54 liter plante/aquascape akvarie.

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 680

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger madsjeppe01 - 13/09-2017 14:27 13/09-2017 14:27
Hej AS.

Efter noget tid med forskellige typer akvarier, har jeg nu valgt at kaste mig ud i et lille projekt. Jeg har dog brug for noget hjælp, da plante/aquascape akvarier er en ny ting for mig.
Grundet pladsproblemer, vil mit første forsøg på et rent planteakvarie blive i et lille 54 liters.. ja det er lidt småt, men jeg håber at det kan lykkedes.

Hvad jeg har i tankerne er noget ala det her:

Jeg ved godt at der skal meget lys til, og her har jeg planer om at skifte amaturet ud til LED. Mit spørgsmål her lyder på om der vil være nok power på til at få planter til at vokse? Jeg har kigget på nogen LED skinner fra outlight.dk. Det er disse Eksternt link http://outlight.dk/shop/outlight-prestige-5-453p.html jeg har i tankerne. Vil 3 skinner være nok? Det giver 55 lumen pr liter, og ud fra hvad jeg kan se på tropicas hjemmeside, så anbefaler de 40 eller derover for lys-krævende planter.

Hvad angår fisk, så er en af min absolut yndlingsfisk sommerfuglecichlider. Jeg har før haft mange par af disse, men aldrig på så få liter vand. Vil et par af disse kunne gå i akvariet, med evt en stimefisk?

Er jeg helt gal på den mht setup? Og er der andre ting jeg skal have med i mine overvejelser? Gødning? Beriget bundlag? :D

Mvh

Mads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MortenDAD - 13/09-2017 14:38 13/09-2017 14:38
Jeg har brugt Eksternt link http://www.ebay.com/itm/Chihiros-A-Series-Aquatic-Aquarium-Fish-T... på flere akvarier; og synes selv det har været med gode resultater. - De er lidt billigere; til gengæld får du op til 100 lm/ltr.

CO2 og bundlagsgødning er begge must have.

Med den rette indretning vil jeg mene du sagtens kan have et par sommerfugle og en stime småtterier i 54 ltr; men der er sikkert mange der er af en anden opfattelse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger madsjeppe01 - 13/09-2017 14:43 13/09-2017 14:43
Hvor mange vil du mene at jeg skal bruge for at få over de 40 lm/ltr? Jeg kan ikke rigtig finde noget information på den lampe du linker til?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger MortenDAD - 13/09-2017 14:48 13/09-2017 14:48
1 er rigeligt - en 60 skinne på 39W giver 5800 lm, ca 8000 Kelvin.
Linket virker fint for mig - scroll ned og du vil finde tabellen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger madsjeppe01 - 13/09-2017 15:00 13/09-2017 15:00
Hvilke gødning skal jeg benytte mig af? Jeg er stadig nybegynder mht planter. Jeg har altid holdt mine akvarier til sten og rødder. Alle tips og tricks er værdsat så jeg kan få den bedste opstart :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger MortenDAD - 13/09-2017 15:12 13/09-2017 15:12
Jeg bruger typisk en hjemmelavet bundlagsgødning, med spagnum, rødler og rexolin.
Indenfor gødningsprodukter har jeg brugt Tropica og JBL, begge med ok resultater, så jeg vil ikke anbefale en frem for en anden. Jeg ved der er mange der er religiøse om hvilket gødningsprodukt de vælger og det giver måske mening hvis man leger med mere krævende planter end jeg hygger med.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kristian Paaske - 13/09-2017 15:19 13/09-2017 15:19
Jeg gør som Morten men jeg bruger usb gødning. Jeg er ikke religiøs men det er den jeg har bedst resultat med og jeg gider ikke lave gødning selv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger madsjeppe01 - 13/09-2017 15:21 13/09-2017 15:21
Hvad har i af bundlag? og er der noget der er bedre end andet? Jeg havde selv i tankerne af bruge cichlidesand, da jeg hvis det er muligt gerne vil have en lille gruppe pansermaller gående.
Jeg har selv fulgt din tråd om dit scalar/discus akvarie til fulde Kristian, og det ser hammer fedt ud.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kristian Paaske - 13/09-2017 15:56 13/09-2017 15:56
Indlægget er rettet 14/09-2017 11:28 14/09-2017 11:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mange tak :) jeg har desværre lige været nødt til at lægge det hele om.
Jeg har som Morten en bund af spagnum, ler og rexolin og så cichlide sand oven på

