Kvælstofkredsløb og blødt vand med lav ph.

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 791



Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Helpfish - 25/08-2017 07:58 25/08-2017 07:58
Jeg vil gerne have mere viden om, hvordan det påvirker kvælstofkredsløbet, når vi sænker hårdhed og ph? Jeg synes at have læst et sted, at når ph går under 5/6, så bliver det sværere for bakterier at trives. Men risikerer man så en øget ophobning af nitrit og nitrat i vandet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MortenDAD - 28/08-2017 10:42 28/08-2017 10:42
Hvis du sænker pH til under 5 får du helt sikkert en masse problemer; men hvorfor? Det er pænt besværligt at komme så langt ned og holde vandet dernede. Langt de fleste fisk er godt tilfredse med en lidt højere pH, som både er lettere at ramme og at holde.
Jeg har som pt 5,8 i et Rød Neon akvarie, uden planter og med spagnum bundlag - Jeg vil se om skrønen med at få Rød Neon yngel i et opholdsakvarie kan bekræftes, så det er 2+3 der tidligere har givet yngel der befolker det.
Jeg synes jeg har rigeligt besvær med at holde pH dernede.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Helpfish - 28/08-2017 17:24 28/08-2017 17:24
Du skriver om problemer. Problemer med hvad? Du nævner ikke kvælstofkredsløbet, som jeg spørger til?
De fisk, jeg holder, vil gerne have en lavere ph end 6, så ja, det er lidt ud over det sædvanlige.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Marc s - 28/08-2017 22:45 28/08-2017 22:45
Hvis du kigger på Jørns Hjemmeside Akvariegoedning.dk mindes jeg at huske at han har skrevet en længere artikel om det.
Det jeg sumerisk kan huske fra artiklen var, at bakteriekulturen er længere tid om at formere sig i vand under det neutrale PH værdi på 7.
Tilgengæld bliver affaldsstoffer til amonium istedet for ammoniak hvor førstnævnte er væsentligt mindre giftigt for fisk - men som sagt vil jeg nok granske Jørns artikel for den grundige forklaring.


Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Helpfish - 29/08-2017 19:33 29/08-2017 19:33
Tak for svar og fint link. Ser ud til at jeg får problemer med Nitrosomonas bakterier. Gad vide, hvor hurtigt de bliver træt af en ph på 5,5ish. Kan man måle indholdet af ammonium i vandet, så man kan holde øje med at disse bakterier er aktive? Det må vel være det, der kaldes NH4?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger AB - 29/08-2017 19:40 29/08-2017 19:40
Lidt offtopic - håber det er ok - hvordan holder I en stabil ph, når den er under 6?

Vh Anders

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger MSV - 29/08-2017 22:01 29/08-2017 22:01
For at svare på spørgsmålet i #6:
Ja, man kan få dråbetest, som måler NH3/NH4 (ammoniak/ammonium). Jeg har selv denne dråbetest som en del af et sæt fra Sera.

#7:
Det er ret svært med mindre, man har noget i vandet, som opretholder den lave pH, som f.eks. aktivt bundlag (også kaldet soil). Dette er dog aktivt i gennemsnitligt 2-3 år og skal derefter udskiftes. Jeg har også hørt om væsker, man kan hælde i vandet, som sænker pH, men jeg har aldrig selv kastet mig ud i at bruge sådan noget.
Og selvfølgelig skal man bruge meget blødt vand så som regnvand eller osmosevand. Osmosevandet skal "saltes" op med mineralpulver (GH+ eller GH/KH+). Her skal man være obs på at få den korrekte hårdhed i forhold til akvariets beboere.
Der må ikke være sten i akvariet med mindre, der er tale om lavasten, som er de eneste sten, der nærmest ikke påvirker pH overhovedet. Almindeligt grus/sand er også et no-go, da det vil afgive mineraler til vandet, som forhøjer pH. Der findes specielt grus/sand, som ikke påvirker pH, men det koster pænt meget (f.eks. nogle udgaver af Dennerle shrimp gravel).

