Mest rentabel guppy race

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 1386

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Frederiksten (Inaktiv) - 24/10-2017 22:27 24/10-2017 22:27
Godaften.

Jeg havde her til aften en snak med en kammerat om hvor vidt guppy opdræt er rentabalt som privat akvarist.

Hvis man tager udgangspunkt i denne side:

Eksternt link https://www.ruinemans.com/en-GB/106/poecilia-reticulata.html

Hvilken guppy race vil i mene er den mest eftertragtede i det private marked?
- Det er udelukkende med fokus på opdræt af rene stammer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 25/10-2017 08:17 25/10-2017 08:17
Indlægget er rettet 25/10-2017 08:17 25/10-2017 08:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ingen af dem.

Start lige med at overveje omkostningerne ved at starte op med sådan et fabriksopdræt:
Du skal have 6 akvarier, et til hunner, et til hanner, et til parring, et til hunnen at føde i, et til små unger og et til store unger.

Du kan drive det med HMF på luft ,det er nok det billigste, lys er ikke nødvendigt.
Men der skal foder og vandskifte til, den slags tager tid, og så skal fiskene flyttes/sorteres.

Alt sammen for at en eller anden kan komme og hente 4 guppier på et eller andet givent tidspunkt. Igen koster det tid.

Du ender sandsynligvis med en timeløn på under 1kr.

Og hvad gør du så når du står med 100 guppier men ingen købere?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger MortenDAD (Inaktiv) - 25/10-2017 09:15 25/10-2017 09:15
Jeg tvivler på at der kan laves ret meget overskud på guppy produktion.
Ikke helt enig med omfanget af produktionsakvarier som nævnt i #2
Tænker at 4 akvarier af en vis størrelse burde være nok.
1 - Fødeakvarie med voksne/parrede hunner - en masse skjul (kan evt laves med tagrendenet eller lignende) til ynglen
2 - ungfisk
3 - salgsklare fisk
4 - grund stammen voksne hanner og hunner - supleres med fisk fra 3 ved behov.

Ved intensiv fodring, 28 grader og massive vandskifte (30-40 % hver dag) burde de 3 første kunne roteres ca hver 8 uge.

Omkostninger til opvarmning og vand bliver betydelige - med lidt snilde kan fodringen gøres billig og stadig god.
Akvarierne skal godt op i størrelse - tænker 360 ltr til 20 hunner og 2/3 dele fyldt med skjul.

Hvis du vil have mange unger pr hun vil det være en fordel at tage avlshunner fra før de parres og lade dem få noget størrelse før de sættes ind i avlen.
Nogle rene stammer er betydeligt mindre kanibalistiske end andre og giver derved meget større udbytte.

Salg til tilfældige private vil nok ikke kunne svare sig; med mindre det bliver i en guppy specialbutik - så hellere finde nogle handlende der kan tage reele partier.

Jeg har nogle guppyer som er hjembragt fra England.
Startede med 3,3 i et 100 ltr (hmf-filtreret) indrettet med tagrendenet, muslingeblomst og tætte duske mos. 23 grader og 25% vandskifte ugentligt. Altså en meget mindre intensiv fremgangsmåde end beskrevet ovenfor.
Efter 5 måneder høstede jeg 30 par til min lokale handlende og kan, hvis alt går vel, gøre det igen hver 3. måned.
Får 15;-/par - Det giver en årlig indtjening på ca 2000 - så der er ikke meget tilbage når der er betalt vand, opvarmning og foder - tænker at det giver et lille plus; men det er ikke mange basseøre i timen der er tilbage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Frederiksten (Inaktiv) - 25/10-2017 09:46 25/10-2017 09:46
Det var også min tanke med det. At der går alt alt for langt tid med det .

