Nybegynder til Salt til mine cichlider

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 340

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger hr900 - 14/10-2017 22:46 14/10-2017 22:46
Hejsa har fået min 900 liters balje fyldt op med cichlider og pragtsmerlinger ????
Jeg har hørt at man skal fylde salt i hvis de gnubber sig på div ting ???
De gnubber sig nu ikke ret meget men har hørt at det sku være en god ide aligevel så har et par spørgsmål om det

Hvor meget skal der i ??
Skal man starte med en lille dosis så de kan vænne sig til det ??
Kan alle fisk tåle det ??
Hjælper det også mod hvide pletter/svamp ???
Hvis en fisk har en sår/rift vil de så ikke gøre ondt på den ???

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 15/10-2017 10:23 15/10-2017 10:23
Salt er ikke et mirakel-middel, selvom nogle sælgere af salt til akvarier beskriver det sådan.

Hvide pletter/fiskedræber er angreb af Ichthyophthirius som er en parasit.
Parasitten kan tåle op til 10 gram salt pr. liter vand, så derfor kan den ikke udryddes med salt i ferskvandsakvarier (fiskene vil dø af saltet).

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 15/10-2017 10:35 15/10-2017 10:35
Her er et eksempel på vild begejstring over salt i fiskevandet.
Eksternt link https://www.koimad.dk/vand-og-fiskepleje/Bassin-Salt.html

Jeg deler ikke den begejstring.
Som minimum kan man få problemer med at vandet bliver hårdt og planterne dør.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/10-2017 11:03 15/10-2017 11:03
Jeg bruger ofte salt i forbindelse med sygdom.

Det er jeg glad for.
Det er bakterie hæmmende og har ingen bivirkninger.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 15/10-2017 13:35 15/10-2017 13:35
Indlægget er rettet 15/10-2017 13:35 15/10-2017 13:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Salt KAN MÅSKE i visse tilfælde hjælpe med at overvinde visse sygdomme, hvis de skyldes organismer som ikke tåler ændringen i det osmotiske tryk. Jeg er helt enig med Alpina når det gælder fordele og ulemper ved brugen, og det er i hvert fald ikke gavnligt for ferskvandsfisk at gå i vand med ekstra saltindhold.

Det er heller ikke direkte skadeligt, men man mister muligheden for at benytte salt ved sygdom, da de organismer saltet kunne have dræbt, jo allerede er af typen som kan tåle det.

Jeg ved ikke hvem der har fortalt dig at saltvand virker bakteriehæmmende, men det er i hvert fald forkert. Der er lige så mange bakterier i saltvand, som i ferskvand. Man kan dog, som nævnt ovenfor, være heldig at netop de bakterier der giver problemer, ikke kan tåle ændringen i det osmotiske tryk.

Det er mit klare indtryk, at de fleste af de fisk som er blevet "helbredt" af en saltkur, ville være blevet raske, også hvis man ikke havde gjort noget som helst. Jeg har aldrig brugt salt i mine ferskvandsakvarier, og mine fisk dør MEGET sjældent af sygdom.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/10-2017 14:05 15/10-2017 14:05
#5 salt er godt mod rigtig mange bakterier.

Det er ofte i forbindelse med foreslåede fisk jeg tilsætter salt. Det er mit klare indtryk at det forebygger svampeangreb feks.

Men det er ikke nogen mirakel kur ved kritiske sygdomme. Ej heller brugt systematisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/10-2017 14:09 15/10-2017 14:09

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 15/10-2017 14:17 15/10-2017 14:17

Det er selvfølgelig rigtigt at mange bakterier ikke kan tåle saltvand, ganske som endnu flere bakterier ikke kan tåle ferskvand. Man lukker en dør og åbner en anden...

Det her er nok et af de tilfælde hvor ingen af os kan dokumentere de indtryk/erfaringer vi har gjort os, så der er ingen grund til at debattere det yderligere. Det er jo heller ikke nogen katastrofe at bruge salt, selv i de tilfælde hvor det ikke virker. Grunden til at jeg ikke er vild med at bruge det, er at det (afhængig af vandskifte) tager tid at få væk igen, og det er ikke fedt at have i vandet i længere tid.

Det skal måske også med igen (Alpina er også inde på det), at ethvert forsøg på at sænke PH og holde vandets hårdhed nede, kolliderer kraftigt med saltbehandling.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/10-2017 14:26 15/10-2017 14:26
Nej der skal ikke hældes salt i vandet helt ukritisk.

Nu har jeg personligt også virkelig sejlivede cichlider. Der skal nok være andre cichlider der ikke sætter pris på salt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger hr900 - 16/10-2017 14:47 16/10-2017 14:47
Ok så lader jeg saltet blive i skuffen indtil videre gider ikke risikere at lave lort i noget som køre som det skal

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 17/10-2017 10:20 17/10-2017 10:20
Hvilke cichlider er der tale om?
Det kan sagtens give god mening med lidt salt
Alt hvis de klør sig.
For det er heller ikke godt.

Annoncører
Annoncører