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger madsjeppe01 - 13/09-2017 16:00 13/09-2017 16:00
Okay - vil det være muligt ikke at have et CO2 anlæg på akvariet, også kun bruge flydende gødning og stadig opnå et flot resultat? Jeg har altid haft en drøm om at lave en græsplæne af H. Cuba. Tror du det er muligt uden direkte CO2 tilførsel? :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger MortenDAD - 13/09-2017 16:04 13/09-2017 16:04
Jeg har læst at HC kan dyrkes emerst (dog meget fugtigt) og under 24 timers lys i 2 uger, hvorefter det oversvømmes - det vil give en kick-start som måske overflødiggør co2.
Kan desværre ikke finde kilden til min hukommelse (svigt) *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger madsjeppe01 - 13/09-2017 16:09 13/09-2017 16:09
Okay det vil jeg kigge nærmere på, ellers må jeg finde en tilsvarende plante der kan danne en græsplæne over forgrunden af akvariet :-)
hvis i har nogen ideer til planter, så må i gerne byde ind. Lampen bliver den som MortenDAD har rådet mig til at købe, så der vil være lys nok. Spørgsmålet er om jeg skal investere i et co2 anlæg også.. B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Kristian Paaske - 13/09-2017 17:55 13/09-2017 17:55
Jeg tror ikke at du kan holde HC uden CO2. Men hvorfor laver du ikke bare et CO2 gær anlæg selv. Det er nemt og intet problem til så lille et akvarie. Jeg har tidligere kørt med gæranlæg i et 325 liters og det fungerede super fint.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger madsjeppe01 - 13/09-2017 18:12 13/09-2017 18:12
Har du et link til hvordan man laver sådan et anlæg? :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Kristian Paaske - 13/09-2017 19:43 13/09-2017 19:43
Der er masser. Du kan Google "CO2 diy Aquarius".

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Kristian Paaske - 13/09-2017 19:43 13/09-2017 19:43
Indlægget er rettet 14/09-2017 11:27 14/09-2017 11:27 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der er masser. Du kan Google "CO2 diy Aquarium".

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger madsjeppe01 - 14/09-2017 10:13 14/09-2017 10:13
Jeg takker og bukker

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger btech - 14/09-2017 11:09 14/09-2017 11:09
Du kan også købe et CO2 anlæg baseret på gær til relativt billige penge - så længe du selv laver blandingen er det ganske rentabelt.

Angående tæppedannende planter prøv at overveje marsilea crenata i stedet for hc cuba. den stiller ikke nær så høje krav til hverken c02 eller lys.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger madsjeppe01 - 14/09-2017 12:07 14/09-2017 12:07
Btech har du et link til det anlæg du beskriver? Jeg har selv kigget lidt efter det, men jeg kan ikke finde noget *blink* .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger madsjeppe01 - 21/09-2017 17:29 21/09-2017 17:29
Hej igen :-)

Efter lidt tid i tænke boksen har jeg nu selv kommet frem til planter jeg vil afprøve. Jeg ved dog allerede at jeg måske skal skifte nogen af dem ud med andre planter... Men vi får se.. det er jo trods alt første gang med et aquascape med planter.

For at opsumere på de tidligere indlæg i denne tråd, så vil mit layout bestå af:

54 liters akvarie 60x30x30.
Chihiros A-Series lampe med 5800 lumen.
filteret bliver et indvendigt eheim, eller en mindre spandpumpe.
50 watt varmelegeme.

af gødning har jeg fundet et lille anlæg som jeg vil teste inden jeg investerer i et dyre anlæg. Det er fra tropica og hedder CO2 system 60. Nogle der har effaringer med dette?
Hertil kommer der bundlagsgødning i, nok også fra tropica jo mindre jeg finder noget andet.

