Nitratfri gødning?

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 392

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger KimJ - 05/10-2017 10:17 05/10-2017 10:17
Findes der gødningsblandinger uden nitrat?

Hvis der ikke gør, kan man lave sin egen blanding?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ipsen - 05/10-2017 16:14 05/10-2017 16:14
hvorfor skal det være nitratfri?
planter skal have nitrat for at gro. helst omkring 30ppm.

og du kan sagtens selv lave din gødning, det gør jeg selv.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 05/10-2017 18:15 05/10-2017 18:15
Jeg vil lægge mere vægt på fiskenes trivsel igen, og har rigeligt nitrat i vandet.

Jeg vil også eksperimentere lidt med at reducere vandskift, men jeg vil gerne holde plantevæksten oppe på et højere niveau end helt at droppe gødning.

Har du en liste over hvad der skal være i en gødningsblanding?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 05/10-2017 20:26 05/10-2017 20:26
USB har noget flydende gødning uden nitrat, så det findes. Han har dog lukket for salget for tiden.
Den uden nitrat er nævnt ca. 1/3 nede på denne side
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/goednindssalg

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kristian Paaske - 05/10-2017 21:04 05/10-2017 21:04
Alternativt kunne du give noget foder, der øger niveauet af phosphat, hvis nitrativeauet altså er højt nok, og så nøjes med mikrogødning i en periode...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kristian Paaske - 05/10-2017 22:12 05/10-2017 22:12
#6 det er en mikrogødning, men hvis man har CO2 og meget lys på akvariet så vil man ofte have brug for at tilsætte makrogødning også. Det er vel det der er udfordringen her. Altså kan man få en "fuld" gødning blot uden nitrat eller...?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger MathiasDK - 05/10-2017 23:07 05/10-2017 23:07
Billigste måde er at blande en gødning af Rexolin APN, det er mikronæringstofferne:
Eksternt link https://www.dba.dk/plantegoedning-mikronaering/id-1032211224/

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 06/10-2017 06:46 06/10-2017 06:46
Det ville være ideelt med en gødningsblanding som den, men det ser jo ud til at man selv må finde ud af en blanding indtil videre.

#6 og 8
Jeg er dækket ind med microgødning.

Præcis! Det jeg leder efter, er vel egentlig information om hvad der er i en macro gødning, ud over det uønskede nitrat.

Sagen er den, at jeg vil have et akvarium hvor planternes krav efterleves MED MINDRE det på nogen måde kommer på tværs af fiskenes optimale forhold. Nitrat er i den forbindelse ikke ønsket i så store koncentrationer som planterne måske kunne bruge.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ipsen - 06/10-2017 15:38 06/10-2017 15:38
hvader det for fisk du har/skal have, siden de ikke kan tåle 30ppm nitrat?
jeg ved at selv discus går fint i vand med 30ppm nitrat

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Alpina - 06/10-2017 19:03 06/10-2017 19:03
Indlægget er rettet 06/10-2017 20:52 06/10-2017 20:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

KimJ Måske kan dette link give dig nogle indholdsoplysninger du kan bruge:
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/forum/-Co2-og-G%C3%B8dnin...

#10 Hvis jeg ved filtrering holder nitrat nede på 5 mg, så kan jeg se på fiskene, at de er mere aktive og de er mere interesserede i at lægge æg, end hvis nitrat er 30 mg eller højere.

I det ene af mine akvarier har jeg hammerslået og javabregner, som har vanskeligt at overleve i 5 mg nitrat.
Til tider er mit fosfat oppe på 2, hvilket er alt for højt, men der ses ingen virkninger af det på planterne, men planterne har vist heller ikke brug for ret meget fosfat. Høj nitrat på 50 mg eller mere er planterne derimod glade for. Jeg gøder ikke planterne, da jeg kun har begrænset interesse for planter.

Sammenfattende mener jeg at fiskene helst vil have nitrat på 5 mg og planterne vil helst have nitrat på 50 mg. Et kompromis må så være løsningen, hvis vil have planter sammen med fisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 06/10-2017 23:21 06/10-2017 23:21
Det er såmænd helt almindelige Rio Nanay scalarer jeg er ved at gøre klar til.

Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt fiskene kan tåle indholdet af nitrat, men om hvad der er optimalt for dem. Nu skriver du at selv Discus har det fint med 30ppm, men hvad er "fint"?

Er det at man ikke ligefrem kan se at fiskene viser ubehag (eller for den sags skyld føler det), eller er det når deres forhold er så gode som man overhovedet kan gøre dem? Det er hævet over enhver tvivl, at der aldrig kan blive for lidt nitrat i vandet for fisk, og det er også klare tegn på at selv i mindre mængder virker nitrat væksthæmmende

Deraf følger, at når man har som mål at få de smukkest muligt udviklede fisk, og har tænkt sig at de skal vokse op fra helt små i akvariet, er et lavt nitratindhold yderst vigtigt. Kan jeg ikke nå det på anden måde, bliver resultatet at planterne må klare sig uden gødning, men det vil da være rart hvis jeg kan skaffe en nitratfri blanding og på den måde holde planternes vækst i gang, så de kan være behjælpelige med at forbruge det nitrat der trods alt altid vil være til stede.

Tak for linket. Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan gennemskue hvad jeg skal lave blandingen af ud fra skemaet, men måske kan jeg finde en der kan "oversætte" til noget jeg kan forstå.

Annoncører
Annoncører