Hjælp til mit dødsakvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 910

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Nat1987 - 17/10-2017 13:01 17/10-2017 13:01
Med en stor hjælp fra akvariebutikken har jeg nu gentagne gange genstartet og skiftet alt I akvariet ud.
alligevel dør alt der rammer vandet indenfor 8 timer!.. og ikke bare sådan stille død, det er alt der dør få timer efter det er puttet I!

Nu er vi nået til den sidste tænkelig grund - forkert fugning af akvariet!

Jeg købte et 128L brugt akvariet og startede op og 1 måned senere sætter jeg fisk til (skal siges jeg inden da havde fået øjenbetændelse af at få vandet I øjnene)
og 8 timer senere er alle fisk døde
jeg genstarter og oplever same tur, hereafter piller jeg alt ud, vasker akvariet ned og starter op igen - igår tilsatte jeg så 20 guppyer og 6 timer senere var ALT dødt!.

Skal siges at jeg hele vejen igennem bade med hjælp fra akvariebutikken I form af vandforbedring, og filtersnask ikke har kunne formå at få nitritten helt neutral.
ej heller med 50 L vand fra et velfungerende akvarie kunne det hjælpe... INTET HJÆLPER!!

Akvariebutikken låner mig nu et lille 25L akvarie jeg skal forsøge at starte for at se om det kan køre da jeg lige har solgt mit gamle lille akvarie.
Men hvem har en fornugtig forklaring på hvad pokker for en silicone manden kan have brugt I det akvarie siden alt dør!?

(skal siges min kæreste er tosset og RIGTIG træt af vandskift og fisk der dør og vil have akvraiet lukket nu)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 17/10-2017 13:11 17/10-2017 13:11
Når fiskene dør efter så få timerer er det ikke et spørgsmål om filtersnask, så er der et eller andet giftigt, enten i vandet (nok ikke realistisk når du også har prøvet med vand fra et fungerende akvarium) eller i akvariet. Om sanitets silikone er så hurtigt til at dræbe ved jeg ikke (ville ALDRIG drømme om at smide fisk i et akvarium med bare 1 cm fuge af sanitets silikone).

Hvis det er sanitets silikone, så er det designet til at frigøre giften over mange år (genialt for at undgå grønne fuger, men knap så genialt for fiskene).

Personligt ville jeg smide akvariet ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Nat1987 - 17/10-2017 13:55 17/10-2017 13:55
Nu kom der endelig en forklaring !!
Idioten jeg købte akvariet af har sat er UV rør i som man bruger til solarier så der svider dyrene ihjel!!! Han fortæller mig nu at det rør max må sidde der 10 min. Om igen så skal det tages ud ellers dør fiskene!!

Hvem putter også den slags i er akvarie!! Så tror jeg da fanden jeg har haft så ondt i øjne osv! Jeg har stået og gloet ind i det akvarie 10000 gange... jeg troede da det var et planterør!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 17/10-2017 14:30 17/10-2017 14:30
Fantastisk. Så er det et Easy fix (y)

Hvad er pointen i at have solarie rør i låget til et akvarie? *doh*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Lyngs - 17/10-2017 16:35 17/10-2017 16:35
Sikke en lorte historie. Smut lige til en øjenlæge og få tjekket dine øjne. Hvis der er en skade skal det dokumenteres hurtigst muligt.

Seriøst, få det tjekket, nu!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 17/10-2017 17:16 17/10-2017 17:16
#5. Et solarierør er langt fra kraftigt nok til at give permanet øjenskade. Det kan give en mild form for svejseøjne, og det er noget nær det. Det er ikke sundt ved gentagne gange, men det er på den anden side heller ikke farligt som sådan. det medfører ubehag, men går for det meste over i løbet at en dag eller to.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Lyngs - 17/10-2017 17:40 17/10-2017 17:40
Principia skrev :
#5. Et solarierør er langt fra kraftigt nok til at give permanet øjenskade.

Har du noget dokumentation på det? For jeg er nu ret sikker på at det kan give permanent skade på nethinden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger guppygræs - 17/10-2017 20:09 17/10-2017 20:09
Indlægget er rettet 18/10-2017 19:29 18/10-2017 19:29 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger MDC (Inaktiv) - 17/10-2017 21:35 17/10-2017 21:35
Eftersom sælger vidnde har solgt dig akvariet med belysning uden at nævne det ikke er akvariebelysning, men derimod et lystofrør der har restriktioner for brug, bør du forhør dig hos din forsikring om der er grundlag for at han erstatter skader og udgifter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Administrator Sponsor ken kætbak - 17/10-2017 22:13 17/10-2017 22:13
Det er da super ulogisk. De solarie rør er meget meget dyrere end et velegnet akvarie rør.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Principia - 18/10-2017 08:17 18/10-2017 08:17
#8 har du selv læst artiklen, eller linker du bare til den.

#7 Erfaring. De fleste smede har haft svejseøjne, og kender til det ubehag som der medfølger. Det er en skoldning af hornhinden som sker, og det går over af sig selv. Før i tiden kunne man få nogle ampuller med noget lokalbedøvende væske man dryppede i øjnene, men så vidt jeg ved, er man gået væk fra det. Men afhængi af hvilken grad man er ramt, kan det gå fra irriterende, til svigende, til at gøre mega naller. Men man må bare stå det i gennem og være lidt forsigtigt et par dage.
De gør heller ikke rigtigt noget ud af det på sygehuset. Hvis det er en trøst, er øjnene noget af det som heler hurtigst, så det varer sjældent længe.