Så ja, det er ikke det nemmeste i verden at få en så lav pH og holde den dernede :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 30/08-2017 02:05 30/08-2017 02:05
#6 Du behøver næppe være nervøs for Nitrosomonas, den er nærmest uden værdi i ferskvand og den bliver da også fjernet eller får en langt mindre betydende plads på planchen når jeg finder energi m.v. til at få den rettet...
Den er erstattet af en arkebakterie muligvis Nitrososphaera viennensis som den mest betydende, der er link til en artikel om forholdet umiddelbart under planchen fremhævet med gult... den "ny" bakterie skulle fungere optimalt omkring pH 7,5 ... det er forholdsvis ny viden på området og Nitromosonas, bør egentlig fremover kun ses som havende betydning i saltvand.
Eksternt link https://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Nitrososphaera_viennensi...

Den nemmeste måde at styre pH på er slet og ret via tilsætning CO2 og en pH-controller...
Da der er tale om en aerobe bakterie, skal pH styringen foretages i vandsøjlen...
men umiddelbart vil jeg ikke tro at det betyder alverden, det er muligt at bakterien ikke kører i højgear, men mindre kan vel også gøre det.. i særdeleshed hvis akvariet har fået lov at modne helt ud, altså de 6-8 uger og er blevet fodret op i perioden..

Glasblæser sand er såvidt jeg ved bestående af silicium/silikat og burde ikke på nogen måde påvirke vandets pH på nogen måde...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Helpfish - 30/08-2017 21:41 30/08-2017 21:41
Mange tak for fine svar. Jeg læser at en kh på under 3 kan gøre ph ustabil. Dette vil en ph-styring jo ikke kunne gøre alverden ved. Sker et ph styrt, så roder ph styringen jo ikke bod på det, vel? Den stopper jo bare med at tilføre co2. Eller hvad?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 30/08-2017 23:14 30/08-2017 23:14
Hvis man forestiller sig at CO2 er den eneste form for Ph-sænker i akvariet, vil et stop for tilførsel af dette få Ph til at stige.

Dette må dog siges at høre til i den teoretiske verden, da et forsøg på at sænke Ph til 5 alene via CO2, vil medføre at allle fisk/dyr i akvariet vil dø.

Allerede ved en Ph på 6 vil man, selv med en KH helt nede på 1, være i det kritiske område for en CO2-forgiftning.

Er der andre Ph-sænkende faktorer i vandet, er det korrekt at en controller kun vil kunne reducere den påvirkning som skyldes CO2.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Helpfish - 31/08-2017 10:24 31/08-2017 10:24
Kim, ja, det tænkte jeg nok.

Hvis man forestiller sig, at man kombinerer tørvefilteret osmosevand blandet med en lidt hanevand med en ph-styret sænkning via co2, vil man så kunne få en stabil ph omkring de 5,5 og tilmed med ilt i vandet?

Jeg ved godt, at man virkelig skal holde tungen lige i munden..


Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger KimJ - 31/08-2017 10:39 31/08-2017 10:39
Indlægget er rettet 31/08-2017 10:40 31/08-2017 10:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det bliver lidt teori her for mit vedkommende, da jeg aldrig har prøvet på at sænke Ph under 6 og det var uden brug af CO2.

Jeg ville i dit sted prøve at sænke Ph så langt som praktisk muligt uden CO2, og det skulle ikke være uden for rækkevidde at nå de 5,5 eller lavere ved brug af tørvefiltrering o.l., hvis din KH kommer ned på 2-3 mg/l.

Skulle der mangle lidt, er CO2 stadig en mulighed, men ja, der skal holdes nøje øje med fiskene!

Er der tale om en periodisk sænkning i forbindelse med leg, eller skal det være permanent?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Helpfish - 31/08-2017 10:56 31/08-2017 10:56
Hmmm... der er for at skabe leg, ja, men jeg ville gerne gøre det mere permanent, hvis fiskene trives bedst sådan. Jeg tror du har ret. Jeg vil prøve at se, hvor langt jeg kommer.

