Endnu en forvirret nybegynder-:)

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 591

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Sirlupo (Inaktiv) - 05/09-2017 13:51 05/09-2017 13:51
Indlægget er rettet 05/09-2017 13:53 05/09-2017 13:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Kære fiskevenner

Min datter på 10 år har i årevis plaget mig om kæledyr og da jeg ikke ønsker marsvin, kaniner etc indenfor min dør(kald mig bare en kedelig far) har jeg nu givet efter for et begyndersæt på 56L.

Cecilie går meget op i det og læser akvarie bøger for mig inden sengetid etc, så det er rigtig hyggeligt. Vi går allerede med tanker om et 144L så ja vi er blevet bidt af denne hobby.

Vi har dog et par begynder vanskeligheder, som jeg håber i kan hjælpe med.
Vi har været i 3 fiskebutikker hvor vi fik 3 forskellige svar.

Lidt om akvariet inden spørgsmålene.

56L
Eheim Pickup 60 pumpe
Vi har 6 planter, blandt andet anubia
2 sugemaller i små størrelse
10 gubbyer
2 platy Mickey mouse
4 dræbersnegl (Anentome Helena)

Akvariet har kørt i 2-3 måneder nu.

Spørgsmål som 3 fiskebutikker i Kbh svarer 3 forskellige ting til:

1: 3 Guppyer døde, 1 svømmede siksak og halen faldt mod bunden hele tiden. 2 andre lå døde om morgenen. De er ikke døde på samme tid. De andre fisk er meget livlige og svømmer aktivt rundt både oppe og nede i akvariet. Skal vi være nervøse over de 3 døde fisk eller kan det være uheld eller fordi opstarten gik for hurtigt?

2: vi har mellem 25-27 grader i akvariet, er det ok eller?

3: vores eheim pumpe har en studs ovenpå hvor man kan justere hvor meget luft den skal trække ned i akvariet som bobler/ilt. I en fiskebutik sagde de at den var unødvendig når vi havde planter og derfor skulle vi pille den helt af. I en anden butik sagde de at det var nonsens. Hvad siger i?

4: vi køber mad som er blandet i en fiskebutik som ligger i en klar beholder. I en fiskebutik sagde de at det mad var ødelagt når vi åbnede det hver dag og det fik ilt. I en anden sagde de nonsens. Hvad vil i anbefale af mad til de fisk vi har?

5: vi har en lille smule grønne små prikker på indersiden af ruden, er det alger? Hvis ja hvad gør vi ved dem?

6: der er nogle enkelte blade der er brun/sorte på planterne, er det alger, hvad kan vi gøre ved dem?

7: vi har JBL strips der måler vandet med 6 ting, de ser umiddelbart ok ud, men er det bedre at få målt vandet i en fiskebutik?

8: hvor tit vil i lave vandskifte i vores setup?

Uhhh det blev mange spørgsmål, håber i har tålmodighed til at komme med jeres holdninger. Vi læser i øvrigt rigtig mange bøger og her på siden, men som nævnt bliver vi lidt forvirret fordi vi møder en del modsigelser blandt dem der kalder sig eksperter:-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MortenDAD - 05/09-2017 15:25 05/09-2017 15:25
Velkomne i hobbyen - pas på, der er en farlig akvarievirus der kan angribe både store og små. De første symptomer er at man læser akvariebøger ved sengetid og overvejer at anskaffe akvarie nummer 2.

