Lime planter fast Under vand!!?

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 285

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fdmar65 - 09/10-2017 13:54 09/10-2017 13:54
Kære alle

Som overskriften antyder, søger jeg hjælp til at finde lim som kan fastlime moss og f.eks. javabregne til trærødder og/eller sten!

Meget gerne mens det er under vand, da jeg har en trærod som er godt placeret i et tilplantet akvarie og jeg har derfor brug for en mulighed for at lime noget moss på den. Kan ikke komme til med fiskesnøre som jeg normalt bruger...

Håber nogle kan hjælpe med hvad der skal til - gerne med link til køb i DK

Mvh.
René

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MortenDAD - 09/10-2017 16:20 09/10-2017 16:20
Jeg er aldrig stødt på en lim som nogen anbefaler til aqua-scaping under vand; men Tec-7 kunne måske være en mulighed - det er dog ikke decideret lim.
Alternativt kan du lave et stort vandskifte og så lime mos på mens roden er tørlagt - Loctite super-glue (gel) kan lime vådt i vådt og vil nok være en mindre synlig løsning en Tec-7

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 09/10-2017 16:51 09/10-2017 16:51
Altså. jeg har sat mit mos fast med tegnestifter. der virker fint, og når det er groet fast, kan man fjerne dem igen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger MathiasDK - 09/10-2017 18:07 09/10-2017 18:07
Jeg bruger loctite precision

Virker også sådan her :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 09/10-2017 18:29 09/10-2017 18:29
Loctite, eller hvis man vil være 100% sikker på at der ikke er noget i som kan skade akvariet, korallim (købes i saltvandsbutikker). Her kan man også få noget mere tyktflydende lim end Loctite eller man kan prøve med noget der minder om modellervoks hvis det virker bedre til formålet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger MDC - 10/10-2017 22:19 10/10-2017 22:19
Bruger selv elastikker af naturgummi, de forsvinder hurtigt og skader ikke fiskene. Hvis man ikke ka få dem om gren/sten i hel stand ka de klippes over og bindes.

Tør ikke bruge lim, men ku godt se nemheden i det, og ulempen, hvis planten dør har du en limklat siddende på objektet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger greve - 11/10-2017 16:16 11/10-2017 16:16
Hej. Hvilke planter har i haft succes med at få til at gro på rødder/ sten?
Javabregner og anubias samt mos, virker som de eneste på Tropicas hjemme side, men var i en butik forleden de havde sat en cryptocoryne fast på en rod med succes. Har andre prøvet nogle andre planter med succes?
René.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger MDC - 11/10-2017 19:35 11/10-2017 19:35
greve skrev :
Hej. Hvilke planter har i haft succes med at få til at gro på rødder/ sten?
Javabregner og anubias samt mos, virker som de eneste på Tropicas hjemme side, men var i en butik forleden de havde sat en cryptocoryne fast på en rod med succes. Har andre prøvet nogle andre planter med succes?
René.

Hej Rene, det er måsk ikke helt at regne som “at gro fast” på objekterne, men jeg har med succes klippet algeboldte op og klemt dem ind i revner på: baggrund, trærødder og sten, de vokser fint ud og udfylder hulrumne, selvom de gror langsomt.

Men ja, det er sparsomt med udvalget, de fleste aquatiske eller subaquatiske planter foretrækker dynd. Epiforyt planter som f.eks trælevende orkider fungere i terraier, og jeg leder pt. Selv Efter noget der ku være subaquatisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Fdmar65 - 11/10-2017 21:34 11/10-2017 21:34
Tak for input.

Jeg fandt en "lim" fra JBL der hedder HARU (Eksternt link https://www.jbl.de/en/products/detail/8013/jbl-proharu-universal-... ) som jeg har bestilt.
Så den skal prøves - et diskret sted med noget moss.

Ellers takker jeg for nogle gode indspark og ideer til opgaveløsningen.

TAK

Mvh.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger MortenDAD - 12/10-2017 08:38 12/10-2017 08:38
Jeg har også set crypto på rod - tvivler på at det er en langsigtet løsning; med mindre rødderne kommer ned i et bundlag.
Den kan sikkert være fin i et salgsakvarie; men tror ikke cryptoer kan optage næring nok gennem bladene til at være glade på den lange bane; men det kan være jeg tager fejl - det er sket før!

Annoncører
Annoncører