Af planter har jeg fra starten af været lun på HC Cuba, og i mit første forsøg vil jeg også gerne afprøve denne plante som bunddække. Andre planter jeg har faldet over er, Alternanthera reineckii 'Mini' grundet den er rød, og det vil give lidt farvespil, samtidig med hvad jeg kan læse mig til, at den heller ikke kræver så meget. Hertil vil jeg gerne have noget højt og grønt i baggrunden, og der har jeg kigget på Limnophila sessiliflora.

Jeg vil også gerne prøve at lave noget lignende det på billedet fra mit første post med mos på grene, dog har jeg hørt at man skal være opmærksom på mange ting mht mos der falder af og vokser alle andre steder i akvariet og derved "dræber" de andre planter.. Nogle der har effaringer med dette? :P

Er mit projekt helt ude i hampen, eller er der håb for mig?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger btech - 22/09-2017 10:35 22/09-2017 10:35
Øv - det ser ud til at det nutrafin anlæg jeg beskrev er udgået - beklager.

så til #20
Jeg vil klart anbefale et ekstern filter.
Tropicas co2 produkter er ganske udmærkede.
Limnophilaen er ganske fantastisk begynderplante. Som alternativ til altenantheraen som der ikke er noget galt med vil jeg anbefale at du kigger på ludwigiaerne - særligt palustris bliver meget fin i farven.
Det er dog gangske få planter du kaster dig ud i - jeg vil anbefale at du køber mindst 5-6 forskellige allerede fra begyndelsen. Den typiske begynder fejl er at købe 2 eller 3 planter, komme hjem og konstatere at det ser utroligt sølle ud selv i et lille akvarie.

Særligt i starten vil jeg ud over sessleriaen tilvælge heteranthera zosterifolia (bagerst højere hjørne på dit billede). Den gror hurtigt og er en rigtig god indikatorplante - det vil sige at så snart der er et underskud af nitrogen i akvariet begynder den at "smelte" nogle af sine blade... tegn på at gøde med makrogødning.

Lidt til venstre for denne gemmer (på billedet) der sig rotala bonsai som også er en ganske fin plante. (når du nu har co2 tilsluttet).
Og bagerst i venstre hjørne har du enten en ludwigia eller måske rotala macrandra - her vil jeg anbefale l. palustris eller endnu bedre ludwigia repens "rubin" som er en super nem plante.

Sidst men ikke mindst er rotala rotundifolia fantastisk til at skabe fordighed og den vil jeg ikke være foruden i et nystartet akvarie.

Så til mosserne: de skal bare bindes ordentligt op. På billedet er det weeping moss som jeg desværre ingen erfaringer har med... men: alle mosser er nemme. De skal blot klippes lidt en gang i mellem når de er blevet for lange.
Hvis du aldrig rydder op i dit akvarie kan det da godt være at mosserne ender med at overtage. Det har nu aldrig været noget problem at fjerne overskydende mosser for mig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger madsjeppe01 - 22/09-2017 12:14 22/09-2017 12:14
Mange tak for de gode råd :-) i stedet for 3 slags planter, vil jeg nu kaste mig over lidt flere arter. Tror jeg holder det sikkert, og vælger nogle af de planter som du har forslået..

Så mangler jeg bare at få lampen hjem, også er det tid til at sætte op og bestille planter. Hertil et nyt spørgsmål.. Hvad er bedst? 1-2 grow potter fra tropica eller almindelige "potte" planter fra f.eks. en dyrehandel? Jeg arbejder selv i en dyrehandel, så der vil være penge af spare ved at købe der, men jeg vil hellere have kvalitet frem for kvantitet.. (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger btech - 22/09-2017 12:47 22/09-2017 12:47
Jeg foretrækker 1-2 grow. Det har egentligt intet med kvaliteten at gøre men antallet af vækstpunkter. Man ender med at få mange flere småplanter med 1-2 grow i forhold til potter, selv om planterne er meget mindre.