Lige nu har jeg sænket kh til 3 dH ved brug af osmosevand, så den regner jeg med at kunne sænke lidt yderligere. Kim, du bruger angivelsen 2-3 mg/l. Hvad svarer det til i dH?

Jeg havde egentlig påtænkt at bruge det her produkt, Eksternt link https://www.jbl.de/en/products/detail/2423/jbl-tormec-activ , i stedet for at rode med ugødet spagnum igen. Men jeg kan læse, at dette granulat skulle sænke kh ganske betragteligt. Det undrer jeg mig over.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KimJ - 31/08-2017 13:36 31/08-2017 13:36
Jeg fik vist lige blandet et par måleenheder sammen der *rødmer*

Jeg mener selvfølgelig 2-3 KH

dH og KH skal måles hver for sig, da dH er det samme som GH, altså totalhårdhed. GH er i praksis den sammenlagte værdi af KH og Ca (kalk). Man kan som regel regne med at Ca udgør mellem 1/3 og 1/4 af den samlede hårdhed i alm. dansk postevand, men det er selvfølgelig bedst at måle både KH og GH.

Hvilken KH test bruger du?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Helpfish - 31/08-2017 14:39 31/08-2017 14:39
Jeg bruger de der alt i en strips...

Arggh, det er fis! :D De duer vist ikke til det her. Jeg bruger Tetra GH, KH og PH dråbetests. De er vel pålidelige? Jeg overvejer dog en Ph pen af bedre kvalitet.

Jeg forstår forkortelserne på den her måde:

GH = totale hårdhed
KH = forbigående hårdhed/karbonathårdhed
dH = hårdhedsgrader, som både GH og KH måles i hårdhedsgrader

har jeg helt galt fat i det også? Så jeg måler KH til at være 3 dH

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger KimJ - 31/08-2017 16:39 31/08-2017 16:39
Indlægget er rettet 31/08-2017 16:58 31/08-2017 16:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Du er LIDT gal på den :)

GH og dH er det samme, nemlig totalhårdhed. De måles i grader, hvilket sikkert er det der forvirrer (også ind imellem mig åbenbart).

Det kan nogle gange forekomme at KH og GH/dH viser det samme, især i meget blødt vand. Det er fordi at den mængde af GH som skyldes Ca, er så lille at den "forsvinder" i testens unøjagtighed.

Tetra KH testsættet er på linje med f.eks. det fra JBL og viser KH i hele eller halve grader (man kan få dem til at vise halve grader ved ar bruge dobbelt så meget vand som instruktionen siger, og kun tælle hver dråbe som ½ grad). Det er helt fint til "normalt" brug og har den fordel at de kan vise lige så høj KH som der er dråber i flasken, men når du roder med vand der er så blødt som her, vil jeg anbefale dig at bruge Salifert Profi Test. Det er ikke meget dyrere end de andre i indkøb, og holder til dobbelt så mange tests, så det bliver faktisk lidt billigere i længden.

Det er dog ikke derfor jeg anbefaler den, men fordi testen er 10 gange mere nøjagtig! hvor de andre viser resultatet i hele grader, viser denne test 0,1 graders nøjagtighed, hvilket kan have betydning når man er så langt nede som dit vand skal være. Ulempen er så at testen er lidt mere omstændelig, og kun virker op til 6 KH, så det er en god ide at ligge inde med begge testsæt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Helpfish - 31/08-2017 17:26 31/08-2017 17:26
ok, så er jeg max forvirret.

Her beskrives KH som noget der måles i dH: Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=4650 . Det samme skriver flere i denne debat: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=644117

Og jeg synes egentlig jeg kan finde den forståelse på tværs af netttet? Help, please.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Helpfish - 31/08-2017 17:26 31/08-2017 17:26
ok, så er jeg max forvirret.

