Nyt bundlag/ grus - hvad er bedst til planter..

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 239

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fdmar65 - 11/10-2017 21:40 11/10-2017 21:40
Hejsa

Jeg er SÅ træt *doh* af mit "ciclidesand" som bundlag i mit 530l planteakvarie.

Egentlig synes jeg det er pænt, men AK og VE... med mine fisk har planterne ikke en chance for at få fat (særligt de små nyplantede forgrundsplanter)...

Men hvad skal jeg gå efter. Vil gerne blive i de lyse nuancer, men skal have en lidt større korn-størrelse... noget som fiskene og vandcirkulationen ikke så nemt kan flytte rundt på...

Hvad bruger I, i et planteakvarie...

Mvh.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 11/10-2017 22:09 11/10-2017 22:09
Både fisk og planternes rødder har det godt med kornstørrelse 0,5 - 1,3 mm.

Hvis fiskene graver planterne op kan du f.eks. lægge et lag sten på bundlaget omkring planten.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger btech - 12/10-2017 14:10 12/10-2017 14:10
Lad os tage udgangspunkt i hvilke bundlag der særligt gode i et planteakvarie:

Min absolutte favorit er flodsand.
1. har en pæn og "naturlig" farve hvilket tiltaler mig rent æstetisk
2. fås i forskellige kornstørrelser - lidt større er bedre, især ifht. cichlidesand som er meget fintkornet
3. planterne elsker det og har nemt ved at sætte rødder igennem sandet (formen på kornene er afrundet hvilket skulle give bedre betingelser for rødderne) som tilgengæld er kompakt nok til at planterne bliver på deres plads.

Alternativet er aktivt bundlag - det kan da også være ret sjovt at lege med og jeg kan også anbefale det - men kan have sine udfordringer under indkøringen.

Sidste mulighed er "jordbundlag" med ler/spaghnum/jord osv. - det er jeg selv ikke tilhænger af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Fdmar65 - 13/10-2017 06:16 13/10-2017 06:16
Indlægget er rettet 13/10-2017 07:19 13/10-2017 07:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

btech skrev :
Lad os tage udgangspunkt i hvilke bundlag der særligt gode i et planteakvarie:

Min absolutte favorit er flodsand.
1. har en pæn og "naturlig" farve hvilket tiltaler mig rent æstetisk
2. fås i forskellige kornstørrelser - lidt større er bedre, især ifht. cichlidesand som er meget fintkornet
3. planterne elsker det og har nemt ved at sætte rødder igennem sandet (formen på kornene er afrundet hvilket skulle give bedre betingelser for rødderne) som tilgengæld er kompakt nok til at planterne bliver på deres plads.

Alternativet er aktivt bundlag - det kan da også være ret sjovt at lege med og jeg kan også anbefale det - men kan have sine udfordringer under indkøringen.

Sidste mulighed er "jordbundlag" med ler/spaghnum/jord osv. - det er jeg selv ikke tilhænger af.

Hej btech

Tak for svar :D

Mvh

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kristian Paaske - 13/10-2017 07:52 13/10-2017 07:52
Indlægget er rettet 13/10-2017 07:52 13/10-2017 07:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har spagnum, ler, rexolin bundlag i mit og så cichlidesand oven på. Jeg har lagt fluenet over spagnumén så mine fisk kan krave lidt i bundlaget uden der er jord i hele akvariet. I forhold til planter er det især noget af det bedste jeg har prøvet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Fdmar65 - 13/10-2017 07:55 13/10-2017 07:55
Kristian Paaske skrev :
Jeg har spagnum, ler, rexolin bundlag i mit og så cichlide oven på. Jeg har lagt fluenet over spagnumén så mine fisk kan krave lidt i bundlaget uden der er jord i hele akvariet. I forhold til planter er det især noget af det bedste jeg har prøvet.

Fluenet? Hvor langt nede i bundlaget har du det placeret?

Mit største problem er at fiskene (særligt pansermalle mv) graver og dermed løsner planterne så de ikke kan få rodfæstne :P

mvh

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kristian Paaske - 13/10-2017 08:48 13/10-2017 08:48
Jeg har først ca 2-3 cm spagnum, i de 2/3, der er bagerst i akvariet. Så har jeg strøet rødlers granulat ud over og drysset rexolin på. Så har jeg lagt fluenet over og foldet det "ind under" spagnumen ved siderne og på langs. Så har jeg fejet det spagnum op som havde sneget sig ud og nu lå over på fluenettet. Til sidste så hældte jeg 3 cm. cichlidesand ud over det hele.
Jeg har ingen planter med at mine pansermaller graver planterne op.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Meng - 13/10-2017 20:52 13/10-2017 20:52
I de akvarier hvor jeg gerne vil have planterne til at trives, bruger jeg Tropica Bundlagsgødning nederst (1-1,5 cm) og JBL Manado ovenpå i et godt lag (5-6 cm)
Jeg holder mig fra besværlige planter, for det er så surt hvis sugemallerne pludselig kan lide smagen af dem... :D :D

Annoncører
Annoncører