Elegant akvarieløsning søges

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 713

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger slazzen - 04/10-2017 11:58 04/10-2017 11:58
Hej

Jeg går og overvejer at etablere et nyt akvarie i vores stue, det skal i vanlig stil være af plante-typen, altså masser af lys (LED), gødning og co2.

I den sammenhæng har jeg lidt svært ved at finde en løsning (dvs. akvarie, lys og skab) som jeg synes overholder mine sikkert urealistiske krav til æstetik. Jeg synes at for mange løsninger er lidt for meget "øjebæ", enten grundet klodset design eller de valgte materiale (plastik og/eller billig laminat).

Derfor vil jeg høre om der er nogen af mine kære med-akvarister herinde som har nogen gode forslag hertil.

Mine krav til sættet er foruden ovennævnte krav til det visuelle:

Størrelse: 150-200 liter (ca.)
Lys: LED med mulighed for opgradering til MEGET lys (planteakvarium)
Filter: Ingen indvendige filtre, vil gerne køre med spandpumpe
Rammer: Så få rammer som muligt på akvariet, evt. kun top-ramme omkring lyset

Al input er kærkommen og modtages med kyshånd :-)

Mvh.

Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Marc s - 04/10-2017 22:40 04/10-2017 22:40
Hvis du er villig til at betale lidt ekstra for design kan du jo kigge på nogle af ADA's produkter som er nogen af de æstetisk mest tilfredsstillende på markedet hvis du spørger mig. Jeg har selv lidt derfra:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger slazzen - 05/10-2017 14:56 05/10-2017 14:56
Hej Marc

Tak for input, jeg kender godt ADAs produkter og synes de er ret fede, men "lidless" eller "open top" er ikke en mulighed grundet børn og generelt indeklima som prioritering.

Hvis jeg en gang får plads til mig eget akvarierum, så vil ADAs produkter være lige i vinkel.

Det skal heller ikke være en løsning med meget "light overspill" da det skal stå tæt på TV'et, og ikke skal overbelyse stuen derfor.

Ja, jeg er vanskelig, jeg ved det godt, det er også derfor jeg har haft svært ved at finde den rigtige løsning :-).

Mvh.

Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger btech - 05/10-2017 16:16 05/10-2017 16:16
jamen ada fører skam også dækglas til deres akvarier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ipsen - 05/10-2017 16:24 05/10-2017 16:24
du kan få det håndlavet, så det passer lige precis på dine ønsker.
det har jeg selv fået gjort, og jeg er super tilfreds

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Pseudo - 05/10-2017 18:26 05/10-2017 18:26
Du nævner ingen fisk. Hvis det kun er til planter skal du ikke bruge filter

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger slazzen - 06/10-2017 00:12 06/10-2017 00:12
Nåhja, jeg var måske lidt upræcis - jo der skal skam være fisk, så filtrering er et must.

#4 - yes i know, tænker bare at det tager lidt det fede ud af ADAs koncept.

#5 - kan du fortælle hvad du har fået lavet og hvor det er gjort, evt. link til hjemmeside?

Tak for input indtil videre :)

Mvh.

Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger btech - 06/10-2017 12:12 06/10-2017 12:12
Ok - lige for at opsummere sådan som jeg læser dit inlæg:

1. Du kender til ADA's produkter hvilket betyder at du stort set har set alt hvad alminelige producenter kan tilbyde - hvilket betyder at intet af det passer til dig siden du spørger forummet.

2. Der skal være dækglas, og helst rammeløst men når man sætter dækglas på et rammeløs akvarie bliver det grimt

3. Der skal være mulighed for meget lys men samtidigt skal der ikke være meget lys da akvariet skal stå lige ved fjernsynet.

Så tror jeg for pokker at du har svært ved at finde noget der passer til dine ønsker :O) Jeg håber virkeligt at du læser nedenstående med et glimt i øjet:
Det er næsten lige som at høre min dejlige kone når hun skal bestemme sig for indretning af badeværelse/køkken/bil osv. :P :P :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger btech - 06/10-2017 12:12 06/10-2017 12:12
Ok - lige for at opsummere sådan som jeg læser dit inlæg:

1. Du kender til ADA's produkter hvilket betyder at du stort set har set alt hvad alminelige producenter kan tilbyde - hvilket betyder at intet af det passer til dig siden du spørger forummet.

2. Der skal være dækglas, og helst rammeløst men når man sætter dækglas på et rammeløs akvarie bliver det grimt

3. Der skal være mulighed for meget lys men samtidigt skal der ikke være meget lys da akvariet skal stå lige ved fjernsynet.