Her beskrives KH som noget der måles i dH: Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=4650 . Det samme skriver flere i denne debat: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=644117

Og jeg synes egentlig jeg kan finde den forståelse på tværs af netttet? Help, please.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger scn - 31/08-2017 17:45 31/08-2017 17:45
Indlægget er rettet 31/08-2017 17:46 31/08-2017 17:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

GH = total hårdhed
KH = karbonat hårdhed

dH er enheden på hvordan den måles Eksternt link www.kortlink.dk/wikipedia/r7hc (en anden enhed er ppm eller mg/L, det er kulturelt om man bruger det ene eller det andet)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger KimJ - 31/08-2017 17:52 31/08-2017 17:52
#19
scn beskriver det samme som jeg tror jeg har skrevet i #17. Ved nærmere eftersyn er det jo egentlig også det du selv har skrevet. Forvirringen opstår ved at man tidligere brugte dH både som måleenhed og angivelse af totalhårdhed.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 31/08-2017 18:04 31/08-2017 18:04
Indlægget er rettet 31/08-2017 18:10 31/08-2017 18:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg er enig i at Tetra's forskellige test ikke altid er den bedste løsning, som der er beskrevet er der ofte for store hop til at være præcis nok, det gælder også deres NH4/NH3 og Nitrit test...

Hvad angår diverse målinger af hårdhed, så er det faktisk omtalt i det link der tidligere har været lagt op her... men der kan findes information om hvad de forskellige betegnelser står for,... der er rigtigt mange der ikke har styr på hvad betegnelserne egentlig står for... men vi kan da tage dem efter tur...
°dH = Grad deutcher härte og betyder slet og ret tyske hårdhedsgrader, der er altså tale om en måleenhed på lige fod med f.eks. cm = centimeter... om man måler højden på en flagstang eller man måler længden på en fodboldbane, så kan cm anvendes i begge tilfælde... nøjagtigt det samme er der tale om når vi måler
KH = KarbonatHärte/ Karbonat hårdhed eller
GH = Gesamthärte/ Totalhårdhed ... en hel del læser det som Generalhardness eller lignende fordi det er den engelske betegnelse, men hele dette system stammer fra det tyske...

°dH, kan ikke stå alene, man er nødt til at angive hvad man har måltom det er Karbonathårdheden, eller der er tale om Totalhårdhed ... det skrives så også somme tider lidt forskelligt...
men vil man angive at der er tale om Totalhårdhed målt i °dH, så kan det skrives for eksempel sådan 17 dGH og ved Karbonathårdhed dKH så er man klar over om det er Totalhårdhed eller det er Karbonathårdhed...
Hvis man abonnerer på f.eks. @quarium der kommer som e-mail engang om ugen sådan ca... så vil man der nærmest blive præsenteret for en fejlangivelse i hvert eneste nummer fordi Ib angiver kun hårdhed som dH og det fortæller altså ikke noget om, om fisken går i en Totalhårdhed på XX antal dH, eller der er tale om at det er Karbonathårdheden der angives, og det er som nævnt 2 forskellige ting...

Med hensyn til diverse skemaer, så er de kun vejledende så man skal ikke tage for givet at de felter der er markeret røde er områder der er dødsensfarlige for fisk, det er de ikke nødvendigvis...
Har selv meget længe kørt pH regulering ned til 6,6 pH via CO2 tilsætnng og med en dKH på 10/11.

Det skulle iflg tabellen give et indhold på ca. 80 ppm CO2 og ligger altså mere end dobbelt så højt som de anbefalede 30 ppm...
Hvis fiskene er vant til at gå i sådan noget vand, så reagerer de overhovedet ikke på det...
Er de ikke vant til det, vil de fise forvirret rundt i langt de fleste tilfælde, men det er absolut ikke en dødelig dosis for dem ... om det på sigt forkorter deres liv, ved jeg ikke, jeg tvivler for har da haft Otocinclus der blev 6 år gammel og det er vist en høj alder for deres vedkommende og diverse andre fisk jeg har haft under de forhold, bliver da også pænt gamle, i det mindste efter min mening...

