Hvad hedder denne alge?

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 351

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Christian.S - 08/10-2017 16:14 08/10-2017 16:14
Indlægget er rettet 08/10-2017 16:21 08/10-2017 16:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nogen der kan fortælle mig hvad denne alge hedder og hvordan man fjerner den? Billedet er taget af en Anubias hvor gamle blade bliver angrebet af denne alge. Nye blade vokser flittigt, men efter nogen tid bliver de angrebet. De øvrige planter jeg har er ikke så befængt med denne alge, men bundlaget, glasset, pumpe, reaktor er også befængt med denne alge. Det er ikke det kønneste at kigge på. På forhånd tak :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kristian Paaske - 08/10-2017 16:16 08/10-2017 16:16
Der mangler et billede :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Christian.S - 08/10-2017 16:20 08/10-2017 16:20
Indlægget er rettet 08/10-2017 16:21 08/10-2017 16:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nåh ja haha... så er der et billede :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 08/10-2017 16:45 08/10-2017 16:45
Du kan fjerne dem med en opvaskebørste, med bløde børster. kan ikke huske hvad de hedder, men det er et almindeligt problem på langsomt voksende planter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Christian.S - 08/10-2017 17:14 08/10-2017 17:14
Ok, men hvad kommer de af? Kommer de bare når de ser en langsomt voksende plante eller spiller lys, co2 og den slags ind før de sætter sig på disse planter?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger SAC - 08/10-2017 19:06 08/10-2017 19:06
Pensel/kiselalger. Kommer ved mindre god vandkvalitet. Jeg har set en artikel, hvor man mener, at de trives, når fosfatindholdet overstiger nitratindholdet i et eller andet forhold. Men om det holder stik, tør jeg ikke love. Jeg har dem også af og til, men jeg måler ikke vandets værdier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger MDC - 10/10-2017 22:02 10/10-2017 22:02
Indlægget er rettet 10/10-2017 22:22 10/10-2017 22:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Penselalger.

Bare rolig, de er nemme at komme til livs.

Flere planter, gerne stængelplanter da de elsker phosfat, amanorejer, dværg sugemalle, SAE og flying fox æder dem også gerne.

Bare pas på med SAE, de blir nogle bisser når de blir voksne, og Flying fox ka være for livlige til nogle fiskearter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger mob93761 - 12/10-2017 18:53 12/10-2017 18:53
Penselalger optræder oftest på langsomt voksende planter, og elsker hårdt vand. De kan fjernes naturligt eller ved at bade plantens blade (og kun bladene) kortvarigt i en opløsning af klorin og vand i forholdet 1:10 med efterfølgende afskylning i rent vand inden planten sættes tilbage i akvariet.

Siamesisk algeæder spiser gerne penselalger og er utroligt gode til at udrydde dem. De bør anskaffes så unge som muligt, for med tiden vil de hellere æde det foder du giver til de andre fisk i dit akvarium. De er og bliver ikke til nogle "bisser" overfor andre fisk, men kan godt finde på at jage lidt rundt med artsfæller. Derimod er Flying Fox nogle ret utolerante fisk der nærmest bliver værre med alderen. Ikke helt så aggressive som Kinesisk algeæder, men et stykke derhen. Flying Fox spiser i øvrigt ikke ret gerne penselalger, og ignorerer dem selvom de ikke fodres i flere dage. Flying Fox og Siamesisk algeæder forveksles ofte, men Flying Fox kan kendes på den tydeligt gule stribe der løber fra hovedet og hele vejen til halen samt de tydeligt og skarpt adskilte farver.. Siamesisk algeæder derimod har en noget mere ulden farvetegning og ingen gul stribe.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 12/10-2017 19:43 12/10-2017 19:43
Indlægget er rettet 12/10-2017 19:45 12/10-2017 19:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Den mest effektive form for algebekæmpelse, er og bliver tilføjelse af flere planter, gerne af den hurtigvoksende slags.

Jeg går ud fra at det er det akvarium du viser i din profil der er tale om, og det falder ret tydeligt i øjnene at de fleste af dine planter er langsomt voksende, og den C. balansae som har potentialet til virkelig at tage fat, tilsyneladende ikke trives særlig godt.

Det kan være vanskeligt at afgøre hvorfor nogle akvarier er inkompatible med bestemte planter, hvor andre tilsyneladende nærmest identiske akvarier giver meget bedre resultater (men måske så er dårlige til andre planter), men et godt bud kunne være noget mere vandbevægelse omkring den?

Ellers er planter som Echinodorus (især kulturvarianterne) nemme at holde og vokser hurtigt, ligesom en del Hygrophila arter også er nemme.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger MDC - 12/10-2017 22:09 12/10-2017 22:09
Indlægget er rettet 13/10-2017 00:23 13/10-2017 00:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

mob93761 skrev :
Penselalger optræder oftest på langsomt voksende planter, og elsker hårdt vand. De kan fjernes naturligt eller ved at bade plantens blade (og kun bladene) kortvarigt i en opløsning af klorin og vand i forholdet 1:10 med efterfølgende afskylning i rent vand inden planten sættes tilbage i akvariet.

