Lampe virker ikke....

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 547

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kristian Paaske - 27/09-2017 10:41 27/09-2017 10:41
Jeg har sådan en lampe her til et lille kvadratiske akvarie en men lampen virker ikke. Nogen der ved om den kan laves?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger skuuny - 01/10-2017 23:28 01/10-2017 23:28
Har du prøvet at skifte rør? Og evt glimtænder hvis der er sådan en ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kristian Paaske - 02/10-2017 07:02 02/10-2017 07:02
Godmorgen
Ja jeg har sat nye rør i og jeg har forsøgt at finde en glimttænder. Det der undre mig er at jeg ikke kan få lov at åbne ind til lampen for at se om der er noget der, der er i stykker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger skuuny - 02/10-2017 16:45 02/10-2017 16:45
Det kan være en af de skrue løse hvor man skal skubbe/slide låg og armatur fra hinanden

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger lafrenz (Inaktiv) - 02/10-2017 18:51 02/10-2017 18:51
meld dig ind i en akvarieklub og tal med ligesindede, løsriv dig fra skørmen.
R. Lafrenz, Lyngby akvarieforening. Der findes jo akvarieforeninger over hele Danmark.
Held og lykke

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kristian Paaske - 02/10-2017 22:29 02/10-2017 22:29
#5,sikker dog en hjælpsom kommentar!
Jeg ved simpelthen ikke hvad du forestiller dig. Tænker du, at jeg skal køre fra Fyn til Lyngby? Men du kan måske hjælpe mig med en akvarie forening i Odense?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger brib - 03/10-2017 11:21 03/10-2017 11:21
Indlægget er rettet 03/10-2017 11:30 03/10-2017 11:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Kristian Paaske skrev :
Jeg har sådan en lampe her til et lille kvadratiske akvarie en men lampen virker ikke. Nogen der ved om den kan laves?

Du er desværre røget i den berømte køb og smid væk fælde .

Når dit armatur ikke længere virker , så skyldes det i 99% af tilfældende at der er kommet kondens ind i det kompletumulige - plastiksvejsede armatur .

Jeg har fikset nogle stykker af denne type efterhånden. Og i alle tilfælde har fejlen ligget i RUST i HF spolen.

Nu kommer vi til den besværlige men ikke så tossede rep. vejledning.

Tag et par dybe indåndinger inden du starter operationen.

Brug en magnet og find ud af hvor spolen sidder - Sæt et par streger og bor et hul der hvor spolen starter ( Lav hullet med et 10 mm bor. ) Så tager du klingen fra en lille sav og skærer stille og roligt et 4 kantet hul der passer der hvor spolen sidder oppefra .

Så kan du se en rusten bunke lor* og det er den gamle HF spole. Den er limet fast , men lige til at vrikke ud , med mindre den selv har løsnet sig .

Nu kommer det smarte :) - Du smutter ud i Jem&Fix og køber et dobbelt udendørs armatur der nogenlunde passer Watt mæssigt .

Pt. er prisen kr. 129.- Eksternt link https://www.jemogfix.dk/industriarmatur-inkl-2-x-18-w-lysstofroer... for den størrelse du kan bruge . Så napper du spolen og monterer i dit armatur. Rens af og brug alm. scilikone. Ledningerne passer lige over . ( der er diagram på spolen fra Jem&Fix.) - Så tester du selvfølgelig lige om du har klumset i det og forbundet ledningerne forkert inden du sætter den afsavede "klap " på plads igen .

Den afsavede klap monteres på følgende måde : Læg 4 tændstikker i hvert hjørne der hvor du har savet klappen fri. Det svarer nogenlunde til det plastik du har savet af . Så tager du en lille tube scilikonelim og gør "klappen" vandtæt igen .
Nu har du sparet ca. 900 kr. contra at købe et nyt armatur - plus du har fået 2 ekstra rør med.

Det er ikke nogen nem operation , men man sparer en del penge og kan videregive sin viden til andre der ikke vil ofre en formue . Stil gerne spørgsmål hvis jeg har udeladt - eller formulleret mig forkert - Nå ja og ski* lige på de åndsboller der prøver at pi"e Dig af . :)
Spolen er en anelse større watt mæssigt , men det har ingen betydning . Den må bare ikke være mindre .
God arbejdslyst :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kristian Paaske - 03/10-2017 12:05 03/10-2017 12:05
Mange tak! :D
Det vil jeg prøve.

Annoncører
Annoncører