Hvor ofte "må" en fisk dø?

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 524

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Bollini (Inaktiv) - 04/09-2017 20:15 04/09-2017 20:15
Hej eksperter

Ja som den lidt makabre overskrift siger, så vil jeg høre hvor ofte det er "normalt" der dør en fisk. 1 hver 14. Dag, Er det 1 om måneden, 1 hver halve år ? Jeg tænker jo at mange faktorer kan spille ind for den enkle fisk, som man med de rigtige værdier og vandskift vel aldrig kan komme til livs?

Hvad siger i? Bør man være urolig hvis man på 1 måned har mistet 3 ud 30 fisk i et ellers velfungerende akvarie?

Pft

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger dave - 05/09-2017 09:16 05/09-2017 09:16
Aldrig ??. Medmindre det er grundet alder skyldes dødsfald enten sygdom eller problemer med vand eller aggresivitet/stress som er et resultat af dårlig indretning/sammensætning.

Yngel eller særligt følsomme arter kan være sværere. Jeg har kun mistet én voksen fisk i år. Den var mange år gammel og kunne ikke rigtig mere, så den blev aflivet.

Men i et velfungerende akvarie bør fisk ikke dø. Hvilke arter er det og hvor længe har du haft dem?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger MortenDAD - 05/09-2017 10:34 05/09-2017 10:34
10 % af bestanden på en måned bør få alarm klokker til at ringe, særligt i et "velfungerende" akvarie.
Med den takt er akvariet tomt på et år.
Det er de færreste fisk der kun lever et enkelt eller 2 år, hvis de går under gode forhold.

Jeg ville helt klart teste vandparametrene og kigge akvariet grundigt igennem for at finde årsagen til frafaldene - det er usandsynligt at det er normalt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Bollini (Inaktiv) - 05/09-2017 12:15 05/09-2017 12:15
Der er tale om en zebrafisk, en han sværddrage og en flying fox wannabe.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Stephen - 06/09-2017 20:09 06/09-2017 20:09
"Hvor ofte "må" en fisk dø?" Kun engang. B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 06/09-2017 22:06 06/09-2017 22:06
Der mangler lidt oplysninger.

Men hvis man antager at, akvariet er forholdsvis nystartet, og alle fiskene er købt samme sted, syntes jeg ikke det lyder voldsomt. Ser er mange faktorer som spiller ind. Den ene og nok væsentligste, er alderen på fiskene, som du har fået fra forhandleren. Men kan ikke rigtigt se om en fisk er middelaldrene, eller hvad den er. man kan se når det er en unge, eller gammel, som i pensions gammen.
Det næste er så, ikke alle fisk reagere, og tilpasser sig ens. Uanset vandkvalitet osv. er de flyttet til noget nyt. Samt kan stres også være en faktor.
Hvis der ikke er tegn på sygdom, og der ikke er alarmerende mange som står af, ville jeg ikke være bekymret.

Annoncører
Annoncører