08-2017 15:31 23/08-2017 15:31
Det bliver meget kompliceret... Det behøver det ikke være..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger brib - 23/08-2017 15:54 23/08-2017 15:54
ken kætbak skrev :
Det bliver meget kompliceret... Det behøver det ikke være..

Helt enig .

Når jeg læser om de der gigantiske vandskift akvarister slavisk foretager hver uge på deres akvarier , så må jeg tilstå at jeg ryster en anelse på hovedet og spørger mig selv : Hvorfor , og hvad er den dybere mening med det .

Hvis man er nystartet akvarist og læser at man SKAL skifte 20% vand eller mere pr. uge . Så kan jeg godt forstå at de bytter akvariet til en hamster eller et marsvin.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Administrator Sponsor ken kætbak - 23/08-2017 16:39 23/08-2017 16:39

Sådan skifter jeg vand på mit yngel mindst 2 gange om ugen.

Det er selvfølgelig mere end jeg havde været nødt til, men selv yngel reagere på rent vand.
Det giver en en god tilvækst og proportionerede flotte fisk.
Det hænger dog sammen med et lavt no3 niveau.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Lyngs - 23/08-2017 17:09 23/08-2017 17:09

Er det ikke lidt voldsomt at lægge hele reolen ned? :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger scn - 23/08-2017 17:15 23/08-2017 17:15
Det er den hurtigste måde at få vandet ud af akvarierne (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Administrator Sponsor ken kætbak - 23/08-2017 18:51 23/08-2017 18:51
Der skal jo så meget vand af som muligt ;)

Kommer så tit til at tænke på udtrykket "keep it simple stupid" når disse tråde løber afsted.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger brib - 23/08-2017 18:54 23/08-2017 18:54
Indlægget er rettet 23/08-2017 18:55 23/08-2017 18:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#27 : Jeg redder lige dit gulv fra at blive vandskadet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Administrator Sponsor ken kætbak - 23/08-2017 19:38 23/08-2017 19:38
#31 Mange tak. Du er desværre for sent ude. Det er iøvrigt det eneste negative jeg kan se ved hyppige vandskift.

Hvis man både er ivrig og nonchalant, så bliver gulvet vådt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Principia - 23/08-2017 19:51 23/08-2017 19:51
Hmmm. Det der ser lidt voldsomt ud, at skulle skifte så meget 2 gange om ugen.

Sidst jeg havde planteakvarium, selv om det er længe siden, blev der skiftet vand med 4-6 ugers mellemrum, og det var ikke vandvittigt :D som blev skiftet. 10-15%. Nogen gange gik der faktisk op til 8 uger. man lærte, eller rettere ved at observere sit akvarium, kunne man lære at se hvornår det var på tide.

I mit cichlidehold, skiftede jeg vand 50% en gang om ugen. Nogen gange blev det sprunget over hvis jeg ikke fandt det nødvendigt.
Men der skete noget ned cichliderne når der blev foretaget vandskifte. Det var som deres regtids ur tikkede i gang, og så ver der skuffer.

Jeg tror, man som akvarist skal passe op ikke at have for mange faste vaner, og gøre tingene til et mere eller mindre religions spørgsmål. Man skal bare bruge sin sunde fornuft, og indrette pasningen efter den type akvarium man nu holder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Administrator Sponsor ken kætbak - 23/08-2017 20:09 23/08-2017 20:09
#33 jeg SKAL ikke skifte så meget. Men jeg gør det gerne..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Principia - 23/08-2017 20:11 23/08-2017 20:11
nej nej rolig, jeg ved godt du ikke skal. men det virker lidt voldsomt alligevel. :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger KimJ - 23/08-2017 20:52 23/08-2017 20:52
Indlægget er rettet 23/08-2017 20:56 23/08-2017 20:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg skifter p.t. ca. 10% om ugen. Det er valgt ret tilfældigt, da jeg ikke har nogen målbar stigning i NO3 niveau og ingen trærødder som farver vandet. Foreløbig ser det ud til at vandskiftet dækker behovet for sporstoffer, men jeg har da overvejet at tilsætte lidt ekstra selv.

Til gengæld bliver jeg nok nødt til enten at øge vandskiftet, eller begynde på efterfyldning med demineraliseret vand, da der fordamper godt og vel 5 liter vand/dag fra baljen, som til gengæld ikke har været over 26 grader endnu. Efterfyldning med postevand får faktisk vandets PH/ledningsevne til langsomt at stige p.g.a. det langsomt stigende indhold af Ca og KH.

Da jeg havde Malawi/Tanganyika akvarier, skiftede jeg 30%/uge, og det holdt NO3 under 10PPM.

De eneste akvarier hvor jeg har fundet det ulejligheden værd at satse på at undgå vandskift, er koralrevsakvarier. Saltvand er dyrt, besværligt at lave og skal opbevares i separate beholdere og de dyr der lever i akvariet bryder sig IKKE om svingende vandværdier, så der er det faktisk ulejligheden værd at sætte systemet op så man kan klare sig med meget små eller ingen vandskift.

Pointen er, at akvarier og deres ejere kan have vidt forskellige krav, så det er en god ide selv at finde ud af hvad der passer bedst. Der er dog, med undtagelse af koralrevsakvariet, ingen tvivl om at et korrekt udført vandskift aldrig skader!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Principia - 23/08-2017 21:40 23/08-2017 21:40
Når jeg ser rundt i tråden, virker det lidt som om, at det er ejernes krav og ikke fiskene, som vægter højest. Det er jo så min mening, må jeg skynde mig at sige.
Jeg er den mere dovne type. på en måde. Altså jeg kan godt køre på i en mere eller mindre overskuelig periode, fordi jeg får et nu skal der ske et eller andet flip.
Men når lortet er oppe, gælder det om at finde en balance, så arbejdet er minimalt. Vandskifter sker i forbindelse med rengøring af pumpe. Fodring et par gange om ugen eller tre.
jeg syntes selv erfaringen gør at jeg kan tillade mig at være doven og spare på vandet. Den tid jeg skal bruge med at rode, bruge jeg bedre bed at betragte akvariet.
men igen det er jo meget individuelt hvad vi gør, og hvordan vi holder vores fisk.

Til tråd starter. jeg håber de mange ens lydene svar har fået dig til at se lyset. *blink* *blink* :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Administrator Sponsor ken kætbak - 24/08-2017 06:10 24/08-2017 06:10
Det er netop mine observationer af mine fisk, og til dels et godt råd fra Max bjørneskov der får mig til troligt at skifte vand.

Super nemt at se at ihvertfald mine fisk elsker nyt vand.

Annoncører
Annoncører