Fejl i baggrundsfilter på 720 liter?

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 251

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Rasmussenvw - 09/10-2017 19:20 09/10-2017 19:20
Hej Alle,

Først vil jeg gerne starte med at sige at jeg har læst en masse både her inde, og på Google omkring baggrundsfiltre, foruden Unimatis ellers udemærkede beskrivelse. Det er dog ikke lykkes mig i nogen af dem at finde svar på mit specifikke spørgsmål.

Jeg har købt et 720 liters med flere back to Nature moduler limet i der før har været brugt som baggrundsfilter, jeg er bare bange for at det er lavet forkert, selvom ham jeg købte det af virkede meget kompetent.

Det er på nuværende lavet så der er åbent for gennemstrømning (ca. Ø5 cm. både top og bund) i alle de steder der er markeret med en grøn firkant. Og lukket hvor der er markeret med rødt.
Min teori siger mig bare at vandet med denne opsætning vil strømme i top og bund over de midterste kamre, da man ikke tvinger det til at strømme igennem, og de kamre er derfor reeelt uden effekt?

Mit spørgsmål er om det ikke var smartere at lave det som jeg har prøvet at illustrere på nedenstående, hvor vandet passerer i top og bund for hver anden åbning, og derved tvinges til at løbe igennem alle kamre?

Jeg er helt grøn på baggrundsfiltre med undtagelse af det jeg har læst mig til, så jeg håber der er en der kan hjælpe mig.
Jeg vil jo meget gerne have det lavet i orden inden jeg fylder det op. (hvis det ikke allerede er som det skal være).
Hvis der mangler billeder eller info for at kunne hjælpe mig må i endelig skrive.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 09/10-2017 19:30 09/10-2017 19:30
Det er godt set. Du har fuldstændig ret.

Der sker dog ikke det helt vilde ved at lade det være som det er, da der er så stor overkapacitet i filteret, at det næppe kommer til at gøre nogen mærkbar forskel, hvilket jo heller ikke har været tilfældet hos ham der har solgt dig akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kim Holm - 09/10-2017 21:05 09/10-2017 21:05
Hej
Der er let forskel på de to opstillinge.
Du har 4 kammer vandet stille kan løbe igennem (som den er nu).= lang tids kørsel.
Som du forslå. Har du kun et kammer (men 4 langt).

Jeg ville kører som det er nu.

Mvh kim

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Rasmussenvw - 10/10-2017 13:27 10/10-2017 13:27
Mange tak for svar Kim & Kim,

Jeg skal have tætnet imellem bundglasset og baggrunden da fugen her langt fra er tæt.
Skulle jeg i den forbindelse få tid og lyst til at få det lavet rigtigt, tænker jeg det er nemmest med nedenstående produkt?

Eksternt link http://www.minizoo.dk/p/Landskabsskum-340-g

Nogen indvendinger eller kommentarer på det?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 11/10-2017 18:51 11/10-2017 18:51
Jeg kender ikke produktet, men det ser jo ud til at være lavet til formålet, og er sikkert nemmere at arbejde med end silicone lim, så det virker ret oplagt.

M.h.t. filteret; Jeg formoder at de første moduler vandet løber gennem, er fyldt med bio-kugler, så det kun er det sidste kammer der er filtervat i? Hvis det er tilfældet vil filteret mere eller mindre kunne stå lige så længe akvariet kører (eller i hvert fald adskillige år), men vandet skal tvinges gennem HELE filteret, da vandet eller bare vil køre den korteste vej gennem.

Annoncører
Annoncører