Artiklen ligger her og alt der har været vendt her, står faktisk allerede i den... Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Hvis man vil have lidt mere evidens for forholdet, så er der mulighed her og mange andre sider iøvrigt
Eksternt link http://www.chemie.de/lexikon/Wasserh%C3%A4rte.html

Og ikke at forglemme linket til tabellerne.. Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/forum/-Co2-og-G%C3%B8dning/49...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Helpfish - 31/08-2017 18:45 31/08-2017 18:45
Takker. Så har jeg da i hvert fald fået evidens for at jeg har forstået lidt rigtigt. :)

Jeg vil prøve at se, hvor langt jeg kan komme ned med osmoseblanding og tørv, og muligvis derefter tilsætte co2. I så fald får jeg brug for tabellerne.

Artiklen var læst, Jørn, men endte alligevel med at blive usikker. Det er kompliceret stof, når man ikke har haft kemi siden folkeskolen. For nogle af os er det længe siden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Helpfish - 31/08-2017 18:48 31/08-2017 18:48
Jørn, der står i øvrigt følgende i artiklen: "Den totale hårdhed (GH + KH) i vandet benævnes GH" Den kortslutter jo så lige min lille hjerne. Menes virkelig det?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger KimJ - 31/08-2017 19:12 31/08-2017 19:12
#24
Der må være tale om en trykfejl.

M.h.t. at bruge tabellerne sammen med vand som allerede er PH sænket, er jeg usikker på om man overhovedet kan det?

Logisk set burde man selvfølgelig kunne regne forskellen mellem det "almindelige vand" og det sænkede vand ind, men om det også vil virke i praksis ville jeg ikke umiddelbart turde satse mine fisk på.

M.h.t. hvor meget man vil bevæge sig ind i det røde felt i tabellen, er min tilgang den, at ethvert tiltag som på nogen måde kan tænkes at sænke trivselen for de dyr jeg har ansvaret for, automatisk er et no-go, så med mindre jeg har et sikkert bevis for at det IKKE har nogen negativ effekt, er det ikke brugbart her.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Helpfish - 31/08-2017 20:24 31/08-2017 20:24
Meget enig, Kim. Det er no-go, hvis der er risiko for, at det går ud over trivslen. Jeg er slet ikke bekymret over at ph kan blive lav. De fisk der er i, Ivanacara Adoketa, kan gå i vand med ekstrem lav ph og jeg vil slet ikke i nærheden af, hvad de oplever i naturen. Udfordringen er at sikre at vandværdierne er stabile og ikke farer op og ned. Derfor er jeg optaget af at holde øje med forandringer i kh. Jeg har gang i spande mv. lige nu og tager det stille og roligt. Jeg køber den dråbetest, du anbefalede i ovenstående. Det ser ud til, at de sælges hos saltvandsspecialister?!

Mange tak for hjælpen til jer alle i øvrigt. Jeres hjælp bliver virkelig værdsat. Elsker at blive klogere af de her debatter. Det gør hobbyen betydeligt sjovere for mig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 31/08-2017 23:39 31/08-2017 23:39
#24 Ja, der er klart tale om en fejl, formentlig en redigering der ikke er blevet færdig, parantesen er nu slettet og så skulle det være på plads...

Med hensyn til fiskene og surt vand, så er det ikke så længe siden jeg så en eller anden udsendelse på tv, hvor man gik ind i nogle grotter eller huler hvor der var "vandløb" med fisk.... det viste sig så ikke at være vand, men ren saltsyre, forskere kamerafolk, m.v. måtte have gasmasker og beskyttelsesdragter på for at kunne færdes der, men fiskene, de havde det helt fint og der er nok ikke noget der kommer op på siden af sådanne surhedsgrader, faktisk utroligt at det kan lade sig gøre...

Jeg har aldrig haft problemer med at sænke via co2 og det forbliver jo netop ikke co2 i vandet, men omdannes til kulsyre og hvis det måles med en præcis pH-elektrode, så er det meget præcist....
Det værste der kan ske, er at regulatoren til co2'en står af i åben stilling og tømmer flasken med co2 ud i akvariet i løbet af kort tid, det klarer de ikke, ikke så meget på grund af den store co2 mængde, men på grund af den hurtige ændring i pH ... den risiko vil altid være der også selvom man "kun" tilsætter lidt co2 til husbehov og planternes skyld så at sige....