Hvis man så kigger på rentabelt opdræt. Hvilke fisk er rentable ift. yngel i et almindeligt selskabsakvarie? Er det stor mænger man skal op i, eller er det enkelte special fisk man skal sælge unger af eller hvad er jeres erfaring?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Frederiksten (Inaktiv) - 25/10-2017 09:46 25/10-2017 09:46
Det var også min tanke med det. At der går alt alt for langt tid med det .

Hvis man så kigger på rentabelt opdræt. Hvilke fisk er rentable ift. yngel i et almindeligt selskabsakvarie? Er det store mængder man skal op i, eller er det enkelte special fisk man skal sælge unger af eller hvad er jeres erfaring?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger MortenDAD (Inaktiv) - 25/10-2017 10:14 25/10-2017 10:14
Nogle maller kan der laves reele penge på - har pt 2 avlsgrupper 1+2 rød ancistrus - de producerer yngel så det står ud af ørene på dem og de fylder efterhånden adskillige akvarier eftersom ynglen vokser meget langsomt - igen massiv fodring og masser af skiftet vand.
20-40;- pr fisk alt efter størrelsen ved salg til handlende.
Intet lys, ingen ekstra varme, et centralt luft system med rigelig kapacitet, hjemmelavet foder på ærter, spinat, brændnælder, spirulina, skalrejer og andet godt og blandet (bruges for øvrigt også til guppyerne).
Mit akvarierum er pt omkostningsneutralt og alle indkøb fra den handlende er med 40% rabat.

Tror der kan laves mere reele penge på rejer - kender en gut i Tyskland der laver amano-rejer i stor stil. Han er blikkenslager; i perioder tjener han mere på amano end på arbejdet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Gnaske - 27/10-2017 11:12 27/10-2017 11:12
jeg tror også at størrelsen på vores land har en del at sige, du kan sagtens lave 30000 amano rejer..... men hvor vil du sælge så mange? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger MortenDAD (Inaktiv) - 27/10-2017 12:10 27/10-2017 12:10
#7 Jeg vil være glad hvis bare jeg kan lave 30 :P
I nævnte parti er det enten at køre landet tyndt eller sælge til en grossist - og så bliver stykprisen nok også derefter.

Jeg tvivler på at der er basis for at ret mange i DK kommer til at leve af at lave fisk B)
Efter hvad jeg hører hviler opdrætsdelen af Credo i sig selv; og giver indtjening til den ene mand der står for det; men det er hear-say

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Gnaske - 27/10-2017 12:42 27/10-2017 12:42
hehee ja det kræver noget øvelse at lave amanoer, men det kan da lade sig gøre, har jeg hørt :D

og mht til guppy spørgsmålet er det nok blue moscow, red blonde/albino og bluegrass jeg synes jeg ser mest efterspørgsel på rundt omkring i det danske marked :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Frederiksten (Inaktiv) - 27/10-2017 19:59 27/10-2017 19:59
Hvor i nordjylland kan man købe Guppy Blue moskow?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 27/10-2017 20:11 27/10-2017 20:11
Hvad med noget renstammet der ikke er set før i Danmark 100 gange? Hvis det da findes..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger scn - 27/10-2017 20:29 27/10-2017 20:29
Problemet er at det er pokkers svært at gætte hvad der er salg i, især om det er noget hvor der er meget salg i det.

I malmø var der 3 poser blue moscow, de første to poser (alle poser 1.2) gik for 70-80kr mens den sidste ikke blev solgt (mindsteprisen var sat til 70,-)
5 stk endlers black bar blev ikke solgt for mindsteprisen på 30,-
Poecilia resticulata "ginga rubra" 2.2 gik for 320kr, dernæst 300,- og den sidste for 240,-

Prisen falder hurtigt, efterhånden som de "hardcore" som bare VIL have fisken har fået den, og der kun er de knap så stålsatte til at byde.

