Hvor mange torpedoer i et 530 liters med baggrundsfilter

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre fisk
Visninger : 565

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Falkenlund - 19/10-2017 19:24 19/10-2017 19:24
Jeg har et 530 liters akvarie med baggrundsfilter. Har et spørgsmål angående antal fisk. ved godt at dette er mere religion end fakta, men vil gerne have et par bud.

Jeg har 5 torpedobarber, 5 scalare, 20 sterbai, samt lidt maller.

Hvor mange torpdedoer kan jeg have mere i? Cirkulationen er let-middel (ved godt de gå i strømmende floder). Er det 5 ialt, 10, 15 eller 20?

Jeg ønsker ikke det skal give for meget stress.

Billede af akvariet:

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger westermann - 19/10-2017 19:37 19/10-2017 19:37
Jeg har 12 stk gående i samme størrelse akvarie (og med samme type indretning) - helt uden problemer (y) .
Nu er det jo nogle MEGET bevægelige og aktive fisk, så om de eventuelt generer/stresser dine mere rolige scalarer, vil jeg ikke gøre mig klog på (det er jo fisk fra helt forskellige biotoper).
PS fedt akvarie i øvrigt (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Falkenlund - 19/10-2017 19:49 19/10-2017 19:49
Ok. Mange tak for svar og kompliment.

Hvor meget strøm i vandet har du til dem?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger westermann - 19/10-2017 20:02 19/10-2017 20:02
Udover et baggrundsfilter mage til dit (som jo i sig selv giver en del cirkulation) har jeg et kraftigt powerhead i overfladen samt et moderat powerhead i bunden af akvariet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Alpina - 19/10-2017 22:05 19/10-2017 22:05
Du kan godt have 20 Torpedobarber hvis du vil holde dig under den maksimale standardbelastning på 1 cm. små fisk pr. liter.

Torpedobarber og Scalarer har hver deres mening om hvad temperaturen skal være, så det må blive et kompromis på 25 grader.

Eksternt link http://arentoft.eu/wordpress/antal-fisk/

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger westermann - 20/10-2017 01:41 20/10-2017 01:41
Med al respekt - 1 cm reglen er ubrugelig.
Dels er der kæmpe forskel i forhold til hvilke fiske typer der holdes og da torpedobarber er ekstremt aktive og ret store fisk (15 cm), kræver de langt mere en 1 liter pr 1 cm fisk.
Dels indeholder #1's akvarie ikke 530 liter vand, da bundlag, filter, rødder, teknik og planter tager sin plads.
Hvis dit filter er overdimensioneret (hvilket nok er tilfældet i #1's akvarie), vil det sandsynligvis være muligt rent teoretisk, men det vil grænse til dyreplageri.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Falkenlund - 20/10-2017 08:54 20/10-2017 08:54
Tænker selv 20 ville være i den store rnde. Men 10 ville være en fornuftig opgradering tænker jeg. Baggrundsfilterer tager også meget "liter-plads"

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Alpina - 20/10-2017 18:52 20/10-2017 18:52
Indlægget er rettet 20/10-2017 18:58 20/10-2017 18:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg synes at 1 cm. reglen er ganske udmærket, men den kræver en lang forklaring, som f.eks. på linket ovenfor i #5
Reglen anvendes internationalt og er blandt andet anvendelig til at vurdere nitrat-belastning.

Jeg er helt uenig i, at 20 Torpedobarber i akvariet vil grænse til dyrplageri, men det vil måske være kedeligt at kigge på 20 fisk af samme type. 10 vil være nok til at de kan svømme i flok.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 20/10-2017 19:38 20/10-2017 19:38
Mon ikke de fleste har gennemskuet at 1-cm reglen er så usikker at den nærmest er til grin? Det kræver ikke den helt store indlevelse at regne ud at 1 cm scalare er noget andet end 1 cm guppy, som er noget andet end 1 cm Oscar, som er noget andet end 1 cm Tropheus, som er noget andet end 1 cm kuhli ål, som er...

Hvis man vil prøve at vurdere hvor mange fisk der kan være i akvariet i forhold til at kunne holde nitrat niveauet nede, skal man kende tilførselen af foder, filterets kapacitet/egenskaber og muligheden for at skifte vand (eller oftere viljen til det).

Med moderne filterteknik vil det som regel ikke være dette tal som bliver det begrænsende for hvor mange fisk man kan/vil have i akvariet, med mindre man er helt vild med at se på en forvirret fiskesuppe.

Begrænsningen for hvor mange fisk man kan have i et givent akvarium, er en sammensætning af så mange faktorer, at det nærmest er umuligt at opsætte regler, så det OP gør, nemlig at forhøre sig om hvilke erfaringer andre har gjort sig med de nævnte fisk, er faktisk det smarteste man kan gøre. Der er dog den hage, at der er MEGET stor forskel på hvad vi akvarister hver især opfatter som en succesoplevelse i hobbyen, så man bliver nødt til at sætte sig lidt ind i hvad "rådgiverne" egentlig står for sådan generelt set, og læne sig op af dem som man mener har samme succeskriterier som man selv forventer.

I tilfældet med Torpedo barberne vil jeg, uanset hvad jeg ellers mener om 1 cm/liter reglen, sige at den sagtens kunne bruges som en rettesnor, hvis vi bare ønsker at fiskene skal kunne have det godt. Torpedo barber er jo yderst fredelige, og de vil næppe mærke nogen forskel på om de er 10, 20 eller 30 stk. i akvariet. Tilstedeværelsen af Scalarer gør dog at man bliver nødt til at tage højde for at disse gerne vil have mulighed for at få lidt ro, hvilket bliver vanskeligere, jo flere livlige fisk de går sammen med, så det passende antal bliver pludselig meget lavere. Hvor meget lavere, er afhængig af det personlige succeskriterium, så hvis OP har en formodning om 10 stk., er det da et oplagt udgangspunkt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Administrator Sponsor ken kætbak - 20/10-2017 20:24 20/10-2017 20:24
Jeg er helt enig med #9 .

Der kan også overvejes om torpedo barber i dette tilfælde skal være hoved attraktionen eller bare et kønt sidekick.

Annoncører
Annoncører