Dansk Biotop med hundstejlere

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 641

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Dansk Biotop (Inaktiv) - 30/08-2017 20:03 30/08-2017 20:03
Indlægget er rettet 31/08-2017 19:09 31/08-2017 19:09 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Som genudsprunget akvarist har jeg længe haft et ønske om at have mit eget koldtvandsakvarie. Jeg er udmærket godt klar over, at langt de akvarister her på siden har et varmvandsakvarie. Men hvorfor gøre som alle andre. Det er slet ikke mig. :)

Jeg vil gerne lægge tråde op på akvariesidens forum omkring det at have et koldtvandsakvarie og håber selvfølgelig at der vil komme nogle respons i form af ris, ros eller blot idéer. Jeg er især interesseret fra dem der har prøvet det. Men alle er naturligvis velkommen med kommentar m.m.
Trådene vil jeg forsøge at lægge under de respektive kategorier.

Jeg kan se at der gennem tiden er lagt mange tråde op omkring emnet. Så der må jo være mange der kan byde ind. Vil oprette tråde omkring 3D baggrund, planter, køling m.m.

Nå men, det er små 2 måneder siden jeg opstartede mit eget 112 Liters akvarium med trepigget hundestejler biotop ude garagen. På en måde er det et eksperiment, men håber selvfølgelig at det lykkes. Jeg skal da være den første til at indrømme, at undertegnede har lavet masse af fejl undervejs i opstarten. Det resulterede i næsten daglig døde fisk (ØV). Men det går meget bedre nu. F.eks. troede jeg at man kunne skyde genvej ved at bruge naturens vand m.m. Hvor kan man dog tage fejl! Pumpen var jo slet ikke kørt ind.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Meng - 31/08-2017 20:06 31/08-2017 20:06
Jeg har ingen indspark til emnet, men jeg følger det ihærdigt, idet jeg selv har tænkt på samme biotop type - et dansk vandhul.
Jeg funderer især på hvordan man får løst vandkølingen på bedste og billigste vis, da det jo er noget af det essentielle ved at holde de små kræ i live. Det vil vel blive noget med at lade vandet fra en spandpumpe passere noget køleelement af en art på vej ind i akvariet. Måske købe et minikøleskab og bygge slanger af passende længde ind i kølerummet?
Det næste er vel at få Hundestejler til at spise noget andet end de er vant til. Nogen der har idéer her?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Dansk Biotop (Inaktiv) - 31/08-2017 22:27 31/08-2017 22:27
Indlægget er rettet 31/08-2017 22:31 31/08-2017 22:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er dejligt at der er flere som har samme interesse for vores hjemlig fisk :P .

Der er mange ting vi kan starte med, men nu nævner du jo selv køling. Det er meget vigtigt da hundestejlere ikke tåler mere end 20 gr. Jeg vil ikke gå i dybben med det her, men blot sige at jeg i dag har fået et gratis køle- og fryseskab. Det kunne nok have været lidt mindre, men til nul kroner kan man vist ikke tillade sig at klage. Det bliver ikke samme effektivitet som en kølemaskine. Men det er bedre end ingenting eller lægge frosne sodaflasker ned i akvariet. The king of DIY har på youtube vist hvordan man gøre det jeg selv vil prøve.

https://www.youtube.com/watch?v=n5s8Cu59-NM

Mit gratis køle- og fryseskab

Angående foder så vil de allerhelst have rigtig KØD, såsom myggelarver, dafnier, cyclops. Enten levende eller frossen som købes hos dyrehandleren. Men jeg har set et link til en som har holdt dem i mange år. Skal bare lige finde det *rødmer*

Mit akvarie har pt. ingen baggrund ud over de planter der er i akvariet. Men jeg har færdig gjort en 3D baggrund som skal smides i mit 112 l akvaie, når mit 325 L akvarie kommer op at køre. Så det må vente lidt endnu. Men er lige et par billeder af den.

Den fremstillet af styrenplader belagt Alfix Multiklæb og MakeMake dekorationsbeton, farver og colorfix.

Det må være nok for denne gang.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Meng - 02/09-2017 02:44 02/09-2017 02:44
God info du kommer med, tak for dét. :) :)

Jeg tror det bliver vinterprojektet i år, at få sådan noget op at køre.

Tror du køleskabskompressoren kan holde til konstant at skulle køle vandet fra akvariet i sommerperioden? I år har temperaturen hos mig ikke været et problem, men tidligere år kan indetemperaturen godt snige sig op på de 27-29 grader især i de tidlige aftentimer, og spørgsmålet vil jo presse sig på i det tilfælde. For at sænke temperaturen til eks. 15 grader i 250 liter vand, som står i et 25 grader varmt rum, skal der jo rulles en del slange sammen i det køleskab, for at vandet bliver kølet tilstrækkeligt til at falde 10 grader totalt. Det vil vel kunne sammenlignes med at fylde et køleskab med madvarer fra en bærepose på en varm sommerdag, hvilket for mit køleskab kan være problem nok til at fløden bliver sur = temperaturen er for høj i en længere periode...og dette uden at der bliver tilført 600 liter nyt materiale der skal køles hver time...Udfordringer udfordringer..... :D
:D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 02/09-2017 06:44 02/09-2017 06:44
Ser godt ud indtil videre. Det bliver sjovt at følge.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Dansk Biotop (Inaktiv) - 02/09-2017 07:45 02/09-2017 07:45
I kan evt se denne tråd :P

Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1681241

Den går mere i detaljer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger maciej.P - 04/09-2017 12:55 04/09-2017 12:55
Ser sku godt ud :)

Venter selv lige på at få min lejlighed så jeg kan få min 1150l op at stå med lidt grundlinger, løjer, hork, knuder, elritser og små snæbel :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Dansk Biotop (Inaktiv) - 16/10-2017 01:32 16/10-2017 01:32
Her er så mit isoleret koldtvandsakvarium med vandkøler. Er næsten færdig :) Lige til at sætte ind i stuen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger MDC (Inaktiv) - 17/10-2017 21:44 17/10-2017 21:44
Sejt, husk at hundestejler stille og roligt kan vænnes fra saltvand til ferskvand hvis du vil skifte biotop.

Annoncører
Annoncører