Så tror jeg for pokker at du har svært ved at finde noget der passer til dine ønsker :O) Jeg håber virkeligt at du læser nedenstående med et glimt i øjet:
Det er næsten lige som at høre min dejlige kone når hun skal bestemme sig for indretning af badeværelse/køkken/bil osv. :P :P :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger btech - 06/10-2017 12:19 06/10-2017 12:19
Ups - dobbelt post.

PS. Tag et eventuelt kig på Diamantakvarier fra tyskland - de har enkelte designs som kan passe ind i et moderne hjem og ser lidt anderledes ud ifht. mainstream.

Har du råd kan du altid gå med ELOS - det bliver vist ikke dyrere.

PPS. det med indeklimapåvirkning af et åbent akvarie er en myte, Du kan tage en søgning på nettet, alternativt tag mit ord for gode varer - har selv haft et 760 l akvarie uden dækplade og oplevede aldrig problemer med det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 06/10-2017 14:00 06/10-2017 14:00
Det lyder som om at et Akvastabil Effectline mk. II akvarium/lampe er det der kommer nærmest det der efterlyses. Det ser desværre ud til at det er udgået af produktion, men måske står der nogle sæt rundt omkring i butikkerne endnu?

Bordet der hører til er også ganske nydeligt, men er efter sigende ikke noget for dem som har tendens til at lade spildt vand blive liggende...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ipsen - 06/10-2017 15:50 06/10-2017 15:50

jeg har selv lavet mit akv.
det er et 1000 liters. rammen har jegs lavet i rustfrit stål, som er glasblæst, for lidt rustik look.
glasset er 8mm, jeg har lavet overløb, til sump (så er det forberedt, til hvis jeg skulle få lyst til at prøve saltvand en dag.
bord/skænk har min ven, som er maskinsnedker, lavet precis efter mine ønsker.
det indeholder 80 liter mekanisk forfilter, 250 liter sump, stor hjemmelavet co2 reaktor, 6kg co2 flaske, og alt styring til akv.
lampen har min snedkerven også lave (træarbejdet) det indvendige har jeg selv lavet. der sidder 20 stk. 39watt T5 rør i det. med højfrekvenssppoler, så jeg kan styre sol op/ned, via PLC-styring. grunden til PLC, og ikke sunraiser, er den at jeg kan styre det precis som jeg vil have det.

så der er ingen hjemmeside jeg kan linke til, men du er velkommen til at komme og se hvad jeg har gjort, måske du kunne få lidt ideer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger slazzen - 07/10-2017 01:13 07/10-2017 01:13
Hej alle

Takker for de gode indlæg, og #8, jeg forstår godt at jeg kommer med nogle selvmodsigende krav, beklager at være så vanskelig, dog for lige at besvare punkter i indlæg #8:

1) Ja, jeg kender ADAs produkter ret godt, har nærstuderet produktsortimentet, og synes det er voldsomt flotte produkter, problemet med disse er at det generelt er ret "åbent" design - også med dækglas, og det er nok ikke helt kompatibelt med "familiekrav", når det nu skal stå i stuen. 6 mand i et række hus stiller visse krav :)

2) Jeg tænker godt der må være en øvre ramme som går i et med lyset, da jeg af hensyn til punkt 3 nedenfor nok helst vil have noget lys som er ret omsluttet.

3) Ja, der skal være meget lys, men det skal holdes indenfor akvariet mest muligt, f.eks. hævede lamper, eller ret åbne lampedesigns giver også ret meget lys som rammer ud over akvariet (overspill), det vil jeg helst undgå så man ikke bliver blændet af at kigge ind i en LED, eller at der er lyskegle ud over akvariet.

Jeg vil prøver at kigge efter nogle af de gode forslag der er kommet i denne tråd, takker mange gange.

Mvh.

Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Principia - 07/10-2017 06:52 07/10-2017 06:52
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1659474

Jeg har stået lidt i samme dilemma. Du kan se lidt løsninger her. Med løsninger mener jeg mine balg og overvejelser.

Hvis du er mere til købe sig ud af alt, skal du nok kigge til Tyskland.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Kristian Paaske - 07/10-2017 18:22 07/10-2017 18:22
Det er altid sjovt, hvor forskelligt, hvad man synes, der er æstetisk eller elegant at kigge på. Jeg synes personligt, at akvarier skal stå tæt på gulvet og alt, hvad der er over knæhøjde er lidt pudsigt... Ja det er åbenlyst, at jeg er ret alene med det perspektiv, men jeg synes nu der er noget ganske særligt ved at ligge på gulvet foran sit akvarie med et glas rødvin og lytte til musik :) :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KimJ - 08/10-2017 18:33 08/10-2017 18:33
Hvis løsningen i #11 ikke duer, er der kun selvbyg tilbage. Her er der til gengæld kun fantasien og pengepungen til at forhindre at man får en duelig løsning.