Faktisk vil jeg mene at langt de fleste fisk faktisk er bedre tjent med at have let surt vand fremfor helt basisk vand, bl.a. af hensyn til deres slimlag...

Den del med at køre med lav pH på den konto at sænke med co2 blev foretaget under kontrol eller opsyn er nok den rette betegnelse, for havde et par gænge sænket pH lidt rigeligt uden at fiskene overhovedet tog sig af det, så derfor forsøgte jeg mig med en yderligere sænkning mens der blev holdt et øje med forholdet og så længe fiskene ikke reagerer på forholdet, så er det iorden...
I skal ikke fortælle det til nogen, men faktisk var jeg nede på 6,2 pH før der var en respons fra fiskene og vel at mærke ikke dem alle, men det svarer så også til at der er 200 ppm i vandet og altså langt langt højere end den sikkerhedsmargin som den røde markering angiver og jeg er sikker på at fiskene ville have trivedes fint med f.eks. 6,4 pH... men der er så ikke nogen grund til at køre så lavt med co2 tilsætning og det eneste man opnår er at tegnebogen hurtigere tømmes grundet det højere co2 forbrug...
men der er helt klart forskel på hvor smertegrænsen ligger for de enkelte fisk, men de tåler og tolererer meget når det foregår adstadigt med tilførslen... meget hurtige skift kan give dem chok, for lige at minde om at pH-skalaen er logaritmisk og en ændring på een svarer til 10 gange så surt vand og en ændring på 2 altså til 100 gange så surt.. osv.... så man skal klart fare med lempe, som det vist hedder....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger KimJ - 01/09-2017 00:49 01/09-2017 00:49
#26
Spændende fisk! Ja det er typisk i saltvandsbutikker Salifert føres.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Helpfish - 01/09-2017 19:07 01/09-2017 19:07
Indlægget er rettet 01/09-2017 19:07 01/09-2017 19:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#26.
Rigtig spændende, det er faktisk helt vildt. Jeg har blandt andet en cichlide i akvariet, som angiveligt kan trives i vand med en ph ned til 3,4. det er jo mere syre end i rødvin og nærmer sig cola. Den natur er godt nok en vild opfindelse.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger KimJ - 02/09-2017 08:13 02/09-2017 08:13
Indlægget er rettet 02/09-2017 08:15 02/09-2017 08:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Vi bevæger os vist lidt væk fra det oprindelige emne her, men jeg har lige, i forbindelse med et køb af en flok af hans opdræt af C. duplicareus, haft mulighed for at træffe en rimelig kompetent akvarist, som også opdrætter nogle af de ret krævende L-maller der kun lader sig opdrætte når PH kommer ned på 5.. Desværre var jeg mest optaget af de fine pansermaller, så jeg spurgte ikke så meget ind til hvordan Han gjorde, men han fortalte at Han udelukkende styrede PH med ellekogler (vandet er regnvand med 20% postevand i). Jeg fik det indtryk, at PH i akvariet normalt er omkring de 6 og kun bliver sænket til 5 når der skal opdrættes. Hans filter er helt almindelige HMF.
Det virker jo ikke særlig imponerende når det viderefortælles, og ser ud til at være meget intuitionsstyret, men resultaterne er der ikke noget i vejen med.

M.h.t. PH og fisketrivsel; Et overvældende (mere end 90%) antal arter trives bedst ved en PH omkring de 8,2 og vil næppe kunne overleve ret længe ved en PH under 7.

De resterende kan man skille ud i 3 rimelig store grupper.

1). Fisk som findes i naturen i vand med en PH på mellem 7,5 og 8,5. De trives selvfølgelig bedst i vand med tilsvarende værdier i akvariet, både ved opdræt og almindelig dagligdag.

2) Fisk som kommer fra biotoper med svingende vandværdier, og som faktisk er ganske upåvirkede af dette, så længe man ikke kommer ud i ekstremerne.

