Sorte/mørke grønne pletter på mine planter

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 284

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger henrik.keller - 07/09-2017 20:24 07/09-2017 20:24
Sorte/mørke grønne pletter på planter

I min 105L tank er der efter 4 uger begyndt at komme Sorte/mørkegrønne pletter på mine planter. Se vedlagte billeder.

Vandet er klart og jeg skifte ca. ¼ af vandet hver uge. Lyset er LED 14W og er tændt ca. 10 timer pr. dag. Ingen direkte sollys. Alle fisk har det godt.

Er der nogle som kan oplyse hvad det er og hvordan jeg kommer af med det igen!

På forhånd tak

Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MortenDAD - 08/09-2017 08:48 08/09-2017 08:48
Cryptoerne har lidt alger - balancen halter lidt i forhold til de 5 parametre. Hvis det kun er meget lidt alge, så overvej om du kan lære at elske dine alger.
Javabregnens mørke pletter ligner forstadiet til at den sætter rødder fra bladene. Min erfaring er at den "adfærd" kan udløses af ekstrem forhold i begge retninger - altså enten at den har det rigtig ringe eller rigtig godt -
Javabregner skal for øvrigt ikke plantes med rødderne i bundlaget.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 08/09-2017 11:02 08/09-2017 11:02
Akvariet er jo kun 4 uger gammelt, så det er stadig under indkøring. Der vil næsten uundgåeligt komme en periode med mere algevækst end de fleste ønsker sig. Bliver det ved, eller vil du fremskynde udviklingen mod et algefrit akvarium, kan du hjælpe på situationen ved simpelthen at anskaffe flere planter.

De planter du har nu er ikke gode opstartsplanter, fordi de vokser relativt langsomt, så de næste du køber skal helst være nemme, hurtigvoksende typer (vandpest eller Hygrophila difformis er egnede til den størrelse dit akvarium har). Du kan altid erstatte dem med nogle "finere" planter, når akvariet er kommet helt op at køre.

#2 har ret i at dine Javabregner ikke behøver at stå i bundlaget. Når du har valgt at stille den der alligevel, er det vigtigt at du ikke planter dem for dybt! det er KUN rødderne som må være dækket, d.v.s. Rhizomet (der hvor bladene vokser fra) SKAL være over bundlaget, da det ellers rådner. Du skal med andre ord lige trække planterne lidt op af bundlaget i forhold til hvordan de står nu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger henrik.keller - 08/09-2017 18:42 08/09-2017 18:42
Tak for jeres input !

//Henrik

Annoncører
Annoncører