Akvarie bord selvbyg

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 392

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger madsjeppe01 - 25/09-2017 19:24 25/09-2017 19:24
Hej AS.

Nu har jeg fået det hele på plads mht indhold og udseende af mit lille plante akvarie (54 liter), men så mangler det ydre. I første omgang var ideen egenligt at stille mit akvarie på en IKEA reol, men det har jeg læst mig frem til ikke er en god ide...

Nu har jeg så siddet og søgt lidt på nettet, og jeg har fundet frem til at det koster det samme som at bygge et møbel selv, som hvis jeg skulle købe et færdig lavet.. dog er der designet (som jeg går meget op i) :D .

Da jeg er ved at flytte hjemmefra har jeg ikke råd til det møbel jeg egenligt havde kigget på hvilket er et ADA wood stand.. Men her fandt jeg så en youtube video der beskriver hvordan man bygger sit eget, hvilket er det jeg vil spørger om. Jeg har fundet en video der viser opbygningen af møblet, dog har jeg selv nogle små ændringer. Jeg vil ikke have det lamineret, da det helt sikkert vil falde fra hinanden på et senere tidspunkt når der kommer vand på.

videoen kommer her: https://www.youtube.com/watch?v=7xjZXQa-krY

Selve bordet bliver bygget i krydsfiner, men så kommer spørgsmålet.. Hvor tyk skal pladen være? og er der evt andre træ typer der kan bruges? Og hvad kan man evt beklæde det med så det bliver en lille smule vandtæt (alt med måde). Planen er af det skal males sort bagefter.. er der nogle malingstyper der er bedre end andre? :)
Det er til et lille akvarie. 54 liter med målene 60*30*30 cm.

Håber på at der sidder en der er fiks på fingrene som kan hjælpe mig lidt på vej :P

mvh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger madsjeppe01 - 26/09-2017 00:27 26/09-2017 00:27
Jeg har fundet en skabelon til mit bord. Spørgsmålet lyder stadig på hvilket materiale jeg skal benytte mig af, samt hvor tykt det skal være? :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger mob93761 (Inaktiv) - 26/09-2017 02:41 26/09-2017 02:41
Jeg har i flere år benyttet en fin lille Kallax reol fra Ikea som "bord" til et 80 liters akvarium, og jeg tror at du sagtens kan gøre det samme med dit lidt mindre plante akvarie, forudsat du ikke fylder det op med store sten, og samtidigt får reolen sat op i vatter.

Jeg vil mene at du på markedet for brugte ting og sager kan finde en sådan reol til ganske små penge, hvorimod dit byggeprojekt vil koste en hel del mere at realisere med indkøb af vandfast krydsfiner, skruer, lim, maling etc. Men god fornøjelse med byggeprojektet hvor en plade på ca. 20mm vil være fin.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Jesper Jørgensen (Inaktiv) - 26/09-2017 15:16 26/09-2017 15:16
Enig med #2
Kallax har gennem flere år holdt helt fint til et 54 liters her hos mig.

Prisen på et gør det selv ADA look-alike løber lynhurtigt op.

Annoncører
Annoncører