Erfaringer med easylife carbon og profito i små akvarier søges

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 455

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger kristoffer1234 - 24/10-2017 17:00 24/10-2017 17:00
Hej.
Jeg startede mit første akvarium nogensinde op i starten af august, og det har tager mig med storm. Overraskende nok, synes jeg, at planterne er lige så sjove at gro, som fiskene er at holde, så derfor har jeg søgt lidt efter en god måde at sikre en god plantevækst. Her er jeg faldet over kombinationen af easylife profito og carbon. Men inden jeg begynder at smide gødning og carbon i mit akvarium, vil jeg lige høre, om nogen af jer har erfaring med kombinationen i små akvarier?
Bør jeg måle vandværdier inden jeg starter ud? Og i så fald hvilke værdier? Kun nitrit eller mere? Jeg har læst, at carbon er giftigt i store mængder, så er det for risikabelt at bruge det i et 54l akvarie?
Jeg har ikke mod på et decideret co2 anlæg, så hvis der skal tilføres gødning mm til akvariet skal set være flydende form.

Mit akvarium er 54l og jeg har lidt fisk (6zebra og 7rød danio + nogle amanorejer). Mine planter er lette begynderplanter og mit lysstofrør er et planterør, jeg ikke lige kan huske navnet på.

På forhånd tak for hjælpen.

/Kristoffer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MathiasDK - 24/10-2017 21:42 24/10-2017 21:42
Kan kun anbefale en gødning som dækker hele plantens behov, altså også makrodelen, her er BeGreenM8 et rigtig godt produkt, og også billigt:

Eksternt link https://da-dk.facebook.com/Begreenm8/

Easylife carbo er ganske fint produkt til nemme planter i et lowtech setup som erstatning for co2, men man skal være opmærksom på at nogle planter ikke kan tåle easycarbo, bl.a. javabregner, mos, vallisneria.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger MathiasDK - 24/10-2017 21:43 24/10-2017 21:43
Ang. måling af vandværdier må andre svare, jeg har ikke ejet nogle former for testsæt i flere år, og har klaret mig fint uden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger kristoffer1234 - 25/10-2017 19:30 25/10-2017 19:30
Tak for svaret og linket Mathias. Jeg tror, at jeg vil prøve den gødning du foreslår.

Vh Kristoffer

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Mitoha - 25/10-2017 21:02 25/10-2017 21:02
Synes det er spild af penge...
Køb evt. dette produkt Eksternt link https://www.co2supermarket.co.uk/all-in-one-macros-micros-fertili...
Kog lidt vand, lad det køle af og bland op 500 ml af gangen.
Det er nøjagtig det samme produkt som det MathiasDK anbefaler, og gør helt det samme.
Har gode erfaringer med denne gødning.
Koster ca 150 kr for 500 gram, og så har du gødning nok til de næste 2 år som minimum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Falkenlund - 26/10-2017 19:36 26/10-2017 19:36
Jeg bruger easycarbo. Har masser af Vallesneria (lidt for mange fordi de breder sig ekstremt). Har desuden også massere af mos. Så min erfaring er at easycarbo går tderst godt med vallesneria og mos.

Måske er jeg bare heldig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger kristoffer1234 - 26/10-2017 19:38 26/10-2017 19:38
Falkenlund, bruger du fuld dosis eller har du reguleret ned? Jeg har nemlig også vallensneria og javamos og vil helst ikke af med de to planter.

Annoncører
Annoncører