1. Guppyer købt i akvariebutikker kan være af meget varierende kvalitet. Nogle kommer fra producenter der holder vandet ekstremt rent, med bland andet intensiv UV-behandling, disse fisk er ikke udstyret med den store modstandskraft. Guppyer er ekstremt tolerante og kan overleve under de mest kummerlige forhold; men de er ikke nødvendigvis verdensmestre i at omstille sig ændrede forhold.
2. Vandet er rigeligt varmt, I kan sagtens pille et par grader af.
3. Planterne frigiver ilt som en del af fotosyntesen; men når der ikke er lys optager de ilt fra vandet. Det er ikke luftboblerne som sådan der tilfører vandet ilt; men uro i overfladen de bidrager med, kan I stille udgangen fra pumpen så den roder om i overfladen kan I undvære boblerne; men hvis ikke de forstyrrer nattensøvnen ser jeg ingen grund til at stoppe dem.
4. Flagefoder forringes over tid, ilt og lys er med til at fremskynde forringelsen. Køb de mindste bøtter flagefoder og smid resterne ud efter 3 måneder. Suppler gerne med frost foder eller levende foder et par gange om ugen. Der er mange af jeres fisk der sætter pris på grøntfoder, så et yderligere supplement med vegetabilsk foder er heller ikke af vejen. En lille bøtte vegetabilske mallepiller, og gerne med fodring omkring lysslukning - maller er ofte mere fødesøgende om natten.
5 og 6. Sandsynligvis alger - lær at elske dem eller gå i det helt store studerkammer og lær at sætte et akvarie op så de kan undgås - her og nu fikset er at fjerne dem manuelt - jeg vil ikke anbefale kemi til at fjerne dem (jeg har aldrig brugt kemi til det, så jeg har ingen anelse om hvilke præparater der skal bruges)
7. Strips er oftest rigeligt til husbehov; skulle I opleve en pludselig og massiv fiskedød og intet alarmerende se på testene så få vandet yderligere testet. Har selv oplevet at miste alt i et akvarie efter et vandskifte pga kemikaler i drikkevandet (Sverige 1994)
8. Hver uge - ca 25 %.

Alle har varierende holdninger til det at holde fisk, så alle har deres version af sandheden.
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger btech - 08/09-2017 14:38 08/09-2017 14:38
Jeg er enig med Morten.

Her er lidt yderligere input (mine holdninger :O):

5 og 6. Angående algerne,som alle akvarier har i større eller mindre omfang - grønalgerne på akvarieglasset kan med fordel fjernes med enten en skraber eller opvaskesvamp brugt kun til det formål.
De brune alger kan i fjerne fra planteblade blot ved at gnide blande med fingre, ganske forsigtigt - anubias er særligt egnet til dette med dens kraftige blade.
Alternativt kan du blot fjerne bladene (dem med algevækst på :O). Hvis du gerne vil have lidt mere info om plantepleje kan du besøge tropicas hjemmeside eller youtubekanal. De har masser af info.
7. At teste sit vand er i særdeleshed et holdningsspørgsmål. Hanevand herhjemme har fantastisk kvalitet og det eneste tidspunkt jeg vil bruge vandtest ville være ved et tilbagevendende problem jeg ikke kunne identificere årsagen til.
8. Her differer jeg med Mortens forslag - jeg skifter selv mellem 30-50% af vandet hver uge i mit 56l. Til gengæld gøder jeg så for at kompensere for det store vandskifte.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Meng - 08/09-2017 22:34 08/09-2017 22:34
Gode råd fra #2 og #3 - Jeg er enig i alt! (Believe it or not...) :D :D

Held og lykke med akvariet ;) I er godt på vej til at få noget ud af denne hobby med jeres indstilling og samtidig godt på vej til at have akvarier i ethvert hjørne af hjemmet - ligesom mig...jeg skulle bare liiige have et hyggeakvarie i julen 2011..... :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Sirlupo (Inaktiv) - 14/09-2017 22:47 14/09-2017 22:47
MortenDAD skrev :
Velkomne i hobbyen - pas på, der er en farlig akvarievirus der kan angribe både store og små. De første symptomer er at man læser akvariebøger ved sengetid og overvejer at anskaffe akvarie nummer 2.