...så jeg foretrækker kvantitet og kvalitet samtidigt :o )

omvendt vil jeg på ingen måde nedgøre planter fra hollandske producenter - man kan også være uheldig og købe tropicas planter der simpelthen har stået alt for længe på hylden og er svækkede.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger madsjeppe01 - 22/09-2017 13:33 22/09-2017 13:33
Okay, potterne koster også ca det samme som hvis man køber 1-2 grow. Dog har jeg set flere steder hvor "meget" man egentlig kan få ud af en enkelt potte 1-2 grow mht planter, så det tror jeg bliver mit valg.

Btech: Hvor mange 1-2 grow tror du jeg skal vælge af de forskellige planter? :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger btech - 22/09-2017 13:55 22/09-2017 13:55
1 af hver til et 54l er mere end rigeligt. Indholdet af hver bøtte kan nemt deles i 5-10 stykker.

Jeg er selv begyndt at sætte et 54l akvarie op med planter og køber 1 af hver.

Og nu kommer forbeholdet:
Hvis du stadig vil bruge en bunddækkende plante skal du dog øge mængden for denne. Jeg ville starte med 2 bøtter og se hvor lagt jeg når med det (det afhænger selvfølgeligt af det areal der skal beplantes med "tæppet").

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger madsjeppe01 - 22/09-2017 13:58 22/09-2017 13:58
Jeg er ikke helt sikker på hvor meget bunddække der skal være, da jeg ikke har indrettet eller sat akvariet op for den sags skyld. Dog har jeg en fin ide om hvordan at det hele skal se ud :)

Så bliver det nok bare en af hver, også 2-3 af bunddække plante :D

Et lille spørgsmål til: Tror du at CO2 system 60 vil kunne holde liv i planterne som et rigtigt CO2 system?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger btech - 22/09-2017 15:11 22/09-2017 15:11
60'eren må vælges ud fra devisen lidt er bedre end ingenting. Jeg har selv prøvet den og har ikke været helt tilfreds da det er svært/umuligt at opnå en tilstrækkelig opløsning af CO2.
Et "rigtigt" CO2 anlæg kan du vel altid opgradere til hvis interessen for akvariet stiger og samme med ambitionsniveauet :O)

Når det nu er sagt så går du hellere ikke galt i byen med 60'eren og dit plantevalg, måske på nær hc cubaen. Alle øvrige vil klare sig fint helt uden co2 tilsætning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger madsjeppe01 - 22/09-2017 15:37 22/09-2017 15:37
Det er også planen af jeg på sigt vil finde mig et rigtig CO2 anlæg med flaske, men da det er første gang at jeg beskæftigere mig dette her område, så har jeg det lidt sådan at jeg syntes at det er tåbeligt at gå ud og købe noget dyrt og smart, som jeg måske ikke får brugt på længere sigt.. *blink* men hvis det hele fanger mig, og det bliver en succes, så bliver system 60 også lynhurtigt skiftet ud med noget mere effektivt.

Jeg ved allerede af der er blevet nævnt andre bundplanter til dække i tråden, men vil du lige opfriske hvad der ellers kunne blive brugt som bunddække som ikke kræver lige så meget som cubaen? Det skal jo helst lykkedes i første forsøg det hele :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger btech - 25/09-2017 10:15 25/09-2017 10:15
Prøv marsilea crenata som er noget nemmere. Hvis dit lys er kraftigt nok... og det er det er glossostigma også en anelse nemmere end hc cubaen.
Samme gælder eleocaris "mini" som også er en anelse nemmere.

Du kan jo sagtens købe en af hver også pille den der ikke klarer sig særligt godt ud. Det er i hverfald sådan jeg har arbejdet mig igennem hele tropicas katalog :O)

Hold dig væk fra utricularia g... det er nok den mest besværlige af dem alle.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger madsjeppe01 - 25/09-2017 10:41 25/09-2017 10:41
Det vil jeg kigge nærmere på. Mange tak for de gode råd :D

Annoncører
Annoncører