Siamesisk algeæder spiser gerne penselalger og er utroligt gode til at udrydde dem. De bør anskaffes så unge som muligt, for med tiden vil de hellere æde det foder du giver til de andre fisk i dit akvarium. De er og bliver ikke til nogle "bisser" overfor andre fisk, men kan godt finde på at jage lidt rundt med artsfæller. Derimod er Flying Fox nogle ret utolerante fisk der nærmest bliver værre med alderen. Ikke helt så aggressive som Kinesisk algeæder, men et stykke derhen. Flying Fox spiser i øvrigt ikke ret gerne penselalger, og ignorerer dem selvom de ikke fodres i flere dage. Flying Fox og Siamesisk algeæder forveksles ofte, men Flying Fox kan kendes på den tydeligt gule stribe der løber fra hovedet og hele vejen til halen samt de tydeligt og skarpt adskilte farver.. Siamesisk algeæder derimod har en noget mere ulden farvetegning og ingen gul stribe.

I henhold til Siamesisk algeæder og flying fox, så taler det noget imod mine erfaringer. Jeg er opmærksom på at det går imod gængs opfattelse, og hvad der gør sig anderledes i min 200 l balje skal være usagt.

Fuldvoksne SAE har jeg ved selvsyn konstateret sutte på andre fisk når der var skumringsbelysning i akvariet, når de andre fisk varpå standby, små pletter på nogle af de større fisk bekræftede at de benytter sig af mørket til at ta en mundfuld af deres slimlag når de når en hvis størrelse, det gav dog ikke dødsfald g måske er ordet bisse for stærkt et udtryk. Gir helt ret i at det er en god algeæder som lille. Når det så er sagt ved jeg godt der er arter der ligner SAE uhyggeligt meget men ikke er det, og her tænker jeg ikke falsk SAE, den er nem nok at kende fra på striben over den sorte stribe, men der er faktisk tre andre arter som næsten er identiske med ægte SAE, så jeg ka måske godt ha haft to forkerte imellem de fem jeg havde.

Kinesisk algeæder vil jeg slet ikke ha, de er for brutale over for andre bundfisk når de blir voksne, især deres mindre artsfæller.

Flying fox har jeg 4 stk af i fuld størrelse, som snart er 5 år gamle, de spiste skam de penselalger jeg havde, men okay, de var helt små dengang, men ja, de er blevet dovne efter de passerede et år og gider ikke røre alger med mindre de direkte sulter.
Det er rigtigt at Fox er en meget livlig fisk der markere sig over for sine artsfæller, men jeg har aldrig set dem genere andre fisk end deres artsfæller, og de puffer kun til hinanden, de bider ikke.
jeg gætter på at de som andre fisk kan finde på at udvise den adfær overfor de forkerte fisk hvis de ikke har tilstrækkeligt med artsfæller at afreagere på, eller hvis der ikke er tilstrækkeligt skjul i akvariet. Derfor undrede det mig at se et par artikler hvor man kun anbefalede en fuldvoksen fox pr akvarium, men ok, jeg har ret så mange planter og rødder i mit og en konflikt vare sjældent mere end et sekundt så er der fred igen. Måske er det i virkeligheden der hvor jeg lykkedes med at ha flere fox sammen, masser af skjulesteder, og nok artsfæller til at de ignorere de andre fisk.

Mvh Michael.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger MDC - 12/10-2017 22:23 12/10-2017 22:23
KimJ skrev :
Den mest effektive form for algebekæmpelse, er og bliver tilføjelse af flere planter, gerne af den hurtigvoksende slags.

Jeg går ud fra at det er det akvarium du viser i din profil der er tale om, og det falder ret tydeligt i øjnene at de fleste af dine planter er langsomt voksende, og den C. balansae som har potentialet til virkelig at tage fat, tilsyneladende ikke trives særlig godt.

Det kan være vanskeligt at afgøre hvorfor nogle akvarier er inkompatible med bestemte planter, hvor andre tilsyneladende nærmest identiske akvarier giver meget bedre resultater (men måske så er dårlige til andre planter), men et godt bud kunne være noget mere vandbevægelse omkring den?

Ellers er planter som Echinodorus (især kulturvarianterne) nemme at holde og vokser hurtigt, ligesom en del Hygrophila arter også er nemme.

Jeg sad og spekulerede på netop det samme den anden dag. I planteverdenen i anlægsgartnerfaget er det sådan at hvisse planter ikke trives sammen fordi de via deres rødder afgiver stoffer der hæmmer vækst fra andre nogle andre arter.

Ku være det også galdt for nogle vandplanter? Jeg ha dog ikke ku finde info om det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 13/10-2017 01:51 13/10-2017 01:51
"Bekæmpelse" skal ikke tages for bogstaveligt. Der er mere tale om at planterne simpelthen udkonkurrerer algerne, hvis der er nok af dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Kristian Paaske - 13/10-2017 07:47 13/10-2017 07:47
#11, sådan er det også under vand. Planterne "kæmper" om overtaget i bundlaget. Det betyder også at de eksempelvis syrner jorden eller på anden vis gør den fordelagtig for egen art og mindre fordelagtig for andre arter. Så planteakvariet har også sin egen stille kamp. Der er ikke alene tale om harmoniske sameksistens. Der er nogle OK engelske artikler om emnet, men jeg har dem ikke lige her.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Kristian Paaske - 13/10-2017 07:47 13/10-2017 07:47
#11, sådan er det også under vand. Planterne "kæmper" om overtaget i bundlaget. Det betyder også at de eksempelvis syrner jorden eller på anden vis gør den fordelagtig for egen art og mindre fordelagtig for andre arter. Så planteakvariet har også sin egen stille kamp. Der er ikke alene tale om harmoniske sameksistens. Der er nogle OK engelske artikler om emnet, men jeg har dem ikke lige her.

Annoncører
Annoncører