#15 har i hvert fald ret så langt, at et lavere placeret akvarium, giver en bedre position i forhold til lysets vinkel i forhold til akvariets interiør og beskueren. Gulvhøjde er lidt akavet i forhold til de fleste møbler, men de typiske akvarieborde er til gengæld for høje.

Det skyldes hensynet til at bordet gerne skulle kunne rumme noget teknik (Den nævnte spandpumpe er det primære eksempel) og måske også en forestilling om at akvariet skal ses af et stående publikum. I mine øjne er den ideelle vinkel den man får når man har hovedet i niveau med toppen af akvariet, så man kigger lidt ned på det, der hvor man typisk sidder/ligger og betragter det fra. Det giver de pæneste farver.

Lidt om bygning af kabinetter: Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Marine/Articles/Cabinet/kabinetbygning...
Artiklen henvender sig primært til saltvandsakvarister, men kan sagtens bruges til ferskvand, som blot gør det hele lidt mere simpelt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Helpfish - 10/10-2017 20:37 10/10-2017 20:37
Indlægget er rettet 10/10-2017 20:40 10/10-2017 20:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Min kære kone sagde forleden at akvariebranchen i den grad trænger til at få kigget sig selv i kortene ift. design. Jeg er ret enig. Det er faktisk helt utrolig, hvor lidt man har udviklet det over de sidste 50 år. Jeg synes dog, der er undtagelser. Blandt andet det nye Juwel Lido design. Det synes jeg er elegant.

Hvis man gerne vil have dækglas og noget elegant, så vil jeg gerne foreslå noget ret utraditionelt, nemlig at snuppe et Innovative Marine saltvandsakvarium og gøre det til ferskvand. Det er ikke dyrere, da man kan få det uden udstyr. Man har rig mulighed for at lave et super filter bag baggrunden.
Her er et eksempel: Eksternt link http://fishtankprojects.com/aquascaping/innovative-marine-nuvo-24...

Kyshånd ikke nødvendig :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Principia - 10/10-2017 20:49 10/10-2017 20:49
#17. En glaskasse er en glaskasse. Det er alt det andet uden om der er noget lort, og burde ændres til noget mere brugbart.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger slazzen - 11/10-2017 11:24 11/10-2017 11:24
Jeg tror at din kone er i sync med min kone, men jeg er også tilbøjelig til at give dem ret, generelt er de færdige "pakker" med akvarie, bord, lys mv. enten med et møbel i en meget lav kvalitet og/eller er det "clunky" og fylder alt for meget i forhold til selve akvariet. Der er måske grundlag for et forretningseventyr her :D .

Jeg har faktisk kigget lidt på det nye Juwel Lido, det er jo heller ikke ret dyrt. Desværre synes jeg lidt det halter på teknikken, bl.a.gider jeg ikke have et indvendigt filter, og så har LED lampen et håbløst farvespektrum. Hvis jeg skulle bruge dette, skal tingene alligevel modificeres en del (det har jeg en tendens til), og det fjerner lidt grundlaget for at købe en "pakke".

Innovative Marine ser spændende ud...hmm...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger KimJ - 11/10-2017 18:32 11/10-2017 18:32
Grunden til at det "perfekte" akvarium/møbel ikke er så nemt at serieproducere, er jo nok at ingen af os har helt samme krav til hvad "perfektion" egentlig er, kombineret med at meget få mennesker er villige til at betale hvad det koster at lave det (y)

Vil man have sin egen version af det "perfekte" akvarium/bord/lampe, må man smøge ærmerne op, og sandsynligvis også være forberedt på at skulle grave grundigt rundt i muldvarpeskindet. Begge dele får de fleste til at acceptere de helt utilstrækkelige anlæg de kommercielle udbydere har på hylden...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Helpfish - 11/10-2017 22:11 11/10-2017 22:11
Indlægget er rettet 11/10-2017 22:14 11/10-2017 22:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Meget enig med Kim. Jeg kan i øvrigt fortælle, at jeg selv har bygget en 3 m lang lav skænk i en skunk i vores hus, hvor jeg har 4 akvarier. Det blev gjort med udgangspunkt i idéer fra Kims hjemmeside. Jeg tilpassede størrelsen, så det passede med nogle billige kasser fra Ikea, hvor jeg så har diverse akvarieudstyr i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Helpfish - 11/10-2017 22:14 11/10-2017 22:14
#19 Jeg synes også, at Innovative marine ser godt ud "live". Det er enkelt og stilrent.
Ift. Juwel ville jeg bestemt også hive filteret ud. Jeg var faktisk ikke klar over, at LED lampen har et håbløst farvespektrum. Nice to know.

Annoncører
Annoncører