Men der er svært uheldigt med hans fisk, og jeg vil give Ken ret i at det giver ingen mening at bruge et sådan rør over akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/10-2017 08:33 18/10-2017 08:33
Jeg ville heller ikke være bange for skade på øjnene. Det omtalte øjenbetændelse kan måske være et mildt tilfælde af svejseøjne.

Totalt syret med sådan et rør i et akvarie. Så kan man give sine planter dags dosis af lys på 12 sekunder :o

Alt det er også sekundært nu.

Det er trods alt positivt at problemet forsvinder med et nyt rør til 100kr :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Helpfish - 18/10-2017 09:08 18/10-2017 09:08
Indlægget er rettet 18/10-2017 09:09 18/10-2017 09:09 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Rystende historie...totalt uansvarligt at sælge sådan noget.
Godt at det nu er klarlagt og at du ikke har smidt akvariet ud. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger guppygræs - 18/10-2017 19:39 18/10-2017 19:39
Indlægget er rettet 18/10-2017 19:39 18/10-2017 19:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Principia skrev :
#8 har du selv læst artiklen, eller linker du bare til den.

Ja det har jeg. Men hvis du ikke tåle at se et link, så kan jeg da trøste dig med at det hermed er slettet. ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/10-2017 19:46 18/10-2017 19:46
Jeg vil lige indskyde at skader på øjne kan hele hurtigt. Men er der først alvorlig skader på øjnene, så er det ikke spor godt. De øjne er utroligt avancerede. Man skal virkelig passe godt på.

B
are desto mere besynderligt at man sætter solarie rør i andet end solarier *doh*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Lyngs - 18/10-2017 20:20 18/10-2017 20:20
Principia skrev :
#7 Erfaring. De fleste smede har haft svejseøjne, og kender til det ubehag som der medfølger. Det er en skoldning af hornhinden som sker, og det går over af sig selv.

Erfaring er et enkelt eller få tilfælde og er generelt ubrugeligt i det store billede.
Jeg har mange gange haft en splint i fingeren, uden at der skete noget, så det kan man ikke få blodforgiftning af, ej heller stivkrampeanfald. Personlige erfaringer er ikke meget værd, generelt.

Ja, oftest så vil svejseøjne hele op af sig selv, men det giver mikroskopiske ar hver gang. Nogle gange er det dog ikke bare sådan at man kan "gå det væk".

Ingen af os ved præcist hvor kraftigt det rør er, og hvad sker der lige ved at tage kontakt til lægen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger olex2285 (Inaktiv) - 18/10-2017 20:31 18/10-2017 20:31
Jeg har lige haft en kunde der havde købt et brugt akvarie , hun forstod ikke at fiskene døde ret hurtigt . Da vi fik undersøgt akvariet fandt vi et lysstofrør til reptiler ......... tror der en mange sælgere af brugte akvarier der lige laver lyset med det de lige har på hylden . Så er de ligeglade med at den nye ejer og fiskene kan få skader osv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Principia - 19/10-2017 08:44 19/10-2017 08:44
#16 Ok. Takker for rådet. Jeg havde ikke overvejet det med splinten, så næste gang må jeg hellere tage på skadestuen, så jeg minimerer risikoen for at hele armen falder af. Hvem ved, når jeg nu optager pladsen hos det offentlige, fra en som måske, og kun måske behøver det mere end mig, kan blive honoreret med et gratis glas saftevand, og et plaster, efter en sød sygeplejestuderende har pustet på fingeren. Jeg trækker mig herfra, og konstaterer at der åbenbart findes mennesker som skal have mere for deres skat end andre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger KimJ - 19/10-2017 10:13 19/10-2017 10:13
Inden der går helt panik i den her, skal man måske se lidt på hvor meget af kiggeriet der har været gennem akvarieruden og hvor meget der har været direkte på røret.

De farligste stråler fra røret er UV-B, og det stoppes ret effektivt af almindeligt glas, ikke mindst når der er tale om lys der først er blevet reflekteret af akvariets indhold.

Jeg håber at OP vender tilbage med en opfølgning af hvordan det går med andre rør i lampen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Meng - 21/10-2017 21:07 21/10-2017 21:07
Det er uheldigt og sørgeligt at mennesker der sælger udstyr til bosted for levende dyr, er så ligeglade med levende væsener, som det lyder til her. Sådan noget kan jeg blive virkelig vred over!

Men som køber af bosted for levende væsener, har man også en PLIGT til at undersøge om alt er som det skal være, INDEN man putter de levende væsener i dét man har købt!

I disse højteknologiske tider er det jo altså lige så nemt at tjekke evt. lysstofrør på Google, som at skrive herinde på forummet. Det burde ikke være raketvidenskab at disse enkle ting er iorden inden man starter op. Det minder mig lidt om de mennesker som giver kattekillinger og hundehvalpe i julegave....

Dette skal ikke tages som et surt opstød, men mere som et godt råd om, at man skal ikke stole på nogen, når det gælder handel af brugte ting til dyr - Det er helt op til dig selv om du vil have succes med din nye hobby. ;) ;) :)

Annoncører
Annoncører