Find en fisk som DU kunne tænke dig at prøve at yngle på, se om det lykkes og så er det bare med at komme af med overskuddet på en af de efterhånden mange auktioner der er rundt om i landet. Eller sælg til en der vil tage stort parti (prisen er så derefter Jeg har hørt priser på under 4kr/stk for platy ved storkøb).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Administrator Sponsor ken kætbak - 27/10-2017 21:13 27/10-2017 21:13
https://m.youtube.com/watch?v=NSVgOvA-G1E

Prøv at kigge her.
Han viser nogle forskellige typer guppy.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Meng - 28/10-2017 08:49 28/10-2017 08:49
Undskyld, men jeg har ikke kigget alle kommentarer på denne tråd, men af erfaring så havde jeg en renstammet Endlers Neon IceBlue stamme, som jeg solgte af. Hver gang jeg satte avl til salg, var salget meget trægt, men de blev dog til sidst solgt. Efter års avl på samme stamme, blev de lidt plumrede i farverne, og jeg valgte at sætte dem sammen med to andre udvandede stammer i et akvarie for dem selv, og lod naturen gå sin gang i et års tid.
Der kom mange flotte eksemplarer af Endlers gubbyer ud af dette, ikke rene velsagtens, men absolut en fryd for øjet, og ikke på nogen måde svage, deforme eller inaktive. De var alle friske levende Gubbyer med den sædvanlige drive de nu har....

Jeg satte dem til salg en søndag aften klokken 23.45 på to Facebook akvariesider, og klokken halv tre samme nat var den sidste fisk solgt. Såååeeehh...Jeg ved ikke hvor meget renstammede har at sige, hvis man sigter efter at tjene penge på sine fisk - Ind imellem tror jeg folk mere går efter lige netop de farver de gerne vil have i akvariet, og ikke om en fisk er helt renstammet, eller opdrættet efter de foreskrevne regler. Der er nok gået lidt designfisk i hobbyen - beklager folkens, men vi må følge med tiden.... :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Administrator Sponsor ken kætbak - 28/10-2017 09:39 28/10-2017 09:39
Jeg ville også lave nogle flotte og robuste mix guppyer. De kan sælges til alle og er meget mindre bøvl og arbejde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Peter Dyhr (Inaktiv) - 01/08-2018 00:22 01/08-2018 00:22
Indlægget er rettet 06/08-2018 00:49 06/08-2018 00:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvis du virkelig VIL tjene penge på dine fisk, er det altid en god idé at kunne fremvise stabile resultater, trofæer og titler.
Men du skal ikke regne med at kunne kvitte dit job :D
Det højeste vores fisk er røget for på en auktion (showwinner) var 450,- for et par, men det er penge der tilfalder den arrangerende klub.
Hvis det skal oppebære en månedsløn, skal de godt nok have mange søskende....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Meng - 05/08-2018 19:08 05/08-2018 19:08
Selvom dette er en gammel tråd, er den da aktuel endnu. Jeg havde i en 3 år en renstammet Endlers Ice Blue Neon, som jeg solgte af. Det indbragte omkring 3 - 400 kr. på årsbasis (efterspørgslen var ikke stor) Senere fik jeg en blandet landhandel indenfor dørene, som jeg mixede med mine Iceblue, og i det forgangne år, har jeg tjent omkring 1000 - 1200 kr. på disse mixendlers. De går som varmt brød, hvis man sælger de rette mængder til den rette pris. Og omkostningerne har været små, da de bare gik sammen med alle de andre fisk i de forskellige akvarier, og blev til flere og flere... :D

Selvfølgelig er det ikke en belønning, man kan leve af, men den spæder da godt op til foder og lignende. (y)

Samtidig er de suveræne til at starte nyanlagte akvarier op med, da de er ret hårdføre. Har brugt dem flere gange, hvis ét af akvarierne skulle anlægges på ny til nye arter.

Nu har jeg kun en håndfuld tilbage, som er gemt til netop opstart osv. - Men lur mig om ikke de også lige pludselig er blevet til en 500 stykker igen... :D :D

Annoncører
Annoncører