1. Guppyer købt i akvariebutikker kan være af meget varierende kvalitet. Nogle kommer fra producenter der holder vandet ekstremt rent, med bland andet intensiv UV-behandling, disse fisk er ikke udstyret med den store modstandskraft. Guppyer er ekstremt tolerante og kan overleve under de mest kummerlige forhold; men de er ikke nødvendigvis verdensmestre i at omstille sig ændrede forhold.
2. Vandet er rigeligt varmt, I kan sagtens pille et par grader af.
3. Planterne frigiver ilt som en del af fotosyntesen; men når der ikke er lys optager de ilt fra vandet. Det er ikke luftboblerne som sådan der tilfører vandet ilt; men uro i overfladen de bidrager med, kan I stille udgangen fra pumpen så den roder om i overfladen kan I undvære boblerne; men hvis ikke de forstyrrer nattensøvnen ser jeg ingen grund til at stoppe dem.
4. Flagefoder forringes over tid, ilt og lys er med til at fremskynde forringelsen. Køb de mindste bøtter flagefoder og smid resterne ud efter 3 måneder. Suppler gerne med frost foder eller levende foder et par gange om ugen. Der er mange af jeres fisk der sætter pris på grøntfoder, så et yderligere supplement med vegetabilsk foder er heller ikke af vejen. En lille bøtte vegetabilske mallepiller, og gerne med fodring omkring lysslukning - maller er ofte mere fødesøgende om natten.
5 og 6. Sandsynligvis alger - lær at elske dem eller gå i det helt store studerkammer og lær at sætte et akvarie op så de kan undgås - her og nu fikset er at fjerne dem manuelt - jeg vil ikke anbefale kemi til at fjerne dem (jeg har aldrig brugt kemi til det, så jeg har ingen anelse om hvilke præparater der skal bruges)
7. Strips er oftest rigeligt til husbehov; skulle I opleve en pludselig og massiv fiskedød og intet alarmerende se på testene så få vandet yderligere testet. Har selv oplevet at miste alt i et akvarie efter et vandskifte pga kemikaler i drikkevandet (Sverige 1994)
8. Hver uge - ca 25 %.

Alle har varierende holdninger til det at holde fisk, så alle har deres version af sandheden.
Morten

Hej Morten

Tusind tak for det fine svar og beklager jeg først vender tilbage nu:-)

Der er jo sket en del siden sidst. Vi har allerede fået så meget blod på tanden, at det lille akvarie ryger ind på lillebrors værelse og datteren får et 350; så ja vi er da vist blevet smittet:-)

Nu er vi så igang med at se på udstyr. Vi ser en del på Juwel Rio med underskab til, det virker som et godt og solidt akvarium.

Datteren er jo meget til Guppyer, men vil også gerne have lidt andet og der er jo plads i et 350L

Hvad vil du anbefale udover maller, lidt rejer der kunne passe sammen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger MortenDAD - 15/09-2017 09:08 15/09-2017 09:08
Pas rigtig meget på!!! *blink*
I er virkelig på vej ud på farlig grund - allerede planer om tank 2 - det er rigtig skidt! Jeg kan anbefale at tage hele familien med på golfbanen, så kommer der måske en anden hobby i hus der ikke kræver vandskifte og fangstturer til de lokale vandhuller :P

Spas for sig.

En 350 er rigtig stor til at begynde med; men guppyerne kan sagtens få den til at se lille ud efter et par generationer, specielt hvis der er mange planter ynglen kan gemme sig i.
Skal jeg være helt ærlig så ville jeg ikke have noget som helst andet i end guppyer. Maller er ikke renovationsarbejdere - faktisk tværtimod. De alger der kommer kan guppyerne selv gøre et indhug i, bevares de er ikke så effektive som de fleste deciderede algeædere; men alligevel.

For et rent guppy akvarie er der i min optik 2 gode setups - enten renstammede fisk, kun en stamme og så lave opdræt i flok - 10-15 dyr vil være nok at starte på - husk at få tømt af med jævne mellemrum. Når det er rene fisk er der gode muligheder for at komme af med overskuddet gennem den lokale pusher.

Alternativet er et akvarie med hanner - og kun hanner. Det er dyrere i indkøb af dyr og kræver løbende supplering hvis det skal være tæt besat; men kan være super fedt at kigge på. Her er der også muligheder for at have lidt andet i. Måske et ancistrus par (så er der stadig mulighed for yngel), en barbe der ikke er kendt som finnenapper (kommer ikke lige i tanke om en på stående fod; men der er nogle få) - en god flok på 20+, en af de hærdige tetraer, f. eks. sort neon - igen 20+. Der er dog risiko for at der går blandet hyttefad i det; men nogle mener at det også har sin charme - jeg har ingen akvarier med over 3 arter; men det er min måde at holde fisk på.

Mange der starter op med guppyer køber lidt forskellige fisk fra mix beholderen hos pusheren, de får selvfølgelig også masser af unger; men det bliver hurtigt noget værre rod og en masse ungfisk som i værste fald ender sine dage som fiskefodder.

Annoncører
Annoncører