Forskellig algevækst under samme betingelser

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 183

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Meng - 13/10-2017 21:31 13/10-2017 21:31
Her er et lille indlæg, som beskriver et problem, jeg længe har undret mig over.
Det gælder algevækst - nærmere betegnet forskellig algevækst i akvarier, som stort set har samme betingelser.

Jeg har f.eks. 6 akvarier i mit akvarierum. De får præcis samme mængde dagslys fra vinduet - ingen direkte sollys, på nær det ene som faktisk er det mindst algeramte af LED typen. Gardinet (plissétypen), er lyst og altid trukket for vinduet, så der ikke kommer direkte sollys ind. Men alligevel kommer der masser af lys i rummet. Alle akvarier får skiftet 25% vand med samme interval, ca. 1-2 gange pr. 14 dage alt efter behov, og almindeligt ledningsvand i alle. Akvarie 1-5 kører med LED (GROW + 6000 Kelvin), akvarie 2-5 har fælles amatur med samme lysstyrke over alle akvarier, akvarie 6 kører med to lysstofrør (Grow Lux + Sun Lux) Der er planter i alle akvarier, mest plantevækst i Akvarie 1, 3, 6. Temperaturen i akvarierne følger hinanden, da jeg ikke bruger varmelegemer (lige nu 24 grader celsius)

Akvarie 1: 250 liter, JBL Manado + Tropica bundlagsgødning, LED. En smule grønalger, ellers intet.
Akvarie 2: 112 liter, cichlidesand, LED. Penselalger i voldsom grad.
Akvarie 3: 160 liter, Akvastabil Merkur (sort), LED. Cyanoalger i stor grad og penselalger i jævn grad.
Akvarie 4: 160 liter, cichlidesand, LED. Penselalger i mindre grad + trådalger i mindre grad.
Akvarie 5: 112 liter, JBL Manado + Akvastabil Merkur blandet sammen, LED. Ingen algevækst overhovedet.
Akvarie 6: 325 liter, cichlidesand, lysstofrør Grow Lux + Sun Lux. Lidt Penselalger og lidt Cyanoalger.

Jeg lever fint med algeproblemerne, da jeg ikke er panisk pernippen med naturens måder at dekorere på, men det skaber en undren hos mig, da jeg altid søger efter logik i tingene.

Er der andre derude, der har samme undren? :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Sølz - 14/10-2017 00:16 14/10-2017 00:16
Den undren deler du med mange, som har prøvet at have identiske akvarier (ALT inkl.) og som fungerer ganske forskelligt. Der er bestemt ikke altid en logisk forklaring på, hvorfor (tilsyneladende) identiske akvarier får forskellige problemer /evt. ingen problemer ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 14/10-2017 15:04 14/10-2017 15:04
Indlægget er rettet 14/10-2017 16:05 14/10-2017 16:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der er jo den indlysende grund, at de akvarier vi synes er helt ens, faktisk ikke er det.

Vi er bare ikke gode nok til at registrere forskellene.

I de nævnte eksempler, er der dog indlysende forskelle, og det er endda ikke specificeret ud, om LED belysningen er af samme slags og har samme styrke.

Ellers kan man sige at fodring (som sjældent ligefrem bliver vejet når det gives), vandskifte (igen næppe noget der ligefrem bliver gjort på vægt) filtrering (talrige muligheder for variation, selv med identiske filtersystemer) og antal/arter af beplantning/dyr alle sammen giver så mange variabler at det er håbløst for os almindelige akvarister at sætte helt ens akvarier op.

Annoncører
Annoncører