3) Fisk som kommer fra samme type forhold som gruppe 2, men som har sæsonbestemt legetid. Disse fisk trives erfaringsvis fint i almindeligt postevand og viser ikke nogen forskel i trivsel, udseende eller adfærd når man sænker PH, udover at de lader sig opdrætte. Nogle arter leger kun når forholdene tillader klækning af æggene, andre leger uanset hvad, men der kommer ikke noget ud af det. Resultatet bliver jo det samme...

4) Tilbage er der så en ret lille flok af arter som kommer fra relativt stabile biotoper hvor vandet aldrig kommer over en PH på 7. Disse fisk viser typisk en synligt bedre trivsel hvis man efterligner dette i akvariet, og i enkelte tilfælde kan det være afgørende for deres overlevelse.

I praksis betyder dette egentlig bare, at man står sig bedst ved at efterligne de forhold fiskene kommer fra i videst mulig omfang, både når det gælder vandet, foderet og indretningen af akvariet, HVIS det ikke kommer på tværs af andre praktiske hensyn som forværrer situationen mere end lidt afvigelser fra det strengt naturlige.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Helpfish - 02/09-2017 20:32 02/09-2017 20:32
Spændende indlæg, Kim. For et par år siden lykkedes det mig at yngle nogle få duplicareus. Fantastisk flot pansermalle, når man ser dem danse rundt i grupper. Jeg havde faktisk bedst succes med at lade dem blive sammen med ynglegruppen, fremfor at tage dem ud. Jeg fik inspiration hertil fra en anden bruger her på siden. Det er nogle følsomme unger.

Jeg havde lige en pose ellekogler i skabet, så jeg har lige sat en spand over, for at se hvordan det reagerer. Jeg har mixet ro/hanevand, så jeg har en gk på cirka 2dkh og smidt 30 ellekogler samt en powerhead ned i det. Nu venter jeg et par døgn for at se, hvordan det udvikler sig. Så kan jeg regulere lidt ud fra det. Ellekogler er jo utrolig nemme at have med at gøre.

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg kan gå under 2 dkh. Hvis jeg kun tilfører 20% hanevand, så ryger jeg nemlig under 2 dkh. Mit hanevand er ikke helt så hårdt som andre steder i dk. Eksempelvis er det aldrig lykkedes mig at lave flotte hammerslåede cryptocoryner, selvom jeg har fulgt alveredens tips. Jeg er ret sikker på, at mit hanevand er for blødt til dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 03/09-2017 15:16 03/09-2017 15:16
Du skal være klar over at med så lille en buffer 2 dKH er risikoen for et pH styrt rimelig højt...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger KimJ - 03/09-2017 16:17 03/09-2017 16:17
#31

Enig med #32

Jeg tror heller ikke at det vil gøre den store forskel at gå op på 3 dKH når det gælder PH-sænkningen. Det vil stadig være på kanten, men det er nogle gange nødvendigt at bevæge sig der ud, for at nå et specifikt mål. Jeg ville dog stadig hæve både PH og KH lidt, bare for at være sikker, når det ikke er strengt nødvendigt at have den så lav. Det ville da være ærgerligt at miste så fine fisk ved at løbe en unødvendig risiko.

Jeg har selv kørt mit stueakvarium i et halvt års tid med en KH på 3,2-3,5 uden uheld, men dog med en PH på 6,5-6,7.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Helpfish - 03/09-2017 19:05 03/09-2017 19:05
ok, jeg skal nok passe på og undlade at gå under 2 dkh. Til forskel fra mange andre, har jeg ikke ph og kh nedsættende sager i akvariet. Jeg laver det rette vand, inden det blandes i. Lige nu har jeg dkh på 3. Da jeg kun har den der tetratest endnu, måler jeg med dobbelt dosis for at gøre den så præcis som mulig. Salifert er købt og er afsendt. jeg vil se om jeg kan få dem til at yngle mellem 2 og 3 dkh. Lykkes det ikke, så skulle det ikke være.

De fleste der yngle disse fisk, gør det med aktivt bundlag og co2. jeg har ikke planer om at gå den vej. Har I bemærkninger til det, så vil jeg gerne høre dem.

Annoncører
Annoncører